Hingsten Sambesi

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Morotsbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 126
  • Visningar Visningar 13 905
Sv: Hingsten Sambesi

Svensk och gammal stam. Det gillar jag iofs, men det är inte särskild unik. Det är ju rätt många som har Gaspari i andra/tredje led. Jag gillar Gaspari personligen jättemycket, men att säga att stoet har fantastisk stam bara för att han är farfar är väl att ta i lite.

Sen domaren eller mycket_irriterad som du med heter......

kan du inte tillföra tråden någe... jag frågar dig....

Vad vet du om sambesi???
Har du sett några avkommer??
Vad tycker du om dom??

Jag bor i västmanland.....

Ja vore super om du kunde hjälpa mig med lite hingsttips...

Du får gärma PM.a mig då jag tänker lämna denna tråd nu då jag börjar bli trött på alla bråkmakare här inne :crazy:

Om Sambesi förärvt sig lika bra som Cortez så hade han blivit godkänd för länge sen. Han har tillräckligt många avkommor och är tillräckligt gammal för att ha visat iallafall NÅNTING. Och vilka egna prestationer skulle det kunna vara ? 12 fel i 110 hoppning ?

Och du, din version av hur det var med Cortez är nog inte riktigt som i verkligheten.....
Visst fick han föl med gråa papper, men det var EN årgång. Sen kom kullen med Corrmint och vilka det nu var - det är klart som korvspad att hingsten blev populär.
Problemet var inte att han var ful, utan att han hade taskig benställning och dålig skritt.

Och jag tycker det kanske är viss skillnad i kunskap och erfarenhet på den som hade Cortez på station och den som har den andra hingsten.

Du vill veta hur hingsten är och jag tycker den inte har ett smack att tillföra aveln, vad vill du höra egentligen ? Bara att den är fantastisk?

Inte bara för han är med i stammaen nej men du kollar upp hennes stam ska du se att hon har en hel del gott och blandat i!..Och jag harINTE sagt att hon har unik stam.

Sen är vi tillbaks där det beror ju på vem man frågar vissa hatade gaspari och tyckte han var ful vissa älskade han!
Så är det ju med alla häsatr hatad av vissa älskad av andra!!

Finns ston som har bättre stam utan att tveka..!
Hon är väldigt fint litet nätt sto och hon ger fina föl.
Hon har en bra stam många sturetiägare har varit intresserad av henne och jag köpte henne nästan ur händerna på Askö stuteri

Här är en bild på henne som 23 år :smirk:
Ta bort http://

http://image02.webshots.com/2/5/73/31/167957331Rtcjnq_ph.jpg

Nog pratat om MITT sto vvar ju inte henne tråden handlar om!!!

Nej du har sagt din åsikt men därimellan har du hoppat på mig för allt möjligt... jag bad BARA om åsikt om hingsten INTE åsikt om jag gör fel i att använda han!!!

JAG tycker han är bra och 110 placeringar ÄR nog för mig jag vill inte tävla mer och knappt de äns..Så om hingsten bara har hoppt 110 så är det helt ok för mig..
Sen vill jag ha en häst efter mitt sto därför jag väljer att ta föl sen vill jag ha ett föl och jobba från start! :smirk:

Nu lämnar jag denna tråd då den spårat ut!!!!

Men är det någon som läser denna tråd och har info om hingsten och åsikter om han och fölen pm:a mig gärna

Mvh/Moroten

Morotsbiten skrev:
Vadå jag tycker de... okej då ska vi se din åsikt här vad du kan om avel!!!

Mitt sto är E Gaspadin ee Gaspari Ue hertigen

Så jag har alltså fel när jag säger att gaspari var en väldigt bra hingst???

Hon har fler hingstar/ston som är väldigt bra och hon har en väldigt svensk stam/ gammal stam!

Gammal svensk stam men jag skulle nog inte vilja kalla den SÅÅÅ bra förövrigt så är jag inte speciellt förtjust i Hertigen. Jag har aldrig sagt att ditt sto har vädrelös stam, det är bara vad du påstår, mne jag tycker nog inte den är lika lysande som du tycker, "normal" stam skulle jag viljakalla det varken mer eller mindre.

Men eftersom du själv förjämnan framhåller vilken fin stam hon har så måste jag väl för sjutton få ifrågasätta varför du vill använda en ickegodkänd hingst på henne om hon nu är så otroligt fin som du säger, i mina ögon skulle det vara att kasta pärlor till svin.

Morotsbiten skrev:
Sen orkar jag inte tjaffsa mer med dig om min unghäst det luktar bara ren jävla avundsjuka här från dig!!!

Ja, den dagen han GÅTT 160 kommer jag nog vara lite avundsjuk (men då ska jag käka upp en hästsko) inte i daglsäget när han har hoppat ett hinder på 60 cm vid 5 år ålder så är jag faktiskt inte det minsta avis.

ja jag har sett några avkommOr och ingen har imponerat det minsta.

Xeline skrev:
OM du bara är ute efter att ha en tjolahopphäst, varför måste du producera den själv ?´Det finns tusentals halvbra individer out there som skulle duga eftersom du inte har några högre krav. Det verkar ju dumt och dyrt att producera själv.

:bow: :bow: :bow:

Jamen om du redan har bestämt dig för att det är en bra hingst, varför frågar du då ?

Kan du precisera lite närmare?Några orter som ligger nära dej?

Xeline skrev:
Typ Västerås/Köping är min vilda gissning
Strömsholm, Enköping, Eskilstuna, Uppsala, Stockholm, Norrköping mm, det är i princip bara långt till skåne och Gbg.

Nån hingst som är bättre än denna måste det finnas här i närheten men som ändå inte kostar en förmögenhet.

Om detta sto ändå ger bra avkommor så känns det som att det är bättre att ta ett sista föl på henne med en vettig hingst.

Det kanske resulterar i en avkomma med mer kapacitet än vad som är önskvärt av Moroten men med tanke på hennes planer om att fortsätta avla sedan så skulle det ju vara bra att få fram ett helt ok sto att avla på senare än ett sto med fel papper och ingen kapacitet alls.

Jag tycker att det låter som det mest förnuftiga iallafall????

Du säger att du inte vill ha en dyr fölis...men Sambesi kostar väl 2000 i språng plus 3000 vid 90 dygns dräktighet eller nåt sånt.

Resan ner kostar ju också.Går ju säkert på minst en tusing ner och en tusing upp även om du kör själv.

Varför inte tex Cairo (2000 i språng plus 4000 den 1/10) eller Dammen 2000 plus 5500 vid levande föl.Magini är ju billig med 1500 plus 4000 vid levande föl...där står även Lemon till samma avgift också.

Det finns ju fler att föreslå beroende på hur långt du tänkt att åka.

Föreslår dessa eftersom du ändå var öppen för arabhingstar etc..

Om jag minns rätt så står ju Sambesi i Hörby och det ligger ju i Skåne så det borde innebära ( tror jag ) att en resa på 10-20 mil kanske låter som rimligt iallafall?

Jag tycker att ditt sto har en jätteintressant stam :)

Du har inte funderat på Master :angel:
Visserligen skulle kanske två gånger Jovial ihop med Drabant kunna vara ett vågspel temperamentsmässigt :crazy:

Hur långt ifrån dig står Shogun? Jag är tyvärr dålig på geografi, men Shogun har också en gammal intressant svensk stam, hans få avkommor har gjort godat resultat på avkommebedömning, han har goda siffror själv från bruksprovet, och var åtminstone billig förra året.

Ett litet förslag, bara ;)

Ägaren bor i trakten av Motala, men jag har inte hingstkatalogen här så jag kan inte se om han är på station någonstans.

Kanske någon annan som vet?

Själv bor jag i Småland och har ca 45 mil till Västerås tex...ytterligare ca 20 mil ner till där Sambesi står (dock högt räknat).Så bor hon i Västerås borde det vara runt 60-65 mil totalt!?!eller??

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: corzette
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Murray
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Rosett
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 653
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka