Hingstfunderingar 2021

Jag hade nog missat Sibelius lite, absolut intressant! Lite svårt att hitta filmer etc dock, mest små korta klipp från träning men det jag ser tycker jag ser ut som en häst jag skulle gilla att rida. Verkar ju fin i temperamentet med eftersom dom slänger upp 10-åringar. Litet minus på storleken kanske men ska man vara helt ärlig så kanske jag inte behöver en jättehäst :grin:. Stoet är strax över 1,70 dessutom så sannolikt så blir ju en eventuell avkomma någonstans däremellan. Tanken är ju att det ska bli nästa generation ridhäst för mig, framför allt om det blir ett stoföl.

Har sett ett urval avkommor på breeders och har en del "bekanta" med avkommor och det är endast ett fåtal där som drar åt det lilla hållet. De flesta är helt normala, och minst ett par jag pratat med beskriver de som modiga och sociala vilket låter trevligt tycker jag i alla fall. Sibelius reds in som femåring, gick svår klass som tioåring och Grand Prix året efter. Säger något om ridbarheten kanske :) Skulle väldigt gärna vilja tillverka en men verkar sakna rätt stomaterial för tillfället.
 
Har sett ett urval avkommor på breeders och har en del "bekanta" med avkommor och det är endast ett fåtal där som drar åt det lilla hållet. De flesta är helt normala, och minst ett par jag pratat med beskriver de som modiga och sociala vilket låter trevligt tycker jag i alla fall. Sibelius reds in som femåring, gick svår klass som tioåring och Grand Prix året efter. Säger något om ridbarheten kanske :) Skulle väldigt gärna vilja tillverka en men verkar sakna rätt stomaterial för tillfället.

Blev bara lite nyfiken, varför reds han inte in tidigare? Ovanligt för en hingst nu för tiden...
 
Har en kompis som har två Sibelius-avkommor från ett 168-sto.
Nr 1 som är 4 år mätte in på 177cm på treårs förra året, touchar nog 180cm nu....
Nr 2 som är 3 år är mer normalstor

Har en kompis som har två Sibelius-avkommor från ett 168-sto.
Nr 1 som är 4 år mätte in på 177cm på treårs förra året, touchar nog 180cm nu....
Nr 2 som är 3 år är mer normalstor :p

Oj, 180 känns ju onödigt stort 😆. Jag är ju själv inte jättelång så jag behöver ju absolut ingen jättehäst egentligen, antar att det är mest av vana och att det är så dressyrhästar "ska" se ut nu för tiden...

Mamman till mitt sto är lite mindre men har lämnat stort i princip oavsett hingst dessutom så storleken finns nog även bakåt i stammen på den sidan.
 
Oj, 180 känns ju onödigt stort 😆. Jag är ju själv inte jättelång så jag behöver ju absolut ingen jättehäst egentligen, antar att det är mest av vana och att det är så dressyrhästar "ska" se ut nu för tiden...

Mamman till mitt sto är lite mindre men har lämnat stort i princip oavsett hingst dessutom så storleken finns nog även bakåt i stammen på den sidan.
Nä det var nog inte vad de förväntade sig 😅 stoet var ju normalstort på höjden, men långlinjerad och ”stor” så tanken var en lite mindre/smidigare då båda ryttarna i familjen är små och nätta -så blev det en jättehäst!
Nr 2 blev dock mindre :p
 
Jag är lite inne på Fortnite till mitt Roosevelt sto, vad tror ni om det? Försökte med For Romance 2018 men hon funkade inte med skick, behöver nog färskt så det begränsar urvalet en hel del.
 
Jag är lite inne på Fortnite till mitt Roosevelt sto, vad tror ni om det? Försökte med For Romance 2018 men hon funkade inte med skick, behöver nog färskt så det begränsar urvalet en hel del.
Försökte du med For Romance I eller II?
Stor skillnad på dräktigheten mellan dem....
 
Ja det ska bli jättespännande. Vad för sto vill du betäcka med honom?

Mitt sto har fått fem avkommor och jag vet vad hon nedärver så jag tror på den mixen.
Jag har ju inte kunnat bestämma mig om vilket sto än... Har tyvärr ingen som jag har den fördelen med att ha tagit flera föl, har ett sto från en stostam vi känner väl men jag tror inte helt på den kombon. Så jag vet inte än... 😂
 
Blev bara lite nyfiken, varför reds han inte in tidigare? Ovanligt för en hingst nu för tiden...
Ägarna är väl till åren med många hästar på lösdrifterna så eftersom Sibelius var liten och outvecklad fick han gå på tillväxt lite längre- är förklaringen som getts. Det blev ju rätt bra ändå den gången, vatten på kvarnen till alla på fejjan som tycker det är förskräckligt att man rider in vid 2.5 års ålder :D
 
Jag är lite inne på Fortnite till mitt Roosevelt sto, vad tror ni om det? Försökte med For Romance 2018 men hon funkade inte med skick, behöver nog färskt så det begränsar urvalet en hel del.
Why not, de flesta FR brukar ju ha halsen åt rätt håll så det blir intressant att se hur Fortnight förärver sig.
 
Letar hingst till mitt sto e Briar u Prince of Birds xx. Åh vad svårt det är. Jag har inte hittat någon riktig favorit och är osäker på om jag ska ta dressyr eller hopphingst. Jag vill ha avkomman till mig själv och vill ha en trevlig häst som är allround. Har ni några tips?
20210103_113149.jpg
 
Har tittat på den fläckiga fullblodshingsten (om ni minns) på digitalt bruksprov i dag, och kände bara 'näh'.... :cautious:

Visserligen blev den visad av en amatör så fick nog inte fram sitt potensial till max, men ändå - om mitt föl blev som den så skulle jag bli rätt besviken, och så bör man ju inte känna för en hingst.... Så jakten på det perfekta fullblodet fortsätter m.a.o.
 
Alltså jag har hört både och. Många säger att han lämnar trevligt och jag har inte hört någon som tycker direkt illa om honom, men han kan tydligen lämna en del vakenhet och reaktivitet. Det kan vara alldeles utmärkt för vissa ston och om man tycker om den typen av häst. Jag känner dock mig själv tillräckligt väl vid det här laget för att inse att jag föredrar hästar med lite skärpa snarare än nerv. Halvblodet här hemma är rätt vass, men bombsäker och fixar allt mentalt. Welshen är både känslig och med mängder av energi och hon är fantastisk, men ger mig grå hår.😅 Så för mig är det mycket en smaksak vad jag vill ha i avkomman.
Litet urval men jag har två VV på nära håll. Svarta och väldigt vackra ston, en ue Gribaldi och den andra ue Weltmeyer. Båda har sålts för orimligt lite pengar av sina uppfödare pga deras känslighet. Den ena gick inte att rida in hos CA men har fungerat exemplariskt hos sin nya människa. Båda rör sig lätt och hoppar dessutom väldigt bra. Såg även ett annat VV sto på treårs hör förra året som rörde sig fantastiskt. Den missade diplom på att den inte fixade ridprovet och såg verkligen extremt spänd ut. Med det lilla urvalet hade jag inte valt VV även om dessa tre verkligen är jättefina hästar.

Hade jag skullat betäcka i år hade jag antagligen inte kunnat låta bli Janeiro Platinum bara för att han är typ den vackraste hästen ever😁. Ingen aning om han kommer lämna rimligt psyke även om Sezuan verkar ge väldigt trevligt.
 
Litet urval men jag har två VV på nära håll. Svarta och väldigt vackra ston, en ue Gribaldi och den andra ue Weltmeyer. Båda har sålts för orimligt lite pengar av sina uppfödare pga deras känslighet. Den ena gick inte att rida in hos CA men har fungerat exemplariskt hos sin nya människa. Båda rör sig lätt och hoppar dessutom väldigt bra. Såg även ett annat VV sto på treårs hör förra året som rörde sig fantastiskt. Den missade diplom på att den inte fixade ridprovet och såg verkligen extremt spänd ut. Med det lilla urvalet hade jag inte valt VV även om dessa tre verkligen är jättefina hästar.

Hade jag skullat betäcka i år hade jag antagligen inte kunnat låta bli Janeiro Platinum bara för att han är typ den vackraste hästen ever😁. Ingen aning om han kommer lämna rimligt psyke även om Sezuan verkar ge väldigt trevligt.
Tack för input, det avgör saken för min del, jag har nämligen hört liknande från fler. Det viktigaste för mig är vettigt huvud!
 
Letar hingst till mitt sto e Briar u Prince of Birds xx. Åh vad svårt det är. Jag har inte hittat någon riktig favorit och är osäker på om jag ska ta dressyr eller hopphingst. Jag vill ha avkomman till mig själv och vill ha en trevlig häst som är allround. Har ni några tips? Visa bifogad fil 67702

Vad är stoets svagheter och vad för egenskaper vill du ha i hingsten, samt villkor för betäckningen? Det finns så många hingstar att man måste smala av valen rätt ordentligt i dessa tider för att komma fram till något :p
 
@Honey07 med den stammen skulle jag gått för hoppstammad hingst med bra gång och framförallt bra skalle. Colemander kanske? Evt Sir Oldenburg, om du främst vill ha hobby/allroundhäst (var det inte så att han gav trevliga avkommor, eller minns jag fel? Tror att @Emiro m.fl. sagt så). :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
620
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 106
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 709
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 921
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp