Hingsttips!?

bapro

Trådstartare
Efter lite omkastningar i min planering funderar jag nu på att betäcka en av mina tävlingshästar redan i vår, men eftersom det inte var planerat så har jag inte ens hunnit fundera på hingst. :S Har inte bestämt mig än hur ag ska göra, men jag tar gärna emot tips på en passande hingst till henne. Mitt sto är e. Silbersee - Herkules - Crown Point xx. Hon har tävlat upp till 1.45m hopp med placering och är 14 år i år. Hon är en väldigt arbetsvillig häst och är rädd om benen i hoppningen, hon har en bra galopp och skritt men något kort och stötig trav. Hon är bra exteriört förutom att hon är något överbyggd bak. Hon är ca 168cm i mankhöjd och skimmel. Har visat sig vara väldigt hållbar (aldrig haft kotledsinlammationer osv). Letar efter en "förvärvnigssäker" hingst då jag känner att det kan bli lite vad som här. Mitt sto är som sagt en fantastisk tävlingsindivid/hopphäst, men hennes mamma har lämnat flera avkommor till (med andra hingstar som pappa då) och ingen utav de andra har "blivit något". Vill ha en modig, spänstig hopphingst till henne, inte allt för ung utan relativt "beprövad". Bör även ha bra dräktighetsprocent och inte lämna alltför små avkommor då min hästs mamma bara var 1.55m...
Tips mottages tacksamt =)!
 
Sv: Hingsttips!?

Har inget tips, men vill bara ge dig beröm för att du ser både din hästs fördelar och nackdelar.
Annars brukar bara folk vilja ha hingsttips till helt perfekta ston. :cool:
 
Sv: Hingsttips!?

Caretino-blod kan kanske passa med ditt sto.
Jag kom att tänka på den dubbelbegåvade Carpaccio v. Caretino – Lantaan. Den härlige hingsten Chico's Boy är efter Carpaccio - Silbersee.
Tyvärr finns Carpaccio nu bara på naturlig betäckning i Holstein (ägare är Holsteiner Verband).
Han vann sitt HLP Medingen 1994: 1./53, 146,61 (Dr. 141,36, Hopp. 134,16).
Avkommeindex Hoppning. 132 (96%), Dressyr 130 (97%)
 
Sv: Hingsttips!?

Efter lite omkastningar i min planering funderar jag nu på att betäcka en av mina tävlingshästar redan i vår, men eftersom det inte var planerat så har jag inte ens hunnit fundera på hingst. :S Har inte bestämt mig än hur ag ska göra, men jag tar gärna emot tips på en passande hingst till henne. Mitt sto är e. Silbersee - Herkules - Crown Point xx. Hon har tävlat upp till 1.45m hopp med placering och är 14 år i år. Hon är en väldigt arbetsvillig häst och är rädd om benen i hoppningen, hon har en bra galopp och skritt men något kort och stötig trav. Hon är bra exteriört förutom att hon är något överbyggd bak. Hon är ca 168cm i mankhöjd och skimmel. Har visat sig vara väldigt hållbar (aldrig haft kotledsinlammationer osv). Letar efter en "förvärvnigssäker" hingst då jag känner att det kan bli lite vad som här. Mitt sto är som sagt en fantastisk tävlingsindivid/hopphäst, men hennes mamma har lämnat flera avkommor till (med andra hingstar som pappa då) och ingen utav de andra har "blivit något". Vill ha en modig, spänstig hopphingst till henne, inte allt för ung utan relativt "beprövad". Bör även ha bra dräktighetsprocent och inte lämna alltför små avkommor då min hästs mamma bara var 1.55m...
Tips mottages tacksamt =)!

bli kul att sto ska bli dräktig:)
 
Sv: Hingsttips!?

Tack för tipset. Man kanske kan betäcka med Casall då ? han är ju e:caretino. Finns han tillgänglig i sverige på något sätt tro? =D
 
Sv: Hingsttips!?

Casall är ju inte så lätt att komma till. Å andra sidan finns ju Cabachon på Flyinge
 
Sv: Hingsttips!?

Du måste ha ett Holsteinersto som ska vara upptagen i Huvudstamboken och du ska vara medlem i Holsteiner Verband för att du ska få betäcka med honom i år.
 
Sv: Hingsttips!?

Cabachon skulle ju kunna vara en ide då kanske =) Annars är jag ju väldigt förtjust i Click and Cash som det bland annat står om i en tråd ovan... Vad tror ni om den hingsten till mitt sto??
Dock är ju båda dessa hästar lite yngre och avkommorna är så pass unga än att det är ju svårt att avgöra hur de förvärver sig... Vill som sagt gärna ha nåt så "förvärvningssäkert" som möjligt :grin:
 
Sv: Hingsttips!?

Även hingsten Spender S är av samma kombination e.Silbersee ue. Caretino. Däremot har han inte samma höga klass på sina gångarter som Chico´s Boy har..... ;)
På stuteri Zangersheide finns Caretano Z född 1992
e. Caretino - Reichsgraf - Rasputin. Han har samma mamma som hingstarna Contendro I + II och Cassito.
Själv vann han unghäst-VM i hoppning i Lanaken som 7 åring.
Har många avkommor i svår hoppning , 2 av dom var med i VM i Kentucky.
 
Sv: Hingsttips!?

Du är medveten om att ditt sto har Lynn 6396 som mormorsmor, hon lämnade en hel knippa framgångsrika tävlingshästar, svårklass hästarna Lansad, (både hoppning och dressyr) Lumette (hoppning) samt flera hästar i Msv hoppning.
Detta sto förtjänar en riktigt bra hingst, med sin "ovanliga" stam finns det många möjligheter.
Frågan är om du vill hålla dig inom Sverige eller ej.
Vad det gäller beprövade herrar så finns ju Cardento eller Indoctro, mer beprövat kan det knappast bli.
Irco Marco blod är en annan ide, Feliciano, Irco Mena, Hip Hop, Dirco (kanske blir för litet). Gammalt ja, men på hoppsidan är man ju inte lika hysterisk över "nytt blod".
Yngre hingstar, Corlensky G, Careme, Ci Ci Senor Ask.
Med Chico's Boy som nämndes skulle du få intressant linjeavel på Silbersee.
Med Click and Cash får du en summering av Holsteins linjegrundare, allt i ett paket.
Lite tätt kanske med Landgraf som morfar och helsystern Landgräfin som farmor till Cashandcarry. Landgräfin förövrigt är nog en av de elegantaste hästar jag sett.
 
Sv: Hingsttips!?

Tack för tipsen! =) Nej jag det visste jag faktiskt inte ;). Har dock alltid undrat vart gränsen går för linjeavel :S. Det som stod om Chicos boy var nog mer att man skulle kunna använda hans pappa eller någon annat hingst med Caretino i eftersom den finns flera sådana lyckosamma kombinationer, till exempel Chicos boy =). Eftersom jag inte hållt på med avel tidigare direkt så vet jag inte så mkt om hur det funkar att beställa från utlandet, vilka som tar hem vilka hingstar osv... Ta t ex Caretano Z som KickiH tipsade om här ovan, är det nån i sverige som man kan beställa den hingsten av? Känner att jg kanske borde hålla mig i Sverige nu första fölet och inte krångla till det alltför mkt ifall det skulle vara svårt att få henne dräktig, hon har ju aldrig haft föl förr... =)
 
Sv: Hingsttips!?

Har du tittat på Camaro M? Han är e. Caido I ue. Landgraf I. Solid stam på honom alltså. Dessutom ger han +4 i storlek på blup. Han är dessutom den svenska hingsten som har högst blup inom hoppning för avkommor.
 
Sv: Hingsttips!?

Nu hann ju dark ronald förre men jag hade också tänkt att föreslå Cardento eller Calido. De båda är väldigt förärvningssäkra och har för mig att de båda har +för mankhöjd. :D
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 494
Senast: Freazer
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 503
Avel Funderar på att betäcka mitt sto nästa år, det är ett litet sto efter Hermes, morfar är Dammen. Jag vill betäcka med en hopphingst som...
Svar
8
· Visningar
1 266
Senast: Karoliten
·
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 106
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp