Bukefalos 28 år!

Hingstidé till PRE-korsning?

Kim_N

Trådstartare
Funderar på att betäcka mitt PRE-korsningssto med en halvblodshingst för att få en avkomma lämplig för dressyr.

Hon har varit skadad och är nu friskförklarad, men känner att hon kan behöva lite extra tid på sig eftersom hon dels reds in sent och växte klart sent. Hon är i år 6 år.

Stoet:

Hon är ganska långlinjerad och har lite kort hals. Hade i stort sett ingen överlinje när jag fick hem henne, det har blivit mycket bättre.

Hon rör sig trevligt, helt ok skritt med bra övertramp, ganska bra påskjut i traven och ganska luftig, galoppen blir bättre och bättre, men mer bakbensaktivitet vore inte fel!

Hon hoppar mer gärna än bra, men har absolut ingen ambition att ta fram en avkomma för hoppning.


Vad jag vill ha:

En hingst med mkt bra gångarter, framförallt galopp.

Gärna lite kvadratisk, då det kanske väger upp att hon är lite lång. Men ändå med bra halsansättning och lång hals!

Det är också mycket viktigt att hingsten har/ger bra temperament då detta sto är ganska skarpt och stoigt och väldigt lätt blir stressad. (Vet dock inte om detta kommit av felhantering när hon var ung, vilket jag är helt säker på att det iaf bidrar till beteendet)


Har funderat lite på Scharmeur då han ser ut att passa rätt bra in på mina kriterier, men vet ej ngt om temperament?

Exteriörbilder på stoet: (inte så bra kanske, men det var de jag hade på datorn!)

javascript:zoomPic(1474219)



 
Sv: Hingstidé till PRE-korsning?

Stoet är endast 155 cm i manken, så om hingsten är lite större är bara ett plus!
 
Sv: Hingstidé till PRE-korsning?

Tack för tipsen!:) Jag har ingen koll på black coffee, har bara sett lite bilder, men han ser trevlig ut! Vet du hur han är i temperamentet?

De Richfield avkommor jag sett har jag tyvärr inte blivit så imponerad av, även om han är trevlig.
 
Sv: Hingstidé till PRE-korsning?

Hej, har inga föl efter Richfield eller Black Coffee, (är för ung, bara 17 i dec.), men jag brukar kolla vilka hingstar som finns:), Black Coffee har en väldigt bra trav,tror galoppen är bra med, annars kanske Sandakan?, Black Coffee, Richfiled och Sandakan finns ju på Flyinges hemsida:D
 
Sv: Hingstidé till PRE-korsning?

Ja jag är förtjust i Friendship jag :) Har lite funderingar på att eventuellt använda honom till mitt ena PRE sto något år.
 
Sv: Hingstidé till PRE-korsning?

Hej!

Jag tog Friendship och är jätte nöjd! Fölisen är underbar i temprament och har hittills inte haft större problem med honom, han går med på allt jag gör med honom ju :banana: I förrgår fick han ha sadel på sig för första gången :o och han brydde sig inte ett dugg om att han fick nått på ryggen! Nu dröjer det till nästa gång han får sadel på sig men jag va bara tvungen att prova! Om du vill så har jag film på Friendship från när jag va och kollade på honom i Askesund 2007. Om du vill kolla på Freeman är det ju bara att komma förbi!! Eller kolla på de senaste bilderna på hemsidan!

www.emmaknutsson.se
 
Sv: Hingstidé till PRE-korsning?

Jag tycker ju nog att i stället för att blanda in ytterligar en ras i din häst varför inte ta en PRE? Det finns flera hingstar med både storlek, bra galopp och lång hals som säkert kan tillföra ditt sto det du söker.
 
Sv: Hingstidé till PRE-korsning?

Dionysos eller De Noir skulle nog bli snyggt! Annars Richfield, bra gångarter och har för mig han är kort i ryggen.
 
Sv: Hingstidé till PRE-korsning?

Vad är det mer än PRE? Kan underlätta hingsttipsen om du skriver lite mer vad som finns bakom henne härstamningsvis. :idea:
 
Sv: Hingstidé till PRE-korsning?

Vad är det mer än PRE? Kan underlätta hingsttipsen om du skriver lite mer vad som finns bakom henne härstamningsvis. :idea:

Mamman är ridponny, så min häst är reg. som ridponny med okänd stam, fast båda föräldrarna är kända av uppfödaren om jag inte förstått fel.

Eftersom jag blev skänkt den här hästen så är jag glad att hon är så fin som hon är och ifall jag tar ett föl är det "för eget bruk" då jag vet att det inte är eftertraktat med korsningar.. Även om PRE är "hett" just nu!;)
 
Sv: Hingstidé till PRE-korsning?

Jag tycker ju nog att i stället för att blanda in ytterligar en ras i din häst varför inte ta en PRE? Det finns flera hingstar med både storlek, bra galopp och lång hals som säkert kan tillföra ditt sto det du söker.

Jag har övervägt det.. kanske ska fundera lite till på det.. Har bara fått för mig att PRE har lite svårt att jobba med ryggen (har min häst), men har blivit överbevisad på sista tiden att det inte alltid behöver vara så! Många "toppryttare" verkar börja tycka att det är mer och mer intressant också..
 
Sv: Hingstidé till PRE-korsning?

Vad roligt att du överväger PRE ändå! Jag är säker på att du skulle bli nöjd! Det finns många hingstar i Sverige som rör sej och arbetar korrekt! Att de "har svårt med ryggen" är bara en fråga om rätt ridning. Det är inte svårare än med någon annan häst. Däremot är det väldigt lätt att bra dra ner näsan på dem och rida dem bakom hand och ofta därmed utan ryggverksamhet. Välj en hingst med bra överlinje och bra rörelser du! Lycka til!
 

Liknande trådar

Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 584
Senast: Karoliten
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
15 328
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 150
Senast: pastejja
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 521
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp