Bukefalos 28 år!

Hingstips till dessa stona.

Sv: Hingstips till dessa stona.

Jag har sett ett par riktigt fina unghästar efter Wallenberg (stakkato - libero H) och ser att folk har föreslagit både Aerline och Stakkato Dream så han kan säkert vara värd att titta på.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Hip-Hop har lämnat bra avkommor och har levande fölavgift även hans pappa har så och man betalar "bokningsavgiften" vid 17 dagars dräktighet. Jag har valt honom av dessa två anledningar till mitt sto. Jag tycker även att Cabachon, Cartier och Orlando är intressanta hingstar.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Jag är varken förtjust i Cartier eller Hip Hop, har sett så mycket blandat av dem och framför allt mycket smått och det passar inte mina ston.

Orlando, men visst finns han bara på fryst?
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Jag hade tänkt mig väldigt noga för innan jag hade betäckt någon av dem, det är inte lätt att få tillbaka dem på tävlingsbanorna igen. Det äldre stoet hade jag definitivt inte betäckt om jag hade planer på en fortsatt tävlingskarriär de tappar så otroligt av att gå dräktiga och föla. I den åldern är det INTE lätt att få tillbaka dem till samma styrka och smidighet igen tvärtom det är nästan omöjligt bakkärran blir aldrig densamma igen.
Jag har själv en som aldrig kom tillbaka igen efter fölning som 9 åring (gick 140 och tränade på 150 nivå innan dräktigheten) och i efterhand så har jag pratat med många med precis samma erfarenhet det jag ångrar mest är att jag inte pratade med fler tävlingsmänniskor med erfarenhet innan jag betäckte mitt i karriären då hade jag väntat och låtit henne tävla klart först.
Till "vanliga" ridhästar är det inga problem att få tillbaka dem och för lite lätta klasser men för hoppning i de stora klasserna skall man vara inställd på att det kan vara slut för gott innan man fattar beslutet.

Du kommer att vara igång igen om 6 månader men hästarna kommer att vara borta i 2 år. Jag hade helt klart försökt hitta någon som kan hålla igång hästarna istället.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Jag måste nog hålla med Gylle. Jag hade inte betäckt i ditt läge faktsikt. Ett halvår går fort, om QE-stoet är så svårt att hitta en ryttare till så hade jag nog hellre låtit henne få lite vila medan du inte kan rida, spec eftersom hon utvecklats mycket sista tiden som du säger, och sedan hade det inte tagit så lång tid att få tillbaka henne i form igen, spec inte om hon är i bra kondition nu. Enda som kanske skulle få mig att överväga det är om du hade fått ett bonusår om hon betäcktes, men jag har dålig koll på hur gamla (unga) stona ska vara för att få det.

Men om du bestämmer dig för att betäcka så hade jag nog övervägt Corlensky G. Han är enligt mig en väldigt komplett hingst, och han lämnar storlek dessutom.

Krya på dig! Och oavsett vilket beslut och vilken hingst du tar så önskar jag dig lycka till :)
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

+ Gylle

Tack för era åsikter. Alltid nyttigt att höra andras erfarenheter.
Angående Elmshorn stoet är det en risk jag kan ta om hon inte skulle kunna komma tillbaka på 1.30-1.40 nivå. Det känns som 1.40 har varit hennes högsta nivå och tanken har hela tiden varit att hon skulle in i avelsboxen tidigt pga jag tror hon har mycket att tillföra där med bra möderne och helt okej meeriter. Nu blev det några år tidigare och tanken blev istället att hon får föl nu och sen får jag ta ställning till nästa år om jag låter henne gå i aveln för gått eller om jag sätter igång henne. Men jag uppskattar era åsikter.

Ang Quite Easystoet har jag nog löst det med annan ryttare i några månader.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Låter klokt! :) Du är snart tillbaka i sadeln :) Du har fina hästar så tror säkert de kommer göra sig bra som avelsston när det blir dags för det :)
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Tack så mycket! Har för mig att du har Heartbeat avkommor, eller mins jag fel? Är sugen på Heartbeat till Elmshornstoet då jag tror han matchar henne bra.

Vad tycker ni om hennes möderne?

Elmshornstoets mamma har själv tävlat upp till 1.35 innan hon gick till avel. Hennes äldsta avkomma i Holland går svårhoppning.
I Sverie har hon lämnat
Sto e. Cortus Diplom treårstest & selektionssto
Val e. Cardento Klass 1 treårstest och placeringar 1.45 klasser
Sto e. Elmshorn Placeringar 1.35 Tävlad 1.40 (4 fel)
Sto e. Cardento dog som föl
Sto e Carany Tävlar än så länge 1 meter
Val e. Cardento Gick aktionen i Flyinge 2010, matchas för unghästchampionaten.

Mormor är även helsyster till stoet Olga som lämnat den godkända hingsten Zuidpool som har lämnat OS hästen Tinkas Boy.
Morfar Zadok har vunnit INT GP och World Cup. Han var vald till årets hingst i Holland 1989, och låg på top 10 som hoppförvärvare -97. Han har lämnat flera hästar i Int GP, bla Mr Spoon (Candice King), Winstar (McLainWard) och Eclipse. I Sverige har Zadok avkomman Soleda K som vann SM 2010
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstips till dessa stona.

Nej jag har inga Heartbeat-hästar, men jag har ridit ett par och de har varit supertrevliga! Jag personligen är väldigt svag för Heartbeat, även om han är modell grövre.

Vad gäller din hästs möderne hade jag inte tvekat att använda henne i avel!
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Okej! Jag upplever också att Heartbeat ger trevliga avkommor, att han är åt det grövre hållet gör inget då E är väldigt ädel.

Tack för dina svar
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Kul att få se dig rida på filmerna. Ännu bättre om du har löst QE-märrens fortsatta utveckling, tills du är igång igen. För hon hoppar otroligt! :love:
Hon kommer att göra sitt i aveln senare.

Men när jag såg Elmshorn märren tänkte jag också på en mer långhalsad hingst. Camaro M (ger kanske inte stort?). Men väldigt välbyggda och bra hopphästar. Annars Corlensky G, Heartbeat, Ludvigs Champion eller Last Liberty?
Bara några tips.
Lycka till!
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Jag glömde Aerline H, som jag ÄLSKAR!
Vi har ett 1,70-sto som hoppade 9 - 9 på 3-års. Nu har hon börjat sin hoppkarriär, efter 2 föl. Hon är snäll, stor, ambitiös. Bjuder alltid på mer än hon kan. Startad 1,15 i helgen (0+4). Har inte börjat hoppa än (= ta i ).
Det ska bli kul att följa henne när hindren blir högre.

Aerline H lämnar lättridna, villiga hästar. Cortez- Nimmerdor, kan inte vara fel.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

TACK! Heartbeat är en het kandidat. Sen har jag svårt att släppa Stakkato Dream, får kolla upp hur hans fertilitet är i år.

Sen gillar jag Corlensky avkommor, men hur är de i ridbarheten och temprament?
Vågar man lägga honom på ett sto med lite temperament och som är åt det hetare hållet. Jag vill gärna ha en avkomma med egen motor, gärna lite temperament och attityd men det får inte bli för mycket heller.

Sen har jag tittat lite på Crelido, någon som har lite åsikter av Crelido och hans avkommor?
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Jag tror Heartbeat hade passat mitt sto bra, hon är så ädel som en storhäst kan bli så henne är jag inte rädd att lägga på en hingst som är av den grövre modellen. Har haft många trevliga Heartbeat avkommor på nära håll, dock hade jag velat ha en hingst med billigare språngavgift eftersom det bli första gången hon ska insemineras. Kan tillägga att jag inte är intrsserad av fryst

Cosmeo gillar jag men har bara sett små avkommor till honom, och stoet är som sakt bara 1.59 i mkh.

Vem red Cohiba på hingstvisningen? Sa de något om att han skulle tävla i år?

Min syster har en Cosmeo avkomma 2år i år men redan 165 så ingen liten häst där inte och hoppar super såhär långt. Riktigt fin!
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Contant Q gillar jag men passar inte till Elmshorn stoet.
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Ni som har avkommor efter dessa hingstar får gärna dela mer er av era erfarenheter, stoet ska semineras nästa vecka så måste bestämma mig.

Heartbeat
Corlensky
Bravour
Crelido
Cohiba
 
Sv: Hingstips till dessa stona.

Hingstar jag funderar på är:Sto 2 F 2007 e. Quite Easy-Calypso II
Endast hunnit tävla upp till 1.10 klasser, matchades mot Falsterbo men nu satte min skada stopp för det tyvärr.
Söker en hingst som ger mycket scope, frambensteknik, gångarter, storlek och som är rädd om sig. Gärna en hingst som är kvick i frambenen och kan var lite åt det hetare hållet

Hingstar jag funderat på är Corlensky, Bravour, Contant Q, Nintender

Har ni några avkommor till dessa hingstar? andra åsikter eller förslag?

Har en efter Corlensky G och kan bara tala för henne:) Men hon har ganska exakt de egenskaper du söker, bortsett från att hon blev mindre en sin mamma men tycker jag sett många större Corlenskyavkommor också så det är nog inte generellt att han ger mindre.

Utifrån hur min avkomma är (och hur hennes mamma är) så hade jag absolut vågat lägga Corlensky på sto nr 2, men nu verkar det inte aktuellt att du ska betäcka det längre? Ang sto nr, 1, mer tveksamt om du inte vill ha temperament.

Min avkomma är, kvick, ädel och med riktigt bra gångarter för att vara hoppehäst. Hon är åt det hetare hållet i hoppningen men inte "springig", mer att hon är "på" uppgiften. Angående munnen så är hon väldigt mjuk och känslig i markarbetet, jag har en annan ryttare som hoppar henne och jag upplever inte munnen är nått speciellt när han hoppar henne, men hon kan bli lite "på" bettet ibland när hon är taggad. Hennes mentalitet skulle jag beskriva som åt det vassare hållet, ingen häst för den glade hobbyryttaren men samtidigt är hon såpass tuff och med massa goo i sig att det blir väldigt positivt som tävlingsindivid! Hon är ingen feg häst kan man säga.

Själv är jag supernöjd med min avkomma och kommer förhoppningsvis få fler avkommor efter Corlensky vart efter, men skulle kanske inte i första hand lägga honom på ett sto som jag vill "coola ner" mentaliteten på:)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 080
Senast: Fannybadh
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 563
Senast: Jealle
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 505
Senast: Görel
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 383
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp