Hingstfunderingar 2022

Jag har varit på Lövsta på hingstvisning, mycket trevligt och jag är så ledsen att våra ston inte tog sig med Kane.
Jättefina hopphingstar, Karmel och Don Perignon (stavning?) speciellt idag då de var kattlika och såg ut att ha fantastiskt bra temperament.

Jag var också där och håller med om det gods intryck de gjorde. Tror att deras ryttare bidrog till att göra dem trygga i miljön, kanske var det liten orättvist mot de hingstar som inte reds av Jens och inte fick glänsa på samma sätt.
 
Jag var också där och håller med om det gods intryck de gjorde. Tror att deras ryttare bidrog till att göra dem trygga i miljön, kanske var det liten orättvist mot de hingstar som inte reds av Jens och inte fick glänsa på samma sätt.

Lite ja, Jens är ett riktigt superproffs. Synd att Diarado-sonen tappade sin ryttare efter ett så bra språng, för man såg hur han tappade självförtroende direkt.

Jag tyckte också Salvatore Ferragamo var en riktig goding! Mycket bättre än på bruksprovet, nu ärtig och reglerbar med god helhet vilket krävs på den internationella scenen. Kul med en så liten men bra hingst också.
 
006313F4-CE0B-40B2-9DD5-873FBDA476E8.jpeg
 
Var tvungen att kolla igen, men det stod fortfarande 2018, så verkar blivit tokigt.

Åtoftens Jovani och Ontario (tror jag..? Brun hopphingst). Jovani var stor men verkade ha ett fantastiskt temperament.

Tryckfelsnisse verkar ha haft fullt upp, för i Lövstas katalog så hade Salvatore Ferragamos morfar Millennium fått en helt ny pappa, nämligen Donnerhall 😂 Inget i tredje led stämde.

Ontario vet jag inte, men för att vara lite fair mot Springtime skall det sägas att Jovani har redan gått hingstvisning hemma hos Helgstrand för fullsatt hus med vrålande ljudnivå, så han har fått träna lite mer.
På insyning i Danmark skötte båda hästarna sig exemplariskt och verkar väldigt rara båda två, men Benetton Dream har kanske gett några extra godmodiga gener till Jovani.
 
Tryckfelsnisse verkar ha haft fullt upp, för i Lövstas katalog så hade Salvatore Ferragamos morfar Millennium fått en helt ny pappa, nämligen Donnerhall 😂 Inget i tredje led stämde.

Ontario vet jag inte, men för att vara lite fair mot Springtime skall det sägas att Jovani har redan gått hingstvisning hemma hos Helgstrand för fullsatt hus med vrålande ljudnivå, så han har fått träna lite mer.
På insyning i Danmark skötte båda hästarna sig exemplariskt och verkar väldigt rara båda två, men Benetton Dream har kanske gett några extra godmodiga gener till Jovani.
Skönt att höra. Jag utgick ifrån att han var ett år äldre. Som treåring är det helt klart mer ok 😊
 
Meh!! Nu som jag bestämt mig för Fynch Hatton så har han flyttats till Tyskland! Fick veta det nu i veckan när vi skulle beställa sperma, men var ju hopplöst då med påsk och allting... Om jag vetat det innan skulle jag beställt hem fryst, gillar verkligen inte att behöva få färsk sperma skickat helt från Tyskland... Fan. :arghh:

Kanske blir Revolution-bäbis ändå, då.... Vi får väl se hur det utvecklar sig med brunstar och allting.

Finns det förresten en betäckningstråd för i år? Måste väl vara flera som börjat nu...?

Men vilket mög!

Jag har inte sett någon bwtäckningstråd ännu. Du kanske skulle ta och göra en 😁
 
Jag är jätte-nybörjare men mina intryck från Gränsbos visning idag:
Hopphingstarna, ja, vad säger man, Magnus presenterar hingstarna på ett otroligt bra sätt. Newton gillade jag väldigt mycket, Ontario (visades av en tjej) är bara 3 och reds runt lite. Svårt att välja bland de alla VDL-hingstarna men Capriolo var ”fräckast” tyckte jag, Newton och Montevideo var väldigt fina med bra avstamp, men jag tror Nebraska kommer bli riktigt bra. Han var trist att se på, allt var mest trist tills han hoppade. Sen fick Magnus tugga grus men allt gick bra.
Tyvärr visades Comfortuna bara för hand. Kintaro-ja för mig är det en Cardento-häst i mängden och jag är inte så förtjust i Cardento..

Dressyrhingstarna (nu är jag på djupt vatten) så den första ”gruppen” blev jag mycket förtjust i Springtime, Forever Love och så Rosebank. Jag tyckte Springtime såg lite mer rörlig ut än Jovani men mest är mitt tyckande och ingen expert. Forever Love gillade jag för den var lugn och hade jättefin takt och rörde sig framåt med ett otroligt flyt.
Rosebank såg ut som en häst man vill ha själv, inget extremt på nåt sätt men lugnt, harmoniskt, taktmässigt.
Ja, jag nämnde inte Zensation eller Glasgow, för mig kunde de lika gärna vara hemma. Säkert fina hästar men nej, för mig var de inte i närheten av de andra, kanske pga ryttarna? Eller en dålig dag…Zensation var spänd, han reds spänt och han sprattlade mest med fram, inte taktmässig, det såg och kändes så tungt. Glasgow såg heller inte så kul ut, eller så är det så att hästarna innan satt kvar på min näthinna..

Sista dressyrgruppen så tyckte jag om alla utom King Olymbrio. Zanetti var jättetrevlig och Franze likaså. Tyckte de var ganska lika med Franze kändes något ädlare och lättare. Jättefina temperament.
Sen kom Iron, och herregud! Vilken häst!
När King Olymbrio kom som sista häst så… nej. Tråkig, stor, händer ingenting bak…

Min topplista dressyr:
Iron
Springtime
Franze
(Bubblare Forever Love)

Hopp:
Newton
Capriolo
Nebraska

Ryttarna från Helgstrand red så otroligt fint, lugnt, inget slit i munnarna, älskade när de längde tyglarna/hästarna sträckte ut med bibehållen takt, rytm osv, tog upp lugnt sen igen..mycket fin ridning av de!
 
Jag har varit på Lövsta på hingstvisning, mycket trevligt och jag är så ledsen att våra ston inte tog sig med Kane.
Jättefina hopphingstar, Karmel och Don Perignon (stavning?) speciellt idag då de var kattlika och såg ut att ha fantastiskt bra temperament.
Vad tyckte du om fyraåringarna?
 
Vad tyckte du om fyraåringarna?

Nu ska vi se vilka som kan ha varit fyra... Det borde ha varit Zoom In först? Jag vet inte om det var för att jag var på plats men jag tyckte han visade sig bättre igår på en lite "lättare" arena än Flyinge. Lite mer avspänd så ryggen kom igenom och det är en trevlig hingst jag tycker man ser vill göra allt för sin ryttare även när det är läskigt. Han stod och sov i stallet efteråt, helt utmattad av dagen. Gångarterna är riktigt bra, lite kraft och närvaro i bakenenen i trav och lite vinkling i galoppen på ett trevligt sätt, skritten kanske är lite väl stor för min smak men för det mesta helt ren. Han är påtagligt marktrång fram och bak, samt rakhasig.
Serious är en snygg hingst som inte tilltalar mig alls. Han är som en penny-farthing (en sån där cykel med jättestort framhjul) där framdelen för dagen går som en väderkvarn och bakdelen bara smyger efter. Jag skulle hellre använda San to Alati, Santos, Sagantini, Scotland Yard eller varför inte Salvatore Ferragamo, då jag tycker de alla är avelsmässigt mer intressanta individer.
Brown Fellow ser ut at vara en gullegris som ingen annan och ser ut att ha mycket nervstyrka, samt är alltid lyhörd på sin ryttarinna. Galoppen är bra. Personligen hade jag velat ha mer bakben i trav, mer hingstkaraktär och mer "det".
Oneofakind var cool as a cucumber, verkade gilla applåder och ståhej, har riktigt fin skritt och galopp och ser ridbar ut men jag är inte särskilt intresserad av en Total Hope-avkomma, speciellt inte om den är så pass lik sin far. Inget fel med dem men de är inte mitt avelsmål. Synd då jag är desto mer intresserad av stostammen.
Valley är stor för sina 168 cm, grov, balanserad och ser ut att ha ett mycket behagligt temperament. Mycket interaktiv och social i stallet, domderade och tyckte allt skulle handla om honom. Bland den bästa skritten jag sett av Vitalis avkommor, bra galopp och en trav som faller framåt med bakbenen lite bakom. Tilltalar inte mig avelsmässigt utan känns mer om en häst jag skulle kunna köpa som färdig produkt, när man vet om resultatet från början.
Salvatore F tror jag är bra nog att han skulle fått ston även i Tyskland där konkurrensen är större, så där ligger ribban. En exteriört ganska komplett hingst med tre högkvalitativa gångarter som fokuserar på sin ryttare och försöker även när det är jobbigt. En så reglerbar galopp ser man inte på varje fyraåring. Den skall kanske användas nästa år om han är fertil.
 
Nu ska vi se vilka som kan ha varit fyra... Det borde ha varit Zoom In först? Jag vet inte om det var för att jag var på plats men jag tyckte han visade sig bättre igår på en lite "lättare" arena än Flyinge. Lite mer avspänd så ryggen kom igenom och det är en trevlig hingst jag tycker man ser vill göra allt för sin ryttare även när det är läskigt. Han stod och sov i stallet efteråt, helt utmattad av dagen. Gångarterna är riktigt bra, lite kraft och närvaro i bakenenen i trav och lite vinkling i galoppen på ett trevligt sätt, skritten kanske är lite väl stor för min smak men för det mesta helt ren. Han är påtagligt marktrång fram och bak, samt rakhasig.
Serious är en snygg hingst som inte tilltalar mig alls. Han är som en penny-farthing (en sån där cykel med jättestort framhjul) där framdelen för dagen går som en väderkvarn och bakdelen bara smyger efter. Jag skulle hellre använda San to Alati, Santos, Sagantini, Scotland Yard eller varför inte Salvatore Ferragamo, då jag tycker de alla är avelsmässigt mer intressanta individer.
Brown Fellow ser ut at vara en gullegris som ingen annan och ser ut att ha mycket nervstyrka, samt är alltid lyhörd på sin ryttarinna. Galoppen är bra. Personligen hade jag velat ha mer bakben i trav, mer hingstkaraktär och mer "det".
Oneofakind var cool as a cucumber, verkade gilla applåder och ståhej, har riktigt fin skritt och galopp och ser ridbar ut men jag är inte särskilt intresserad av en Total Hope-avkomma, speciellt inte om den är så pass lik sin far. Inget fel med dem men de är inte mitt avelsmål. Synd då jag är desto mer intresserad av stostammen.
Valley är stor för sina 168 cm, grov, balanserad och ser ut att ha ett mycket behagligt temperament. Mycket interaktiv och social i stallet, domderade och tyckte allt skulle handla om honom. Bland den bästa skritten jag sett av Vitalis avkommor, bra galopp och en trav som faller framåt med bakbenen lite bakom. Tilltalar inte mig avelsmässigt utan känns mer om en häst jag skulle kunna köpa som färdig produkt, när man vet om resultatet från början.
Salvatore F tror jag är bra nog att han skulle fått ston även i Tyskland där konkurrensen är större, så där ligger ribban. En exteriört ganska komplett hingst med tre högkvalitativa gångarter som fokuserar på sin ryttare och försöker även när det är jobbigt. En så reglerbar galopp ser man inte på varje fyraåring. Den skall kanske användas nästa år om han är fertil.

Ska bli intressant att följa Brown Fellow, se om han får fram mer trav med tiden. Jag har sett bilder på när hans ryttare knoppade honom när han låg i boxen på bruksprovet, hans temperament verkar helt otroligt. Följer hans ryttare på insta och det är idel lovord över ridbarheten med. Ryttaren verkar vara en sån som hellre tar det lugnt, så traven kanske kommer.
 
Ska bli intressant att följa Brown Fellow, se om han får fram mer trav med tiden. Jag har sett bilder på när hans ryttare knoppade honom när han låg i boxen på bruksprovet, hans temperament verkar helt otroligt. Följer hans ryttare på insta och det är idel lovord över ridbarheten med. Ryttaren verkar vara en sån som hellre tar det lugnt, så traven kanske kommer.

Absolut, och det är intressant att han är en sån glad, lugn kille när hans föräldrar är mer som vesslor. Skulle jag valt en att ta med hem hade det varit han eller Jovial, som inte fick vara med men stod i stallet och var himla gullig och mysig.
 
Ni som har erfarenhet av att betäcka med Helgstrand/Schockemöhle hingstar, brukar det vara problemfritt att byta hingst undervägs i säsongen?

Jag skulle ju ha Fynch Hatton till mitt sto, men han var fullbookat den dagen vi försökte beställa sperma (ston uppstallat hos Schockemöhle prioriterades), och iom vi redan gett egglossningsspruta till stoet så blev det att hastigt och lustigt ändra beställningen till Revolution. Men om hon nu inte tar sig vid den här semineringen, så skulle jag vilja testa med fryst från Fynch Hatton. Tror ni jag kommer få betala extra seminavgift i så fall? (De två hingstarna kostar samma)
 
Ni som har erfarenhet av att betäcka med Helgstrand/Schockemöhle hingstar, brukar det vara problemfritt att byta hingst undervägs i säsongen?

Jag skulle ju ha Fynch Hatton till mitt sto, men han var fullbookat den dagen vi försökte beställa sperma (ston uppstallat hos Schockemöhle prioriterades), och iom vi redan gett egglossningsspruta till stoet så blev det att hastigt och lustigt ändra beställningen till Revolution. Men om hon nu inte tar sig vid den här semineringen, så skulle jag vilja testa med fryst från Fynch Hatton. Tror ni jag kommer få betala extra seminavgift i så fall? (De två hingstarna kostar samma)
Det kan bero lite på om de har samma ägare eller ej. Har de det är det aldrig problem (vågar jag lova).
 
Ni som har erfarenhet av att betäcka med Helgstrand/Schockemöhle hingstar, brukar det vara problemfritt att byta hingst undervägs i säsongen?

Jag skulle ju ha Fynch Hatton till mitt sto, men han var fullbookat den dagen vi försökte beställa sperma (ston uppstallat hos Schockemöhle prioriterades), och iom vi redan gett egglossningsspruta till stoet så blev det att hastigt och lustigt ändra beställningen till Revolution. Men om hon nu inte tar sig vid den här semineringen, så skulle jag vilja testa med fryst från Fynch Hatton. Tror ni jag kommer få betala extra seminavgift i så fall? (De två hingstarna kostar samma)

Det har aldrig varit några problem för oss att få byta såvida hingsten inte är fullbokad. Jag hade pratat med dem för att vara 100% säker innan du beställer fryst bara. Då vi använde Franklin fick vi köra ett frysskick eftersom det färska tog slut, ingen extra kostnad förutom att skicket är dyrare.
 
Tar gärna emot lite hingsttips.
Syrran funderar eventuellt på att betäcka sitt sto e. Jaguar Mail - Stanford
Områden där hingsten framförallt ska förbättra:
- bra typ, ffa front, gärna åt det högresta hållet
- starkt avstamp
- rund , reglerbar galopp
Helst inte skimmel om det går att undvika
 
Absolut, och det är intressant att han är en sån glad, lugn kille när hans föräldrar är mer som vesslor. Skulle jag valt en att ta med hem hade det varit han eller Jovial, som inte fick vara med men stod i stallet och var himla gullig och mysig.

Har också reagerat på det, det gör det lite svårt avelsmässigt tycker jag. Han är ju inte så lik sina föräldrar själv, frågan är vad han nedärver, sig själv eller sin sin stam :cautious:
 
Skulle gärna bolla lite hingstar till mitt sto e. Ci Ci Senjor Ask-Briar. Hon har egna meriter i 130, mamma Barcelona gick internationellt med Malin Baryard.

Har mycket scoop, fin ridbarhet, en del nerv och är försiktig. På minussidan kan hon bli lite väl försiktig ibland, är upprätt och lite stum i sina kotor och något rak i haserna. Jag vill förstås behålla hennes fina egenskaper och gärna förstärka med mer mod, gärna en stark galopp och scoop samt bra ben. Vill behålla storlek (hon är 170) och hennes trevliga huvud och lagom mängd nerv. 😊

Jag älskar Cascadello I, men är osäker på om det blir mer försiktigt. Casall är väl inte känd för sitt mod… Har även tittat på Quick-star ter Putte och Diero Lux N.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 024
Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 015
Senast: Brie
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 800
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 805
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp