Hingstfunderingar 2022

Hej! Jag har inte varit inne på buke på flera år! KUl att hitta tillbaka :D Sökte på avelsråd och hamnade här...
Jag har 2 ston som vi ska betäcka i år

Sto 1. 14 år e. For Edition I - Contendro. Ett lite nervigt sto med fantastisk teknik som gått 130 innan skada. Fick ett jättefint stoföl 2021 e. Baloe HP (supernöjd med modellen och den har redan visat att den kan hoppa)
*Funderar på att ta fruset på denna i år och är sugen på Mylord Carthago. Nån som vet hur han lämnar i temprament och storlek? Jag va inne på Diamant de semilly blod annars...

Sto 2: 5 år e. Atomic Z (Cumano - Chin Chin) - Indoctro - Lux Z. Supersnygg ädel lätt i typen modell 167cm. Mamman har lämnat en ett år äldre som går 130 nu, men han är 180 hög och åt de grövre hållet :O (cornet blod på pappan på den). Detta sto har en skada i höften och lite problem med överrörlighet i ryggen. Hur ska man tänka där? Hon är som sagt superfin modell och helt ren på röntgen både rygg och ben men eftersom hon inte går rida i nuläget tänkte vi prova betäcka så hon får en chans att läka ut helt. Ska man tänka att man tar en beprövad och lite mer "stiff" hingst eller inget att bry sig om när man tänker hingstval. (är ju väldigt vanligt med "överrörliga hästar idag")

Tacksam för all hjälp med tips osv :)
 
Följdfråga, hur räknar man på inavelsgrad och vad är för mycket.
Syrrans sto har Jaguar Mail som pappa och jag tittade lite på Singular la Silla.
Ett föl av dem två skulle isf ha en morfars mor och en farfar som är helsyskon... Elvira mail och Fergar mail.
 
Följdfråga, hur räknar man på inavelsgrad och vad är för mycket.
Syrrans sto har Jaguar Mail som pappa och jag tittade lite på Singular la Silla.
Ett föl av dem två skulle isf ha en morfars mor och en farfar som är helsyskon... Elvira mail och Fergar mail.

Jag beräknar inavelsgrad med samma metod som man gör på hundar. Just den kombinationen du nämner blir, om jag räknat rätt, dryga 3% inavel på Laudanum XX och Adoret Z.
Hur mycket inavel som är för mycket råder det skilda åsikter om, det finns tumregeln om att summan skall bli minst 6 om man räknar antalet led, vilket dock blir klurigt när man börjar kolla på inavel på flera individer i samma djur.
SWB har idag en så låg inavelsgrad att man inte satt någon önskad standard, men DWB har en standard som säger att inavelsgraden bör vara högst 3.5% om man räknar över 7 led. Utan att veta vad mer som ligger bakom stoet kan det kanske bli svårt att komma in under den gränsen.
 
Inte varit inne på buke på evigheter men står fast i ett hingstval & kom då att tänka på att alla på buke brukar ha så bra tips! Har ett egenuppfött sto f.19 som jag tänkt seminera i år men har NOLL ideer! Hon är ca 162cm i mkh just nu, blir nog runt 165. Hon är e.Don Frederic ue. Clever Hill Q - Jazz. Hennes mamma har lämnat avkommor hos mig & går nu i sporten sen ett år tillbaka. Mormor har bla lämnat Grappa Q & Autograf Q som går svårklass dressyr & gått UVM. Tanken var att hon skulle gå treårs i år men en fraktur som hon fick som föl har börjat spöka igen så verkar som att vi inte kommer till treårs. Hon har tre super bra gångarter, modig & arbetsvillig men lite attityd. Önskar förbättra galoppen lite till & få upp mankhöjden på avkomman. Vill inte använda fryst. Avkomman är tänkt att sparas för framtida avel om det blir ett sto & ska vara säljbar som hingst. Någon med tips!?
9699A233-70D4-4355-85E7-13DF9181E2B7.jpeg
 
Lite ja, Jens är ett riktigt superproffs. Synd att Diarado-sonen tappade sin ryttare efter ett så bra språng, för man såg hur han tappade självförtroende direkt.

Jag tyckte också Salvatore Ferragamo var en riktig goding! Mycket bättre än på bruksprovet, nu ärtig och reglerbar med god helhet vilket krävs på den internationella scenen. Kul med en så liten men bra hingst också.
Salvatore Ferragamo har jag också fastnat för. Mycket fin hingst, tycker jag.

Liksom Quercus.

Vilken av dessa tycker du håller högst kvalité?
 
Salvatore Ferragamo har jag också fastnat för. Mycket fin hingst, tycker jag.

Liksom Quercus.

Vilken av dessa tycker du håller högst kvalité?

Som individ vet jag inte, Yvonne och Mads beskrev båda som mycket läraktiga med lätt för sig. Avelsmässigt tycker jag Salvatore har udd för att hans typ är ypperlig och gången är modern, dvs. lite ärtig med fina framben utan att tappa för mycket bak eller över ryggen. Dock inte mycket häst, "liten", ädel och petit, vilket kanske inte alltid är det man vill/behöver ha.
 
Jag ska inte betäcka något eget sto iår men blev visst ansvarig över skjutsen till seminstation ändå pga matte jobbar ju dagtid och kommer inte loss jämt. Jag jobbar ju på natten🤷🏼‍♀️😎 min bästa kompis, där ponnyn står ska seminera sitt SWB, hon resorberade tyvärr ifjol. Nästa vecka bär det av och det blir Salvatore Ferragamo 👌🏻
Hoppas på lite smidigare än ifjol, tror vi hade rekordet på antal vändor till station..
 
Alltså jag vet att jag är sent ute.. Tänkte inte betäcka om mitt sto, men fölungen blev riktigt fin så har börjat fundera på det ändå. Så som en hypotetisk fråga, vilka hingstar finns det verksamma i Sverige efter For Romance I eller med samma blod. Årets fölunge är efter Fortnite. Stoet är efter Luxus och sen fullblod på mammans sida.
 
Alltså jag vet att jag är sent ute.. Tänkte inte betäcka om mitt sto, men fölungen blev riktigt fin så har börjat fundera på det ändå. Så som en hypotetisk fråga, vilka hingstar finns det verksamma i Sverige efter For Romance I eller med samma blod. Årets fölunge är efter Fortnite. Stoet är efter Luxus och sen fullblod på mammans sida.
Så sent ute är du inte 😊
Inte sugen på Fortnite igen om du är nöjd med fölet?
 
Hej! Jag har inte varit inne på buke på flera år! KUl att hitta tillbaka :D Sökte på avelsråd och hamnade här...
Jag har 2 ston som vi ska betäcka i år

Sto 1. 14 år e. For Edition I - Contendro. Ett lite nervigt sto med fantastisk teknik som gått 130 innan skada. Fick ett jättefint stoföl 2021 e. Baloe HP (supernöjd med modellen och den har redan visat att den kan hoppa)
*Funderar på att ta fruset på denna i år och är sugen på Mylord Carthago. Nån som vet hur han lämnar i temprament och storlek? Jag va inne på Diamant de semilly blod annars...

Sto 2: 5 år e. Atomic Z (Cumano - Chin Chin) - Indoctro - Lux Z. Supersnygg ädel lätt i typen modell 167cm. Mamman har lämnat en ett år äldre som går 130 nu, men han är 180 hög och åt de grövre hållet :O (cornet blod på pappan på den). Detta sto har en skada i höften och lite problem med överrörlighet i ryggen. Hur ska man tänka där? Hon är som sagt superfin modell och helt ren på röntgen både rygg och ben men eftersom hon inte går rida i nuläget tänkte vi prova betäcka så hon får en chans att läka ut helt. Ska man tänka att man tar en beprövad och lite mer "stiff" hingst eller inget att bry sig om när man tänker hingstval. (är ju väldigt vanligt med "överrörliga hästar idag")

Tacksam för all hjälp med tips osv :)
Har fått höra att Nebraska VDL är "up and coming". Kan den vara nåt till någon av dina? Diamant blod är ju annars inte fel. :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 039
Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 024
Senast: Brie
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 809
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 812
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp