Hingstval 2011

Sv: Hingstval 2011

Bug Juice mamma heter Twilight Empress e. Twilight Agenda.
Du har rätt att vi inte hittar någon märr med den pappan, men väl besläktade med Twilight Empress Farfar (Devils Bag). Han är nämligen helbror till Glorius Song som i sin tur är mor till såväl Rahy som Singspiel. Sådana inslag i morfarslinjen finns på ett flertal märrar i Sverige.

Bug Juice tillhör Female Family 2-n. Samma som Est-Est-Est, To the Queen, Quenn of racing, Mazzarin, Celtic Flash, Delaroche m.fl som faktiskt redan nämts i denna tråd..Hur nära...??

Tja Kalahari´s Celtic Flash´s 6:e mor (Ascona) är Bug Juice´s 5:e mor....alltid något:rofl:

Vilken koll du har!:bow:
 
Sv: Hingstval 2011

Nja, koll och koll..... Bra databaser och ett stort intresse.

All avel är väl ett lotteri med övervägande andel nitlotter.

Kan man förbättra oddsen med egna tankar kring blodslinjer kanske chansen till en lyckad uppfödning från obefintlig till minimal :angel:
 
Sv: Hingstval 2011

Då stämmer det med vad jag tror också, Flash kändes definitivt som en sprinter möjligen miler då hon var mycket snabb i träning. Gick snabbjobb förhållen mot 70-80 handicap hästar. Men hon blev heller aldrig trött, så därför fick hon prova olika distanser. Tyvärr så blev hon stökig, istadig och vägrade springa i löpen, bockade första 200 metrarna i sitt första löp:crazy: och gick sedan med "handbromsen i" i alla löp därefter. Aldrig trött efteråt...

Hon gick omkull på isen som föl, spräckte skallen och svävade mellan liv och död länge, men man gjorde vad man kunde för att rädda henne för härstamningens skull. Hon kom efter i utvecklingen och reds in först som 2,5 åring. Tyvärr så hade hon nog en del känningar kvar av sin skada när hon började tävla, och hon fick snabbt ont i kroppen. Hon går fortfarande lite snett med huvudet ibland...

Hoppas hon lyckas bättre i aveln... Fast det får bli avel för eget behov, ingen kommer vilja köpa hennes avkommor när de ser hennes tävlingsresultat:p

Tack för analysen!!
 
Sv: Hingstval 2011

Har nyss sett loppet med Bug Juice (e.Mingun) Delta Downs Jackpot med ett 1:a pris på $600.000.
Tyvärr låg han på en del och efter 1:38 första milen i spets tröttnade han betänkligt sista 200-hundringen (måste allt lära sig att koppla av i loppen).

Detta gör förvisso inte Mingun till en så mycket mindre intressant dansk nykomling på hingstscenen, men visst hade det varit roligt med en framgång i detta stentuffa sällskap. Bug Juice blev till sist nerspelad till favorit vilket trots allt säger en del av vad spelarna taxerar hästens kapacitet till...
 
Sv: Hingstval 2011

Jag undrar om han inte hade gått att packa in lite, det verkar som deras taktik var att dra sönder fältet men han fick ganska mycket press på sig. Ja, vi får se vad som händer nu. Vore fantastiskt om Mingun hade en Derbyhäst i sin andra årgång. Skulle tro att hans avkommor skulle gå att sälja då!

Nej, nu ska jag ut och ta hand om mina Shawdon- och Sharp Matt-avkommor, don efter person! Dom är snälla att rida, lätta att lasta, behöver inte tjäna in några stora investeringskostnader, räcker att dom klarar av att bidra till sin försörjning.:angel:
 
Sv: Hingstval 2011

Vi fortsätter i högen av hingstar i Skandinavien.

Tänkte att turen kommit till sprintern Needwood Blade.

Son till avelskanonen Pivotal och möderne med en touch från Danzig (Mammans Farfars far).
En första tanke är speed-speed och åter speed.

Needwood Blade debuterade med en ganska slätstruken 2-årssäsong (2 starter och båda oplac.).
3-års säsongen gick bättre med 3 segrar dock aldrig i de större/bättre sällskapen, avslutade säsongen med en 2:a plats som värderades till Officiell Rating på 101 (FT 90). Som 4-åring blev det placeringar i såväl Listed som Grupp 3. 3 segrar i lite lättare gäng blev det dock och han avslutade med OR 108 (vårt formtal FT 94). Som 5 –åring så blev det äntligen seger i blacktype---såväl Listed som Gr.3. Hans högsta rating OR 115 (FT 97)fick han dock i samband med 2 stycken 13:e platser (Gr.2 resp. Gr.1)detta år. Som 6_åring startade Needwood Blade 2 gånger med seger i Gr.3 som bästa resultat.
Under hela hästens karriär (med ett undantag) var det gräs under hovarna och sprintdistans mellan 5-7f. Ett undantag dock…hans sista start seger i USA Gr.3 över 9f…..borde han månne provat det tidigare???

Needwood Blade debuterade som avelshingst med de första betäckningarna redan 2005 och hans första kull är alltså födda 2006 och har nu avverkat sina 4-årssäsonger. Det ska sägas med en gång…. Det har inte startat bra….lika bra att säga som det är…hans records som avelshingst är faktiskt rätt så begränsad om man nu vill vara snäll…. Väldigt snäll. Han kanske inte fått det allra bästa sto-mtrl men hittills med årgångar från såväl 2006-2007-2008 på banan så har det inte dykt upp någon ”roligt alls” . Bäst rating så här långt har Blades Princess (morfar: Tragic Role e. Nureyev) med OR 91 vilket motsvarar vårat 85…. Mest slantar har Smaljohn (morfar: Crano De Bergerac e.Bold Lad) med sina dryga 30 tusen Pund. Nog för att konkurrensen är stentuff i såväl England som Irland men nog hade man hoppats på större framgångar för avkommorna.

Vad kan då denna kille tillföra svensk avel??
Möjligen Speed….genom Pivotal och dennes far Polar Falcon.

Vi har ju såväl i Sverige som Danmark sett en trend där många av hingstarna som importerats varit med Derbyt som huvudsakligt mål. Söner och Sonsöner till Sadlers Wells har varit många….

Personligen tycker jag dock att Speed med sitt ursprung från Mr Prospector passar våra förhållanden och Sto-matrl. bättre….

Som ni säkert redan räknat ut är jag inte helt ”såld” på Needwood Blade (hoppas jag har fel, för jag önskar innerligt att våran inhemska uppfödning all lycka). Främsta orsaken är den ganska slående avsaknaden av framgångar för Needwood Blades avkommor så här långt samt ett ganska klent /begränsat möderne med avseende på dess avkommors framgångar.

Låt oss då titta lite på stammen:

Faderslinjen: Pivotal-Polar Falcon-Nureyev-Northern Dancer
Moderns Faderslinje: Be My Chief- Chiefs Crown- Danzig- Northern Dancer
En inte allt för ovanlig komb. med linjeavel 4*4 Northern Dancer med sönerna Danzig/Nureyev. Big Brown och Desert King är väl 2 av de mest kända.

Mödernet
Mamman Finlaggan tog 3 segrar i England. Tränad av Sir M Prescott och gick bäst på riktigt lång distans (12-16f). Hon har förutom Needwood Blade lämnat ytterliggare 2 Blacktypers i systrarna Islay Mist (e.Distant Relative) Gr.3 över 1 mile i USA och Australian Dreams (e. Magical Ring) Listed över 2000m i Tyskland.

Mormor: Misty Halo startade hela 41 gånger och tog 19 segrar mestadels i USA dock aldrig i några större sällskap. Ur denna dam har jag inte hittat några riktiga stjärnskott…även om hon är mormor till Shifting Place champion 2-yearold i Italien

Mormors mor: Ringed Aureole (Inga andra avelsframgångar förutom de genom sin dotter Misty Halo ovan) Här börjar dock Mödernelinjen Franska Avdelning bakåt.

Sammanfattningsvis angående Needwood Blades möderne: Nja inte så förtvivlat märkvärdig utan några stora avtryck.

Låt oss se på Needwood Blades Dosage Profile
DP 1-5-14-2-0 (22) DI=1,44 CD=0,23
Siffrorna tyder på ( i motsats till hästens tävlingskarriär) en viss distansförmåga, men summan 22 är relativt liten vilket ger en större osäkerhet.

Needwood Blade är med stor säkerhet inte bärare av X-Factor.

En trolig följd av betäckning med Needwood Blade torde bli en avkomma med kortare distansförmåga än stoets. Skulle Stoet varit klassigt med speedlös kan Needwood Blade vara rätt medicin och en komplement till hingstar efter Mr Prospectorsöner el. liknande. En utpräglad inriktning på avel mot en avkomma med sprintegenskaper tillhör förvisso inte vanligheterna, men om så är fallet i eran målsättning är Needwood Blade ett intressant alternativ.
Eftersom vi redan idag har ett sto-matrl i landet som i mångt och mycket är linjeavlat på Northern Dancer vet jag inte om en ny dito Hingst kommer att innebära så stort lyft för den Svenska Aveln. Framtiden får utvisa om så blir fallet. Själv tycker jag det finns mer intressanta alternativ men kommer inte att gråta krokodiltårar om jag har fel. ….;)

Med vänlig hälsning
F-Blod
 
Sv: Hingstval 2011

Mycket intressant läsning. Har ett Mr Eubanks sto som är betäckt första gången. Dräktig med Terroir. Har haft förmånen att träffa Zaahid live, helt underbar individ! Vill nog betäcka med honom nästa år.
 
Sv: Hingstval 2011

Fick ett hingstföl efter Swedish shave och morfar är Always fair. Jag är inte så insatt just med fullblod men är detta något bra blod eller? Jag skall använda honom som vanlig ridhäst i framtiden. Fölis är i dag 5 månader och är extremt välmusklad och har bra bakkärra. Bred bringa och från sidan ganska djup. Har sett bild på pappa och tycker att han har lågt ansatt hals. Detta har inte min fölis.

Kan någon upplysa mig om vad jag har fått fören liten krabat?
 
Sv: Hingstval 2011

Väntar med stort intresse på en utvärdering av det senaste tillskottet, Gloria De Campeao.
 
Sv: Hingstval 2011

Jag hoppas oxå på en liten analys av honom! Läste precis att han skulle hit, spännande!


Det är mycket just nu.... så om det är en analys från min sida får det dröja någon vecka....eller 2.

Håller dock med om att det är ett tillfälle som helt enkelt måste nappas på även om hingsten är oprövad och lite udda/för oss okänd stammad (vilket absolut inte behöver vara fel).

Det finns dock en engelsk hingstanalys av Gloria... på följande länk tagen från Racingpost:

http://www.racingpost.com/horses/home.sd?story=700482&argument=689883

Håll till godo med den så länge...
 
Sv: Hingstval 2011

Har ett nytt avelssto efter Eighty Eight Keys/ Persian Bold. Är ny inom avel och tar mycket gärna emot tips om lämpliga hingstar att betäcka henne med, alla säger man ska betäcka med Gloria i år. Några förslag på vad som skulle passa henne?
 
Sv: Hingstval 2011

Nu har vi förhandsbokat 2 ston till Gloria de C. Väntar med spänning på att få åka dit :)
 
Sv: Hingstval 2011

Har ni fått bekräftat oxå?

Fick ett samtal idag, tyvärr inte utvald :(
Undra vad kriterierna var. De tar bara 50st.

Min hade ändå 79 i hkp :(
 
Sv: Hingstval 2011

Har ni fått bekräftat oxå?

Fick ett samtal idag, tyvärr inte utvald :(
Undra vad kriterierna var. De tar bara 50st.

Min hade ändå 79 i hkp :(

Mig ringde de igår.

Jag frågade faktiskt om urvalskriterierna, men fick bara till svar att de haft folk till hjälp att titta på stam o resultat.
 
Sv: Hingstval 2011

Ja, det ska bli verkligt intressant och se vilka ston de har valt ut. Pratade med en bekant igår och när han påpekade att hans ena sto lämnat riktigt bra hästar ändrade de sig och nu ska hon få gå till Gloria. Men de kan inte ha tittat så himla noga på henne om dom hade missat det till att börja med.....:angel:
 
Sv: Hingstval 2011

Ja, det ska bli verkligt intressant och se vilka ston de har valt ut. Pratade med en bekant igår och när han påpekade att hans ena sto lämnat riktigt bra hästar ändrade de sig och nu ska hon få gå till Gloria. Men de kan inte ha tittat så himla noga på henne om dom hade missat det till att börja med.....:angel:

Hoppas jag inte trampar på några ömma tår nu, men i princip misstänker jag att det gäller samma premisser här som vid alla "affärer" som är utsatt för konkurrens. Det gäller att presentera sin vara på bästa sätt. Vet att flera skapade motsvarande en "Auktionssida" där alla fakta om Stoet som kunde tänkas vara av värde presenterades i samband med deras intresseanmälan.

Det finns väl egentligen inte så förfärligt många olika kriterier som kan ha legat till grund för bedömningen av vilka ston som får chansen. Nedan följer de 5-6 mest troliga värderingskriterierna utan inbördes ordning. Hur nedanstående faktorer prioriterats eller "viktats" in finns det ju vilt skiljda åsikter om vad som är rätt mellan alla "experter".

A. Blodslinjer på Stoet
B. Stoets tidigare avkommors prestationer
C. Stoets egna prestationer
D. Stoets syskons prestationer
E. Stoets Systrars avkommors prestationer
F. "Tidighet" hos samtliga avkommor enligt ovan

Utöver ovanstående kan jag tänka mig att det finns en "tidsfaktor" som delar in de sökande i olika tidszoner. De som idag är tomma kan komma tidigt till stuteriet (läs fr.o.m slutet feb-Mars). Andra som idag går dräktiga kanske får konkurera om platser i April/Maj beroende på när de skall föla.

/F-blod
 
Sv: Hingstval 2011

Säkerligen har du rätt, många av våra uppfödare är goda hästpersoner men inte precis slipade affärsmän. :angel:

Just därför tycker jag att det ska bli kul att se vilka som lyckats sälja sig själv! Det kan bli en nyttig väckarklocka för uppfödarkollektivet.

I förlängningen ska det bli väldigt intressant att se vad spekulanterna, bland annat från travet, kommer att få för avkastning på sina investeringar i märrar till Gloria de C.

Det händer en hel del på uppfödningssidan nu; förutom de nya hingstarna läste jag någnstans att MecCom-gänget handlat ston till Swing That Cat som kommer att syndikeras. Känns som att det börjar röra lite på sig, vore kul om det vände efter årets bedrövliga kull - under 300 föl som det ser ut för dagen.:crazy:
 
Sv: Hingstval 2011

Fick det bekräftat via telefon för 2 veckor sedan.

Våra två har garanaterad plats. :bow: Men visst frågade de om fölningsdatum, då det senare på säsongen var svårare att hinna utnyttja platsen.
Våra fölar 27 januari resp 6 mars.

När mannen anmälde ringde han bara upp och sa stonas namn.

Det ena av stona har jag på annons. Trots att det i annonsen står att hon är bokad så får jag inga svar :confused:
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 445
Senast: Freazer
·
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 345
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 912
Senast: Vingra
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 219
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp