Bukefalos 28 år!

Hingstfunderingar 2021

Jag skulle tippa på att det kommer att komma ut många av de efter honom som saknar gulanlag till salu inom en hyfsat snar framtid när de blivit inridna. Det verkar vara en jättefin hingst om man vill avla en trevlig hobbyhäst men han skulle definitivt inte få hälften så mycket ston om det inte var för färgen eftersom han annars är rätt oflashig och får man då inte en gul avkomma så blir nog många lite ”besvikna”.
Tror också färgen spelar roll MEN många är idag lite trötta på dagens sportiga SWB som blivit för svår för många. Han är en ypperlig hingst att använda om man vill ha en hingst med stadigt temperament men som också kan ge bra tävlingsindivider.
 
Tror också färgen spelar roll MEN många är idag lite trötta på dagens sportiga SWB som blivit för svår för många. Han är en ypperlig hingst att använda om man vill ha en hingst med stadigt temperament men som också kan ge bra tävlingsindivider.
Jag är inte så insatt i just den här hingsten men det här resonemanget skriver jag gärna under på. Välutbildade individer med god ridbarhet och temperament kommer alltid sälja bra.
 
Tror också färgen spelar roll MEN många är idag lite trötta på dagens sportiga SWB som blivit för svår för många. Han är en ypperlig hingst att använda om man vill ha en hingst med stadigt temperament men som också kan ge bra tävlingsindivider.
Jag håller helt klart med om att hingstar med ett mer avslappnat temperament behövs i större utsträckning och att det bör finnas dressyrstammade i avel som rör sig bra utan att sprattla massor. Men det har funnits andra också (som rört sig åtminstone för mig på ett mer tilltalande sätt, galoppen tycker jag saknas helt på Z) och många av de hingstarna med tråkigare färg har ju sålts eller kastrerats för att de knappt har använts.
Sen har jag personligen förståelse för att man vill ha en häst med lite roligare färg, speciellt om hästen i övrigt inte är utstickande och man vill tävla dressyr, det ger en del gratis att hästen är vacker oavsett vad många säger.
 
Sen har jag personligen förståelse för att man vill ha en häst med lite roligare färg, speciellt om hästen i övrigt inte är utstickande och man vill tävla dressyr, det ger en del gratis att hästen är vacker oavsett vad många säger.
Och man blir ju glad över att ha en fin häst att titta på själv!
(Det är inte bara bra att ha en utstickande häst, folk minns ju en när det går åt skogen med :angel:)
 
Jag håller helt klart med om att hingstar med ett mer avslappnat temperament behövs i större utsträckning och att det bör finnas dressyrstammade i avel som rör sig bra utan att sprattla massor. Men det har funnits andra också (som rört sig åtminstone för mig på ett mer tilltalande sätt, galoppen tycker jag saknas helt på Z) och många av de hingstarna med tråkigare färg har ju sålts eller kastrerats för att de knappt har använts.
Sen har jag personligen förståelse för att man vill ha en häst med lite roligare färg, speciellt om hästen i övrigt inte är utstickande och man vill tävla dressyr, det ger en del gratis att hästen är vacker oavsett vad många säger.
Har du något förslag på nu verksam hingst som har det men bättre galopp? Mitt sto har bra galopp, och och jag behöver inget flashigt men jag vill ju inte ha en avkomma som galopperar dåligt heller...
 
Jag håller helt klart med om att hingstar med ett mer avslappnat temperament behövs i större utsträckning och att det bör finnas dressyrstammade i avel som rör sig bra utan att sprattla massor. Men det har funnits andra också (som rört sig åtminstone för mig på ett mer tilltalande sätt, galoppen tycker jag saknas helt på Z) och många av de hingstarna med tråkigare färg har ju sålts eller kastrerats för att de knappt har använts.
Sen har jag personligen förståelse för att man vill ha en häst med lite roligare färg, speciellt om hästen i övrigt inte är utstickande och man vill tävla dressyr, det ger en del gratis att hästen är vacker oavsett vad många säger.
Ja jag är själv väldigt förtjust i isabeller, men färgen är inte det viktigaste även om jag hoppas hitta en isabell med de kvaliteer jag vill ha :)
 
Jag älskar fixar med vitt på huvudet, själv har jag typ alla nyanser av brunt och svart! Men dom är fina dom med! 😍
Detta är en av hennes avkommor :)
 

Bifogade filer

  • IMG_4269.JPG
    IMG_4269.JPG
    138,1 KB · Visningar: 23
Kan ju vara mer lättsåltt i alla fall, jag vill gärna ha en fux men ingen Isabell. Stoet är mörkt brunt, i princip svart. Men jag är mest ute efter temperamentet.
Kanske du skulle kolla på mina favoriter inför 2021. Ferguson (Floriscount x Lauries Crusador XX) Står i Holland men borde ju gå att få upp till Sverige.

Han är dessutom fri från de flesta blodslinjer som är överrepresenterade i holländsk dressyravel. Ska tilläggas att jag inte har något egenintresse i honom annat än i att köpa hans simmare ☺

En annan hingst med bra temperament och modell är Thiago (Totilas x Warkant) som Mathias Rath har.
 
Har du något förslag på nu verksam hingst som har det men bättre galopp? Mitt sto har bra galopp, och och jag behöver inget flashigt men jag vill ju inte ha en avkomma som galopperar dåligt heller...
Det jag tycker saknas med Zafferanos galopp är att han verkar ha svårt att komma upp i fronten och även med mer utbildning har väl raka framben. Det av mina ston jag eventuellt skulle överväga till honom har liknande rörelsemönster och därför tycker jag att det är synd att han inte har en bättre galopp. Den ser ridbar ut så det tror jag absolut inte är ett problem men det optimala är nog ett annat sto än just mitt.
Det är svårt att veta vilka som är i avel nästa år men flera av mina favoriter har försvunnit nu eller är på import och det är ju svårt att veta hur bra det fungerar i början av nästa år.
Men Saigon var väl i avel i år om man är ute efter lite äldre stam annars är även Firenze och Dalwhinnie kända för att ha vettigt temperament. Fürst Sinclair kan jag tänka mig är hyfsat lättsam också med tanke på vilket temperament hans pappa verkar ge.
 
Det jag tycker saknas med Zafferanos galopp är att han verkar ha svårt att komma upp i fronten och även med mer utbildning har väl raka framben. Det av mina ston jag eventuellt skulle överväga till honom har liknande rörelsemönster och därför tycker jag att det är synd att han inte har en bättre galopp. Den ser ridbar ut så det tror jag absolut inte är ett problem men det optimala är nog ett annat sto än just mitt.
Det är svårt att veta vilka som är i avel nästa år men flera av mina favoriter har försvunnit nu eller är på import och det är ju svårt att veta hur bra det fungerar i början av nästa år.
Men Saigon var väl i avel i år om man är ute efter lite äldre stam annars är även Firenze och Dalwhinnie kända för att ha vettigt temperament. Fürst Sinclair kan jag tänka mig är hyfsat lättsam också med tanke på vilket temperament hans pappa verkar ge.
Jag är tydligen kvar i 2020 mentalt inser jag när jag läser vad jag skrev. Med ”nästa år” menar jag förstås 2021 dvs nästa säsong...
 
Det jag tycker saknas med Zafferanos galopp är att han verkar ha svårt att komma upp i fronten och även med mer utbildning har väl raka framben. Det av mina ston jag eventuellt skulle överväga till honom har liknande rörelsemönster och därför tycker jag att det är synd att han inte har en bättre galopp. Den ser ridbar ut så det tror jag absolut inte är ett problem men det optimala är nog ett annat sto än just mitt.
Det är svårt att veta vilka som är i avel nästa år men flera av mina favoriter har försvunnit nu eller är på import och det är ju svårt att veta hur bra det fungerar i början av nästa år.
Men Saigon var väl i avel i år om man är ute efter lite äldre stam annars är även Firenze och Dalwhinnie kända för att ha vettigt temperament. Fürst Sinclair kan jag tänka mig är hyfsat lättsam också med tanke på vilket temperament hans pappa verkar ge.
Furst Sinclair finns med på min korta lista, mycket med tanke vad pappan gett. Saigon trodde jag inte fanns kvar i avel, Dalwhinnie kanske jag ska kolla en gång till på då min sto station har bra samarbete med dom och lätt att få upp semin även när flygen inte går.
Mitt st är hyfsat uppe i fronten och galopperar uppåt men hennes mamma är låg och lite i framvikt och sånt kan väl slå igenom i andra led också.
 
Kanske du skulle kolla på mina favoriter inför 2021. Ferguson (Floriscount x Lauries Crusador XX) Står i Holland men borde ju gå att få upp till Sverige.

Han är dessutom fri från de flesta blodslinjer som är överrepresenterade i holländsk dressyravel. Ska tilläggas att jag inte har något egenintresse i honom annat än i att köpa hans simmare ☺

En annan hingst med bra temperament och modell är Thiago (Totilas x Warkant) som Mathias Rath har.
Jättefina båda två, men jag måste nog ha en svenskstationerad hingst med tanke på hur svårt det var att få upp semin ifjol av de som stod i Sverige. Men man hoppas ju att det ska bli bättre med flygen i år. Tack för tipsen i alla fall!
 
Har du något förslag på nu verksam hingst som har det men bättre galopp? Mitt sto har bra galopp, och och jag behöver inget flashigt men jag vill ju inte ha en avkomma som galopperar dåligt heller...
Om stort inte är för kort så Suarez. Hans pappa lämnar avkommor med bra skalle och själv är han en avspänd kille.
Fäder som ger lite enklare temperament är bl.a. Också Dancier, Diamond Hit/Don Schufro, Fürst Romancier och Floris count, för att nämna några. Det finns flera avkommor på färskt att använda, och både Floriscount och Fürst Romancier själva är i avel.
Vet inte om Dantes Spector skall tappas med där har du också en individ med bra skalle, bra ben och bra galopp.
 
Om stort inte är för kort så Suarez. Hans pappa lämnar avkommor med bra skalle och själv är han en avspänd kille.
Fäder som ger lite enklare temperament är bl.a. Också Dancier, Diamond Hit/Don Schufro, Fürst Romancier och Floris count, för att nämna några. Det finns flera avkommor på färskt att använda, och både Floriscount och Fürst Romancier själva är i avel.
Vet inte om Dantes Spector skall tappas med där har du också en individ med bra skalle, bra ben och bra galopp.
Tack! Ska kolla lite på dom!
 
Det jag tycker saknas med Zafferanos galopp är att han verkar ha svårt att komma upp i fronten och även med mer utbildning har väl raka framben. Det av mina ston jag eventuellt skulle överväga till honom har liknande rörelsemönster och därför tycker jag att det är synd att han inte har en bättre galopp. Den ser ridbar ut så det tror jag absolut inte är ett problem men det optimala är nog ett annat sto än just mitt.
Det är svårt att veta vilka som är i avel nästa år men flera av mina favoriter har försvunnit nu eller är på import och det är ju svårt att veta hur bra det fungerar i början av nästa år.
Men Saigon var väl i avel i år om man är ute efter lite äldre stam annars är även Firenze och Dalwhinnie kända för att ha vettigt temperament. Fürst Sinclair kan jag tänka mig är hyfsat lättsam också med tanke på vilket temperament hans pappa verkar ge.
Tror inte raka ben försvinner med utbildning men det är bara nått jag fått för mig. Tänker att det är ett grundrörelsemönster man föds med, precis som en del ( eller många kanske) överörliga föds med högre/vinklade benlyft
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 307
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 007
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 007
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp