Hingstval 2011

Sv: Hingstval 2011

Fick du välkommen?

Nummer tre vi anmälde kom på B-listan. Ostartat sto med första avkomman vid sidan. Dock 4 vinnande syskon.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval 2011

Märkligt, till mig sa de att det bara var att man kom med eller inte....
Att de inte skulle ringa "omgång 2" så att säga...

Tror det finns två läger ang. hingsten, dels vi som "ohhhh vilken chans" sen de som ser det som en oprövad och inte vill chansa.

I england verkar de inte vara så imponerade av stammen, jag har ingen koll dock :p
 
Sv: Hingstval 2011

Hoppas jag inte trampar på några ömma tår nu, men i princip misstänker jag att det gäller samma premisser här som vid alla "affärer" som är utsatt för konkurrens. Det gäller att presentera sin vara på bästa sätt. Vet att flera skapade motsvarande en "Auktionssida" där alla fakta om Stoet som kunde tänkas vara av värde presenterades i samband med deras intresseanmälan.

Det finns väl egentligen inte så förfärligt många olika kriterier som kan ha legat till grund för bedömningen av vilka ston som får chansen. Nedan följer de 5-6 mest troliga värderingskriterierna utan inbördes ordning. Hur nedanstående faktorer prioriterats eller "viktats" in finns det ju vilt skiljda åsikter om vad som är rätt mellan alla "experter".

A. Blodslinjer på Stoet
B. Stoets tidigare avkommors prestationer
C. Stoets egna prestationer
D. Stoets syskons prestationer
E. Stoets Systrars avkommors prestationer
F. "Tidighet" hos samtliga avkommor enligt ovan

Utöver ovanstående kan jag tänka mig att det finns en "tidsfaktor" som delar in de sökande i olika tidszoner. De som idag är tomma kan komma tidigt till stuteriet (läs fr.o.m slutet feb-Mars). Andra som idag går dräktiga kanske får konkurera om platser i April/Maj beroende på när de skall föla.

/F-blod

När du nu tog upp ovanstående så tänkte jag passa på att fråga eftersom jag inte har ng susning själv om statistik o sånt :)

Mitt sto:s (Cocolina) pappa Glory of Dancer exporterades samma år som hon föddes till Indien. Det var 1999. Han pensionerades från banan 1997. Så här står det på Nanolistuds hemsida:
"Champion 2YO Colt in Italy, won 3 races at 2 and 3 (1200 m. to 2000+ m.), £295,257 incl. Gran Criterium, Gr.1, Homeowners Dante Stakes, Gr.2 and placed 2nd in Grand Prix de Paris, Gr.1, Thresher Classic Trial, Gr.3, Premio Rumon, L, 3rd in Guinness Champion Stakes, Gr.1, 4th in Vodafone Epsom Derby, Gr.1, Arlington Million, Gr.1, Rose of Lancaster Stakes, Gr.3, etc."
"Retired to stud in England in 1997; relocated in India in 1999. Sire, from 8 crops (2 abroad) of 176 named foals, of 146 starters, 118 winners, 18 black-type performers, 468 wins, £ 504,488 + Rs. 8,39,62,925 incl.:
HOTSTEPPER (3 wins, Rs. 1,08,01,160 incl. McDowell Indian Derby, Gr.1, Breeders' Produce Stakes, Gr.3, etc), BLURR (2 wins, Rs. 48,19,453 incl. Poonawalla Breeders' Multi-Million, Gr.1), GLORIOUS BREAKER (2 wins, Rs. 25,37,373 incl. Fillies' Trial Stakes, Gr.1), ADRIAN (6 wins incl. Maharaja's Cup, Gr.2), KAISER (3 wins incl. Godolphin Barb Stakes, Gr.3), JUVENTUS (Shapoorji Pallonji Breeders' Juvenile Colts' Championship, Gr.3 and placed incl. 4th in Poonawalla Breeders' Multi-Million, Gr.1), FRUIT OF GLORY (Flying Fillies' Stakes, L), Montesino, Crosera, Lancaster (2nd in Poonawalla Breeders' Multi-Million, Gr.1, Colts' Trial Stakes, Gr.1), Dancing Highness (3rd in Golconda Oaks, Gr.2), Dream Destiny (4th in R W I T C Ltd Invitational Trophy, Gr.2), Beckham (3rd in Calcutta Champions' Sprint Trophy, Gr.3), Royal Glory, Agha, Hazelhead, Le Reve, Kissinger (4th in Bangalore Summer Million, Gr.3), etc.
Champion Freshman sire in India in 2002-03.
His ninth crop is in training. This is his tenth crop."

Kommentar om honom som hingst på Racingpost:
"high-class 2yo/10-12f runner by Shareef Dancer, capable of siring minor 2yo winners"
Länk till Racingpost där han haft startande avkomma i både slätlöp och hinder:
http://www.racingpost.com/bloodstock/stallionbook/stallion_home.sd?horse_id=108261&tab=stud

2 av hans avkommor har vunnit Indian Derby: Hotstepper och Antonios.

Jag som då inte är så kunnig får intrycket av att hans avkommor inte skäms
för sig, har jag fel? :)

Mammans sida är sire Cyrano de Bergerac (IRE), vars mest kända avkomma väl är Millkom

(Upptäckte precis att Millkom har samma pappa och samma mormors far som Cocolinas mamma.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval 2011

Tillägg:

Dvs av alla av Glory of Dancers föl på 8 årgångar (176 ) startade 146st => 83% starthästar
av dessa 118st vinnare => 81% av alla startande avkommor
Totalt av namngivna föl => 67%vinnare

Hur är den statistiken för en hingst?
 
Sv: Hingstval 2011

Oj, vad kul att du fått två av dina utvalda. Är det möjligen någon av damerna som jag känner sedan tidigare? :)
 
Sv: Hingstval 2011

Vadå, äger du Red dress on? :) Den står väll uppstallad på Rävdansen? Eller har du flyttat den?
 
Sv: Hingstval 2011

Jag är nyfiken på Oaxaca. Känner du till något om den och till vilken typ av ston som skulle passa?
 
Sv: Hingstval 2011

Tack, nu har jag läst den :) såg också att du hade betäckt två ston med honom? Tyckte det var en mycket snygg hingst i katalogen. Har själv ett xx-sto på ingång som jag hoppas kunna betäcka i år. Återkommer med mer info om henne när affären är klar och hästen är hemma. Vore kul med lite tips och synpunkter på om hon alls är lämplig för fullblodsavel, annars är planen att lägga på en halvblodshingst för att få en fälttävlanshäst (förhoppningsvis :p)
 
Sv: Hingstval 2011

Betäckte två. Båda dräktiga, men den ena fick akut fång i höstas och togs bort. Tyvärr. Men det gick ej att rädda henne.

Ser fram emot ett unikt föl 2011, för det ser ut som om jag har enda stoet som väntar föl. När det ploppar ut lägger jag ut bilder på hemsidan ;)
Kanske någon annan då nappar på en i mina ögon fin hingst.
 
Sv: Hingstval 2011

En bra hint vore väl att titta på vilka hingstar som gett bäst avkommor de senaste 3-5 åren samt se vilkas om gett bäst betalt på auktionerna, det handlar ju trots allt om att få lite ekonomi i det hela också. Jag hade nog valt en välrenomerad hingst av hög kvalitet (men de brukar kosta mer men visst kvalitet=dyrt) men jag tror att det lönar sig i längden.

Sen ska man nog generellt vara försiktig med vad man använder för sto, det verkar som att det föds fler föl än det finns avsättning för och då sjunker ju onekligen priserna och det gagnar nog inte galoppsporten i det långa loppet.
 
Sv: Hingstval 2011

En bra hint vore väl att titta på vilka hingstar som gett bäst avkommor de senaste 3-5 åren samt se vilkas om gett bäst betalt på auktionerna, det handlar ju trots allt om att få lite ekonomi i det hela också. Jag hade nog valt en välrenomerad hingst av hög kvalitet (men de brukar kosta mer men visst kvalitet=dyrt) men jag tror att det lönar sig i längden.

Sen ska man nog generellt vara försiktig med vad man använder för sto, det verkar som att det föds fler föl än det finns avsättning för och då sjunker ju onekligen priserna och det gagnar nog inte galoppsporten i det långa loppet.

Ja om det vore så lätt... Då hade vi alla lyckats.
 
Sv: Hingstval 2011

KL

(hoppas att det inte räknas som reklam? Jag har själv absolut inget eget ekonomiskt intresse i Shawdon)

Väldigt var det har varit tyst här. Jag ville bara påpeka att Shawdon nu har kommit till Eva CS Pettersson om det var någon som var intresserad av hingsten men inte hingsthållaren....

Lite lustigt är att det i hingstannonsen står "En liten hingst med enormt fin löpskalle." Första gången jag har sett att någon använder "liten" som en positiv egenskap hos en avelshingst!:angel:

Men efter Mandrake el Mago så...:angel:

Min Donna e. Shawdon - Heart of Valentine är inte så himla liten längre utan kommer nog att bli närmare 160 och är väldigt väl ihopkommen!:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval 2011

Fick veta detta av henne när jag anmälde ena stoet till Oaxaca. Men då hade jag redan bestämt hingst till båda, men kanske nästa år.

Nu blir det Nicolotte och Oaxaca, ska bli spännande att se hur det går :)
 
Sv: Hingstval 2011

Lycka till! Nicolotte verkar vara en väldigt stabil förvärvare, bruna och bra. :bow:

Den andra ju ett lotteri - tycker inte om bilden på honom men det kan bero på fotografen..:cool:
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 444
Senast: Freazer
·
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 344
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 912
Senast: Vingra
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 219
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp