Hingstfunderingar 2021

Jag har funderat på Zafferano till ponnyn. Han passar henne jättebra exteriört och jag gillar verkligen det man sett av honom, framför allt temperamentet! Annars är jag väldigt sugen på Sibelius till henne. Om det nu inte blir en ponnyhingst igen.

Men jag måste först å främst komma fram till om jag alls har råd att betäcka igen. :angel:
Om du väljer Sibelius så tänk på att det ligger stort bakom honom, även om han själv inte är så stor.
 
Hoppar in i tråden för att få lite råd om det går bra.

Skulle ni betäcka ett 15 årigt sto som aldrig fått föl?
Hästen är en frisk och fräsch individ men pga skada (yttre trauma) verkar jag tyvärr inte få igång henne igen som ridhäst. Kommer aldrig ha råd att köpa en så fin häst igen så nu lutar jag åt att betäcka henne medan hon går på längre vila men funderar på åldern.

Hon har alltid varit väldigt jämn i brunsten och inga problem med den.
Kan man göra någon "hälsokoll" på äldre ston och se om allt ser bra ut?

Stoet är e: Topaasch- Prestige född 06.

+Väldigt korrekt i kroppen och benställning, luftig i fronten, högt ansatt hals. Taktfast trav, mkt lätt för samling (passage) , stor och luftig galopp, också mkt lätt för samling (piruetter) . Arbetsvillig, het, elektriskt och lättlärd.

-Väldigt nätt i typen (petit, feminin), ordinär skritt, mycket hjärna och nerv och blir ofta överhet, spänd och tittig. 164cm men upplevs liten. Svårt med byten.

Jag är vanlig hobbyryttare som ridit in och utbildat henne men skulle önska en avkomma med snällare sinne (bara inse att man börjar bli äldre😂), slippa rida ut med livet som insats.
Gärna förbättra skritten och helst något men det funkar nog inte på äldre och förstföderska.

Blev rekommenderad Sir Oldenburg då hans avkommor tydligen blir snälla och trevliga.

Hade jag haft ett gångartsto hade jag velat använda For Romance hand avkommor verkar vettiga, snygga och rörliga även om kanske inte skritten är bästa gångart
 
@Lumos_Nox Min hästs mamma betäcktes första gången när hon var 14 tror jag. Det tog sig när hon sprutades igång. Men det är tydligen så hon vill ha det för den har tagit sig på första sprutningen alla tre gångerna. När min lilla skulle till så väntade vi inte ens på brunsten naturligt, men då var hon 18 och inte i sitt bästa skick efter att hon stått på boxvila med ett hungrigt fjolårsföl (åringen var skadad).

När det gäller vad som passar ditt sto så skulle jag akta mig för de som är för mkt uphill då den skritten kan vara svårriden. Det gynnar ju däremot galoppen, så du får väl väga lite. Firenze som jag sett nämnas i tråden har jag tyvärr träffat några avkommor som avskräckt mig lite, dessutom har han WFFS, men det är ju flera som har. Sir Oldenburg ger som sagt ganska snygga hästar men inte alla har en wow-faktor, eller den galoppen jag önskat mig om jag skulle titta på hingst igen. Men sen handlar det ju lite om hur mkt du vill betala, om du vill ha en svenskstationerad hingst osv. Samt vad du ska ha hästen till, om du ska sälja eller ha kvar själv. Det finns ju rykten om många hästar vad de ger, men sen finns det ju alltid undantag och personlig preferens. Jag tror ju att om hästen är ridbar med god balans och är snäll, så är det lättare att ha roligt med den...
 
@Amanda_F Nyfiken på vad det är som avskräckt dig med Firenzes avkommor? Sen tror jag du menar att han är bärare av wffs så stoet måste vara testat n/n. Glömde bort den lilla detaljen, det är kanske inget man testat för om man tävlat hästen. :angel:
 
@Amanda_F Nyfiken på vad det är som avskräckt dig med Firenzes avkommor? Sen tror jag du menar att han är bärare av wffs så stoet måste vara testat n/n. Glömde bort den lilla detaljen, det är kanske inget man testat för om man tävlat hästen. :angel:
Jag har sett ett par som varit stora och inte min typ. Har en del åsikter som jag nog håller för mig själv, och inte vill skriva ut så här,,
 
Åldern är absolut inget problem. Det som kan vara är om hon gått och sugit luft eller annat så gör en gym-koll innan du bestämmer dig för att betäcka. Åk så tidigt som möjligt i April eller när du ser brukat på våren och stationen har öppnar så du har tid på dig att tänka efter, bestämma dig och ev. utföra åtgärder.
Ta inte Sir Oldenburg om du vill ha talang för det som är svårt, avkommorna är snygga hobbyhästar (förlåt om någon tar illa upp). Jag tycker bl.a. Bon Coeur gett bra skritt till sina ridna avkommor, samt Firenze. Holländskt blod brukar inte skritta bra så där går många poppishästar bort, med untantag för en del Wynton, Painted Black och Totilas-avkommor. Sezuan som har många fina söner med bra skalle i avel är ofta so-so på skritt, vissa g ska bra som Suarez och andra superfloppar som (imo.) Janeiro Platinum. Sezuans pappa Zack likaså, många skrittar som om de går på nålar. Rätt många Vivaldi djur skritta ganska trevligt och är himla bra att ha att göra med. En ättling i Sverige är King Olymbrio, med god skritt och all talang för det svåra även om han inte riktigt är min typ. Det finns såklart fler men det var ett axplock som kom på tanke.
Av ren nyfikenhet, varför tycker du att JP är en flopp? Jag har ingen kunskap om hingsten men lär mig gärna mer.
 
Jo jag vet, har själv nån som växt länge, men om det finns en indikation att de ligger på minus som treåringar så är det en indikation på att de kanske inte i slutändan blir jättestora.
Vissa släkter växer väl bara långsamt, och blir stora sent? Min häst var 163 cm som treåring, nu som blivande sjuåring strax över 170cm. Helsystern likaså, hon var ca 165cm som fyraåring och är nu närmare 175cm. Bägge är betydligt större än föräldrarna och jag hittar inget stort bakom, de är även stora för rasen.
 
Vissa släkter växer väl bara långsamt, och blir stora sent? Min häst var 163 cm som treåring, nu som blivande sjuåring strax över 170cm. Helsystern likaså, hon var ca 165cm som fyraåring och är nu närmare 175cm. Bägge är betydligt större än föräldrarna och jag hittar inget stort bakom, de är även stora för rasen.
Vissa linjer är så gott som färdigvuxna som treåringar medan andra växer både fem och tio centimeter efter det. Irco Marco-blod till exempel, där många mognar sent. Sen blir de fantastiska:heart

Jag har under mer än tio år varit funktionär på treårstest och kvalitetsbedömning inom SWB och sett de som varit små räkor som treåringar växa till både normalstora och större än så några år senare.
 
Vissa linjer är så gott som färdigvuxna som treåringar medan andra växer både fem och tio centimeter efter det. Irco Marco-blod till exempel, där många mognar sent. Sen blir de fantastiska:heart

Jag har under mer än tio år varit funktionär på treårstest och kvalitetsbedömning inom SWB och sett de som varit små räkor som treåringar växa till både normalstora och större än så några år senare.
Det argumenterar jag inte emot iheller utan jag utgår från medel.
 
Vad tycker ni om Bon Coeurs avkommor? Hur blir de i tempramentet? Hur hoppar de?

Vi ska eventuellt ta föl på mitt sto. Hennes bästa gångart är nog traven, men hon skrittar bra också. Galoppen är helt okej men jag skulle vilja förbättra den. Hon hoppar upp bra men jag skulle gärna se att fölet hoppade med mer bakben. Hoppet är inte prioriterar men ett plus.
 
Vad tycker ni om Bon Coeurs avkommor? Hur blir de i tempramentet? Hur hoppar de?

Vi ska eventuellt ta föl på mitt sto. Hennes bästa gångart är nog traven, men hon skrittar bra också. Galoppen är helt okej men jag skulle vilja förbättra den. Hon hoppar upp bra men jag skulle gärna se att fölet hoppade med mer bakben. Hoppet är inte prioriterar men ett plus.
Fina men som de flesta dressyrhästar, inte för hoppning. Vill du ha ngn som kan hoppa också så välj en hopphingst som rör sig bra istället.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 094
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 683
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 881
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp