Bukefalos 28 år!

Hingstfunderingar 2021

Svarar till flera som kommit med tips.

Först blev jag glad när det såg ut som att Daho står nära där jag bor, men sedan såg jag att han står på fryst. Jag har inte betäckt detta sto tidigare, och hon är nu 13 år gammal. Mamman fick bara ett föl, så vet inte hur fertiliteten är i den linjen. Vad är era erfarenheter av fryst? Man hör ju så mycket problem runt det?

Gasque verkar intressant! Jag ska ta och kika på avkommorna. Det är ju tusan att alla ponnytävlingar är inställda nu...

Är det någon som har erfarenhet av connemara till SWB-ston? Jag tänker att de connemaror som finns häromkring (från Jörgen Folkessons uppfödning) skulle komplettera mitt sto väl. De hoppar bra, lite rejälare ben än min, och verkar över lag vara trevliga i temperamentet.

Jag har gjort fyra stycken på fryst. Jag tycker det är superbra- Vet man att hingsten är fertil och har en bra station är det nära nog det bästa alternativet tycker jag

Självklart ingen seminering innan rent baktprov - men det tror jag är rutin på alla frysston
 
Hur mycket tänker ni på storlek på avkomman? Jag har tänkt ganska mycket på att inte lägga en för stor hingst på mitt sto som är ca 178cm i manken. Jag vet inte vad hon lämnar. Nu börjar jag tycka att det inte finns så många fina (och passande) mindre gångartshingstar som är svenskstationerade, och då börjar jag kika på hingstar som är +170 cm. Känner mig dock lite osäker. Rädd för att det skulle kunna bli en jättehäst.
 
Hur mycket tänker ni på storlek på avkomman? Jag har tänkt ganska mycket på att inte lägga en för stor hingst på mitt sto som är ca 178cm i manken. Jag vet inte vad hon lämnar. Nu börjar jag tycka att det inte finns så många fina (och passande) mindre gångartshingstar som är svenskstationerade, och då börjar jag kika på hingstar som är +170 cm. Känner mig dock lite osäker. Rädd för att det skulle kunna bli en jättehäst.
Tänker väldigt mkt på det då jag inte vill ha för stora hästar. Är det stort bakom mamman också? Måste den vara svenskstationerad?
 
Hur mycket tänker ni på storlek på avkomman? Jag har tänkt ganska mycket på att inte lägga en för stor hingst på mitt sto som är ca 178cm i manken. Jag vet inte vad hon lämnar. Nu börjar jag tycka att det inte finns så många fina (och passande) mindre gångartshingstar som är svenskstationerade, och då börjar jag kika på hingstar som är +170 cm. Känner mig dock lite osäker. Rädd för att det skulle kunna bli en jättehäst.
Jag tänker alltid på det då stora, snabbväxande hästar har fler hälsoproblem. Nu vet jag inte hur snäv ramen blir med ditt stos stam och egenskaper, men har inte vi ganska många hingstar inom landets gränser som faller både en och flera cm under 170-strecket?
 
Hur mycket tänker ni på storlek på avkomman? Jag har tänkt ganska mycket på att inte lägga en för stor hingst på mitt sto som är ca 178cm i manken. Jag vet inte vad hon lämnar. Nu börjar jag tycka att det inte finns så många fina (och passande) mindre gångartshingstar som är svenskstationerade, och då börjar jag kika på hingstar som är +170 cm. Känner mig dock lite osäker. Rädd för att det skulle kunna bli en jättehäst.
Vet inte dit stos stam mennSibelius kanske?
 
Tänker väldigt mkt på det då jag inte vill ha för stora hästar. Är det stort bakom mamman också? Måste den vara svenskstationerad?
Nä, kollar man generellt på stoets sida så är det bara hon som blivit gigant :). Nu har hon bara ett till syskon från samma sto i livet (som även han är i min ägo) och han är drygt 165 och 4 i år. Men kollar man generellt på stoets linje så är de flesta under 170. I det här fallet vill jag gärna ha svenskstationerat 😊.

Jag tänker alltid på det då stora, snabbväxande hästar har fler hälsoproblem. Nu vet jag inte hur snäv ramen blir med ditt stos stam och egenskaper, men har inte vi ganska många hingstar inom landets gränser som faller både en och flera cm under 170-strecket?
Ja, det finns ett antal hingstar som är mindre, men jag är nog lite kräsen också 😊. Jag tycker ex Total Hope som ger mindre mest har gett små tjocka ponnyliknande hästar (som dock rör sig kanon!). Jag har funderat på Glasgow som blev godkänd i år, men han är ju ung så det är ju en chansning. Han skulle nog annars komplettera stoet väl.

@Karoliten Sibelius verkar dock ge större avkommor. Har hört flera flagga för att de blir rätt stora mot han själv. De flesta är ju rätt unga än dock.
 
Nä, kollar man generellt på stoets sida så är det bara hon som blivit gigant :). Nu har hon bara ett till syskon från samma sto i livet (som även han är i min ägo) och han är drygt 165 och 4 i år. Men kollar man generellt på stoets linje så är de flesta under 170. I det här fallet vill jag gärna ha svenskstationerat 😊.


Ja, det finns ett antal hingstar som är mindre, men jag är nog lite kräsen också 😊. Jag tycker ex Total Hope som ger mindre mest har gett små tjocka ponnyliknande hästar (som dock rör sig kanon!). Jag har funderat på Glasgow som blev godkänd i år, men han är ju ung så det är ju en chansning. Han skulle nog annars komplettera stoet väl.

@Karoliten Sibelius verkar dock ge större avkommor. Har hört flera flagga för att de blir rätt stora mot han själv. De flesta är ju rätt unga än dock.
Sibelius har minus på mankhöjd på blup iaf så han lämnar inte stort generellt.
 
Nä, kollar man generellt på stoets sida så är det bara hon som blivit gigant :). Nu har hon bara ett till syskon från samma sto i livet (som även han är i min ägo) och han är drygt 165 och 4 i år. Men kollar man generellt på stoets linje så är de flesta under 170. I det här fallet vill jag gärna ha svenskstationerat 😊.


Ja, det finns ett antal hingstar som är mindre, men jag är nog lite kräsen också 😊. Jag tycker ex Total Hope som ger mindre mest har gett små tjocka ponnyliknande hästar (som dock rör sig kanon!). Jag har funderat på Glasgow som blev godkänd i år, men han är ju ung så det är ju en chansning. Han skulle nog annars komplettera stoet väl.

@Karoliten Sibelius verkar dock ge större avkommor. Har hört flera flagga för att de blir rätt stora mot han själv. De flesta är ju rätt unga än dock.
Ok för han ligger på minus i mankhöjd på avelsindexet och jag sett en del som bet ponnyer med honom
 
Nä, kollar man generellt på stoets sida så är det bara hon som blivit gigant :). Nu har hon bara ett till syskon från samma sto i livet (som även han är i min ägo) och han är drygt 165 och 4 i år. Men kollar man generellt på stoets linje så är de flesta under 170. I det här fallet vill jag gärna ha svenskstationerat 😊.


Ja, det finns ett antal hingstar som är mindre, men jag är nog lite kräsen också 😊. Jag tycker ex Total Hope som ger mindre mest har gett små tjocka ponnyliknande hästar (som dock rör sig kanon!). Jag har funderat på Glasgow som blev godkänd i år, men han är ju ung så det är ju en chansning. Han skulle nog annars komplettera stoet väl.

@Karoliten Sibelius verkar dock ge större avkommor. Har hört flera flagga för att de blir rätt stora mot han själv. De flesta är ju rätt unga än dock.

Aha, 178 är verkligen stort!
Du har inte funderat på om ngn överväxt ponnyhingst kan funka med henne?


Ang Sibelius har han som du skriver gett både stort och litet även om han har minus på mankhöjdsindex.
Tycker inte heller att många Total Hope är jättefina i kroppen. Korta ryggar och väldigt kompakta. Passar nog lite bättre på ston med längre ryggar.

Bocelli är ju under 170 och elitpremierad annars tex men har 1,2 på indexet.
Glasgow är ju verkligen en chansning och om mankhöjden är viktig så hade han gått bort i min värld iaf. 🙂
Fast samtidigt är all avel en chansning 😆
Svårt det där. 😊
 
Aha, 178 är verkligen stort!
Du har inte funderat på om ngn överväxt ponnyhingst kan funka med henne?


Ang Sibelius har han som du skriver gett både stort och litet även om han har minus på mankhöjdsindex.
Tycker inte heller att många Total Hope är jättefina i kroppen. Korta ryggar och väldigt kompakta. Passar nog lite bättre på ston med längre ryggar.

Bocelli är ju under 170 och elitpremierad annars tex men har 1,2 på indexet.
Glasgow är ju verkligen en chansning och om mankhöjden är viktig så hade han gått bort i min värld iaf. 🙂
Fast samtidigt är all avel en chansning 😆
Svårt det där. 😊
Nä, jag har inte kikat på ponnysida. Det har inte känts aktuellt, och jag har dålig koll på hingstar där.

Bocelli har inte någon bra dräktighet heller tyvärr, så han går bort.

Det är sjukt svårt och lurigt med avel. Också roligt, men mest ångestframkallande 😅. Vi får se vad det blir. Hon förlorade sin fullgångna och till synes perfekta fölunge 2019, så det är med blandade känslor jag ger mig in i detta igen. 😊
 
Nä, jag har inte kikat på ponnysida. Det har inte känts aktuellt, och jag har dålig koll på hingstar där.

Bocelli har inte någon bra dräktighet heller tyvärr, så han går bort.

Det är sjukt svårt och lurigt med avel. Också roligt, men mest ångestframkallande 😅. Vi får se vad det blir. Hon förlorade sin fullgångna och till synes perfekta fölunge 2019, så det är med blandade känslor jag ger mig in i detta igen. 😊
Vill du ha beprövat är ju Van Vivaldi en bit under 170, förärver normal mankhöjd och går på färskt i år.
 
Det drar ihop sig för mitt Roseveltsto... Jag har sneglat på alla möjliga hingstar som vanligt, både utlands och i Sverige, TAI och FAI. For Romance och Furst Sinclair har stått högt upp på listan men på grund av dålig respons från importören/hingsthållaren så stryker jag dem som det ser ut nu.
Van Vivaldi är ett alternativ, men då hoppet lever om ett stoföl så skrämmer stammen bakåt mig för jag vet att jag går så mycket bättre ihop med skarpa hästar än med känsliga.
Quercus dök upp som en het kandidat, mycket på grund av mödernet, men även för att stoet lämnat bra med Quaterback tidigare. Väl medveten om att det lär komma ut en eldsprutande drake med betongskalle så tilltalar det mig mer än att se Jazz nånstans i stamtavlan...

Problemet med Quercus är Don Schufro. Räknar jag rätt om ungen i så fall får Don Schufro 3+ 3 i tavlan då båda föräldrarna har honom som morfar. Är det en godkänd kombo och är DS beprövad att linjeavla på eller brukar man avråda? Don Schufro- Quaterback verkar onekligen vara en golden cross men det kanske blir för mycket av det goda på mitt sto?
 
Det drar ihop sig för mitt Roseveltsto... Jag har sneglat på alla möjliga hingstar som vanligt, både utlands och i Sverige, TAI och FAI. For Romance och Furst Sinclair har stått högt upp på listan men på grund av dålig respons från importören/hingsthållaren så stryker jag dem som det ser ut nu.
Van Vivaldi är ett alternativ, men då hoppet lever om ett stoföl så skrämmer stammen bakåt mig för jag vet att jag går så mycket bättre ihop med skarpa hästar än med känsliga.
Quercus dök upp som en het kandidat, mycket på grund av mödernet, men även för att stoet lämnat bra med Quaterback tidigare. Väl medveten om att det lär komma ut en eldsprutande drake med betongskalle så tilltalar det mig mer än att se Jazz nånstans i stamtavlan...

Problemet med Quercus är Don Schufro. Räknar jag rätt om ungen i så fall får Don Schufro 3+ 3 i tavlan då båda föräldrarna har honom som morfar. Är det en godkänd kombo och är DS beprövad att linjeavla på eller brukar man avråda? Don Schufro- Quaterback verkar onekligen vara en golden cross men det kanske blir för mycket av det goda på mit
Clever Hill?
 
For Romance och Furst Sinclair har stått högt upp på listan men på grund av dålig respons från importören/hingsthållaren så stryker jag dem som det ser ut nu.
Märkligt, jag har använt hennes hingstar och alltid haft supersnabba svar!
Är du säker på att hon sett dina frågor?
 
Märkligt, jag har använt hennes hingstar och alltid haft supersnabba svar!
Är du säker på att hon sett dina frågor?
Jo hon har svarat men inte återkommit gällande bl a ett sto licens, då det verkar vara nåt strul med Språngrulla, och möjlighet till rabatt då vi bara försökte ett skick förra året på grund av olika orsaker (som inte berodde på hingsten).
 
Det drar ihop sig för mitt Roseveltsto... Jag har sneglat på alla möjliga hingstar som vanligt, både utlands och i Sverige, TAI och FAI. For Romance och Furst Sinclair har stått högt upp på listan men på grund av dålig respons från importören/hingsthållaren så stryker jag dem som det ser ut nu.
Van Vivaldi är ett alternativ, men då hoppet lever om ett stoföl så skrämmer stammen bakåt mig för jag vet att jag går så mycket bättre ihop med skarpa hästar än med känsliga.
Quercus dök upp som en het kandidat, mycket på grund av mödernet, men även för att stoet lämnat bra med Quaterback tidigare. Väl medveten om att det lär komma ut en eldsprutande drake med betongskalle så tilltalar det mig mer än att se Jazz nånstans i stamtavlan...

Problemet med Quercus är Don Schufro. Räknar jag rätt om ungen i så fall får Don Schufro 3+ 3 i tavlan då båda föräldrarna har honom som morfar. Är det en godkänd kombo och är DS beprövad att linjeavla på eller brukar man avråda? Don Schufro- Quaterback verkar onekligen vara en golden cross men det kanske blir för mycket av det goda på mitt sto?

Inavel nära på DS låter grovt, vilket nog är anledningen till att man inte gjort det i någon större utsträckning. Säkert bara en smaksak men jag har övervägt 3+4 DS och avstått för att jag inte tror det gifter sig väl.
 
Inavel nära på DS låter grovt, vilket nog är anledningen till att man inte gjort det i någon större utsträckning. Säkert bara en smaksak men jag har övervägt 3+4 DS och avstått för att jag inte tror det gifter sig väl.
Tack, jag var inne på nåt liknande men mödernet på den hingsten går som sagt inte av för hackor.... Tillbaka på ruta ett således i hingstfunderingarna... Usch vad svårt det är med detta sto.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
712
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 228
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 036
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp