Bukefalos 28 år!

Hingstig/tokig valack.

Sv: Hingstig/tokig valack.

funkar ofta mkt dåligt med majoritet valacker och ngt sto i hage.... är inte ett dugg förvånad. du bör tänka över att sära på hagarna. att valacker inte betäcker är ju inte utslagspunkten i sig, det är om de gör det såklart den ultimata faktorn i skade aspekt på alla inblandade.

oavsett konstellation i hagen kön mässigt så funkar inte alla individer med alla. är det osedvanligt rörigt så sära på dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstig/tokig valack.

funkar ofta mkt dåligt med majoritet valacker och ngt sto i hage.... är inte ett dugg förvånad. du bör tänka över att sära på hagarna. att valacker inte betäcker är ju inte utslagspunkten i sig, det är om de gör det såklart den ultimata faktorn i skade aspekt på alla inblandade.

oavsett konstellation i hagen kön mässigt så funkar inte alla individer med alla. är det osedvanligt rörigt så sära på dem.

Jag måste bara fråga varför det inte fungerar bara? Jag har aldrig varit med om detta fenomen tidigare även om vi genom alla år haft ca 14 hästar för det mesta var av högst varit 1 eller 2 ston av dessa, av olika slag. Det har alltid fungerat fläckfritt. Så blev jätte förvånad över alla dessa som skriver att man inte ska blanda könen?
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Min sent kastrerade valack brukar bli så, särskilt med vissa ston. Men så länge han inte försöker betäcka såklart tycker jag ändå det funkar, man får ha lite överseende tills det går över och samtidigt behandla honom som en hingst - snabbt försöka få kontakt och sysselsätta honom när man märker att fokuset börjar yra iväg på fel saker. I början tyckte jag det var jättejobbigt, sen insåg jag att det är ju en hanteringsgrej det också, var mest paff över fenomenet så jag blev lite handlingsförlamad (vilket såklart inte underlättade för honom att fokusera på mig).

Har däremot varit med om ett sto som var så enormt lockande att t o m min (som gått med massvis med andra ston utan såna problem) försökte betäcka. Då var det såklart bara att sära på dom och han var rätt knäpp i skallen.
Då sprang han väldigt mycket i hagen efter att dom separerats och höll på att bli mager, slet ut hovarna alldeles för fort (barfota då, fick skos på, vilket aldrig händer annars). Det löste sig också när han fick byta till en annan hage med annat sällskap och inte samma överblick över stona.

Är det som i det senare fallet, att hästen springer sig trasig och/eller betäcker har man ju inte mycket till val än att ändra på hagsituationen.
Är det "bara" när stoet är borta eller i hanteringen man märker av det så brukar man kunna leva med det om man tar tag i hanteringen som sagt. Förutsatt att man kan hantera det så det inte blir riktigt farligt.

Visst håller jag delvis med om ston och valacker separerade, särskilt när man har många hästar i samma hage. Samtidigt har jag ofta tyckt det har varit värt det hellre än valacker som bråkar och har sig mot varandra. Sto/valack brukar ändå bli lite mer som en familj snarare än rivaler som konkurrerar om käket.
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Aaah, var det många valacker med ett eller ett fåtal ston det rörde sig om?
DET brukar vara en dålig idé. Konkurrens om stoet...

Får väl förtydliga att jag pratade om EN valack med ett eller flera ston i förra inlägget.
Kan såklart funka det också, men då gäller det att valackerna är väldigt ointresserade även vid brunst! :P
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Vi hade ett tokbruntigt sto och min unghäst ihop som en vår blev lite kärvänliga:crazy: Vi gav munkpeppar och det hjälpte faktiskt. Gav båda två den sommaren. Sen hade vi inte det bekymret med dem iaf. Värt att prova.:)
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Jag tror det baserar sig på fördomar mest och kanske lite okunskap.

Jag var på en bra föreläsning som handlade om hästens välmående och bara för att den har blivit ett tamdjur så försvinner inte instinkterna.

I det vilda lever de i en stor flock ston och en hingst, fölen blir sedan när de växt till sig bortstötta och får bilda egen flock osv allt för att det inte ska bli inavel. Det var något sådant i alla fall och sen går unghingstarna i en flock och när en hingst i en flock blir för gammal får han gå tillsammans med unghingst flocken. Det var riktigt intressant och tyvärr kan jag inte återge det som hon sa. :)
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Ja just därför passar inte ett sto i en flock med resten valacker bland annat .

Var det det du menade som svar till Mattiz ? Jag förstod nog inte din kommentar om okunskap i sammanhanget annars ?
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstig/tokig valack.

Ne alltså jag menar att jag aldrig varit med om att det inte skulle fungera, men nu vet jag ju att det normalt sett inte ska göra det! Även om det fungerat för oss ^^
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

Jag blir osäker på vem du avser svara nu för jag har inte skrivit sista inlägget till dig ?

I min Erf så om hästarna växt upp i blandflock och Ffa tillsammans funkar det oftare att många valacker kan gå med ett enstaka sto utan bråk . Och blandflock allmänt .
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstig/tokig valack.

Otrevligt? Nä, det gjorde jag inte men du valde att tolka det så. Jag kan inte göra något åt hur du väljer att tolka en text tyvärr.
 
Sv: Hingstig/tokig valack.

I det vilda lever de i en stor flock ston och en hingst, fölen blir sedan när de växt till sig bortstötta och får bilda egen flock osv allt för att det inte ska bli inavel.

Fast det är olika, allt beror på vad unghingstarna gör och hur dom beter sig gentemot ledarhingsten, sålänge unghingstarna inte utmanar ledarhingsten och inte ger sig på stona så får dom gå kvar. Det gör ju att även äldre hästar kan finnas kvar i en flock tillsammans med ledarhingsten sålänge dom respekterar honom.

Detta gör ju att det även i vilda flockar kan finnas flera äldre hingstar i en "vanlig" flock även ifall det normala är att dom blir utstötta för att få egna flockar.

Alla hästar har väl inte drivkraften att bilda egna flockar alternativt föröka sig och då kan dom bli kvar i flocken även som äldre.

Denna dokumentären är bra tycker jag, visar bra hur dom fungerar även om det är väldigt olika säkert.

http://www.youtube.com/watch?v=RUxK-rpE2DI
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
827
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 304
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 483
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 755
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp