Hingstfunderingar 2021

Han beskrivs i exteriören ha ngt låg rygg så kanske inte ston med låg och lång rygg . Annars passar han nog många ston 😊
Tack! Det är så bra attfå andras kritiska ögon och erfarenheter också, och inte bara sitt eget tyckande! När jag skulle betäcka ifjol valde jag bort honom då jag tyckte att stoet och han hade samma svagheter, framförallt var de lika i rygglinjen. Jag har sett lite fina avkommor efter honom, och han verkar väldigt trevlig i temperamentet, och i år blir det ju ett annat sto som ska betäcka så jag ska nog kolla in honom igen.
 
Tack! Det är så bra attfå andras kritiska ögon och erfarenheter också, och inte bara sitt eget tyckande! När jag skulle betäcka ifjol valde jag bort honom då jag tyckte att stoet och han hade samma svagheter, framförallt var de lika i rygglinjen. Jag har sett lite fina avkommor efter honom, och han verkar väldigt trevlig i temperamentet, och i år blir det ju ett annat sto som ska betäcka så jag ska nog kolla in honom igen.
Jag gillar också honom och mitt sto passar inte riktigt iheller tyvärr
 
Hoppar in i tråden för att få lite råd om det går bra.

Skulle ni betäcka ett 15 årigt sto som aldrig fått föl?
Hästen är en frisk och fräsch individ men pga skada (yttre trauma) verkar jag tyvärr inte få igång henne igen som ridhäst. Kommer aldrig ha råd att köpa en så fin häst igen så nu lutar jag åt att betäcka henne medan hon går på längre vila men funderar på åldern.

Hon har alltid varit väldigt jämn i brunsten och inga problem med den.
Kan man göra någon "hälsokoll" på äldre ston och se om allt ser bra ut?

Stoet är e: Topaasch- Prestige född 06.

+Väldigt korrekt i kroppen och benställning, luftig i fronten, högt ansatt hals. Taktfast trav, mkt lätt för samling (passage) , stor och luftig galopp, också mkt lätt för samling (piruetter) . Arbetsvillig, het, elektriskt och lättlärd.

-Väldigt nätt i typen (petit, feminin), ordinär skritt, mycket hjärna och nerv och blir ofta överhet, spänd och tittig. 164cm men upplevs liten. Svårt med byten.

Jag är vanlig hobbyryttare som ridit in och utbildat henne men skulle önska en avkomma med snällare sinne (bara inse att man börjar bli äldre😂), slippa rida ut med livet som insats.
Gärna förbättra skritten och helst något men det funkar nog inte på äldre och förstföderska.

Blev rekommenderad Sir Oldenburg då hans avkommor tydligen blir snälla och trevliga.
Min är 15 och vi testade förra året och det gick inte alls. Pratade med veterinären för nån veckan sen och hon sa att vi ska börja i mars med att titta i henne, ta bakprov (det gör de alltid) och sedan, om allt ser bra ut och det funkar med brunster osv börjar så tidigt som möjligt i april.
 
Vi ska eventuellt ta föl på mitt sto. Hennes bästa gångart är nog traven, men hon skrittar bra också. Galoppen är helt okej men jag skulle vilja förbättra den. Hon hoppar upp bra men jag skulle gärna se att fölet hoppade med mer bakben. Hoppet är inte prioriterar men ett plus.
Tror ni att Sankt Erik kan passa? Jag tycker om att han verkar nedvärva bra temprament. En grövre hingst skulle nog passa bra på stoet, hon är lätt byggd.
 

Bifogade filer

  • 20210109_201614.jpg
    20210109_201614.jpg
    211,4 KB · Visningar: 54
Han är kastrerad, finns visserligen på fryst, men oftast kastrerar man hingstar för att de ska bli bättre i temperamentet så är det vad du är ute efter tror jag inte att han är rätt.
De har ju skrivit att han kastrerades för att intresset var för lågt, men det kanske bara är en del? Känner du till någon efter honom?
 
Tror ni att Sankt Erik kan passa? Jag tycker om att han verkar nedvärva bra temprament. En grövre hingst skulle nog passa bra på stoet, hon är lätt byggd.
Är ditt sto bedömd tex på unghästtest eller liknande eller det är din egna åsikt om hennes gångarter? 😊
Jag hade tittat främst på en hingst som har äldre avkommor med hög ridbarhet och ett stadigt temperament om ditt sto inte fått föl tidigare och du vet vad hon nedärver.
Hade även försökt hitta en hingst som har likadana styrkor som du tycker ditt sto har och helst utan dom svagheter ditt sto har samt då som nedärver hög ridbarhet och temperament. 🙂
 
Är ditt sto bedömd tex på unghästtest eller liknande eller det är din egna åsikt om hennes gångarter? 😊
Jag hade tittat främst på en hingst som har äldre avkommor med hög ridbarhet och ett stadigt temperament om ditt sto inte fått föl tidigare och du vet vad hon nedärver.
Hade även försökt hitta en hingst som har likadana styrkor som du tycker ditt sto har och helst utan dom svagheter ditt sto har samt då som nedärver hög ridbarhet och temperament. 🙂
Det är min åsikt, hon är inte visad. Kan man visa ett sjuårigt sto nu eller är det bättre att göra det samtidigt som fölet visas? :)

Håller med i vad du skriver :)
 
Det är min åsikt, hon är inte visad. Kan man visa ett sjuårigt sto nu eller är det bättre att göra det samtidigt som fölet visas? :)

Håller med i vad du skriver :)
Jag har för mig att @Görel har svarat mig på den frågan förut och det går att visa i öppen klass vid unghästtest eller vid fölvisning. Vet ej om det bara är öppet för SWB men det kan kanske Görel svara bättre på 🙂
 
Jag har för mig att @Görel har svarat mig på den frågan förut och det går att visa i öppen klass vid unghästtest eller vid fölvisning. Vet ej om det bara är öppet för SWB men det kan kanske Görel svara bättre på 🙂
Läste om ridhästesterna och det verkar som att de enbart är öppna för SWB registrerade hästar. Jag gissar att det inte är möjligt att registrera henne i SWB, hon är inte avlad för ridning även om hon fungerar bra som det. Men det kanske finns några andra som håller visningar? :)
 
Läste om ridhästesterna och det verkar som att de enbart är öppna för SWB registrerade hästar. Jag gissar att det inte är möjligt att registrera henne i SWB, hon är inte avlad för ridning även om hon fungerar bra som det. Men det kanske finns några andra som håller visningar? :)
I vilken stambok är hon reggad nu?
 
Då blir det nog svårt o tilläggsreg i Swb. Du har inte ställt upp i någon dressyrklass och fått litenomdömen där eller känner någon välrenommerad tränare /domare som kan ge sitt utlåtande?
Tränarna har bara sagt ungefär att hon är fin, även de som inte känner till vilken ras hon är, men inget konkret. Hon är inte tävlad. Men att få en domare eller tränare att titta på henne och säga vad den tycker var ett bra tips. Jag känner ingen men det borde gå att få någon att komma ut eller titta på filmer :)
 
Tränarna har bara sagt ungefär att hon är fin, även de som inte känner till vilken ras hon är, men inget konkret. Hon är inte tävlad. Men att få en domare eller tränare att titta på henne och säga vad den tycker var ett bra tips. Jag känner ingen men det borde gå att få någon att komma ut eller titta på filmer :)

Om det är ett varmblod så ska du iaf leta hingst med bra galopp och bra överlinje. Och titta lite på vad som finns bakom stoet, inte bara hur hon själv är som individ.
 
Tror ni att Sankt Erik kan passa? Jag tycker om att han verkar nedvärva bra temprament. En grövre hingst skulle nog passa bra på stoet, hon är lätt byggd.
Titta på Magic Park, hopphingst som rör sig bra med en väldigt bra galopp. Fetcher N är ett annat förslag, han har avkommor i både svår hoppning och dressyr och är själv placerad i svår hoppning.

Varmblodstravare brukar bli bättre ihop med hopphingstar istället för gångartshingstar, och mitt råd är att välja en hopphingst med goda gångarter.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 507
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp