Fibusen

Trådstartare
när började era hingstar intressera sig för ston? ska köpa en hingst som är ett år nu,och han är ca 140 cm hög,har varmblod (ca 152) och baskir (ca 148) i sig,hur mkt mer kan jag förvänta mig att han växer? när ramlade era hingstars "kulor" ner så att det gick att kastrera..? när han var in till veterinären när han var 10 mån hade bara en kula trillat ner,bör jag vara orolig att den andra inte kommer,eller är det normalt vid 10 månaders ålder?

hur som helst så ska jag hämta han nu på lördag,och jag läääängtar så himla mkt!!!!:bump:

:bow: tacksam för alla svar! :bow:

Sv: hingstar

Det är olika, allt från några få månader till 3-4 år. Min pålle kastrerades på andra året, inte för att han på något sätt var hingstig. Men han struntade blankt i att äta till förmån för att få kika på damerna, det räckte för honom att bara se dem. Han behövde äta då han var rätt smal av sig till naturen, och det blev inte bättre av att han slutade äta och därför blev han kastrerad pga det.

Det är ju väldigt olika när deras intresse för ston börjar. Jag har en 3 årig arab hingst nu som visserligen är intrsserad av ston, men han är inte jobbig att hantera eller så. Han går i en hage 1 meter ifrån ston hela dagarna men han äter bra och är jätte trevlig i all hantering så det är inga problem. Var och kollade på en ett årig arab hingst för några månadr sedan och han var inte särskilt impad av tjejerna än.
Har en kompis vars nordishingst "kulor" ramlade ner väldigt sent, kommer dock inte ihåg när men det är ju också individuellt.

Hoppas det går bra med nya hästen! :)

okej,vad skönt att han är lugn att hantera! det är ju det man strävar efter! ;)

allt går kanon med hingsten! en riktig guldklimp jag köpt mig! kolugn i alla situationer! :bump: :bump: :bump:

Min hingst har nu som SJUÅRING för första gången kommit på att tjejer är kul!
Problemet är han han helt klart och tydligt vet att hans beteende inte är önskvärt så han skriker och börjar dansa för att i nästa ögonblick bli nästan rädd för sig själv......

sörflickan lisa skrev:
när började era hingstar intressera sig för ston? ska köpa en hingst som är ett år nu,och han är ca 140 cm hög,har varmblod (ca 152) och baskir (ca 148) i sig,hur mkt mer kan jag förvänta mig att han växer? när ramlade era hingstars "kulor" ner så att det gick att kastrera..? när han var in till veterinären när han var 10 mån hade bara en kula trillat ner,bör jag vara orolig att den andra inte kommer,eller är det normalt vid 10 månaders ålder?

hur som helst så ska jag hämta han nu på lördag,och jag läääängtar så himla mkt!!!!:bump:

:bow: tacksam för alla svar! :bow:

Hej!

Min hingst är 4 år nu denna sommar och NU har han fattat vad tjejer är. Hela stallet är fullt av brunstiga ston som bjuder ut sig och min grabb är nu helt odräglig att rida, eftersom jag som ryttare inte är värd någon uppmärksamhet alls. Så nu har jag tagit beslutet att han skall kastreras, dock inte nu p.g.a. infektionsrisken. Men någon avelshingst det blir han inte (vilket var mitt mål tidigare) jag vill hellre ha en trevlig ridhäst att åka på kurser med. Har jag komit på nu i dagarna :crazy: Fast vem vet, han kanske slår mig med häpnad....sommaren har ju precis börjat.

Appråpå när kulorna ramlade ner. Jag vet att det bekymrade mig också. Inte för att inte båda fanns nere utan för att han kunde dra upp den ena kulan lite som han ville. Vid 3 år satt de dock båda där de skulle.

Om storleken, Min grabb var runt 145 cm som 2 åring och är nu som 4 åring runt 155 cm. Hans mor är 155cm och pappan är 153 cm hög. Jag hoppas att min grabb stoppar där han är nu och inte växer mer på höjden, fast det vet man aldrig med sena raser så som lippizzanern är.

Lycka till med din häst!

okej! ja,jag hoppas att min inte heller blir så jättestor,helst max 150-155! men har hört att hans morfar var ganska stor dock.. :crazy:

Som alla andra skriver är det väldigt olika. Min sambo's travhäst är hingst och 2 år. Han är mkt tjejintresserad men fullt kontrollbar och hur snäll som helst att hantera & köra.

Min islandshäst var klapphingst (är nu valack) och de sägs vara ännu lynnigare än en hingst, då testikeln som finns kvar i bukhålan ligger varmt och då produceras extra mycket manligt könshormon.

Fördelen med en hingst är ju att det finns ett alternativ, om han skulle bli alldeles för gräslig..kastrering. Ett sto är det ju sämre med, där kan man inte göra något och alla ston passar inte i avel.

Hoppas det går väl med din nya häst, Mvh Linda.

i "mitt" stall har vi en varmblodskille på runt året, och han är ganska rejält hingstig, och har varit så i 1-2 månader nu..

På min nsv gick det att kastrera redan vid 12 mån ålder (hade nog gått lite tidigare också, men det var först nu han började bli hingstig och därmed heltänd på damerna i hagarna runt omkring. Valde därför att kastrera både honom och vår 5-åriga shettis för 10 dagar sedan. Verkar ha klarat oss från infektion (pepper peppar) trots värmen, ingen av grabbarna har ens svullnat det allra minst!

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan! Jag har en liten fråga som jag tänkte ni kanske kunde hjälpa mig att reda ut? Det är så att jag har kastrerat min minihingst...
Svar
14
· Visningar
4 025
Senast: Julienne
·
A
Hästhantering Har en ung arabvalack som blir 2år i maj. Han kastrerades för ca 4 veckor sedan. Som hingst gick han inte ha med de andra av mina...
Svar
2
· Visningar
1 000
Senast: Arabar
·
M
Ekonomi & Juridik Detta gäller inte mig, utan försöker hjälpa en bekant. Hästen köptes av han i Februari för 37.500kr, då hästen var 2 år gammal hingst... 2
Svar
36
· Visningar
4 442
Senast: hofi
·
Träning Hoppas någon orkar läsa, och att jag lagt tråden rätt. Hoppas moderatorn kan hjälpa mig att lägga den rätt annars... 2
Svar
32
· Visningar
3 439
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka