Bukefalos 28 år!

Hingstfunderingar 2021

Jag har tänkt betäcka mitt sto (Flashdancer IM - Duntroon) men jag har lite svårt att hitta rätt hingst så jag tar gärna emot tips.

Hon är relativt stor och åt det längre hållet men elegant och lätt i sina rörelser, bra energi, mjuk och vig, plus för galopp. Negativt är väl att hon har mycket egna åsikter vilket har gjort att utbildningen tagit lite mer tid (för mig som amatör i alla fall) och att hon är vek i kotorna bak. Skulle även önska lite mer naturligt tryck i traven. Så en hingst som inte ger veka kotor och kanske ett lite mildare temperament mindre lätt för spänning hade varit önskvärt.

Hon är inte betäckt tidigare så en mer beprövad hingst med egna tävlingsmeriter och som finns på TAI är ju önskvärt. Hon har ju dessutom Donnerhall två gånger i stammen redan så där går ju många fina hingstar bort.

Jag har tittat på några stycken som jag gillar:
Franklin: har dock lite fundering kring temperamentet, har fått för mig att ampere kan innebära lite nerv?
Revolution: anges ha något veka kotor och har lite fundering på storleken, dock skall han inte lämna så stort enligt helgestrand.
Van Vivaldi: lite fundersam kring temperamentet även här, Tinne beskriver honom som känslig, kan kanske bli för mycket för en amatör?

Någon som har koll på temperamentet på dessa hingstarna och vad dom kan tänkas lämna? Eller nåt annat förslag?
 
Jag har tänkt betäcka mitt sto (Flashdancer IM - Duntroon) men jag har lite svårt att hitta rätt hingst så jag tar gärna emot tips.

Hon är relativt stor och åt det längre hållet men elegant och lätt i sina rörelser, bra energi, mjuk och vig, plus för galopp. Negativt är väl att hon har mycket egna åsikter vilket har gjort att utbildningen tagit lite mer tid (för mig som amatör i alla fall) och att hon är vek i kotorna bak. Skulle även önska lite mer naturligt tryck i traven. Så en hingst som inte ger veka kotor och kanske ett lite mildare temperament mindre lätt för spänning hade varit önskvärt.

Hon är inte betäckt tidigare så en mer beprövad hingst med egna tävlingsmeriter och som finns på TAI är ju önskvärt. Hon har ju dessutom Donnerhall två gånger i stammen redan så där går ju många fina hingstar bort.

Jag har tittat på några stycken som jag gillar:
Franklin: har dock lite fundering kring temperamentet, har fått för mig att ampere kan innebära lite nerv?
Revolution: anges ha något veka kotor och har lite fundering på storleken, dock skall han inte lämna så stort enligt helgestrand.
Van Vivaldi: lite fundersam kring temperamentet även här, Tinne beskriver honom som känslig, kan kanske bli för mycket för en amatör?

Någon som har koll på temperamentet på dessa hingstarna och vad dom kan tänkas lämna? Eller nåt annat förslag?
Alla amperehästar jag träffat har haft ganska mkt explosivitet i sig, men de flesta har varit samarbetsvilliga och lätta att jobba med bara man hanterar den där inre bomben på ett bra sätt ;)
 
Jag har tänkt betäcka mitt sto (Flashdancer IM - Duntroon) men jag har lite svårt att hitta rätt hingst så jag tar gärna emot tips.

Hon är relativt stor och åt det längre hållet men elegant och lätt i sina rörelser, bra energi, mjuk och vig, plus för galopp. Negativt är väl att hon har mycket egna åsikter vilket har gjort att utbildningen tagit lite mer tid (för mig som amatör i alla fall) och att hon är vek i kotorna bak. Skulle även önska lite mer naturligt tryck i traven. Så en hingst som inte ger veka kotor och kanske ett lite mildare temperament mindre lätt för spänning hade varit önskvärt.

Hon är inte betäckt tidigare så en mer beprövad hingst med egna tävlingsmeriter och som finns på TAI är ju önskvärt. Hon har ju dessutom Donnerhall två gånger i stammen redan så där går ju många fina hingstar bort.

Jag har tittat på några stycken som jag gillar:
Franklin: har dock lite fundering kring temperamentet, har fått för mig att ampere kan innebära lite nerv?
Revolution: anges ha något veka kotor och har lite fundering på storleken, dock skall han inte lämna så stort enligt helgestrand.
Van Vivaldi: lite fundersam kring temperamentet även här, Tinne beskriver honom som känslig, kan kanske bli för mycket för en amatör?

Någon som har koll på temperamentet på dessa hingstarna och vad dom kan tänkas lämna? Eller nåt annat förslag?
Jag brukar försöka hålla mig ifrån att diskutera hingstar offentligt men jag vet många som väljer bort Ampere pga ridbarheten. Både proffs och amatörer. Det finns fina men jag är tveksam och jag skulle inte välja den. Eller jo, om du ska sälja som föl, men bara då.
Revolution har jag hört rykten om hans röntgen från auktionen när han såldes, att denne aldrig skulle betäcka med honom. Men jag har inte fått det bekräftat, jag blir lite orolig av sånt dock, speciellt med en häst som var stor så tidigt.
Van Vivaldi har jag träffat några känsliga avkommor från, men jag vet inte alls vad de haft för mammor..
 
Ja svenskt underlättar helt klart. Ska kika på den, fått tips om den från annat håll med. 😊 BH Fortron har jag också kikat på innan så får kanske så en kik på honom igen även om han går via DK.
Ja Fortron ser allt bra go ut. Minns inte riktigt vad för ben du har på svarta pärlan men jag har reagerat lite på att hans bakkotor är bra mjuka, men det där har du säkert koll på själv :)
 
Det drar ihop sig för mitt Roseveltsto... Jag har sneglat på alla möjliga hingstar som vanligt, både utlands och i Sverige, TAI och FAI. For Romance och Furst Sinclair har stått högt upp på listan men på grund av dålig respons från importören/hingsthållaren så stryker jag dem som det ser ut nu.
Van Vivaldi är ett alternativ, men då hoppet lever om ett stoföl så skrämmer stammen bakåt mig för jag vet att jag går så mycket bättre ihop med skarpa hästar än med känsliga.
Quercus dök upp som en het kandidat, mycket på grund av mödernet, men även för att stoet lämnat bra med Quaterback tidigare. Väl medveten om att det lär komma ut en eldsprutande drake med betongskalle så tilltalar det mig mer än att se Jazz nånstans i stamtavlan...

Problemet med Quercus är Don Schufro. Räknar jag rätt om ungen i så fall får Don Schufro 3+ 3 i tavlan då båda föräldrarna har honom som morfar. Är det en godkänd kombo och är DS beprövad att linjeavla på eller brukar man avråda? Don Schufro- Quaterback verkar onekligen vara en golden cross men det kanske blir för mycket av det goda på mitt sto?

Är det många Van Vivaldi som är känsliga? Min Van Vivaldi är den minst känsliga i syskonskaran efter samma sto, de andra är överkänsliga men hon är mer "jag klarar mig själv" och med mycket attityd. Så mer vass och hård än känslig. Men det är ju bara en avkomma så svårt att säga. Mamman är fullblod.
 
Jag har tänkt betäcka mitt sto (Flashdancer IM - Duntroon) men jag har lite svårt att hitta rätt hingst så jag tar gärna emot tips.

Hon är relativt stor och åt det längre hållet men elegant och lätt i sina rörelser, bra energi, mjuk och vig, plus för galopp. Negativt är väl att hon har mycket egna åsikter vilket har gjort att utbildningen tagit lite mer tid (för mig som amatör i alla fall) och att hon är vek i kotorna bak. Skulle även önska lite mer naturligt tryck i traven. Så en hingst som inte ger veka kotor och kanske ett lite mildare temperament mindre lätt för spänning hade varit önskvärt.

Hon är inte betäckt tidigare så en mer beprövad hingst med egna tävlingsmeriter och som finns på TAI är ju önskvärt. Hon har ju dessutom Donnerhall två gånger i stammen redan så där går ju många fina hingstar bort.

Jag har tittat på några stycken som jag gillar:
Franklin: har dock lite fundering kring temperamentet, har fått för mig att ampere kan innebära lite nerv?
Revolution: anges ha något veka kotor och har lite fundering på storleken, dock skall han inte lämna så stort enligt helgestrand.
Van Vivaldi: lite fundersam kring temperamentet även här, Tinne beskriver honom som känslig, kan kanske bli för mycket för en amatör?

Någon som har koll på temperamentet på dessa hingstarna och vad dom kan tänkas lämna? Eller nåt annat förslag?

Välj inte Franklin om du inte vill ha något med massor med tryck i, och glöm inte att han är dubblad på Flemmingh.
Jag har inte reagerat på veka kotor eller enorm storlek på Revolutions avkommor över lag, väldigt eleganta hästar med fint sinnelag. Många kunde varit kvickare i sin gång, så värt att tänka på vilket sto man använder honom på.
Van Vivaldi är dubblad på Jazz vilket kan bli vekt/spänt på ett ängsligt sto/stolinje.
Varför gå över ån till vatten alla gånger, har du tittat på Sibelius? Jag tror det kan bli mer "lagom" än Franklin/VV men samtidigt har de fina gångarter.
 
Är det många Van Vivaldi som är känsliga? Min Van Vivaldi är den minst känsliga i syskonskaran efter samma sto, de andra är överkänsliga men hon är mer "jag klarar mig själv" och med mycket attityd. Så mer vass och hård än känslig. Men det är ju bara en avkomma så svårt att säga. Mamman är fullblod.
Är den i riden ålder? Har inte träffat någon VV ur just fullblod. Ädel?
 
Vet inte om du ser så mycket, men inte så grov direkt
 

Bifogade filer

  • IMG_20210325_135435.jpg
    IMG_20210325_135435.jpg
    400,9 KB · Visningar: 59
Ja Fortron ser allt bra go ut. Minns inte riktigt vad för ben du har på svarta pärlan men jag har reagerat lite på att hans bakkotor är bra mjuka, men det där har du säkert koll på själv :)
Hon är ok själv och har lämnat 7 och 8 på extremiteterna på de två äldre bröderna. Den e Ironman är dock i vekaste laget fram och jag är lite allergisk mot det så då får jag kika en extra gång på Fortrons benställ, tack för tipset! 😊
 
Är det många Van Vivaldi som är känsliga? Min Van Vivaldi är den minst känsliga i syskonskaran efter samma sto, de andra är överkänsliga men hon är mer "jag klarar mig själv" och med mycket attityd. Så mer vass och hård än känslig. Men det är ju bara en avkomma så svårt att säga. Mamman är fullblod.
Alltså jag har hört både och. Många säger att han lämnar trevligt och jag har inte hört någon som tycker direkt illa om honom, men han kan tydligen lämna en del vakenhet och reaktivitet. Det kan vara alldeles utmärkt för vissa ston och om man tycker om den typen av häst. Jag känner dock mig själv tillräckligt väl vid det här laget för att inse att jag föredrar hästar med lite skärpa snarare än nerv. Halvblodet här hemma är rätt vass, men bombsäker och fixar allt mentalt. Welshen är både känslig och med mängder av energi och hon är fantastisk, men ger mig grå hår.😅 Så för mig är det mycket en smaksak vad jag vill ha i avkomman.
 
Har du

Har du fler avk efter fullblodsstoet?
Ja jag har fyra ston efter samma fullblod (som var efter Be My Cheif), denna är yngst. Olika hingstar på alla avkommorna, den här efter Van Vivaldi blev nog snyggast, rör sig bäst och minst känslig. De andra är lite överkänsliga men mer sociala och tillgivna.
 
Välj inte Franklin om du inte vill ha något med massor med tryck i, och glöm inte att han är dubblad på Flemmingh.
Jag har inte reagerat på veka kotor eller enorm storlek på Revolutions avkommor över lag, väldigt eleganta hästar med fint sinnelag. Många kunde varit kvickare i sin gång, så värt att tänka på vilket sto man använder honom på.
Van Vivaldi är dubblad på Jazz vilket kan bli vekt/spänt på ett ängsligt sto/stolinje.
Varför gå över ån till vatten alla gånger, har du tittat på Sibelius? Jag tror det kan bli mer "lagom" än Franklin/VV men samtidigt har de fina gångarter.

Jag hade nog missat Sibelius lite, absolut intressant! Lite svårt att hitta filmer etc dock, mest små korta klipp från träning men det jag ser tycker jag ser ut som en häst jag skulle gilla att rida. Verkar ju fin i temperamentet med eftersom dom slänger upp 10-åringar. Litet minus på storleken kanske men ska man vara helt ärlig så kanske jag inte behöver en jättehäst :grin:. Stoet är strax över 1,70 dessutom så sannolikt så blir ju en eventuell avkomma någonstans däremellan. Tanken är ju att det ska bli nästa generation ridhäst för mig, framför allt om det blir ett stoföl.
 
Jag hade nog missat Sibelius lite, absolut intressant! Lite svårt att hitta filmer etc dock, mest små korta klipp från träning men det jag ser tycker jag ser ut som en häst jag skulle gilla att rida. Verkar ju fin i temperamentet med eftersom dom slänger upp 10-åringar. Litet minus på storleken kanske men ska man vara helt ärlig så kanske jag inte behöver en jättehäst :grin:. Stoet är strax över 1,70 dessutom så sannolikt så blir ju en eventuell avkomma någonstans däremellan. Tanken är ju att det ska bli nästa generation ridhäst för mig, framför allt om det blir ett stoföl.
Finns en hel del filmer på både facebook och instagram. Hon lägger även ut mkt filmer på avkommor :)
Jag gillar verkligen Sibelius! Han skulle stå högt upp på min lista om jag ville ha en talangfull men amatörvänlig avkomma :)
 
Jag hade nog missat Sibelius lite, absolut intressant! Lite svårt att hitta filmer etc dock, mest små korta klipp från träning men det jag ser tycker jag ser ut som en häst jag skulle gilla att rida. Verkar ju fin i temperamentet med eftersom dom slänger upp 10-åringar. Litet minus på storleken kanske men ska man vara helt ärlig så kanske jag inte behöver en jättehäst :grin:. Stoet är strax över 1,70 dessutom så sannolikt så blir ju en eventuell avkomma någonstans däremellan. Tanken är ju att det ska bli nästa generation ridhäst för mig, framför allt om det blir ett stoföl.
Tror det kan bli vilket som med Sibelius beroende på mödernet, Rosevelt brukar dra upp en del. Jag hade inte oroat mig för storleken så mycket om stoet är 1.70
 
Jag hade nog missat Sibelius lite, absolut intressant! Lite svårt att hitta filmer etc dock, mest små korta klipp från träning men det jag ser tycker jag ser ut som en häst jag skulle gilla att rida. Verkar ju fin i temperamentet med eftersom dom slänger upp 10-åringar. Litet minus på storleken kanske men ska man vara helt ärlig så kanske jag inte behöver en jättehäst :grin:. Stoet är strax över 1,70 dessutom så sannolikt så blir ju en eventuell avkomma någonstans däremellan. Tanken är ju att det ska bli nästa generation ridhäst för mig, framför allt om det blir ett stoföl.

Har en kompis som har två Sibelius-avkommor från ett 168-sto.
Nr 1 som är 4 år mätte in på 177cm på treårs förra året, touchar nog 180cm nu....
Nr 2 som är 3 år är mer normalstor :p
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 023
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 013
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp