Hingstfunderingar 2021

Då missminner du dig, jag har en blivande sjuåring som visserligen inte haft föl innan men har tydliga brunster :)

Men jag tror oavsett att jag vill testa henne för bakterier innan man försöker, det är nog värt det :)
Då är det jag som är fel ute. Oavsett skulle jag kika lite extra på villkoren när hästen inte haft föl innan.
 
Det var det jag misstänkte å menar att du inte behöver lägga på en hingst med ytterligare en massa xx-blod för vad det är du avlar för, och det öppnar ju upp för hingstar där man kan prioritera typ och temperament.

Ska man leta hingst som står högt i blod dvs en som har xx-inslag i första 2-3 generationerna och inte i första 8 som t.ex HorseTelex räknar är det rejält mycket svårare att hitta vettiga hingstar oavsett vart man bor.
 
Det var det jag misstänkte å menar att du inte behöver lägga på en hingst med ytterligare en massa xx-blod för vad det är du avlar för, och det öppnar ju upp för hingstar där man kan prioritera typ och temperament.

Ska man leta hingst som står högt i blod dvs en som har xx-inslag i första 2-3 generationerna och inte i första 8 som t.ex HorseTelex räknar är det rejält mycket svårare att hitta vettiga hingstar oavsett vart man bor.
Aha! Tack 😁 ja, typ, ridbarhet och temperament är något jag letar efter. Stoet är riktigt fin att rida när hon kommer till sans, då blir hon verkligen som smör i solsken. Jag hoppade in henne och hon är väldigt modig, hoppar på allt, vattenmattan första gången tittade hon inte ens på. Däremot har jag inte hoppat henne på terränghinder. Men hon är sliten efter sin galoppkarriär, gick ju galopp från 2 års ålder till 8 års ålder, men framförallt mentalt. Talat med jockeys som ridit henne så känner att jag har en helhetsbild av henne. Har bestämt Colmander men lite osäker nu. Han har ju det jag letar efter egentligen, bra typ, ridbarhet och trevliga avkommor, står här i Skåne. Han hade väl om jag minns rätt 7-7.5-8.5? på gångarter vid provet i Holstein o tävlat 1.50 hopp.
 
Aha! Tack 😁 ja, typ, ridbarhet och temperament är något jag letar efter. Stoet är riktigt fin att rida när hon kommer till sans, då blir hon verkligen som smör i solsken. Jag hoppade in henne och hon är väldigt modig, hoppar på allt, vattenmattan första gången tittade hon inte ens på. Däremot har jag inte hoppat henne på terränghinder. Men hon är sliten efter sin galoppkarriär, gick ju galopp från 2 års ålder till 8 års ålder, men framförallt mentalt. Talat med jockeys som ridit henne så känner att jag har en helhetsbild av henne. Har bestämt Colmander men lite osäker nu. Han har ju det jag letar efter egentligen, bra typ, ridbarhet och trevliga avkommor, står här i Skåne. Han hade väl om jag minns rätt 7-7.5-8.5? på gångarter vid provet i Holstein o tävlat 1.50 hopp.
Vad är det för stam på stoet?
 
Aha! Tack 😁 ja, typ, ridbarhet och temperament är något jag letar efter. Stoet är riktigt fin att rida när hon kommer till sans, då blir hon verkligen som smör i solsken. Jag hoppade in henne och hon är väldigt modig, hoppar på allt, vattenmattan första gången tittade hon inte ens på. Däremot har jag inte hoppat henne på terränghinder. Men hon är sliten efter sin galoppkarriär, gick ju galopp från 2 års ålder till 8 års ålder, men framförallt mentalt. Talat med jockeys som ridit henne så känner att jag har en helhetsbild av henne. Har bestämt Colmander men lite osäker nu. Han har ju det jag letar efter egentligen, bra typ, ridbarhet och trevliga avkommor, står här i Skåne. Han hade väl om jag minns rätt 7-7.5-8.5? på gångarter vid provet i Holstein o tävlat 1.50 hopp.
Ridbarhet och temperament var mina högsta kriterier också, och hopphingst med bra gångarter, inte för stor. Stoet är efter fullblodsmamma och mitt avelsmål liknar ditt. Jag valde Magic Park utifrån det (klart kostnader spelade in en del också, vet ju inte om han har lika bra villkor i år).
 
Hur tänker ni kring avel med Gg + Gg?
Jag har konsekvent undvikit skimlar eftersom vårt sto är skimmel men har svårt att släppa en hingst.
 
Hur tänker ni kring avel med Gg + Gg?
Jag har konsekvent undvikit skimlar eftersom vårt sto är skimmel men har svårt att släppa en hingst.
Jag är ju inte avelskunnig, men jag hade undvikt det starkt. Väljer även bort skimmelhingstar till mitt bruna sto.
 
Jag undviker skimlar pga skimmelcancer. Hade absolut inte gjort en med risk att få en homozygot.
Jag håller ju egentligen med. Fiskar väl mest efter en anledning att få sukta lite efter honom men brukar normalt inte ens börja titta på skimlar av den anledningen. Det är fortfarande intressant att höra tankar från andra om det. Vi tar ju en risk bara av att ha stoet i avel, men med tanke på stam och prestation känns det självklart att ta föl. Hittills har dessutom bara 1/4 av hennes föl blivit skimlar men det är ju ren lotto.

Vet du eller någon annan om det finns bra vetenskaplig forskning på ämnet tillgängligt att läsa?
 
Ibland blir man lite knas på att leta hingst. De jag fallit för är antingen exp, på fryst eller inte i avel pga tävling! Känns lite jobbigt och hitta hingst till mitt xx-sto i år!:banghead:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 292
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 758
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 451
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp