Hingsten Sambesi

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Morotsbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 126
  • Visningar Visningar 13 905
Sv: Hingsten Sambesi

*puttar upp*

Fick ju inget svar på min fråga så här kommer den igen;
Så här skrev du Gullegryn;

Du kan oxå betäcka med Sambesi och få gröna papper. Det går till så att stuteriet tar hit tyska domare som kommer och tittar på hästarna. Det registreras via Tyskland. Om du har gröna papper på ditt sto så är det inga problem. Var hos Deler när ett gäng stoägare o alla deras söta föl träffades för just denna anledning.

Min fråga var;

Hur går detta ihop med förklaringen i Ridsport där det stod att fölen togs till Tyskland för brännmärkning??Inte har ni väl allihop kört era föl till Tyskland??

låter ju väldigt VÄLDIGT krångligt att man ska köra över fölet dit..Dessutom låter det VÄLDIGT dyrt.

Då kan man ju likabra ta värsta superhingsten här hemma typ Briar=)

Sen skiter jag i vad hästen har för färg på papprena.. blå gul räd grön vit svart... hästen är samma häst fördet enligt mig!

Ja jag undrar varför jag inte får något svar på min fråga???Man kan ju undra-eller hur!?!

Kanske för att denna gullegryn inte är aktiv? Ärligt, jag vet inte varför, men lite konstigt är det. Men svaret har ju varit framme i diskussioner förut.

Mmm men varje gång detta kommer på tal...djupdyker den som varit aktiv och försvinner ur diskussionen!?! Det dyker alltid upp nya användarprofiler när detta diskuteras för att sedan försvinna...

Det har ju varit diskussioner om detta innan...nu hade vi chansen att få det bekräftat dvs det vi trott från början...dvs att fölen brännmärks här.Eftersom denna personen hade haft ett föl efter Sambesi och fått gröna papper på denna-så visste hon ju exakt HUR de gått tillväga.

Typiskt...

Gullegryn fick ett brunt stoföl efter Sambezi som jag sett. Vad jag vet har hon inte gröna papper på avkomman utan jag tolkade hennes inlägg som information hur man kan gå till väga för att få gröna papper på föl efter honom.

Jag har mycket svårt att tro att även om fölen godkänns av tyska domare att de brännmärks i Sverige då det bryter mot svensk lag. Däremot så kanske man kan skeppa över dem till Tyskland senare för märkning om det blivit godkända?

Gullegryn har aldrig varit speciellt aktiv på buke.

Senast ändrad:

Jo man kan ju undra.. låter lite väl dyrt å fel i mina öron att behöva skeppa över häsatr för att få gröna papper..Är det inte lättare och billigare att då använda de hingstar som sverige har godkändt för avel ist??'Elle importera hästar om man vill ha efter en just hingst som inte är godkänd i sverige

De kanske inte ens vet om att de bryter mot svensk lag...jag menar - hur mkt vet JAG om de tyska lagarna tex.

Ägaren till Sambesi sa själv till mej att de kommer hit och tittar på fölen och brännmärker dem här...men i Ridsport stod det tvärtom - att de skeppas till Tyskland för detta och att ägaren då hade uppgett detta.

Så vad är sant!?!

Vad som är sant vet nog bara de som har gröna papper på sina föl och fått dem brännmärkta. Det är klart att ägaren till Sambesi vet att det strider mot svensk djurskyddslag att brännmärka föl, skulle de göra det som sagts så skyltar de knappast helt öppet i Ridsport med en sån sak. :angel:

Ursprungligen postat av Morotsbiten
Nä det togs aldrig.... Men med 95% att hon inte är dräktig så antar ja att hon inte är det!.. Skulle hon va så visar det sig om inte till sommaren..
Jag kommer att hålla henne under uppsikt när det närmar sig fölningen om hon inte har brunstat innan dess!!

Louelle skrev:
Men OM nu mot all förmodan och de 95 % ditt sto skulle vara dräktig.. behöver hon då inte extra foder samt vitaminer/mineraler i tillägg till den vanliga foderstaten för odräktiga?

De ston jag har haft dräktiga har alltid givits tillskott och jag anser det vara av yttersta vikt för att få ett friskt och starkt föl samt en inte allt för medtagen fölmamma.

Om nu ditt sto är dräktig, tycker du inte att hon bör få detta?
Är du inte orolig alls?

Att ta ett enkelt blodprov för att få reda på hur det står till med saken borde ju ligga i ditt intresse!!

Just vad som tydligen har hänt nu, stoet har kastat fölet :( i månad 7..........

Japp hon kastade sitt föl men du vet ju varför

Med tanke på att Sambesi är godkännd i tyskland och holland så kan han inte vara så dålig som alla vill påskina här..

Med tanke på hur tuffa tyska och holländska bruksprov mm är..

Men i Tyskland och Holland finns många olika avelsförbund som godkänner hingstar och de förbunden har olika krav. Nu vet jag inte vart just Sambesi är godkänd, men uppenbarligen är görbundet inte godkänt av ASVH eller så är resultaten för dåliga, eftersom han inte automatiskt blivit godkänd i Sverige, vilket många andra importerade hingstar blir.

Sambesi är en häst som ser trevlig ut och rör sej hyfsat bra...men över lag tycker jag att han lämnar stort och grovt.Passar kanske bäst till fbl och angloston kanske.

Anledningen till att han inte blev godkänd här var för att hans avkommor inte hade presterat tillräckligt bra till hans ålder sett.Själv gick han väl bara hemma på gården där han stod stationerad och tävlades därmed inte alls.

Hårdhetskraven varierar från förbund till förbund precis så som Görel säger.

Nu hittade jag denna tråd! Märker här att han dissas en del! Jag har kikat på flera olika hingstar men det är ju alltid bra att fråga folk som inte är hingsthållare! Zeb är visad med 38 poäng... Lämnat flera avkommor som prestera´t mkt mkt bra... i förhållande till antal ston och deras prestationer och stam..Sambesi är godkänd i 7 olika tyska förbund samt Holland.. Enligt Sambesis ägare så reggas fölen i ASVH och får grå papper. Sambesi skall ha gått 140 hoppning, fick 8:or och 9:or på gångarter... Sen vad hingstarna nedärver är ju en annan fråga!
Jag bryr mig inte om färgen, utan vill använda en hblshingst som står på naturlig. Sen kan man ju inte kräva att hingstar som ligger i den prisklassen ska ha samma kvalite´t och nedärva likadant som hingstar där kostnaderna uppgår till 20 000- 30 000.. tänker på de siffror ni nämnt här, det blir ju mkt för ex flyinges killar! Med all rätt!
Tycker dock att Double 007 som fick 34 poäng borde enligt vissa vara en stor miss av ASVH att ge dispens!!! Lite knepig mening där men jag tror att ni fattar!;)
Jag har personligen inte så mkt kunskap inom det området men 34 är 34 oavsett stam och prestationer!
Det som är mest spännande är ju vad de lämnar!!!

Jag vill absolut inte stöta mig med ngn, jag tycker bara att ämnet är intressant!

Morotsbiten skrev:
Någon som vet någe om denna hingst?? någon som kanske har eller sett avkommor???
Jag ska börja rida en Sambesi avkomma som har super gång. Ska rida och träna henne i dressyr, då ägaren själv inte har tid.

Vi får se hur det går. Hon är snäll och väldigt försynt, inga problem att rida mm.

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: corzette
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 331
Senast: Murray
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
470
Senast: Rosett
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 652
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka