Hingstfunderingar 2021

Bara jag igen. Jaja, jag har valt hingst. MEN vad för typ av sto skulle ni använda om ni skulle använda er av Benefit? :angel:

Heta ston med styv rygg och spänd överlinje främst, bengångare man vill tillföra smidighet och ett harmoniskt sinne till, korta ston man vill tillföra linjer till. Tror också det är bra om stona har lätt för samling då det är lite av pappa och farfars akilleshäl. Ganska fin lagomhingst som nog kan producera bra amatörhästar.
 
Heta ston med styv rygg och spänd överlinje främst, bengångare man vill tillföra smidighet och ett harmoniskt sinne till, korta ston man vill tillföra linjer till. Tror också det är bra om stona har lätt för samling då det är lite av pappa och farfars akilleshäl. Ganska fin lagomhingst som nog kan producera bra amatörhästar.
Tack! Kanske mitt fullblod kan passa då, hon har dock problem med att komma under sig/samla men om det beror på hennes exteriör, utbildning eller pga hennes galoppkarriär (slitage) vet jag inte riktigt, inte så kunnig. Tycker också han verkar vara "lagom" och med tanke på att jag studsar på en gunghäst behöver jag inte någon extremgång :angel: Men nu ska jag ju använda en hopphingst i år.
Funkar allt så kanske det vore kul att prova dressyrhingst längre fram (skrev jag verkligen det där? VEM är jag?!)
 
Jag kastar mig in i tråden lite halvt om halvt. Osäker på hur jag ska göra men fundera får man väl. ;)

Efter att minishettisen tyvärr kastade sitt föl på nyårsnatten så är jag lite kluven i om jag ska betäcka henne igen eller inte. Hade redan spanat in en passande kavaljer till henne så vi får se om jag vågar eller inte. Isf går hon till Sandbackas Pontiac (hoppas han är i avel och tar emot ston bara). Man har inte ett gigantiskt utbud av hingstar på naturlig betäckning i närheten när man bor utanför Östersund, så oavsett kommer vi få köra en bit. Han fanns ändå hyfsat nära och kommer passa henne utmärkt.

Stora ponnyn är jag grymt sugen att betäcka om, förutsatt att hennes föl kommer ut som det ska och är frisk och kry. Är en hel del hingstar jag har funderat på till henne, både swb, ridponny och welsh. Hade gärna lämnat henne för naturlig betäckning men det var ju det där med avstånd till alla hingstar. :grin: Så är rätt öppen för vad som skulle kunna bli aktuellt på henne. Just nu är hon dräktig med Ragnarps Rolex, passar henne perfekt så varför inte en till? Har även kikat på tex Orchard Zweed också.

Tur man hinner vela åt alla håll några gånger innan det är dags. :p
 
Har börjat spana lite på hingstar (fast jag egentligen inte ska betäcka...) och ramlade då över Springbank. Började fundera lite över hans avkommor. Tycker mig ha hört väldigt lite om dem...? Antar att de äldsta ska visas på unghästtest till våren. Har även sett någon på elitfölauktion. Någon som sett avkommor? Vad verkar han lämna?
 
Har börjat spana lite på hingstar (fast jag egentligen inte ska betäcka...) och ramlade då över Springbank. Började fundera lite över hans avkommor. Tycker mig ha hört väldigt lite om dem...? Antar att de äldsta ska visas på unghästtest till våren. Har även sett någon på elitfölauktion. Någon som sett avkommor? Vad verkar han lämna?
Har sett ett par st. Väldigt fina men uppfödarna till dessa håller generellt hög klass på sina uppfödningar.
Det såldes ju bland annat ett föl e.Springbank på elitfölsauktionen också (som jag såg sen att du hade sett), Shanghai har jag för mig att den hette. Ligger säkert film ute på den ännu. 🙂
Han har 60 avkommor reggade på blup, vet ett par som fattas. Kanske är reggade i annat förbund än swb 🤔
 
Har sett ett par st. Väldigt fina men uppfödarna till dessa håller generellt hög klass på sina uppfödningar.
Det såldes ju bland annat ett föl e.Springbank på elitfölsauktionen också (som jag såg sen att du hade sett), Shanghai har jag för mig att den hette. Ligger säkert film ute på den ännu. 🙂
Han har 60 avkommor reggade på blup, vet ett par som fattas. Kanske är reggade i annat förbund än swb 🤔

Känns som att man borde höra mer om dem, med tanke på att det ändå är några stycken. Kanske får lugna mig till unghästtesten drar igång.

Vet du något om temperamentet på avkommorna?
 
Tror att många som använt Zafferano har gjort det för att få en häst till sig själv och inte så mycket för att sälja och därför finns inte så många ute, än iallafall.

Jag har funderat på Zafferano till ponnyn. Han passar henne jättebra exteriört och jag gillar verkligen det man sett av honom, framför allt temperamentet! Annars är jag väldigt sugen på Sibelius till henne. Om det nu inte blir en ponnyhingst igen.

Men jag måste först å främst komma fram till om jag alls har råd att betäcka igen. :angel:
 
Hoppar in i tråden för att få lite råd om det går bra.

Skulle ni betäcka ett 15 årigt sto som aldrig fått föl?
Hästen är en frisk och fräsch individ men pga skada (yttre trauma) verkar jag tyvärr inte få igång henne igen som ridhäst. Kommer aldrig ha råd att köpa en så fin häst igen så nu lutar jag åt att betäcka henne medan hon går på längre vila men funderar på åldern.

Hon har alltid varit väldigt jämn i brunsten och inga problem med den.
Kan man göra någon "hälsokoll" på äldre ston och se om allt ser bra ut?

Stoet är e: Topaasch- Prestige född 06.

+Väldigt korrekt i kroppen och benställning, luftig i fronten, högt ansatt hals. Taktfast trav, mkt lätt för samling (passage) , stor och luftig galopp, också mkt lätt för samling (piruetter) . Arbetsvillig, het, elektriskt och lättlärd.

-Väldigt nätt i typen (petit, feminin), ordinär skritt, mycket hjärna och nerv och blir ofta överhet, spänd och tittig. 164cm men upplevs liten. Svårt med byten.

Jag är vanlig hobbyryttare som ridit in och utbildat henne men skulle önska en avkomma med snällare sinne (bara inse att man börjar bli äldre😂), slippa rida ut med livet som insats.
Gärna förbättra skritten och helst något men det funkar nog inte på äldre och förstföderska.

Blev rekommenderad Sir Oldenburg då hans avkommor tydligen blir snälla och trevliga.
 
Hoppar in i tråden för att få lite råd om det går bra.

Skulle ni betäcka ett 15 årigt sto som aldrig fått föl?
Hästen är en frisk och fräsch individ men pga skada (yttre trauma) verkar jag tyvärr inte få igång henne igen som ridhäst. Kommer aldrig ha råd att köpa en så fin häst igen så nu lutar jag åt att betäcka henne medan hon går på längre vila men funderar på åldern.

Hon har alltid varit väldigt jämn i brunsten och inga problem med den.
Kan man göra någon "hälsokoll" på äldre ston och se om allt ser bra ut?

Stoet är e: Topaasch- Prestige född 06.

+Väldigt korrekt i kroppen och benställning, luftig i fronten, högt ansatt hals. Taktfast trav, mkt lätt för samling (passage) , stor och luftig galopp, också mkt lätt för samling (piruetter) . Arbetsvillig, het, elektriskt och lättlärd.

-Väldigt nätt i typen (petit, feminin), ordinär skritt, mycket hjärna och nerv och blir ofta överhet, spänd och tittig. 164cm men upplevs liten. Svårt med byten.

Jag är vanlig hobbyryttare som ridit in och utbildat henne men skulle önska en avkomma med snällare sinne (bara inse att man börjar bli äldre😂), slippa rida ut med livet som insats.
Gärna förbättra skritten och helst något men det funkar nog inte på äldre och förstföderska.

Blev rekommenderad Sir Oldenburg då hans avkommor tydligen blir snälla och trevliga.
Jag har gjort det! Stoet tog sig på första brunsten, hade inga problem med vare sig dräktighet eller fölning, hade bra med mjölk, och till på köpet blev avkomman diplomhäst :)

Jag har sett många avkommor till Sir Oldenburg och de flesta galopperar med raka framben. De är vackra men rör sig inte lika flott som fadern.
 
Jag har gjort det! Stoet tog sig på första brunsten, hade inga problem med vare sig dräktighet eller fölning, hade bra med mjölk, och till på köpet blev avkomman diplomhäst :)

Jag har sett många avkommor till Sir Oldenburg och de flesta galopperar med raka framben. De är vackra men rör sig inte lika flott som fadern.
Va härligt att höra! Klart det är olika från individ till individ men då är det kanske inte omöjligt.
Grattis till diplom!
Gjorde du någon kontroll innan eller behandlade du henne som vilket sto som helst?

Det här stoet blev bästa stoföl på visning, i vår region, visade aldrig på riks för vi vågade inte köra så långt. Så hon är ju fin och det vore ju trist att inte ta ett föl på henne. Topaasch hann ju inte med att få så många.

Trist med raka framben. Det lät ju inget vidare. Har inte spanat så mycket än men då går han kanske bort.
 
Senast ändrad:
Va härligt att höra! Klart det är olika från individ till individ men då är det kanske inte omöjligt.
Grattis till diplom!
Gjorde du någon kontroll innan eller behandlade du henne som vilket sto som helst?

Det här stoet blev bästa stoföl på visning, i vår region, visade aldrig på riks för vi vågade inte köra så långt. Så hon är ju fin och det vore ju trist att inte ta ett föl på henne. Topaasch hann ju inte med att få så många.

Trist med raka framben. Det lät ju inget vidare. Har inte spanat så mycket än men då går han kanske bort.
Jag kollade henne så att allt såg ut som det skulle, men jag minns inte om det var UL också, var 16 år sen.

Jag har tittat på många unghästtester, så mitt råd är att försöka titta på några om det går i dessa tider. Många föreningar sänder via web men det kostar kanske. Det är ett bra sätt att få lite koll på vad olika hingstar lämnar.
 
Hoppar in i tråden för att få lite råd om det går bra.

Skulle ni betäcka ett 15 årigt sto som aldrig fått föl?
Hästen är en frisk och fräsch individ men pga skada (yttre trauma) verkar jag tyvärr inte få igång henne igen som ridhäst. Kommer aldrig ha råd att köpa en så fin häst igen så nu lutar jag åt att betäcka henne medan hon går på längre vila men funderar på åldern.

Hon har alltid varit väldigt jämn i brunsten och inga problem med den.
Kan man göra någon "hälsokoll" på äldre ston och se om allt ser bra ut?

Stoet är e: Topaasch- Prestige född 06.

+Väldigt korrekt i kroppen och benställning, luftig i fronten, högt ansatt hals. Taktfast trav, mkt lätt för samling (passage) , stor och luftig galopp, också mkt lätt för samling (piruetter) . Arbetsvillig, het, elektriskt och lättlärd.

-Väldigt nätt i typen (petit, feminin), ordinär skritt, mycket hjärna och nerv och blir ofta överhet, spänd och tittig. 164cm men upplevs liten. Svårt med byten.

Jag är vanlig hobbyryttare som ridit in och utbildat henne men skulle önska en avkomma med snällare sinne (bara inse att man börjar bli äldre😂), slippa rida ut med livet som insats.
Gärna förbättra skritten och helst något men det funkar nog inte på äldre och förstföderska.

Blev rekommenderad Sir Oldenburg då hans avkommor tydligen blir snälla och trevliga.
Åldern känns inte som ett problem i det här fallet. Varför inte göra en gynkoll och utgå från det :)
 
Hoppar in i tråden för att få lite råd om det går bra.

Skulle ni betäcka ett 15 årigt sto som aldrig fått föl?
Hästen är en frisk och fräsch individ men pga skada (yttre trauma) verkar jag tyvärr inte få igång henne igen som ridhäst. Kommer aldrig ha råd att köpa en så fin häst igen så nu lutar jag åt att betäcka henne medan hon går på längre vila men funderar på åldern.

Hon har alltid varit väldigt jämn i brunsten och inga problem med den.
Kan man göra någon "hälsokoll" på äldre ston och se om allt ser bra ut?

Stoet är e: Topaasch- Prestige född 06.

+Väldigt korrekt i kroppen och benställning, luftig i fronten, högt ansatt hals. Taktfast trav, mkt lätt för samling (passage) , stor och luftig galopp, också mkt lätt för samling (piruetter) . Arbetsvillig, het, elektriskt och lättlärd.

-Väldigt nätt i typen (petit, feminin), ordinär skritt, mycket hjärna och nerv och blir ofta överhet, spänd och tittig. 164cm men upplevs liten. Svårt med byten.

Jag är vanlig hobbyryttare som ridit in och utbildat henne men skulle önska en avkomma med snällare sinne (bara inse att man börjar bli äldre😂), slippa rida ut med livet som insats.
Gärna förbättra skritten och helst något men det funkar nog inte på äldre och förstföderska.

Blev rekommenderad Sir Oldenburg då hans avkommor tydligen blir snälla och trevliga.
Tror våran var 12 år när vi betäckte Henne och 13 när hon fölade första gången, tog sig direkt. Andra gången var 4 år senare, tog sig direkt. Hade okomplicerade fölningar och bra med mat i mjölkbaren 😊 Så att din är 15 år ser jag inte som något större problem om hon är frisk och kry förövrigt.
 
Hoppar in i tråden för att få lite råd om det går bra.

Skulle ni betäcka ett 15 årigt sto som aldrig fått föl?
Hästen är en frisk och fräsch individ men pga skada (yttre trauma) verkar jag tyvärr inte få igång henne igen som ridhäst. Kommer aldrig ha råd att köpa en så fin häst igen så nu lutar jag åt att betäcka henne medan hon går på längre vila men funderar på åldern.

Hon har alltid varit väldigt jämn i brunsten och inga problem med den.
Kan man göra någon "hälsokoll" på äldre ston och se om allt ser bra ut?

Stoet är e: Topaasch- Prestige född 06.

+Väldigt korrekt i kroppen och benställning, luftig i fronten, högt ansatt hals. Taktfast trav, mkt lätt för samling (passage) , stor och luftig galopp, också mkt lätt för samling (piruetter) . Arbetsvillig, het, elektriskt och lättlärd.

-Väldigt nätt i typen (petit, feminin), ordinär skritt, mycket hjärna och nerv och blir ofta överhet, spänd och tittig. 164cm men upplevs liten. Svårt med byten.

Jag är vanlig hobbyryttare som ridit in och utbildat henne men skulle önska en avkomma med snällare sinne (bara inse att man börjar bli äldre😂), slippa rida ut med livet som insats.
Gärna förbättra skritten och helst något men det funkar nog inte på äldre och förstföderska.

Blev rekommenderad Sir Oldenburg då hans avkommor tydligen blir snälla och trevliga.
Jag hade betäckt om allt såg bra ut. Du kan absolut göra en koll, välj en veterinär som är duktig på det 🙂

Ps hade valt ngn annan än Sir Oldenburg 😊
 
Jag kollade henne så att allt såg ut som det skulle, men jag minns inte om det var UL också, var 16 år sen.

Jag har tittat på många unghästtester, så mitt råd är att försöka titta på några om det går i dessa tider. Många föreningar sänder via web men det kostar kanske. Det är ett bra sätt att få lite koll på vad olika hingstar lämnar.
Ah, då är det helt okej att inte minnas 😂

Tack, ska kolla runt lite och se vad som går att titta på. Kanske finns nått på Youtube.
Har inte gått in för att leta hingst än, va bara två bekanta som föreslog Sir Oldenburg i farten.
 
Tror våran var 12 år när vi betäckte Henne och 13 när hon fölade första gången, tog sig direkt. Andra gången var 4 år senare, tog sig direkt. Hade okomplicerade fölningar och bra med mat i mjölkbaren 😊 Så att din är 15 år ser jag inte som något större problem om hon är frisk och kry förövrigt.
Jag hoppas jag har samma tur!
 
Hoppar in i tråden för att få lite råd om det går bra.

Skulle ni betäcka ett 15 årigt sto som aldrig fått föl?
Hästen är en frisk och fräsch individ men pga skada (yttre trauma) verkar jag tyvärr inte få igång henne igen som ridhäst. Kommer aldrig ha råd att köpa en så fin häst igen så nu lutar jag åt att betäcka henne medan hon går på längre vila men funderar på åldern.

Hon har alltid varit väldigt jämn i brunsten och inga problem med den.
Kan man göra någon "hälsokoll" på äldre ston och se om allt ser bra ut?

Stoet är e: Topaasch- Prestige född 06.

+Väldigt korrekt i kroppen och benställning, luftig i fronten, högt ansatt hals. Taktfast trav, mkt lätt för samling (passage) , stor och luftig galopp, också mkt lätt för samling (piruetter) . Arbetsvillig, het, elektriskt och lättlärd.

-Väldigt nätt i typen (petit, feminin), ordinär skritt, mycket hjärna och nerv och blir ofta överhet, spänd och tittig. 164cm men upplevs liten. Svårt med byten.

Jag är vanlig hobbyryttare som ridit in och utbildat henne men skulle önska en avkomma med snällare sinne (bara inse att man börjar bli äldre😂), slippa rida ut med livet som insats.
Gärna förbättra skritten och helst något men det funkar nog inte på äldre och förstföderska.

Blev rekommenderad Sir Oldenburg då hans avkommor tydligen blir snälla och trevliga.
Åldern är absolut inget problem. Det som kan vara är om hon gått och sugit luft eller annat så gör en gym-koll innan du bestämmer dig för att betäcka. Åk så tidigt som möjligt i April eller när du ser brukat på våren och stationen har öppnar så du har tid på dig att tänka efter, bestämma dig och ev. utföra åtgärder.
Ta inte Sir Oldenburg om du vill ha talang för det som är svårt, avkommorna är snygga hobbyhästar (förlåt om någon tar illa upp). Jag tycker bl.a. Bon Coeur gett bra skritt till sina ridna avkommor, samt Firenze. Holländskt blod brukar inte skritta bra så där går många poppishästar bort, med untantag för en del Wynton, Painted Black och Totilas-avkommor. Sezuan som har många fina söner med bra skalle i avel är ofta so-so på skritt, vissa g ska bra som Suarez och andra superfloppar som (imo.) Janeiro Platinum. Sezuans pappa Zack likaså, många skrittar som om de går på nålar. Rätt många Vivaldi djur skritta ganska trevligt och är himla bra att ha att göra med. En ättling i Sverige är King Olymbrio, med god skritt och all talang för det svåra även om han inte riktigt är min typ. Det finns såklart fler men det var ett axplock som kom på tanke.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
612
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 093
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 683
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 881
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp