Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Varför kikar du inte på Balou du Rouet? Baltimores pappa som har lämnat fantastiskt bra.

A
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Jag har inte råd med honom denna säsong, tyvärr. Annars skulle han ligga i topp på min lista :-)
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Fast han är ju inte ens dyr (sa jag utan att kolla) låg sist jag kollade på 1000 euro = ca 8500kr
Hur många av dom svenska hingstarna kan matcha det priset?
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Problemet är att hela summan är i språngavgift = mycket pengar på en gång. Dumt sätt att tänka kanske, men jag sprider gärna ut kostnaderna lite...
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

På listan just nu:

* Lambourgini - finns var? Hittar ingen nyare info än 2010/2011...

* Cosmeo - Blev lite orolig när jag såg statistiken på blup, hur står det till med spermakvalitén? Min absoluta favorit annars!

* Pessoa
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Glöm inte att det du ser på blup inte är antalet födda föl utan antalet registrerade i ASVH. Många uppfödare kan ha registrerat fölen i andra förbund.
 
Sv: Hingsttips till hoppsto Emmerton-Cortez

Cosmeo hade väl riktigt dålig dräktighet i fjol. Och det har varit knackigt då och då under åren med hans dräktighet. Tyvärr, för det är en jättefin hingst!

A
 
Jaha jag prövar att väcka denna gamla tråd istället för att göra en ny. Många turer fram och tillbaka med skador på både mig och hästen men nu med en konstaterad senskada på hästen känns det som att det faktiskt kommer att bli betäckning i år. Ultraljud nästa vecka så efter det måste jag bestämma mig, och då känns det som att det måste gå fort för veckorna tickar iväg.

Jag står alltså med ett sto som har allt jag vill ha och jag vill gärna ha en "likadan" avkomma, men den bör inte ha mer nerv i ridningen. Den bör inte heller bli mindre än sin mamma, som är ca 163.

Jag har i dagsläget två hingstar jag väljer mellan, men kan såklart gärna ta tips på fler.

Canterbury känns som ett ganska säkert kort och han har verkligen massor med fina avkommor, men hur stor är risken att marknaden blir mättad? Sen vet jag att man inte ska avla på färg, men det vore kul med en häst som inte blev brun utan tecken :sneaky:

Corriendo Tau. Lite mer vågat val, innan var jag tveksam med tanke på de rykten som florerade kring hans pappas ridbarhet och tråkiga mun. Dock såg jag honom på Lövstas hingstvisning och han gav ett coolt och sympatiskt intryck och reds på bara tränsbett osv. Jag gillar hans möderne otroligt mycket då Camaro och Looping är två av mina favorithingstar. En rolig bonus är att jag bor granne med hans uppfödare så det skulle bli en "lokalproducerad" avkomma :cool:. När jag frågade henne vilka ston hon tyckte att han passade till sa hon dock att det skulle vara ston med lite storlek då han själv är liten.

Corriendo är lik min häst i typen och tilltalar mig mer rent spontant, men Canterbury har tokfina avkommor och känns stabil.
Vad tänker ni?
 
Canterbury är väldigt fin och är ständigt på korta listan till mitt sto.
jag skulle ju gärna vilja att han presterade lite mer själv innan jag använder honom. Alternativt att se om de fina fölen utvecklats och blir fina treåringar.

Corriendo Tau är också en trevlig hingst som verkar ha lätt för att göra rätt, jag har sett för få avkommor efter honom för att kunna säga bu eller bä. Så jäkla liten är han inte, 165 på bruks och 167 på sitt treårstest.

Svårt val, men gå på din magkänsla
 
Corriendo Tau. Lite mer vågat val, innan var jag tveksam med tanke på de rykten som florerade kring hans pappas ridbarhet och tråkiga mun. Dock såg jag honom på Lövstas hingstvisning och han gav ett coolt och sympatiskt intryck och reds på bara tränsbett osv. Jag gillar hans möderne otroligt mycket då Camaro och Looping är två av mina favorithingstar. En rolig bonus är att jag bor granne med hans uppfödare så det skulle bli en "lokalproducerad" avkomma :cool:. När jag frågade henne vilka ston hon tyckte att han passade till sa hon dock att det skulle vara ston med lite storlek då han själv är liten.
?

Vad det gäller CT så gillar jag stammen oerhört mycket. Vi har tre avkommor efter pappan Camaro, alla hoppar hus, har fantastisk ridbarhet, bra munnar, lite heta men jag skulle gärna använda Camaro(eller sonen) igen. Vi har bla en Camaro M /Cortez och den är den som är känsligast och mest skalle i, så det är väl det du kanske ska tänka på, en del Emmerton har ju varit ganska tuffa, och känslighet o tuffhet tillsammans kräver sin ägare/ryttare.
 
Vad det gäller CT så gillar jag stammen oerhört mycket. Vi har tre avkommor efter pappan Camaro, alla hoppar hus, har fantastisk ridbarhet, bra munnar, lite heta men jag skulle gärna använda Camaro(eller sonen) igen. Vi har bla en Camaro M /Cortez och den är den som är känsligast och mest skalle i, så det är väl det du kanske ska tänka på, en del Emmerton har ju varit ganska tuffa, och känslighet o tuffhet tillsammans kräver sin ägare/ryttare.

Det är precis det jag känner. Stoet är både känslig och tuff och är SVÅR. Jag älskar henne men mer bör det inte bli som sagt...
 
Jag känner nog som så att jag verkligen vill använda CT men inte vet om jag vågar. På ett sätt tror jag inte att ungen kan bli värre än sin mamma :cool: för hon är lite extrem. Samtidigt är hon ju otroligt trevlig i all annan hantering, verkligen supercool.

Då är det ju enkelt att bara säga att jag borde ta Canterbury, han är ju superfin. Men det känns lite tråkigt. Samtidigt är det mitt första föl, det kanske är bättre att vara tråkig än vågad... Gah va svårt!
 
Varför finns inget användningsråd för Corriendo Tau? Det finns för Canterbury men det sa inget nytt.
 
Halloj, ursakta min svenska, jag skriver pa ett engelskt keyboard just nu :angel:

Jag gick pa ridgymnasium under den tiden Svante red Corriendo Tau's far, Corlensky. Och det kan jag saga var INTE en latt hast, aven om den var vacker som tusan. Han och Svante gick verkligen inte ihop, men i Corlensky's ara, Svante red honom for bryskt. Aven morfar Camaro ar kand for att lamna en del kansliga tavlingsindivider.

Jag tycker Canterbury ar aslacker, men jag tror samtidigt att man sjalv ska kanna sig saker i sitt hingstval.

Vilken storlek vill du ha? Lambourgini, Common Sense och inte minst Hip Hop lamnar bra temperament, hopp och gang pa sina avkommor, men det brukar bli lite mindre hastar (158-164 typ).

Spanar lite fritt:

Armani Code - Bruksprovsvinnare i hopp 2013. Har den typ du onskar med bra trav, galopp, hopp och riktigt bra ridbarhet. Minuset ar skritten, men har man ett sto som skrittar bra ar det ingen katastrof. Jag tror hans skritt kommer fran modernet.

Magic Park - En till efter samma hingst, Armitage. Denna ar jag ganska fortjust i personligen. Bra typ, lagom temperament, liksom ridbar utan att vara ett popcorn, gor bra ifran sig pa tavling. Hoppar bra och har bra gangarter. Hade 92% draktighet forra aret ocksa ;)

Balou kanske? Riktig "it" hingst med gudagiven galopp och hopp. Riktigt bra typ ocksa, snyggare an de flesta hopphingstar. Dock kan jag inte saga mer om temp. an att han ar ridbar och ser stabil ut pa hingstvisning.

Baltimore lamnar gang och hopp, men jag har hort att han kan lamna lite i huvudet ocksa, sa kanske inte passar ditt sto just.

Bravour ar ytterligare en "komplett" hingst. Kort i kroppen men inte sa mycket uppforsbacke och bor laggas pa ston som ar latta i typen.

Cabachon, bra typ, bra gang fast traven kunde vara lite mer elastisk, bra hopp och temperament. Hans forsta argang har ar 3 i ar sa det aterstar lite att se vad han lamnar.

Click and Cash, bra forvarvning och en bra tavlingsindivid. Mycket mer kan jag inte saga, men kan vara vard en titt.

Contendro I ar ett utmarkt val som ar beprovat och attraktivt, men det kostar darefter ocksa.

Crelido, ocksa ett beprovat val som lamnar bra. Han ar dessutom inte sa dyr heller! Lamnar gang och hopp i ett. Ligger inte hogst som hoppforvarvare, men hoppar stoet bra och man vill ha bra typ, temp, gng och hopp kan han vara ett utmarkt val.

... Sedan finns det hogvis med multitalanger utomlands, men savida inte ett-sto licens kan vara aktuellt tror jag att jag skippar pa att ga in pa dem :angel:
 
Varför finns inget användningsråd för Corriendo Tau? Det finns för Canterbury men det sa inget nytt.

Det året Corriendo Tau blev godkänd verkar det som att man bara har gjort avelsråd till de hingstarna som gjorde hela de svenska bruksproven, och inte de direktkvalificerade.
 
Anledningen till att inget anvandningsrad finns pa Corriendo Tau ar pga. att (om jag fattat det ratt) hans godkannande i ASVH baseras pa hans 70-dagarstest i Tyskland. Han har alltsa bara visats exteriort i Sverige (3-ars och bruks).

Edit: Gabby hann visst fore mig :p
 
Skriver i tråden igen, men värt att tänka på är att Lambo har riktigt bra vilkor i år!

Annars kanske Quattro B?
Har helt ok vilkor och inte jätte dyr :)
 
@superstar Tycker du väljer mellan två väldigt fina hingstar. CT är oprövad, men får han inga ston så får man heller aldrig reda på vad han ger;). Om du gillar honom och han matchar ditt sto så tycker jag iaf att du gott kan välja honom. @Equilina har ett fjolårsföl efter honom som det lilla jag sett ser väldigt käck och trevlig ut:).
 

Liknande trådar

Avel För första gången kan jag inte alls välja hingst till mitt sto. Tycker inte att någon duger (vadå kräsen). Hon är dräktig med sitt 7:e...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Filuran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp