Hingstfunderingar 2021

Heartbeat har beskrivits som välbenad. Han själv har fått höga betyg för sin ridbarhet. Har fött upp en Heartbeat själv som var fin i benen och mkt ridbar.
Ronaldinho H om han finns i avel har enligt mig lämnat mkt trevliga hästar, lite sk Volvos men med kapacitet 🙂

Heartbeat lämnar raka/uppräta kotor, men annars bra benställ. De avkommor jag känner till (inkl mitt egna) är dock mkt känsliga och inga nybörjarhästar. Men säkert lättridna för proffsen. 🙂
 
Heartbeat lämnar raka/uppräta kotor, men annars bra benställ. De avkommor jag känner till (inkl mitt egna) är dock mkt känsliga och inga nybörjarhästar. Men säkert lättridna för proffsen. 🙂
Jag skrev inte vad han lämnade, skrev att han beskrivits som välbenad vilket står i hans exteriöra omdöme. 🙂
Alla har även en mamma, det har varit lite blandade individer upplever jag men vad alla som rider/äger en avkomma verkar vara överens om är att dom gillar sina avkommor väldigt mkt, både tävlingsryttare och hobbyryttare.
 
Heartbeat lämnar raka/uppräta kotor, men annars bra benställ. De avkommor jag känner till (inkl mitt egna) är dock mkt känsliga och inga nybörjarhästar. Men säkert lättridna för proffsen. 🙂
Japp, Heartbeat går bort då han lämnar en del skarpt.

Ronaldinho H kom jag inte ens ihåg att han existerade, han skulle kunna vara ett alternativ. Är mer i behov av en Volvo än en tävlingsferrari :) Det lutar dock mest mot Emmerton OM han är kvar i avel nästa år. Tacksam för alla tips ändå!
 
@Valerianovna Tycker jag känner igen denna hingsten :) Visst står han i Mälardalen? Om det är den hingst jag tror så finns han på min lista också😍

Jamen visst är det så! Tyvärr sjabblade jag till det med kamerainställningarna och förstörde alla mina bilder :down: @Freazer Det är Hometown!Har sen 2015 tittat från och till på honom (och känslorna har gått fram och tillbaka) men det var ju aldrig aktuellt pga. ej EU-station, och så dök han upp i Sverige av alla ställen, så det var klart att jag var tvungen att stilla min nyfikenhet. Ångrar att jag inte frågat tidigare. Fantastiskt trevlig hingst, artig och mjuk att hantera med ett stort inre lugn, samtidigt som han var nyfiken och en riktig tiger när ryttaren kom upp. Gillar verkligen bakbenen, powerhouse deluxe samtidigt som han bjöd på absolut avspänning när ryttarinnan tog ned honom i skritt och gav lång tygel. Bra ben hade han också, något hjulig bak men då är jag petig. Precis en sån häst jag skulle vilja föda upp.
Rent objektivt har vi få hingstar i Sverige med så prestationsstarka mödernen ur internationellt gångbart blod, så det är väl inte så mycket att tveka på.
 
Jamen visst är det så! Tyvärr sjabblade jag till det med kamerainställningarna och förstörde alla mina bilder :down: @Freazer Det är Hometown!Har sen 2015 tittat från och till på honom (och känslorna har gått fram och tillbaka) men det var ju aldrig aktuellt pga. ej EU-station, och så dök han upp i Sverige av alla ställen, så det var klart att jag var tvungen att stilla min nyfikenhet. Ångrar att jag inte frågat tidigare. Fantastiskt trevlig hingst, artig och mjuk att hantera med ett stort inre lugn, samtidigt som han var nyfiken och en riktig tiger när ryttaren kom upp. Gillar verkligen bakbenen, powerhouse deluxe samtidigt som han bjöd på absolut avspänning när ryttarinnan tog ned honom i skritt och gav lång tygel. Bra ben hade han också, något hjulig bak men då är jag petig. Precis en sån häst jag skulle vilja föda upp.
Rent objektivt har vi få hingstar i Sverige med så prestationsstarka mödernen ur internationellt gångbart blod, så det är väl inte så mycket att tveka på.
Nu är jag förvirrad. Är det Hometown som du tycker kommer ur ett starkt möderne?
 
Jamen visst är det så! Tyvärr sjabblade jag till det med kamerainställningarna och förstörde alla mina bilder :down: @Freazer Det är Hometown!Har sen 2015 tittat från och till på honom (och känslorna har gått fram och tillbaka) men det var ju aldrig aktuellt pga. ej EU-station, och så dök han upp i Sverige av alla ställen, så det var klart att jag var tvungen att stilla min nyfikenhet. Ångrar att jag inte frågat tidigare. Fantastiskt trevlig hingst, artig och mjuk att hantera med ett stort inre lugn, samtidigt som han var nyfiken och en riktig tiger när ryttaren kom upp. Gillar verkligen bakbenen, powerhouse deluxe samtidigt som han bjöd på absolut avspänning när ryttarinnan tog ned honom i skritt och gav lång tygel. Bra ben hade han också, något hjulig bak men då är jag petig. Precis en sån häst jag skulle vilja föda upp.
Rent objektivt har vi få hingstar i Sverige med så prestationsstarka mödernen ur internationellt gångbart blod, så det är väl inte så mycket att tveka på.
Jag undrar hur det är på hållbarheten när det gäller honom, har inte sett honom göra något alls.. Vet du något om den?
 
Jag undrar hur det är på hållbarheten när det gäller honom, har inte sett honom göra något alls.. Vet du något om den?
Han tävlade unghästklasser i Holland tom 2017 och "försvann" sen. Vilket fick sin lilla förklaring när han kom till Sverige med ett brutet ben. Jag tänker att benbrott kan ju hända och behöver inte ha med hållbarheten att göra. Vi vet ju hur hingstarna lever och olyckor händer så lätt. Sen får tiden utvisa hur det blir antar jag :)
 
Ja det tycker jag nog, jämfört med många andra. Det kunde varit tätare bland de direkta syskonen, men Int GP i både dressyr och hoppning inom två led är inte fy skam. Det är mer än vad många har..
Ja det argumentet kan jag köpa :) Finner det här med vad som räknas som prestation och icke prestation väldigt intressant. I Holland är det dock simpelt. Finns det inte listat på HorseTelex existerar det inte.. 🙄
 
Ja det argumentet kan jag köpa :) Finner det här med vad som räknas som prestation och icke prestation väldigt intressant. I Holland är det dock simpelt. Finns det inte listat på HorseTelex existerar det inte.. 🙄
Jag gillar att holländarna älskar statistik! Sen är ju databasen öppen nu också så kan man verkligen grotta ned sig i vad hästarna har gjort och inte.
 
Jag gillar att holländarna älskar statistik! Sen är ju databasen öppen nu också så kan man verkligen grotta ned sig i vad hästarna har gjort och inte.
Lustigt nog är ridsportförbundet KNHS och de nationella tävlingsarrangörerna inte alls lite intresserade av statistik och resultat. Who cares vem som vinner eller tävlar liksom 😡
 
Från början var ju planen att min skulle betäckas i år eftersom hon är fyra och det känns lämpligt. Sen har ju så mycket inte alls blivit som planerat, så jag tänkte att vi istället skulle bara rida och köra och ha lite trevligt i år. Men nu har jag börjat luta åt att kanske betäcka i alla fall. Förhoppningsvis går det att operera mitt skadade finger så att det blir lite bättre än vad det är nu och då kan jag kanske ändå inte rida och köra så mycket på ett tag. Är hon dräktig gör hon i alla fall NÅGOT, tänker jag. Men nu lutar jag mest åt att i så fall betäcka henne med Lojal 2093. Skulle förhoppningsvis passa perfekt. Han är enligt en bekant som träffat honom nyligen mjuk och vänlig och det skulle verkligen behövas till mitt sto som enligt min syster "är besatt av demoner" :D Dessutom gick han etta både som tre- och fyraåring och har bra ben och bra sida. Risken är väl att det blir oerhört mycket vitt i ansiktet, men det är en risk jag är beredd att ta.
 
Från början var ju planen att min skulle betäckas i år eftersom hon är fyra och det känns lämpligt. Sen har ju så mycket inte alls blivit som planerat, så jag tänkte att vi istället skulle bara rida och köra och ha lite trevligt i år. Men nu har jag börjat luta åt att kanske betäcka i alla fall. Förhoppningsvis går det att operera mitt skadade finger så att det blir lite bättre än vad det är nu och då kan jag kanske ändå inte rida och köra så mycket på ett tag. Är hon dräktig gör hon i alla fall NÅGOT, tänker jag. Men nu lutar jag mest åt att i så fall betäcka henne med Lojal 2093. Skulle förhoppningsvis passa perfekt. Han är enligt en bekant som träffat honom nyligen mjuk och vänlig och det skulle verkligen behövas till mitt sto som enligt min syster "är besatt av demoner" :D Dessutom gick han etta både som tre- och fyraåring och har bra ben och bra sida. Risken är väl att det blir oerhört mycket vitt i ansiktet, men det är en risk jag är beredd att ta.
Var tvungen att googla. Vilken jättefin hingst 🤩
 
Har haft mer tid över än vanligt sista veckan och har således roat mig med att kolla hingstar. My Vitality är en het kandidat och väldigt passande "på pappret", men igår snubblade jag även över So Perfect. Jag gillar ju inte Zack-blod egentligen, eller Sir Donnerhall...men just denna individen såg ut att passa stoet perfekt. Sen är bara frågan om han är en slutprodukt eller om han kommer lämna en unge som blir hälften så häftig som han själv.
 
Har haft mer tid över än vanligt sista veckan och har således roat mig med att kolla hingstar. My Vitality är en het kandidat och väldigt passande "på pappret", men igår snubblade jag även över So Perfect. Jag gillar ju inte Zack-blod egentligen, eller Sir Donnerhall...men just denna individen såg ut att passa stoet perfekt. Sen är bara frågan om han är en slutprodukt eller om han kommer lämna en unge som blir hälften så häftig som han själv.
Förhoppningsvis inte en slutprodukt och end of talent. Då måste jag ju sålla bort St. Patrick som kommer med en snarlik kombination av blodslinjer Sezuan x St. Moritz 😆

 
Har haft mer tid över än vanligt sista veckan och har således roat mig med att kolla hingstar. My Vitality är en het kandidat och väldigt passande "på pappret", men igår snubblade jag även över So Perfect. Jag gillar ju inte Zack-blod egentligen, eller Sir Donnerhall...men just denna individen såg ut att passa stoet perfekt. Sen är bara frågan om han är en slutprodukt eller om han kommer lämna en unge som blir hälften så häftig som han själv.
Tror inte alls So Perfect är en slutprodukt så länge han används till rätt ston. På pappret ser stammen (enligt mig då) inte alls så rolig ut, men hingsten är klart imponerande.
 
Har själv strukit Zackorado efter hans sportprov nere i Münster-Handorf. Tyckte inte alls om hur tjafsig han var i munnen både med egen ryttare och med testryttaren, och avvaktar därmed för att se vad han avlar.
Eftersom en föll bort fick jag skriva till tre på listan :p
-A. Ibiza, som på pappret är för stor men har säljfaktor och som jag tror kan funka med hennes kvaliteer.
- Jerveaux. Lite av en doldis, rykande het enligt ryttaren själv och har avlat väldigt enhetligt i alla fall på fölsidan. Hon har lite längd framför sadeln vilket han behöver, och han har kvickheten.
- Just Wimphof, vars första årgång imponerat på mig. Frågan är om hennes galopp är bra nog, då hans är lite av den äldre modellen. Dvs. fullt funktionell men inte så lätt i fronten och saknar lite det där rullande frambenet. Får kanske vänta till kommande år.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
583
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 620
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 834
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp