Hingstfunderingar 2021

Vad avlar du för inriktning?
haha knappt jag vet det iheller längre ;), skämt å sido så har jag tittat lite både på dressyr och hopphingstar. Men ska det vara en hopphingst ska den röra sig hyfsat, ej för tung, bra front ej lång rygg. Om det ska vara en dressyrhingst ska den inte vara helt värdelös på att hoppa, ej tung, bra front och ej lång rygg. Fastnat för Contendro I men fryst är verkligen inte billigt. Contendros fin men finns också bara på fryst. Balou i danmark är inte i avel, mailat och frågat stuteriet hur de tänkt med honom 2021. Gisborne är exp osv
 
haha knappt jag vet det iheller längre ;), skämt å sido så har jag tittat lite både på dressyr och hopphingstar. Men ska det vara en hopphingst ska den röra sig hyfsat, ej för tung, bra front ej lång rygg. Om det ska vara en dressyrhingst ska den inte vara helt värdelös på att hoppa, ej tung, bra front och ej lång rygg. Fastnat för Contendro I men fryst är verkligen inte billigt. Contendros fin men finns också bara på fryst. Balou i danmark är inte i avel, mailat och frågat stuteriet hur de tänkt med honom 2021. Gisborne är exp osv
Herrera TN (Hickstead White x Lordanos)? Visserligen ung och obeprövad men en trevlig modell.

Contendro I tycker jag är svår. En del avkommor ser ut som en miljon andra not so much. På de fölvisningar jag varit på under senare år har jag så här långt inte heller kunnat följa något som helst mönster via mödrarna vad gäller diffen mellan ungarna 🤐
 
Herrera TN (Hickstead White x Lordanos)? Visserligen ung och obeprövad men en trevlig modell.

Contendro I tycker jag är svår. En del avkommor ser ut som en miljon andra not so much. På de fölvisningar jag varit på under senare år har jag så här långt inte heller kunnat följa något som helst mönster via mödrarna vad gäller diffen mellan ungarna 🤐
Contendro I har enligt avelsindexet slagit väl ut i svensk avel :)
 
haha knappt jag vet det iheller längre ;), skämt å sido så har jag tittat lite både på dressyr och hopphingstar. Men ska det vara en hopphingst ska den röra sig hyfsat, ej för tung, bra front ej lång rygg. Om det ska vara en dressyrhingst ska den inte vara helt värdelös på att hoppa, ej tung, bra front och ej lång rygg. Fastnat för Contendro I men fryst är verkligen inte billigt. Contendros fin men finns också bara på fryst. Balou i danmark är inte i avel, mailat och frågat stuteriet hur de tänkt med honom 2021. Gisborne är exp osv
Diacontinus är en av mina favoriter. Man kan dock inte regga i SWB då om du nu vill det. Diacontinus S - Sieg in Sottrum - YouTube

Äldre film men här finns trav under ryttare Diacontinus - YouTube

Diarado-Contendro I-Argentinus
 
Jag har inga swb kvar längre och mitt NF-sto besväras av köldutlöst fång (vilket även hennes mamma hade, vet jag nu i efterhand) som gör att jag är ytterst tveksam till om jag vill föra vidare i fler generationer, trots att hon egentligen är toppstammad och väldigt trevlig som individ. Och welshstoet ska nog säljas.
Men jag jobbar på att MBL-förhandla in att betäcka alla mina tre shetlandsston och kommer förmodligen i så fall låna hem en hingst som känns bra till alla tre. De är mor och dotter plus en "obesläktad" (på nära håll i alla fall, även om det finns gemensamma beröringspunkter några generationer bakåt) och jag siktar på att hitta en hingst som är helt obesläktad med dem alla. (det finns en "eventuell" hingst i tanken, men så länge det inte är klart får namnet vara osagt...)
Vill göra en häst för lättare klasser i fälttävlan...egentligen en hobbyhäst som man kan göra allt möjligt med. Tittar mest på hopphingstar med "goda" gångarter.
Rent spontant hade jag tittat en gång till på Fetcher N.
Hade jag inte sålt mitt första fullblodssto så hade det definitivt varit ett alternativ till den...
 
haha knappt jag vet det iheller längre ;), skämt å sido så har jag tittat lite både på dressyr och hopphingstar. Men ska det vara en hopphingst ska den röra sig hyfsat, ej för tung, bra front ej lång rygg. Om det ska vara en dressyrhingst ska den inte vara helt värdelös på att hoppa, ej tung, bra front och ej lång rygg. Fastnat för Contendro I men fryst är verkligen inte billigt. Contendros fin men finns också bara på fryst. Balou i danmark är inte i avel, mailat och frågat stuteriet hur de tänkt med honom 2021. Gisborne är exp osv

Jag avlar inte hopp skall nämnas, men tycker med mitt dressyröga att den här är väldigt fin. Han har gjort sporttest med 7,5/8/8,5 på sina gångarter och höga betyg på karaktär och kapacitet (kan ta fram fulla resultat om så önskas). Sen kanske han inte är det du söker, som sagt, hopp är inte riktigt mitt område. :)
 
Cascadello är fin. Tycker jag hörde på bruks att Casallavk kan vara känsliga och sena. Vet ni om det stämmer?

Stämmer bra med vad en hästgubbe från "down there" i Skåne sagt till mig i alla fall. Han handlar lite smått med hästar och dottern har hoppat YR EM eller något sånt där.
 
Cascadello är fin. Tycker jag hörde på bruks att Casallavk kan vara känsliga och sena. Vet ni om det stämmer?
Om man ska använda negativa ord tycker jag det brukar låta tittiga och sena men det kanske är ungefär samma sak ;) Upplever dock inte alls att det slår lika mycket med Casall i andra led.

Jag personligen tycker Cascadello I är fantastisk och har själv försökt få dräktigt med honom samt haft en avkomma på inridning bla. Makalöst fint lynne på den.

Tittat på Cannobio annars? Om du är intresserad av Casall, Contender och Cardento-blod.
 
Ska betäcka Darina i år men velar såklart om hingst.
Hon är efter D-day- Swift så dressyrstam men hoppar fantastiskt.
Hon har innan fått tre föl med hopphingstar. Det ena fölet är tyvärr avlidet men de andra två är mycket trevliga sporthästar. Den född 2016 hoppar fantastiskt. Den född 17 är inte hoppad än vad jag vet.
Sen har hon två dressyrstammade avkommor som rör sig superfint.

Så jag velar. Lägga hopp på henne? Ja men lite svårare att sälja kanske. Eller helt gå ifrån hennes hopptalang och avla dressyr?

Kanske en dubbeltalang? Mr Vain? Andra förslag? Bra huvud på hingsten är viktigt.
 
Ska betäcka Darina i år men velar såklart om hingst.
Hon är efter D-day- Swift så dressyrstam men hoppar fantastiskt.
Hon har innan fått tre föl med hopphingstar. Det ena fölet är tyvärr avlidet men de andra två är mycket trevliga sporthästar. Den född 2016 hoppar fantastiskt. Den född 17 är inte hoppad än vad jag vet.
Sen har hon två dressyrstammade avkommor som rör sig superfint.

Så jag velar. Lägga hopp på henne? Ja men lite svårare att sälja kanske. Eller helt gå ifrån hennes hopptalang och avla dressyr?

Kanske en dubbeltalang? Mr Vain? Andra förslag? Bra huvud på hingsten är viktigt.
Lättare att hitta en hopphäst som rör sig bra än att hitta en dressyrhäst som hoppar bra. 😅
Hade det varit min häst hade jag lagt en dressyrhingst på henne 🙂
 
Fin men alldeles för grov och dåligt avstamp tyvärr
Vet inte om han nämnts men la Bravour och Cristallo II på ett Last Liberty-sto från F.2. Stofölet e Cristallo är på inridning nu, den rör sig bättre än mamman och är en tiger på hinder (missar/slarvar på insprånget för den fokuserar så på sista hindret). Lika "koko" som mamman men det kommer från mödernet som surrade som en bikupa i huvudet. Du får en del skärpa från CO men jag tycker de är vettiga och sansade. Det beror på vad man gillar för typ av häst och vilket sto du har.
 
Vet inte om han nämnts men la Bravour och Cristallo II på ett Last Liberty-sto från F.2. Stofölet e Cristallo är på inridning nu, den rör sig bättre än mamman och är en tiger på hinder (missar/slarvar på insprånget för den fokuserar så på sista hindret). Lika "koko" som mamman men det kommer från mödernet som surrade som en bikupa i huvudet. Du får en del skärpa från CO men jag tycker de är vettiga och sansade. Det beror på vad man gillar för typ av häst och vilket sto du har.
Stoet är framåt och positiv älskade att arbeta på den tiden det begav sig och väldigt modig. Avk är också väldigt modiga och trygga individer. Dock är hon fullblod och även om hon är cool och även avk sådana finns det ett visst riv i dem. Varit väldigt noga med tidigare avk fäder ska vara coola och orädda de med. Vill inte riskera att det ”slår över” mentalt. De ska kunna ridasav de flesta ryttare
 
Orädda har jag definitivt upplevt mina med CO bakom, valacken e Bravour var som en stor nallebjörn men lite känslig, kastrerades som 3-åring då han var så pass snäll. Han var dock rätt grov och hade fått stoets nedförsbacke och var inte speciellt exteriört snygg. Stoet är både större och snyggare, en riktigt modern sporthästmodell som kommer göra sig fint i aveln sen.
Stoet är framåt och positiv älskade att arbeta på den tiden det begav sig och väldigt modig. Avk är också väldigt modiga och trygga individer. Dock är hon fullblod och även om hon är cool och även avk sådana finns det ett visst riv i dem. Varit väldigt noga med tidigare avk fäder ska vara coola och orädda de med. Vill inte riskera att det ”slår över” mentalt. De ska kunna ridasav de flesta
 
Cascadello är fin. Tycker jag hörde på bruks att Casallavk kan vara känsliga och sena. Vet ni om det stämmer?

Jag vet inte om det stämmer. Det sägs om ganska många olika att de kan vara både det ena och det andra. Så man får nog vara uppmärksam på varje individ tror jag.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 603
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 831
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp