Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

O, jag som inte ville ha fler tips, hade tillräcklig beslutsångest med två ;):o:p

Lambourgini - mycket snygg och komplett hingst, men jag är lite orolig över storleken. Stoet är ca 163 och jag vill inte ha en mindre avkomma. Det gör ju att jag även tvekar när det gäller Corriendo Tau. Han är lika "stor" som Lambourgini, men Lambo har minus på indexet för mankhöjd.

Armani Code är ju såklart superläcker, även han "bara" 167 cm dock. Han är ju skitsnygg men jag vet inte så mycket om honom egentligen? Hur är temperamentet?

Balou - dyrare än de andra jag väljer på. Inte mycket, men det gör ändå att jag lika gärna kan ta "nån annan". På plussidan är att han är större. Vad vet ni om temperamentet?

Magic Park och Click and Cash tilltalar mig inte, jag vet faktiskt inte varför.

Common Sense är tyvärr för liten, liksom Hip Hop,

Bravour är lite tråkig, och stoet är ju inte av allra lättaste typ.

Ska jag välja bort CT pga temperament så ska det vara för en som är känd för att ha/ge bra skalle, annars kan jag lika gärna ta CT. Typ...
CT har ju även riktigt bra villkor för selektionssto och det känns ju inte fel. jag vill inte välja en hingst bara för det, men det faller ju in i beräkningen.
 
Jag förstår faktiskt inte var det där minuset på blup på Lambos mankhöjd kommer ifrån..
Han är 167-168 själv och jag har ridit in flertalet efter honom och där är flera från samma uppfödare som blivit sålda som unghästar (som jag därför inte ridit in) men där är 1 av minst 10 st som är liten och den är väl 162 tror jag, hennes helbror är 167 och sen alla andra är över 170...

Kolla Facebook om du har det, ec-horses så ser du flertalet Lambo avkommor där :)
 
Lambo måste nog komma med på listan ändå... Lambo, CT eller Canterbury alltså. Tre ganska olika hingstar. Jag ändrar mig ungefär var 10e minut...

Kanske lika bra att jag struntar i det här :eek:
 
Av ovan nämnda tycker jag Canterbury är bäst, hands down. Det är så ovanligt med vackra, korrekta hästar med så bra gång OCH hopp att jag vill påstå att han är en på miljonen.
Sen är han i ropet också så hans avkommor lär vara attraktiva på säljmarknaden också.
 
Av ovan nämnda tycker jag Canterbury är bäst, hands down. Det är så ovanligt med vackra, korrekta hästar med så bra gång OCH hopp att jag vill påstå att han är en på miljonen.
Sen är han i ropet också så hans avkommor lär vara attraktiva på säljmarknaden också.

Ja, just i denna stund ligger han bäst till...
 
Och jag lägger min röst på Lambo av dom 3 :d
Dom har gång och hopp dom med, men det bästa av allt är deras välvilja i ridningen, dom vill alltid lära och göra rätt.
Dom är med på allt, varit lätta att rida in, och accepterat allt nytt på ett bra sätt, okomplicerade som hästar helt enkelt.
Men för den saken inga "snälla kossor" utan har varit pigga och vakna :)
 
Och jag lägger min röst på Lambo av dom 3 :d
Dom har gång och hopp dom med, men det bästa av allt är deras välvilja i ridningen, dom vill alltid lära och göra rätt.
Dom är med på allt, varit lätta att rida in, och accepterat allt nytt på ett bra sätt, okomplicerade som hästar helt enkelt.
Men för den saken inga "snälla kossor" utan har varit pigga och vakna :)

Ja de verkar ju väldigt trevliga. Men jag kan bli lite störd på att han är så dåligt marknadsförd och att det flera år verkar ha varit strul med licens osv. Ingen beskrivning angiven på språngrulla, hemsidan som står är felaktig och det finns knappt några filmer eller foton. Sen har jag inte hört eller sett någonting om hans avkommor annat än här på buke, allt känns väldigt anonymt kring honom. Vilket är synd på en sådan fin hingst. Och sen dessutom det där med storleken...
 
@superstar Tycker du väljer mellan två väldigt fina hingstar. CT är oprövad, men får han inga ston så får man heller aldrig reda på vad han ger;). Om du gillar honom och han matchar ditt sto så tycker jag iaf att du gott kan välja honom. @Equilina har ett fjolårsföl efter honom som det lilla jag sett ser väldigt käck och trevlig ut:).

Om min kan jag säga att han är korrekt byggd, visat en fantastisk galopp (tills baken växte om framdelen :angel:) och väldigt medgörlig/lättövertalad. Tex lastade jag honom helt själv när han flyttade till lösdriften i vintras, finns folk som inte lyckas med det med sina betydligt mer hanterade vuxna hästar. Av tre hingstar -13 på lösdriften är han mitt emellan dem i storlek fast han är yngst.

Angående temperamentet på CT så förföljde jag honom i princip från framskrittning till avskrittning på Breeders i höstas. Trång och rörig framridning verkade inte bekomma honom alls och han gjorde ett mycket gott intryck på mig! Mitt sto har många fördelar men den avkomman får gärna växa upp till en exakt kopia av sin pappa :love: I år är stoet dräktig med Armani Code men jag utesluter absolut inte en CT-avkomma till (ett STO tack), dessutom är han väldigt förmånlig för oss med selektionsston!
 
Om min kan jag säga att han är korrekt byggd, visat en fantastisk galopp (tills baken växte om framdelen :angel:) och väldigt medgörlig/lättövertalad. Tex lastade jag honom helt själv när han flyttade till lösdriften i vintras, finns folk som inte lyckas med det med sina betydligt mer hanterade vuxna hästar. Av tre hingstar -13 på lösdriften är han mitt emellan dem i storlek fast han är yngst.

Jag tvekar egentligen inte kring att hans eget temperament är gott, han ser supertrevlig ut. Jag är mer rädd att det som ligger där bakom ska slå igenom...
 
Jag tvekar egentligen inte kring att hans eget temperament är gott, han ser supertrevlig ut. Jag är mer rädd att det som ligger där bakom ska slå igenom...

Det kan jag förstå med tanke på hur du beskriver stoet. Mitt sto är tryggheten själv och äldsta avkomman (e: Aerline H) har inte nerverna på utsidan direkt så jag var inte rädd för lite mer liv i luckan.
 
Det kan jag förstå med tanke på hur du beskriver stoet. Mitt sto är tryggheten själv och äldsta avkomman (e: Aerline H) har inte nerverna på utsidan direkt så jag var inte rädd för lite mer liv i luckan.

Jag har nu mailat uppfödaren till mitt stos första avkomma för att få lite mer info om hur den är i huvudet, om den verkar ha ärvt mammas temperament.

Hon är lurig, mitt sto, för hon har världens bästa skalle på många vis. Totalt orädd, går fram överallt, jättesocial och trevlig både mot människor och hästar, helt cool i nya situationer osv. Men i ridningen kokar det över totalt, vilket visserligen kan bero på hur hon ridits in osv men frågan är om man vågar chansa? Jag tycker hon är toppen som hon är, men mer bör det kanske inte bli...

Har ditt sto fler avkommor?
 
Jag har nu mailat uppfödaren till mitt stos första avkomma för att få lite mer info om hur den är i huvudet, om den verkar ha ärvt mammas temperament.

Hon är lurig, mitt sto, för hon har världens bästa skalle på många vis. Totalt orädd, går fram överallt, jättesocial och trevlig både mot människor och hästar, helt cool i nya situationer osv. Men i ridningen kokar det över totalt, vilket visserligen kan bero på hur hon ridits in osv men frågan är om man vågar chansa? Jag tycker hon är toppen som hon är, men mer bör det kanske inte bli...

Har ditt sto fler avkommor?

Mitt sto har hittills två avkommor, 6 resp 1 år, jag har fött upp och äger båda. Stoet kommer från en familj med åsikter, vilket hon själv också har, men väldigt trevliga och vettiga hästar. Gott temperament verkar alltså ligga i generna där, att de tycker till om saker är egentligen bara charmigt :)
 
Jag har fött upp två Lambobarn, de har båda vuxit långsamt och jag tror det bidragit till mankhöjdsblupet.
De är vänliga och sociala, men inte mesiga. De kan både hoppa och röra sig, och dessutom är de vackra.

Min yngsta, Celia 3 år, i förrgår. Att hon inte är korrekt i bak är ett arv från morfar Ceylon, hennes helbror är mycket korrekt.


Vad gäller Corriendo Tau har jag följt honom ända sedan han visades på fölvisning. Jag var sekreterare när han gjorde treårstest. Jag har sett honom vid flera tillfällen. Alla gånger har han uppfört sig väldigt väl oavsett vad som hänt runt omkring honom.

För bra temperament rekommenderar jag Irco Marco-blod. King Louie är hans enda levande son i avel. Det är med em som med Lambobarnen, de växer sent vilket bidrar till låg blup för mankhöjd.
 
Hon är lurig, mitt sto, för hon har världens bästa skalle på många vis. Totalt orädd, går fram överallt, jättesocial och trevlig både mot människor och hästar, helt cool i nya situationer osv. Men i ridningen kokar det över totalt, vilket visserligen kan bero på hur hon ridits in osv men frågan är om man vågar chansa? Jag tycker hon är toppen som hon är, men mer bör det kanske inte bli...

Jag hade ett ponnysto liknande ditt. Med reservation för viss ängslighet om hon blev lämnad ensam, men i övrigt mycket lätt förutom i ridningen där hon var extremt svår. Det tog två ÅR att få henne att acceptera bettet och inte kröka ihop nacken och dra iväg. Hon kunde resa sig när hon inte förstod vad ryttaren ville och om ryttaren blev hårdhänt så blev hon helt knäckt.

henne betäckte jag och ungen fick alla goda egenskaper och är otroligt lätt i ridningen, jag är säker på att mammans bekymmer enbart hade med yttre faktorer att göra
 
Av ovan nämnda tycker jag Canterbury är bäst, hands down. Det är så ovanligt med vackra, korrekta hästar med så bra gång OCH hopp att jag vill påstå att han är en på miljonen.
Sen är han i ropet också så hans avkommor lär vara attraktiva på säljmarknaden också.

Och ovan på det är han JÄTTE trevlig,stabil och vettig,både hemma o borta.
 

Liknande trådar

Avel För första gången kan jag inte alls välja hingst till mitt sto. Tycker inte att någon duger (vadå kräsen). Hon är dräktig med sitt 7:e...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Filuran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp