Hingstval 2011

Sv: Hingstval 2011

Hej-F-Blod, skulle du kunna göra en analys på Aces Star 4 år och bara i början på sin tävlingskarrier? Han är alltså inte aktuell som avelshingst än men kan bli det senare tror jag. Han har en intressant härstamning med AP Indy som mors farfar och inbreeding med Secretarit på morssidan. Aces Star har redan som treåring vunnit på alla distanser från 1000- 2400m går på både grus och gräs. Vann Vinterfavoriternas och blev årets tvååring, tvåa i Voter och Svenskt derby och hade ft 91 när treårssäsongen var slut och slog nyligen Cat Junior ft 96 på Täby.
Skulle vara mycket intressant att höra dina synpunkter om vad du tror om Aces som framtida avelshingst.:bow:
 
Sv: Hingstval 2011

Någon full analys har jag dessvärre inte tid för just nu.

Du har rätt i att Aces Star har ett intressant blod på sin mödernesida.

Det är dock alldeles för tidigt att avgöra om Aces Star´s pappa (Monarchos) i framtiden kommer att bli någon omtalad Sire of Sire´s.

Vad som dock står klart är att Monarchos förmodligen var bättre som tävlingshäst än som avelshingst. Märkväl att samma sak sades om Secreteriat tills dess hans döttrar började producera stjärnor.

Hittills har väl åtminstone 3 söner till Monarchos gått till avel.

Rapper SS (New Mexico)
Forrest Command (Californien)
Harborage (Loiusiana)

Vi får väl vänta och se!

Aces Star har ett blod som rimligen borde stå distans hyggligt. Inbreeding på Secreteriat på mödernet och Kentucky Derbysegraren Monarchos som pappa. Brasklappen i det hela är ju Aces Star´s mormor (Aces) var sprinter och Aces Star´s mamma (Pray for Aces) gjorde sina bästa lopp på 6-8 furlongs.

Det intressanta som Aces Star skulle kunna bidra med till våran avel är väl kanske den för oss i europa lite udda varianten(grenen) av Native Dancer som pappan via Maria´s Mon representerar.

Sammantaget får Aces Star nog i första hand bevisa sin dragningskraft som Avelshingst på tävlingsbanan. Blodsmässigt står han exempelvis klart efter eran andra (Oaxaca).
 
Sv: Hingstval 2011

KL

Nu har Oaxacas första avkomma kommit! Ett fuxsto.

Det var skoj, vad heter mamman?

Rent "Blodsmässigt" är Oaxaca enligt min åsikt en av de allra mest intressanta vi har just nu, och jag hoppas han får sina chanser trots avsaknad av egna meriter på banan.

Han fanns med i mina tankar ifjol då det skulle väljas, men de märrar som då var aktuella för betäckning tyckte jag inte riktigt passade.

Det blev Adlerflug för damerna istället, och båda har fått var sitt hingstföl.:bump:

Ibland har man tur....:angel:
 
Sv: Hingstval 2011

Kul att höra.
Har ett sto nere i Skåne för att betäckas med just Oaxaca. Ska bli väldigt, väldigt intressant att se vad det blir om några år.
 
Sv: Hingstval 2011

KL

Nu har Oaxacas första avkomma kommit! Ett fuxsto.

Grattis!

Om jag fattade det rätt när jag pratade men Eva där hans står så blir detta det enda (!) fölet efter honom i år?
Otroligt egentligen, att inte flera har "vågat" testa honom.
 
Sv: Hingstval 2011

Tack!

Stoet heter Amazone och är e Samum som vunnit tyska derbyt. Tyvärr ostartad pga skada i hagen som åring.

Har två ston på betäckning med honom nu. Håller tummarna för att det tar sig.
 
Sv: Hingstval 2011

Väntar med stort intresse på en utvärdering av det senaste tillskottet, Gloria De Campeao.

Hittade det här på TP *Blink*

Gloria De Campeao´s stam har varit föremål för diskussion.

Jag tycker det kan vara dags att någon gör en riktig djupdykning i Gloria De Campeao´s blodslinjer.

Just för att stammen för många (även initierade) är okänd, har den fått rykte om sig att vara ”svag”, ett rykte som jag ska försöka bringa klarhet i.

Jag är själv ingen expert, men har som mitt stora intresse att plöja blodslinjer bland fullbloden.

Gloria De Campeao förkortas hädanefter GDC för enkelhetens skull.

Far till GDC: Impression var själv framgångsrik på tävlingsbanan med seger i såväl GP Maipú (G1), Clasico Coronel Springles (G2) samt en 3:e plats Clasico Carrera de Las Estrelas Sprint (G1).
Impression kommer ur en guldkantad familj med flera vinnande syskon bl.a. :

IMPERIAL ROY (m, por Roy)– 8 Segrar, däribland Gran Premio Maroñas (G2), Clasico Cyllene (G2), Clasico Paraguay (G3), Clasico Irlanda (G3), 2:a platser i GP Maipú (G1), GP Ciudad de La Plata (G1), Clasico Estados Unidos da América (G3), Clasico Paraguay (G3).

Impression har varit verksam inom aveln sedan 2002 (Ganska begränsat antal ston) lämnat förutom GDC även grupplöpsvinnare som:

Comfederada (Gr3)
Hamtaro (Gr3)
Jeton de Luxo (Gr1)
Jeu De Mots (Gr3)

Impressions mormor (Gioconda) var själv flerfaldig grupplöpsvinnare med 2 st. Gr1, 2 st. Gr2 och 1 Gr3 seger på kontot. Hon lämnade förutom Impressions mor även Good Command (Gr2 segrare)


Farfar till GDC: Rubiano en son till den för de flesta kände Mr Prospectorsonen Fappiano var själv en riktigt bra sprinter. Vann 3 st. Gr1, 2st. Gr2 samt 2 st. Gr3, men frågan är om han kanske inte gjorde sin bästa insats när han blev 3:a i Breeders Sprint 1992.
Rubiano var verksam avelshingst på Lanes End och bland hans avkommor återfinns en mängd blacktypers med bl.a. dollarmiljonärerna:
Burning Roma och Taiki Enigma.

Rubiano´s mor( Ruby Slippers e. Nijinsky) var själv blacktypers och lämnade förutom Rubiano även Stakesvinnare i form av High Cascade och Tap Your Heels.

Som kuriosa kan jag nämna att det på vissa amerikanska avelsboarder diskuteras de växande framgångarna med inbreeding på Mr Prospector. I dessa sammanhang nämns just hans son Fappiano som den mest frekventa (35%) namnet vid blacktypers med Mr Prospector-inbreeding. Möjligen kan detta skvallra om att GDC även går att betäcka märrar sprungna ur Mr Prospector-ledet.

Morfar till GDC: Clackson hade sin tävlingskarriär i Brasilien. Där tog han 3 st. Gr1 segrar och 5 st. Gr2 dito. Hans grupplöpssegrar togs över distans-spannet 7½-16 furlongs. Som avelshingst har han med Sydamerikanska mått lyckats skapligt med ett flertal grupplöpssegrande avkommor på kontot.

Clacksons Fäderne går i rakt led (Farfars far) till Nearco och hans mödernesida har i avelssammanhang mycket kände Pharos som (Morfars far).

Mor till GDC: Audacity hade ingen egen racingkarriär att skriva hem om. Har förutom GDC också lämnat Gr1 vinnande Alucard.

Mormor till GDC: Orient Girl har förutom GDC´s mor även lämnat blacktypern Gibraltar Point.

I GDC blodslinjer återfinns inom 5 generationer inbreeding på Good Manners (4*4) och La Farnesina (4*5).

Good Manners var Usa-född hingst (Farfar Nashrullah) som tog 9 segrar på sina 57 starter. Drog in dryga 120.000 dollar i slutet av 60-talet samt i 70-talets begynnelse. Det var dock som exporterad avelshingst till ARG de stora framgångarna kom. Championhingst i ARG i många år och hans 41 stakewinners på 188 föl är mer än skapligt.

La Farnesina var i avel att betrakta som ”supersto” med Sydamerikanska mått mätt. Sprungen ur ett fransk fäderne (Cardanil e. Djebel e.Tourbillon). La Farnesina är mor/mormor/mormor´s mor /mormor´s mormor till 15 blacktypers. Förutom Gr.1 vinnande Impression som nämnts tidigare även Bl.a. sonen Farnesio (Gr1),Dottern Pallazina (Gr2) Dotterdottern Bianca Maria (Gr1) och Giaconda (Flertal Gr1), Dottersonen Good Command (Gr2 i USA), Dotterdotterdottern Giulie Halo (Gr1).

Avslutningsvis skall man naturligtvis ställa sig frågan hur man skall värdera de Sydamerikanska stakes och Grupplöpen. Hur ställer man exempelvis en ”ledande” Sydameransk hingst mot en halvskaplig Irländsk som morfar?

I princip är det upp till läsaren att själv avgöra vilken tilltro man ställer till dessa framgångar tagna på andra sidan vårt klot.

Slutsummeringen torde ändå vara att GDC har ” med Sydamerikanska ögon sett” en mycket gedigen stamtavla, där det inte sällan bjuds på bland de bästa de har., eller som jag vill framhålla:

För oss tämligen okänd, men mycket gedigen stam.
 
Sv: Hingstval 2011

Och vad tror du nu på min Amazone med Oaxaca?

Lite mer att analysera;)

Till Gloria skickade vi Red dress on, som ju vunnit en del.
 
Sv: Hingstval 2011

Och vad tror du nu på min Amazone med Oaxaca?

Lite mer att analysera;)

Till Gloria skickade vi Red dress on, som ju vunnit en del.


Personligen gillar jag såväl Amazone´s och Oaxaca´s blodslinjer. Här finns såväl speed som distanskunnande.

Dessvärre måste nog storasyster lyckas som 2-åring för att den blivande åringen ska vara säljbar. Min erfarenhet är att merparten av "köparna" inte ser till blodslinjerna utan går blint på pappans tidigare avkommor och mammans prestationer.

I ditt fall kommer den blivande oaxacaåringens båda föräldrar vara ostartade, och Oaxaca vara helt oskrivet kort som "pappa".

Men det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellerna.

Red Dress on/Gloria De Campeao kan ju inbringa lite mer som åring.:angel:
 
Sv: Hingstval 2011

Tack för liten analys.

Håller med om att det är svårt att presentera ostartad betäckt med ostartat.

Men vi gillar Oaxaca, och håller tummarna.

Storasyster har ju Special Quest som fader. En beprövad och väl godkänd hingst.

Gemensamt har de mycket höga GSV-värden. Hoppas på att det betyder något.

Red dress on har i år en avkomma efter eishin dunkirk. Det borde ju ej vara fel.
 
Sv: Hingstval 2011

Tack!

Någon som har tips på bra namn till mitt stoföl e Oaxaca?

wikipediade :p


Oaxaca är en delstat i södra Mexiko, gränsande till Stilla havet i söder. Delstatens administrativa huvudort och största stad är Oaxaca de Juárez. En annan stor stad är San Juan Bautista Tuxtepec. Delstaten består av hela 570 kommuner (municipio), flest av samtliga delstater i landet. Oaxaca är hemtrakter för mixtekerna och zapotekerna.


mitt förslag :p
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: Freazer
·
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 325
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 863
Senast: Vingra
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 217
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp