Hingstfunderingar 2021

Ska betäcka Darina i år men velar såklart om hingst.
Hon är efter D-day- Swift så dressyrstam men hoppar fantastiskt.
Hon har innan fått tre föl med hopphingstar. Det ena fölet är tyvärr avlidet men de andra två är mycket trevliga sporthästar. Den född 2016 hoppar fantastiskt. Den född 17 är inte hoppad än vad jag vet.
Sen har hon två dressyrstammade avkommor som rör sig superfint.

Så jag velar. Lägga hopp på henne? Ja men lite svårare att sälja kanske. Eller helt gå ifrån hennes hopptalang och avla dressyr?

Kanske en dubbeltalang? Mr Vain? Andra förslag? Bra huvud på hingsten är viktigt.
Jag hade valt dressyrhingst med hyffsad hoppning till henne. Nån Vivaldison kanske. Van Vivaldi hoppade uppsuttet på sitt bruksprov och han var både sansad och rimlig i hoppningen.
 
Nu har det vänt för mig och jag känner mig lite förväntansfull inför säsongen igen. Tänkte det kunde vara roligt att höra vad andra ser och tänker, så här är treårsstoet som ska betäckas.

GpKc7GK.jpg


Det som inte syns på bilden är att hon är väldigt elastisk med snudd på överrörlig. Skritten är enorm och ren men ibland lite oengagerad, trav och galopp är ganska jämnbra men inte så mycket knä eller show. Hon är något marktrång bak och skruvar lite. Syskon, mor och mors syskon är stora. Letar man bak i stammen hittar man Rubinstein x2 där så vill inte ha in så mycket mer av honom. Nästan allt annat går bra då hon har lite mer "ovanligt" blod.
Just nu står Kjento och Zackorado högst på listan, vill ha en spänstig hingst med motorn bak och som har lite mer knä. Ridbar, helst en 9a eller 10a. Inte för stor och välställd bak. Är det något med toppkandidaterna jag inte tänkt på? Har jag missat några fina kandidater?
 
Jag avlar inte hopp skall nämnas, men tycker med mitt dressyröga att den här är väldigt fin. Han har gjort sporttest med 7,5/8/8,5 på sina gångarter och höga betyg på karaktär och kapacitet (kan ta fram fulla resultat om så önskas). Sen kanske han inte är det du söker, som sagt, hopp är inte riktigt mitt område. :)
Ju mer jag tittar på denna hingsten ju mer gillar jag den😊👍
 
Har du tittat på Cannobio som Eklunda har?
Jag kan ha föreslagit det förut -
Jag tycker också att han är spännande och verkar ha en del trav för att vara hoppstammad. Tyvärr lite för nära för vårt Cardento-sto.

(tipsade om honom till @Karoliten på föregående sida också men det kanske kom bort?)
 
Nu har det vänt för mig och jag känner mig lite förväntansfull inför säsongen igen. Tänkte det kunde vara roligt att höra vad andra ser och tänker, så här är treårsstoet som ska betäckas.

GpKc7GK.jpg


Det som inte syns på bilden är att hon är väldigt elastisk med snudd på överrörlig. Skritten är enorm och ren men ibland lite oengagerad, trav och galopp är ganska jämnbra men inte så mycket knä eller show. Hon är något marktrång bak och skruvar lite. Syskon, mor och mors syskon är stora. Letar man bak i stammen hittar man Rubinstein x2 där så vill inte ha in så mycket mer av honom. Nästan allt annat går bra då hon har lite mer "ovanligt" blod.
Just nu står Kjento och Zackorado högst på listan, vill ha en spänstig hingst med motorn bak och som har lite mer knä. Ridbar, helst en 9a eller 10a. Inte för stor och välställd bak. Är det något med toppkandidaterna jag inte tänkt på? Har jag missat några fina kandidater?
Zackorado var fin, han hade kunnat vara en kandidat till mitt Roosevelt. Lite rädd för storleken dock när hon lämnar stort
 
Har nog bestämt mig nu.
Darina går till Van Vivaldi och Bossanova till LeunsVeld Lord (redan bokad och klar :nailbiting:).
Eller kanske inte. Bossanovas farfar är samma som Lords far. Blir kanske lite nära. Bättre att byta till Jarno.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210129-205933.jpg
    Screenshot_20210129-205933.jpg
    165,7 KB · Visningar: 61
Om man har ett sto efter Contendro (efter Contender) och sedan Contender som mormormors far och sedan använder sig av Colmander som har Contender som morfar, blir det då Contender 3+3+4? Jag får inte ihop räkningen hahahahaha. Och sedan är ju frågan, är det för mycket linjeavel på Contender?
 
Om man har ett sto efter Contendro (efter Contender) och sedan Contender som mormormors far och sedan använder sig av Colmander som har Contender som morfar, blir det då Contender 3+3+4? Jag får inte ihop räkningen hahahahaha. Och sedan är ju frågan, är det för mycket linjeavel på Contender?

Tja... Nog för att jag gillar Contender (har honom i stammen på båda hingstarna mina ston är dräktiga med nu), men för mig känns det lite i överkant mycket...

Diarado-blodet verkar ju gå bra ihop med Contendro, om du behöver andra alternativ. 🙂
 
Jag har ett sto med okänd härstamning som jag INTE ska betäcka just nu men som jag ändå funderar på hingst till...
Stoet är litet (158 cm), något intåad ena fram. Har en fantastisk inställning till arbete, hoppar gärna och med god teknik. Rör sig rent men har något korta gångarter. Superpsyke!
Vill ha en större kopia av henne dvs fantastiskt temperament & ridbarhet. Har funderat på Emmerton, men vet inte hur det ser ut med fertiliteten på honom, och om han kommer att vara tillgänglig nästa år med tanke på hans ålder. Det viktiga är att hingsten är välbenad och lämnar storlek + gott temperament (samt står i Sverige). Canterbury skulle också kunna vara ett alternativ men jag har liksom inte.. fastnat för honom? Har även fnulat på Zafferano då det inte behöver vara en "ren" hopphingst, egentligen skulle en multitalang vara mest önskvärt. Har i första hand tänkt behålla avkomman själv som hobbyhäst + ev. tävlingar i lätt klass i diverse discipliner (och till det "avelsmålet" går det säkert bra med ungefär vilken hingst som helst :D)
Det ska i alla fall vara en SWB-godkänd hingst.
 
Jag har ett sto med okänd härstamning som jag INTE ska betäcka just nu men som jag ändå funderar på hingst till...
Stoet är litet (158 cm), något intåad ena fram. Har en fantastisk inställning till arbete, hoppar gärna och med god teknik. Rör sig rent men har något korta gångarter. Superpsyke!
Vill ha en större kopia av henne dvs fantastiskt temperament & ridbarhet. Har funderat på Emmerton, men vet inte hur det ser ut med fertiliteten på honom, och om han kommer att vara tillgänglig nästa år med tanke på hans ålder. Det viktiga är att hingsten är välbenad och lämnar storlek + gott temperament (samt står i Sverige). Canterbury skulle också kunna vara ett alternativ men jag har liksom inte.. fastnat för honom? Har även fnulat på Zafferano då det inte behöver vara en "ren" hopphingst, egentligen skulle en multitalang vara mest önskvärt. Har i första hand tänkt behålla avkomman själv som hobbyhäst + ev. tävlingar i lätt klass i diverse discipliner (och till det "avelsmålet" går det säkert bra med ungefär vilken hingst som helst :D)
Det ska i alla fall vara en SWB-godkänd hingst.
Fetcher N?
Click and Cash?
 
Jag har ett sto med okänd härstamning som jag INTE ska betäcka just nu men som jag ändå funderar på hingst till...
Stoet är litet (158 cm), något intåad ena fram. Har en fantastisk inställning till arbete, hoppar gärna och med god teknik. Rör sig rent men har något korta gångarter. Superpsyke!
Vill ha en större kopia av henne dvs fantastiskt temperament & ridbarhet. Har funderat på Emmerton, men vet inte hur det ser ut med fertiliteten på honom, och om han kommer att vara tillgänglig nästa år med tanke på hans ålder. Det viktiga är att hingsten är välbenad och lämnar storlek + gott temperament (samt står i Sverige). Canterbury skulle också kunna vara ett alternativ men jag har liksom inte.. fastnat för honom? Har även fnulat på Zafferano då det inte behöver vara en "ren" hopphingst, egentligen skulle en multitalang vara mest önskvärt. Har i första hand tänkt behålla avkomman själv som hobbyhäst + ev. tävlingar i lätt klass i diverse discipliner (och till det "avelsmålet" går det säkert bra med ungefär vilken hingst som helst :D)
Det ska i alla fall vara en SWB-godkänd hingst.
Colmander? Lämnar bra huvud på avkommorna, gått 150, godkänd i Sverige, står i Sverige. Fick 7 på skritt, 8 på trav och 8.5 på galopp på provet i Tyskland (han är godkänd i Holstein).
SWBs användingsområde står "Colmander kan bidra med god exteriör, viss ädelhet och linjering. Prestationsmässigt kan han bidra med galoppkvalité, försiktighet, bra teknik framförallt bak och god ridbarhet".
 
Colmander? Lämnar bra huvud på avkommorna, gått 150, godkänd i Sverige, står i Sverige. Fick 7 på skritt, 8 på trav och 8.5 på galopp på provet i Tyskland (han är godkänd i Holstein).
SWBs användingsområde står "Colmander kan bidra med god exteriör, viss ädelhet och linjering. Prestationsmässigt kan han bidra med galoppkvalité, försiktighet, bra teknik framförallt bak och god ridbarhet".
Han går tyvärr bort pga uttåad ena fram och nystar, vill ha en hingst som är så korrekt som möjligt i sitt benställ då stoet inte är det.
 
Fetcher N?
Click and Cash?
Heartbeat har beskrivits som välbenad. Han själv har fått höga betyg för sin ridbarhet. Har fött upp en Heartbeat själv som var fin i benen och mkt ridbar.
Ronaldinho H om han finns i avel har enligt mig lämnat mkt trevliga hästar, lite sk Volvos men med kapacitet 🙂
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 031
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 610
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 833
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp