Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

H

Hippo

Hejsan!

Jag funderar på hur jag bäst ska lösa min situation här hemma.

Jag har ett hingstföl som är 6 månader som går ihop med sin dräktiga mamma, ett 8 månader gammalt stoföl och hennes dräktiga mamma. Jag hade tänkt att låta stofölet vänjas av av mamman när det är dags för det nya fölet.

Frågan - hur gör jag med min lilla pojke? Jag hade från början tänkt att flytta honom i januari/februari men det verkar stört omöjligt att hitta någonstans att ställa honom. Jag vill att han ska gå på hingstbete under sommaren och sen kastrera honom till hösten. Kan han gå kvar med de andra här hemma fram till mitten av maj? Han är då 11 månader. Stona fölar i juni resp. juli.

Mycket tacksam för tips och råd!
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Jag skulle vänja av den och inte ha han med stona.
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Det bästa är att du vänjer av båda fölen nu eller lite längre fram mde tanke på att de är dräktiga. Stona behöver ca 4 månader på sig att bilda råmjölk till det nya fölet och det kan de inte om fölen vid sidan fortfarande diar.
Att hitta en plats till en unghingst är inte alltid så lätt, kan bara råda dig att fortsätta leta.
Din tanke att kastrera till hösten tycker jag låter bra, men det kräver ju att han har nånstans att vara "så långe".
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Vänj av båda fölen samtidigt genom att sätta ihop dem i en egen hage. Helst ganska långt ifrån mödrarna. Har jag gjort flera gånger med föl. Det spelar ingen roll för dem att de är av olika kön, det är sällskapet som räknas. Oftas går det också bra att ha ihop dem i en större box om du vill ta in dem./ Gunilla
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Vill bara klargöra att råmjölksproduktionen inte störs av att fölungen går kvar med stoet. Råmjölken bildas de sista 10 - 14 dagarna.
Om stoet behåller hullet behöver du inte känna ngn press att skilja ifrån hingstungen redan i jan/feb.
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Det jag ser som det primära i det här sammanhanget är att hingstungen faktiskt kan bli könsmogen runt 8 månaders ålder och att det skulle kunna finnas chans att han betäcker - och lyckas befrukta - stofölet vid någon av hennes första brunster.

Jag hade inte vågat ha dem ihop ända tills i maj.
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Vill bara klargöra att råmjölksproduktionen inte störs av att fölungen går kvar med stoet. Råmjölken bildas de sista 10 - 14 dagarna.
Om stoet behåller hullet behöver du inte känna ngn press att skilja ifrån hingstungen redan i jan/feb.
Du menar dom sista 10-14 TIMMARNA va?
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Oj då, hade visst fel angående råmjölken ser jag :eek:
I vilket fall som helst bör du sära på hingstungen o ch stofölet, vet en hingst (8 månader) som betäckte ett sto som blev dräktigt.
Vet oxå ett sto som blev tjuvbetäckt som 1 åring, hon blev oxå dräktig!
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Eftersom stona är dräktiga så är det ingen fara om han går kvar med dem fram till maj. Detta under förutsättning att mamman är i gott hull. Hans mamma kommer att vänja av honom innan nästa föl kommer.

Däremot är det oförsvarbart att ha kvar stofölet med hingstfölet efter 8 månaders ålder pga av risken för betäckning. Även om hon inte skulle bli dräktig så kan han göra stor skada både fysiskt och psykiskt.

Och ja, en 8-12 månaders hingsunge kan betäcka/befrukta ett jämngamalt sto. Det har hänt!!

Fortsätt leta en plats till ditt hingstföl så svårt brukar det inte vara.

Lycka till!!
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Tack för era svar! :bow:

Jag får leta vidare efter en plats till hingsten helt enkelt! Det var ju också så jag hade tänkt att göra från början. Jag vill absolut inte riskera att han försöker betäcka stofölet!

Men det är verkligen inte lätt att hitta en plats till honom här i trakten, det måste jag fortsätta att hävda. Jag får nog räkna med att åka en bra bit. Jag har funderat på vart alla hingstföl tar vägen efter avvänjning egentligen.....:confused:
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

*knapplån*

Hoppas att trådskaparen inte misstycker att jag hakar på lite då jag har ett liknande problem.. :angel:

Jag har oxå ett hingstföl som fortfarande går med mamma (dräktig pånytt) samt ett stoföl. Jag hade velat lämna iväg hingstfölet på en lösdrift nu då det är dags att dela på han snart (han är född den 30/4), samt pga stofölet. Jag kan visserligen flytta på stofölet men vill helst inte göra det då hästarna i den andra hagen kan vara lite "elaka" när man släpper ihop dem och jag vill inte utsätta henne för detta.

Jag har nu hittat en lösdrift som bara ligger 4 mil härifrån som verkar kanon förutom att de har en ganska liten hage (har ej sett den än då jag ska dit och titta i veckan). De säger att de kommer att släppa hästarna i ridhuset ett par gånger i veckan samt byta hage om den blir alltför upptrampad men jag vill veta hur viktigt det igentligen är att de har stora ytor (jag anser att det är viktigt, men min kille springer inte så mkt nu och då har han ganska stor/mot normal hage). Som sagt vad anser ni är bäst?

Här hemma är hästarna ute mkt men då jag inte har det så stort här så har jag knappt möjlighet att dela på mamman och hingsten utan att de ser/hör varandra och då tror jag risken är att mamman eller fölet hoppar/springer igenom staketet. Och jag vill ju dela på dem ett tag innan det är dags för nästa föl då mamman verkligen inte visar någon som helst vilja att vänja av sin son. Mamman är nu inte smal men hon är inte i överhull heller och jag hade velat få henne i det innan det är dags för nästa föl då hon under sensommaren var svår att hålla i hull trots mkt foder (dock kan det vara mitt fel då jag såg att hon började tappa lite sent).

Tro dock inte att hon såg ut som ett benrangel ;). De visades på fölvisningen när hon såg som smalat ut och de var ingen som kommenterade det hela samt jag såg hästar som såg värre ut. Hon har hela tiden hållit sig fin över ryggen och så men man kunde ana revbenen och det brukar man inte på mitt ganska lättfödda sto..

Som sagt vad anser ni är bäst? Är det jätte dåligt för honom om jag lämnar honom där hagen är ganska liten (hon sa att den var ungefär som en 20*60 bana)? Ligghallen var stor och fin. Eller ska jag försöka leta vidare? Måste hitta något snart för jag vill flytta honom snart så det inte blir i januari när det är så kallt.. Visserligen har han björnpäls (går ute mellan 6-21) och bra hull men tycker det är fel att flytta honom när det är så kallt..

Tacksam för råd..
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Jag säger nog som de andra att det är vanskligt att ha kvar stofölet och hingsfölet i samma hage efter att han fyllt 8 månader. Vet dock att det kan vara svårt att hitta uppstallning då jag själv är i samma situation..

Du kan inte dela på dem så att hingstfölet får gå i en egen hage efter 8 mån ålder? Kanske gå med ett av avelstona eller låna in någon hagkompis till honom? Detta kanske kan vara ett alternativ om du inte hittar någonstans att ha honom?

Angående stofölet så tycker jag dock hon kan gå kvar med mamma så länge som möjligt om mammans hull och ork tillåter det :)!

Lycka till!
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Jag tycker det är lite sent att tänka på sådant här nu. Sådanna här saker ska ju vara klara redan i sommar så man slipper massa krångel. Du får ta och ha han själv i en hage om du inte hittar något annat. Inte så roligt för han kanske.
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Kastrera fölet. Det finns tillräckligt med bra hästar som sparas till hingst även om din skulle råka bli kanon fin. Har själv ett föl fött 27 april han vart kastrerad 26 november. Jag ska ha honom gå kvar med mamman, som inte tycker om att vara ensam, till slutet på mars då hon åker tillbaka till stuteriet för att föla igen och förhoppningsvis få en syster. Han är pigg och kry, inga hingst fasoner.
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Eftersom stona är dräktiga så är det ingen fara om han går kvar med dem fram till maj. Detta under förutsättning att mamman är i gott hull. Hans mamma kommer att vänja av honom innan nästa föl kommer.

Däremot är det oförsvarbart att ha kvar stofölet med hingstfölet efter 8 månaders ålder pga av risken för betäckning. Även om hon inte skulle bli dräktig så kan han göra stor skada både fysiskt och psykiskt.

Och ja, en 8-12 månaders hingsunge kan betäcka/befrukta ett jämngamalt sto. Det har hänt!!

Fortsätt leta en plats till ditt hingstföl så svårt brukar det inte vara.

Lycka till!!
Jag tycker att skaderisken är för stor för att ha kvar han med stona. Får han för sig att klättra på dom är risken stor att han får en spark eller två. Många dräktiga ston hatar verkligen hingstar. Jag skulle inte ta den risken.
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Jag tycker det är lite sent att tänka på sådant här nu. Sådanna här saker ska ju vara klara redan i sommar så man slipper massa krångel. Du får ta och ha han själv i en hage om du inte hittar något annat. Inte så roligt för han kanske.

Jag skulle ha haft honom hos min granne som också fick ett hingstföl men de var tvugna att ta bort sitt föl för en månad sedan. Bara för att man får kris i december betyder det inte att man inte hade en plan....

Han ska naturligtvis inte behöva gå själv, det var ju därför jag vände mig hit för att få råd!!
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Jag skulle inte vilja ha en unghäst i en 20 x 60 meters hage, men det är upp till dig att bestämma vad du själv anser räcker till för din hingstunge.

Har du inte möjlighet att ha avelsstona (med varsin unghäst) i olika hagar? Isf kan han ju fortsätta att gå med sin mamma (de brukar ha överseende med sina stökiga söner) och du ha honom kvar hemma fram till sommarbetet.
/Anne
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Antar att det var mig du svarade :)'

Jag har bara 1 avelsto (stofölets mamma är utlånad på foder för hon ska ridas - betäcktes som 3-åring) så jag kan tyvärr inte dela upp dem så..

Hans mamma har absolut inga problem med honom - däremot är hon lite för snäll nu anser jag.. Hon avgudar sin son men när han börjar bli riktigt dum (han är väldigt lugn och snäll nu samt har ej fattat att han är hingst alls (ej kulorna nere heller)) så kommer hon säkert att läxa upp honom. Problemet är ju att jag vill vänja av dem snart pga att han diar ganska mkt och hon är svår (ej omöjlig) att hålla i vikt så jag har inte möjlighet att göda upp henne så mkt så länge han diar...

Tycker själv att hagen verkar liten :crazy:... Det var därför jag försökte höra här hur viktigt stor hage är om de även får springa i ridhuset några gånger i veckan.. Som sagt har aldrig lämnat iväg någon häst på lösdrift tidigare så jag har aldrig haft sådana här dilemma..

Ska som sagt kolla på hagen på denna lösdrift har även försökt få tag på annan lösdrift men de har inga platser kvar om ingen avbokar sin bokade plats (3 ska komma 10 jan)..

På ett eller annat sätt kommer det att lösa sig men jag hade gärna lämnat iväg honom då jag själv ska ha barn och känner att 3 hästar här hemma i vinter kan bli lite mkt (som sagt jag fixar även det men det hade underlättat om jag bara haft 2..) ;)
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Känner mig lite korkad nu...:o. Det är ju såklart en fungerande lösning att dela på sto med respektive föl! Har ärligt talat inte tänkt så, har nog fastnat i mina tankebanor. Jag vill helst hitta en lösdriftsplats till honom men jag har inte problem med att hålla hull på stoet (snarare det motsatta, hon är en stadig bruksnordis) så den aspekten är inget bekymmer för min del.

Det jag funderar på är att om jag skulle bli tvungen att göra såhär, är det en risk att stoet sparkar och skadar sin son om han skulle försöka klättra på henne? Ni har skrivit om detta tidigare men gäller det även hans egen mor? Hon är en rätt så tuff mor men han är riktigt ihärdig när han är busig och hon säger ifrån som det är nu, han ger sig inte i första taget!
 
Sv: Hingstföl ihop med stoföl och dräktiga ston??

Jag har ju som sagt inte erfarenheten så det finns de som kan svara på det mkt bättre här :). Men jag tror dock att mammorna vet vad de gör, det ser nog värre ut än det är.. Däremot så kanske hon kan bli rejält sur på honom när det är nära fölningen och hon börjar bli trött mm.. Men hingsbete måste ju vara ganska lätt att hitta till 1 maj och då åker han ju ett tag innan..

Men det du måste göra är nog hela tiden läsa av situationen och dela dom om du märker att hon verkligen börjar tröttna på honom... Men som sagt du får garanterat bättre svar från nån annan då det är mina första egna föl iår (har köpt föl tidigare men ej varit uppfödare..).

Mitt sto avgudar ju som sagt sin son och säger i stort sett aldrig till honom. Däremot så är han väldigt lugn och snäll (han försöker aldrig få igång mamman eller klättra på henne eller nån annan häst mm)..
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 120
Avel Dags för en tråd där vi kan följa våra stons dräktigheter ända fram till fölning nästa år. Min Celia är nu på dygn 105 och har hittills...
17 18 19
Svar
371
· Visningar
46 587
Senast: Barista
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 147
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 108
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp