Barnardo

Trådstartare
har skrivit denna tråd på hästhantering innan, men lägger den här också, så får vi se om jag kanske kan få några bra råd och idéer. :bow:

nu rider jag och sköter hingsten i stallet. skrev en tråd på NH förut och frågade om join up var en smart idé... har insett att det kanske inte är det bästa att göra...

men jag känner att jag behöver vara ledaren av hästen. han kan vara lite jobbig ibland. om man leder honom och stannar, så går han över mig. trycker huvudet rakt på mig så att jag måste flytta mig och jag går ju nästan omkull! han nafsar även en del, men detta är för att man gärna daltar lite med honom. men det har vi slutat med nu, så förhoppningsvis slutar han med det...
utom detta tycker jag inte det är några problem. han skrapar jämt med hoven när vi ryktar och så, det har han alltid gjort, och om man säger nej brukar han oftast sluta. annars kan man bara putta lite på honom så att han tappar balansen.
han är en jättesnäll hingst och menar alltid väl, men han är stark och mycket smart och han kommer ju att bli värre med tiden när han listar ut vad som behövs för att han ska kunna "knäcka" mig...

någon som har lite tips på vad jag kan göra? hans ägare tycker att jag kan daska till honom när han håller på. Visst, det gör jag när det går för långt, men jag vill helst undvika det, och jag vill att vi ska vara vänner...
denna tråd kanske skulle vara på NH, men men...
 
Hej!
Han gör det därför att han kan. Enda sättet att få en häst mindre bufflig är att inte ge honom chansen att vara det. Om du fysiskt måste knuffa bort honom är ni redan inne i varandra och då förlorar du. Markera hellre rejält en gång med t.ex repet (utan ilska, inga nej osv) för att få hans uppmärksamhet på dig. Flytta undan honom med indirekt tryck alltså. Du måste lägga upp vilka regler ni ska ha i ert förhållande och sedan följa dem benhårt och konsekvent. Får han fingret så tar han nog gärna hela armen :)
Förstår du hur jag menar?
Niklas
 
mm, kanske förstår vad du menar. men det här med att markera med repet när han gör nåt, det funkar INTE. det verkar ju inte ens som om han känner sådant. går bara inte... det har jag försökt med massvis med gånger och så, men det funkar bara inte.
 
men det här med att markera med repet när han gör nåt, det funkar INTE. det verkar ju inte ens som om han känner sådant.

Känner...? Du skall inte slå repet på hästen. Du skall be om hans uppmärksamhet med det (eller annan kroppdel). Repet används (i ditt fall) för att säga "Hallå här är jag"! Det skall allstå svischa framför/brevid hästen så att han hajar till och förstår att du vill något.
Har hans uppmärksamhet bara vandrat tillfälligt kan det räcka med en svag rörelse eller ljud för att få tillbaks uppmärksamheten. Medans om han är påväg rakt över dig så får du ta i mer. Men inte på hästen. Vi är ändå så svaga att de knappt känner sånt.
Mvh/Marie
 
...beskydda ditt personliga område...

Att skydda sitt personliga område från hästar som biter/slänger med huvudet osv. är viktigt att kunna göra. Och att ducka eller svara med en smäll ger ingen lösning på problemet. Däremot kan man skydda och försvara sitt område på ett defensivt sätt. :)

Är hästen nära dig och slänger med huvudet för att bita/skalla, kan du blocka hästen genom att sträcka ut hela armen och blocka huvudet. Är hästen mer inpå dig kan du böja armen och använda armbågen. Servera tre kraftfulla stötar. Varför tre? Ja, när vi blir arga exploderar vi ofta i en "stor fet smäll" och sådan aggression hör inte hemma i horsemanship eller runt hästar över huvud taget. Genom att göra tre repeteringar håller man alltså sitt eget humör lättare under kontroll! Dessutom ger det en klar signal till hästen att lämna det personliga området, om den redan är inne, eller att förhindra att den kommer nära.

Viktigt! Se inte hästen i ögonen när du blockar den. På så sätt tar hästen det inte som en utmaning från dig, utan kommer snarare att se sig själv som orsaken att han sprang in i din arm!

Eftersom det här är en hingst du har att göra med skulle jag bara vilja be dig vara mycket försiktig. Hingstar som blir "utmanade" av människor kan tillfoga dessa stora skador om man inte vet vad man håller på med. Det är inga leksaker, men det tror jag nog att du vet. Ett exempel på "utmanande" är alla övningar där du får hästen att flytta på sina fötter, däribland övningar som longering. Den som flyttar på fötterna minst i hagen är den som bestämmer. Känner du dig osäker på longering och sådant rekommenderar jag dig att ligga lågt...

Ja, jag ska inte bli så långrandig att det inte orkar läsas, så jag rundar av lite här. I vilket fall - lycka till med hästen!

/Camilla
 
...och om hästen biter i rumpan...

...när man rengör hovarna kan man sparka flera gånger med ena benet som när man sparkar sig själv i rumpan. Det fungerar som jag skrev i inlägget innan om armbågen.

/Camilla

D.S
 
Hur gammal är hästen??
Och hurpass rutinerad är du?
Är du orutinerad och blir osäker samt att du absolut inte vill klappa till honom så tycker jag inte att det är en bra ide med att hålla på med hingstar.Hingstar är gudomliga, men kräver sin man....i deras natur så finns alltid att hävda sig och ta över...en del mer , andra mindre...blir det fel någonstans så kan han rent bli farlig
jag har 8 hingstar hemma idag och 3 ston...och jag tackar varje dag för stona :rofl: :rofl: Trevliga är hingstarna, men det krävs ett helt annorlunda handlag för att hantera dom.
 
nej oj, jag måste skrivit fel för jag nuddar honom aldrig med repet! som du säger så svischar jag med det... tror att det här med "känner" har å göra med att han inte verkar känna att jag vill ha hans uppmärksamhet... inte fysiskt alltså!
 
hästen är 11 år. själv har jag ridit i drygt tio år, och haft hand om hingstar förut.
jag är absolut inte osäker, men ibland vill jag helst inte slå hästen. därför undrar jag om det finns mer effektiva sett att träna så att han slutar man ovanorna och börjar uppföra sig istället.

märkte en sak för några dagar sedan... han tjupnöp mig i armen vilket gjorde j*vligt ont! biter hästen mig brukar jag bita tillbaka, men så fort han hade bitit till och han såg att jag skulle reagera, blev han vettskränd, körde upp huvudet, visade ögonvitorna och försökte slita sig. jag har själv aldrig behövt daska till honom då han aldrig har bitit mig, men han såg så rädd och skärrad ut att jag blev helt galen! jag lugnade ner honom och struntade i att bestraffa honom... ni kanske tycker det var dumt gjort men sedan dess har han inte bitit mig! sugit lite på min tröja, ja, men inte bitit så...
 
Hm, min spontana tanke är att du bara ska vara konsekvent...ta det lugnt och alltid ha samma regler med honom.

Inte hålla på och tetas och småfibbla med honom utan hantera lugnt.

Beröm när han gör rätt...det räcker ofta med ett "duktig" eller "bra" tex om han flyttar sig undan om du tex petar honom i sidan för att Du behöver komma förbi.

Undvik kraftiga konfliker för han e starkare än du, låt det aldrig gå därhän. Genom att "vara hans ledare" i alla småsaker kommer du vara det i "storsakerna" också.

Särskilt när det gäller hingstar gäller det att förtjäna sitt ledarskap. Du måste vara en god för honom pålitlig ledare annars måste han ta makten och vara denna ledare själv.

Detta låter kanske litet luddigt men det
är essensen av hantering av alla flockdjur.

Exakt hur man gör detta finns det inga patentmedeciner på. Eftersom både du och han e individer måste ni tillsammans hitta en väg som passar er båda och ni kan vandra i harmoni på.

Läs välrennomerad litteratur, samt lyssna på folk säger som har erfarenhet av GOD NH eller hel enkelt gamla "hästgubbar" som hanterat hingstar hela livet.

Köp dock inte allt okritiskt....fundera tänk och prova försiktigt.

Jag har själv två nordsvenska "gamla" hingstar och upplever dom som ytterst reko individer som bara vill göra sitt bästa.

/Kung Tulle
 
Jag tackar för alla dessa underbara valacker som finns=) Nog för att hingstar efter uppfostran kan vara helt underbara men dom kräver mer jobb och kunskap som du säger.
Ston kan vara kalassnälla men man kräver inget av ett sto man ber=) Dom är väl som oss tjejer griniga och tjuriga vissa dagar i månaden *ler*
Valacker bara är=)
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: hollypolly
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 144
Senast: Habina
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp