Hingstval till dressyrsto

Jag har en Touchdown född -17. Rosevelt - Don Schufro på mödernet.
Det är den bäste jag fött upp hittills oavsett disciplin och sto.

Precis som @Jealle skriver så blir de stora och långlinjerade. Min är bara långa ben och en lång vacker hals, han är 1.60 nu och lär landa en bra bit över 1.70.
Ettåringar kan se ut precis hur som helst men Calle ser ut som en vuxen häst i princip, men i mindre format. Hingsten verkar typa avkommorna starkt, min är en kopia av Touchdown. Huvudet skulle jag säga är rätt vackert, litet och nätt, men det kan också komma från mamman.Visa bifogad fil 19712

Mamman till min är rätt grov men det har Calle inte alls ärvt, tvärtom är han ädel och har fått längre linjer. Jag tycker själv att traven på Touchdown är bättre fram än bak, men jag ville åt galoppen som är suverän. Calles mamma har ganska tråkiga bakben i alla gångarter, de är långsamma och har för lite mekanik enligt mig, något som avkomman e Sir Oldenburg tyvärr verkar ha ärvt.

Calle har helt annan krafft bakifrån och rör sig bättre bak än fram med mycket elasticitet. Jag såg lite skritt på honom härom veckan och den är ren men enorm, precis som galoppen, därför kommer det ta tid innan han växer i sina gångarter, beroende på hur han utvecklas så kanske vi skippar 3-års med honom.

Psyket är det bästa med honom enligt mig, även om han gav mig en handfull som liten då jag undrade vad det var för rivjärn som kom ut, han höll på att sparka av stallägaren knät som 3 dagars föl...
Det är en hård kärna i honom, vilket gör att han behöver en människa som vet vad man gör för att inte ta överhanden. Kan man häst så är det inga problem, då är han lugnet själv. Jag trodde i början att det kom från pappan men lillebror ska tydligen också ha lite humör så mödernet kan ju spela in, även om mamman är snällheten personifierad.

Jag ville gärna använda Touchdown till en treåring i år men olika orsaker gjorde att jag valde en annan hingst. Vill man få upp storlek, förädla och förbättra typen och galoppen så hade jag absolut rekommenderat honom. Visst finns det många "flashigare" hingstar men det är rätt få där stolinjen är så stark och där mamman lämnat 2 godkända hingstar och 3 UVM-deltagare.

Tack för utförligt svar! Mitt intryck är också att det är en riktigt fin hingst med ett fantastiskt möderne. Mycket intressant!
 
Med tanke på citatet du saxat in antar jag att du menar BH Zack och inte vår gamle svenske Sack? Zack har utmärkt sig som förärvare av god trav och galopp, skritten är av det kortare slaget och går i arv. Avkommorna rör sig i uppförsbacke men goda frambensrörelser och en hel del mekanik. Hos många avkommor hade jag önskat se mer talang för att bära på bakbenen som annars ofta är väl placerade under kroppen. Ibland lite höga, rangliga hästar som blir snyggare med muskler på, långa sluttande kors, ibland lite kort rygg och ibland lite biljardering framförallt i trav. Framförallt kan man säga att Zack är väldigt säker i sin förärvning.
Menar du Zappas avkommor? För jag vill påstå att han stämplar sina ganska starkt både utseende och gångartsmässigt. Tror de blir utmärkta ridhästar av det okomplicerade slaget, och deras gång bör komma fram mer med ryttare på ryggen än utan.[/
Med tanke på citatet du saxat in antar jag att du menar BH Zack och inte vår gamle svenske Sack? Zack har utmärkt sig som förärvare av god trav och galopp, skritten är av det kortare slaget och går i arv. Avkommorna rör sig i uppförsbacke men goda frambensrörelser och en hel del mekanik. Hos många avkommor hade jag önskat se mer talang för att bära på bakbenen som annars ofta är väl placerade under kroppen. Ibland lite höga, rangliga hästar som blir snyggare med muskler på, långa sluttande kors, ibland lite kort rygg och ibland lite biljardering framförallt i trav. Framförallt kan man säga att Zack är väldigt säker i sin förärvning.
Menar du Zappas avkommor? För jag vill påstå att han stämplar sina ganska starkt både utseende och gångartsmässigt. Tror de blir utmärkta ridhästar av det okomplicerade slaget, och deras gång bör komma fram mer med ryttare på ryggen än utan.

Nej jag menade svenske Sack, morfar till Touchdown om jag skrev med S, Zack menar jag farfar till Zappa. Så dumt att de heter så lika.. (utbränd hjärna, på bättringsvägen, hoppas jag förstod frågan..)
 
@Fritidsryttare Tror en hel del av Calles temp kan komma från fadern. Morfar Sack där blev ju känd för sina sjyssta, nervstarka avkommor med tryck i, som kan ha både en och två rävar bakom öronen, och fråga en hästhandlare om temperamentet från Q-hästarna så får man höra en del.
Sådana som Touchdown kan behövas när det finns så många dressyrhästar idag som är rädda för att andas.

Vad säger man om Q-hästarna?
 
@Fritidsryttare Tror en hel del av Calles temp kan komma från fadern. Morfar Sack där blev ju känd för sina sjyssta, nervstarka avkommor med tryck i, som kan ha både en och två rävar bakom öronen, och fråga en hästhandlare om temperamentet från Q-hästarna så får man höra en del.
Sådana som Touchdown kan behövas när det finns så många dressyrhästar idag som är rädda för att andas.
Ja, du har säkert rätt i att mycket kommer från pappan! Att min är tuff gör också att han är väldigt modig. Han höll på att ge mig hjärtattack i vintras när han kom gående genom snön med 1,5 meter ståltråd virad runt bakkotan. Vi har trästaket med ståltråd innanför som går av i sektioner och jag såg på spåren i snön hur han hade rullat sig, antagligen kommit för nära staketet och slitit med sig tråden.

Det hade kunnat gå precis hur illa som helst då tråden lagt sig som en ögla runt benet på honom. En mer lättskrämd häst hade slitit sönder sig totalt, medan Calle kom gående med den där tråden släpandes i snön och verkade tänka "matte, du kan väl ta bort det där som slänger bakom benet?". Sen stod han och åt i snön medan jag fick klippa loss honom... vågade inte ta in honom av rädsla för att ljudet av metall mot stallgolvet hade skrämt honom. Det är ganska talande för mentaliteten på honom.
 
Det jag har hört är att de lätt blir runda i ryggen under ryttare, så en bör vara sadelfast.

Intressant.. Kan tänka de kan vara tämligen atletiska..

Jag har inte behövt vara sadelfast sedan jag köpte den här damen, hon saktar snällt in och ger mig tid att klättra rätt vid behov 😂, hoppas hennes gener mildrar det lite..
 
Jag skulle titta på Clever Hill Q om jag var du.
Han lämnar super mentalitet på sina fölungar och över 80 % av visade avkommor har fått diplom (3års test)!
Dessutom har han väldigt hög dräktighet :)
Jag gillar även typen av häst, bra ansatt hals, långa ben, i uppförsbacke och väldigt fina gångarter.
https://www.blup.se/sv-SE/horses/230946-clever-hill-q

Honom har jag inte ens tänkt på. Ser väldigt fin ut! Verkar kunna lämna veka kotor annars inget speciellt negativt vad jag kunnat se. Stoet har själv korta kotor så det är kanske inget större bekymmer..
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 025
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: maria_b
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 373
Senast: Stina12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp