Hingstval till xx sto inför 2010

mik

Trådstartare
Har ett xx sto e. Be my Chief - Music streak som är född 04 som nu har skadat sig i hagen och jag funderar nu på att ev betäcka om hon blir "frisk" i tid.
Hon är välbyggd och ca 163-164cm.

Jag vill avla fälttävlan eller dressyr. Ev avkomma ska säljas. Hon hoppar även bra med god spänst, vilja och bjudning.

Vill ha förslag på hingstar som finns på AI eller TAI eller ev N betäckning inte fryst eftersom jag inte har en anning om fertilitet mm.....

Hennes + är:

God exteriör (tycker jag)
Hållbar (har löp oskadad i 4 år)
Bra hovar
Modig och framåt ej nervös eller hispig.
Bra skritt
Bra trav, speciellt bakbenen.
Bra spänst, vilja och bjudning i hoppningen.

Hennes - är:

Galoppen är markbunden (men vägvinnande)
Är sur i boxen och mot andra hästar.
Ganska svag hoppteknik (har blivit bättre).



Det jag önskar är en hingst med bra gång, speciellt galoppen och ett bra temperament, i uppförsbacke och ok hoppning (minst runt 7) och säljbar stam.

Uppställd bild:
5840_109511966791_676731791_2649213.jpg
 
Sv: Hingstval till xx sto inför 2010

Har kollat på honom, men han känns lite för skarp....hmmm, kanske.
 
Sv: Hingstval till xx sto inför 2010

Jag hade själv velat göra kombinationen fullblod + Fetcher N, fast jag har ju sålt mitt fullblodssto... :p Men det är en kombination jag tror på.
 
Sv: Hingstval till xx sto inför 2010

Gillar Fetcher N...

Ni har inga dressyrhingst förslag???
 
Sv: Hingstval till xx sto inför 2010

En vän till mig har just köpt en ettåring e Damino SD-xx (Steves Friend-Dolman-Um Said). Den ser väldigt trevlig ut och kommer från samma uppfödare som Paridon Magi, vinnare av breedersdressyren förra året:).! Ska tjata på henne att lägga in bilder;). Har för mig att Tindra QRE här på buke har sitt fbl-sto dräktigt med Damino.

Tror att Damino passar bra till fullblod eftersom han själv är mycket häst. Men hans typ är riktigt bra med fantastiskt framparti och otroligt bra grundgångarter. Till ditt sto tror jag att han hade fått upp framdelen och förhoppningsvis gett en rundare gång:).

(Föslaget gäller förstås om det är dressyr som är inriktningen:))
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval till xx sto inför 2010

Gillar även dom:).....
Har en kompis som har dräktigt med LP, får kolla in den när den kommer ut.

Men ni tycker generellt att man ska sattsa på en hopphingst med god gång??

Hur tycker ni annars att hon ser ut?

Mamman finns på http://www.blup.se/sv-SE/horses/39393-melanie-xx och har en avkomma e. Bernstein som står på polisrytteriet, det borde ju betyda att det finns bra psyke i släkten....
 
Sv: Hingstval till xx sto inför 2010

Om jag ville avla fälttävlan är det vad jag skulle titta på.

En annan hingst som lämnat bra fälttävlanshäst med fullblodssto är Nobel. Vet inte så mycket om hans avkommor men han kan vara värd att titta på.
 
Sv: Hingstval till xx sto inför 2010

Men ni tycker generellt att man ska sattsa på en hopphingst med god gång??
Vill du avla fälttävlan så är svaret otvetydigt JA.
VIll du avla gångarter så är det en gångartshingst du ska välja och då ska du nog lägga fälttävlansdrömmen åt sidan.

En till hingst att titta på är Niveau.
 
Sv: Hingstval till xx sto inför 2010

Fast jag tänkte fälttävlan ELLER dressyr inte båda.

Dressyr pga av att hon verkligen rör sig bra och hoppningen är svårare att bedömma eftersom hon knappt är hoppad. Löshoppar dock ok, men brister en del i benteknik, speciellt fram + att hon har väldigt bråttom vid löshoppning och inte hoppar "klart". Har dock hoppat några språng på 1.10 och då blev det bättre.

Om jag bara tänkte på mej själv så skulle jag ta en hopphingst och avla fälttävlan, men nu ska en ev avkomma säljas. Fast det kanske ändå är lättare att sälja en avkomma med hopphingst-xxsto.....
 
Sv: Hingstval till xx sto inför 2010

Niveau tycker jag är lite i framvikt så han går bort, gilalr dock Fetcher N väldigt mkt:d.
 
Sv: Hingstval till xx sto inför 2010

Cagancho har o ger en fantastisk Gallopp!!!!

Jag har en med en bra gallopp men har sett en hel del nu o är det någonting han ger så är det just typen "uppförsbacke". Ger bra gallopp, otrolig ridbarhet (tex så gick min 1.40 med plac trots mkt stor skada i muskel som nu behandlas) o vilja bra teknik fram.

Här är några bilder från min när hon var 6:

http://www.pixbox.se/alb_show_id1076212_page0.html
 
Sv: Hingstval till xx sto inför 2010

ja det där med Niveau är ju intressant tycker jag!

Jag undrar: ger han bättre typ än vad han slälv innehar?

Jättenyfiken!! Kan tänka mig att han ger bättre typ än vad han är med det lilla jag sett...bra stam!
 
Sv: Hingstval till xx sto inför 2010

Mitt fullblodssto låter ungefär som ditt, bara att mitt inte är ett dugg sur utan väldigt trevlig. Men resten stämmer in ganska så bra. Fölet på min avatar är e Camaro M. Jag är ganska så nöjd med honom. Lite liten än så länge, men jag är inte orolig än så länge. Nu vet jag ju inte hur han kommer bli som riden då han inte är så gammal än, men han är trevlig att ha med att göra till vardags. Än så länge är temperamentet bra på honom, så undvik inte Camaro pga skarpheten. Min unge är inte speciellt skarp.

När jag betäckte hade jag även Cagancho i listan, men tyvärr gick det inte att lita på att han var hemma när man ville ha skick, då han var ute och tävlade en hel del.
 
Sv: Hingstval till xx sto inför 2010

Okeanos:love: Har sett flera avkommor som är jättefina o med bra gångarter. De avkommor jag träffat 3 st har alla supertemperament.
 
Sv: Hingstval till xx sto inför 2010

Lite kl

Jag har funderat på Lucky Point till mitt xx-sto. Enligt ASVH har LP 5 avkommor med xx-ston. Någon som känner någon som har den kombinationen och kanske har en bild?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 031
Senast: Chamsin
·
Avel Har lite lösa funderingar på att ev betäcka mitt xx sto. Be my chief - music streak. ca 161 cm...
2
Svar
21
· Visningar
3 015
Senast: rostad
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 725
Avel I år ska jag betäcka mitt fina sto e: Silbersee - Herkules - Crown Point igen. Betäckte förra året med Nintender och hon blev dräktig på...
Svar
5
· Visningar
1 264
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp