Hingstar med bra temperament

Gabby_Ossi

Trådstartare
Nu lutar det kanske åt att betäcka Gula Faran (Molinna, e. Berstein-Zinsky**-Jaguar-Kaliber-Cyrano) i år, och det enda (nästan ;) ) kravet är ett mkt gott temperament, då damen tenderar att.. hrm.. flippa ur :crazy:
Så om någon vet hingstar som har / är kända för att nedärva bra temperament, så får ni gärna tipsa! :bump:
Just nu är vi lite inne på Hip Hop, men har också hört att For Feeling ska ge bra skalle..? (Det är hopphingstar vi är intresserade av, trots hennes dressyrstam :) )
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Coriall :love: :love: :love:
Verkar ha kanonpsyke! Carland tycker jag också verkade trevlig på hinsttåget. Fast jag vet ju inet hur dom nedärver sig...

SaraXX
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Corlensky G har ett undrebart temperament. Men det är ju omöjligt att säga huruvida bra det nedärvs.

//Madde
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Jag har själv ett föl e.Acacio i år, jag valde honom lite för att jag tidigare har träffat några avkommor e. Acacio med mycket gott temperament och ridbarhet. Mitt föl är ju inte så gammalt än, men han är en cool och snäll kille.
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Som jag nämnde i tråden om Laptop, så har jag pratat med flera som äger eller rider avkommor efter honom och de har alla berömt deras temperamentet och ridbarhet. Laptop själv verkar också ha ett bra temperament. Precis som elle12 skrev så verkar Acacio också lämna ett bra temperament (iallafall de jag har sett) och snygga också.;)
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Feliciano är känd för att ge avkommor med gott och samarbetsvilligt temperament plus att dom är korrekta. Har själv en Felicianounge hemma som är nyfiken och framåt och som dessutom har en förvånansvärt trevlig trav.
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Enligt uppgifter jag fått (som är/ska vara uppgifter från personalen som har med honom att göra) så har FF ett väldigt trevligt temperament och hög ridbarhet. Om han nedärver det vet jag inte dock, men iaf aldrig hört motsatsen.
 
Sv: Hingstar med bra temperament

SaraXX skrev:
Coriall :love: :love: :love:
Verkar ha kanonpsyke! Carland tycker jag också verkade trevlig på hinsttåget. Fast jag vet ju inet hur dom nedärver sig...

SaraXX

Han är urcool Coriall! :D Har ju sett han live nere på Bollerup, en mycket trevlig individ! Sen hur han ärver ner sitt temperament är ju som sagt omöjligt att säga... :crazy:
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Jag håller med; Cortus är känd för att ge snälla arbetsvilliga hästar. Quite Easy är väl en annan som ger det också.
Båda dessa passar ju din häst med dressyrstam då de även ofta ger mycket fina gångarter och många hästar med dubbeldiplom (dvs både hopp och dressyrdiplom).
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Vad menar du med att hon flippar ut ibland?

barb
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Gabby_Ossi skrev:
Nu lutar det kanske åt att betäcka Gula Faran (Molinna, e. Berstein-Zinsky**-Jaguar-Kaliber-Cyrano) i år, och det enda (nästan ;) ) kravet är ett mkt gott temperament, då damen tenderar att.. hrm.. flippa ur :crazy:
Så om någon vet hingstar som har / är kända för att nedärva bra temperament, så får ni gärna tipsa! :bump:
Just nu är vi lite inne på Hip Hop, men har också hört att For Feeling ska ge bra skalle..? (Det är hopphingstar vi är intresserade av, trots hennes dressyrstam :) )

Aerline H!!
Jag har ett tvåårigt sto e: Aerline H- Bernstein-
Dolman xx. Han lämnar väldigt bra temperament. Passar både hopp som dressyr. Min (Athena MH) har otroligt bra psyke, väldigt cool och rör sig fantastiskt. Hennes mamma är nog väldigt lik din, hon är också gul och lite speciell.. :smirk: och likvärdig stam.
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Santa Cruz kanske? Min (sålda) avkomma efter honom är helt underbar i psyket, och vad jag har förstått är även Santa Cruz det. Hon som köpte min Luzifer hade pratat med JF, som tävlar SC, och han hade (så klart...!) bara positiva saker att säga om honom!
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Vad gäller For Feeling så har jag en ettårshingst efter honom och mitt lite vassa Maginisto. Och av det jag sett hittills så var han en riktig tuffing som föl, vilket övergått i att han är vänligheten själv men ganska larvig.. JÖSSES om det prasslar bredvid honom :eek:, eller man råkar klappa hårt på honom... Och sån är mamman INTE i alla fall (ej heller mormor). Men detta är ju bara ett exempel och gener kan ju slå igenom från tidigare generationer också.
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Last Liberty 998 har ett erkänt gott huvud som han nedärver.
Han är dessutom en multitalang, hopphingst med mycket fina gångarter och en fantastisk ridbarhet.
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Har sett att Acacio är nämnd här, ville bara säga att jag har en ett årigt sto efter honom, ue. Rocky-Elizar-Singapore. Det är en mycket trevlig häst, har iof lite temperament men är "talbar", verkar klok, tycker jag. Hon kommer att bli av den smidigare typen, vilket var vad jag ville ha eftersom mamman är av den lite grövre typen. Har oxå en kompis som har 2 st avkommor efter Acacio, båda är mycket trevliga, där är stoet av den "vassare" typen. Lycka till med ditt hingstletande!
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Hon har väldigt mkt "tävlingspsyke", och är väldigt laddad när hon kommer på tävlingar, och hon kan fara runt som en galning och sparka vilt omkring sig, även när man rider ut ibland så kan hon vara helt omöjlig, kasta sig och försöka vända hemåt. Å andra sidan har hon fantastiskt psyke inne på banan, skulle aldrig få för sig att stanna och lyssnar väldigt bra, samma i terrängen går hon som tåget. Det kan nog ha något samband med det här att hon är så envis när man rider ut, väldigt stark vilja "Jag ska (inte)!" (Har inte upplevt det själv, hon är utlånad så vi har henne inte hemma)
Men tittig och nervös är hon inte, däremot hennes egen mamma kan vaa det.
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Det vrkar ju finnas rätt många "coola" hingsar, så jag kanske ska begrända lite :)

Om temperamentet är bra skulle vi helst vilja ha en lätt, modellen större och höställd hingst som förutom hopp helst också ska ha bra gång, spec galopp o skritt som är hennes lite svagare sidor. Exeriört kan jag inte mkt, men jag tror hon har lite rakt kors och lite kort hals... Lägger in en bild, inte den bästa exteriörbilden då hon står med benen lite mkt in under sig och den är tagen i konstig vinkel, hon är inte så överbyggd som det ser ut...

PICT7938.jpg
 
Sv: Hingstar med bra temperament

Nactus har suveränt psyke och kan mer än väl kompensera ditt stos brister i exteriören. Ett plus till i ditt fall är att han är fux.
Han finns i Skåne, betäcker naturligt och har väldigt trevliga ägare.

(jag har rekommenderat honom så många gånger att jag snart borde få provision :) )

Cilla, med två Nactusavkommor i stallet
 
Sv: Hingstar med bra temperament

*lånar knapp*

Lite väl nära med Nactus till ett Bernsteinsto.

För övrigt är Nactus värd att rekommenderas flera gånger om.

Alcatraz är ju en oerhört stark förärvare med flera avkommor med 10 (maxpoäng) på temperament.Dessutom fungerar de flesta hans avkommor utmärkt till både dressyr OCH hoppning dvs han är allroundbetonad.
 

Liknande trådar

Avel Är ett bra temperament jämförbart mellan hopphingstar och dressyrhingstar? (Med ett bra temperament i det här fallet menar jag cool...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 926
Senast: zarmino
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 078
Avel Funderar på att betäcka mitt Hip Hop - Everest sto nästa år. Kanske för tidigt och veta vilka blodslinjer som faller väl ut med hip hop...
Svar
6
· Visningar
1 651
Senast: Concett
·
Avel Vi har beslutat att betäcka ganska hastigt även om det varit på tal länge om att betäcka henne så var det inte planerat just nu. Men så...
Svar
6
· Visningar
1 662
Senast: RebeccaJoli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp