Hingstvalsfunderingar inför 2018

Jag har 3 ston som jag ska betäcka nästa år och just nu har jag ingen aning om vad jag ska betäcka med:wtf: tror att jag ska ta klack jo på Valle tora . Fake fashion vet jag inte utan måste fnula på det stoet. Sen Adeleine måste jag också fula på:) Marmeta vet jag inte om jag ska betäcka alls:confused:
 
Hopplösa jag tar gärna lite uppslag på hingstar o kolla upp till Last Libertyn nästa år om det skulle bli aktuellt. Som jag skrev har jag funderat på Heartbeat och Casanova, jättefina hingstar bägge två men de är väldigt välanvända och tja, jag gillar nog att variera mig lite. Cristallo II som hon är betäckt med i år kändes som ett suveränt val då han är så välstammad, har några årskullar bakom sig men är ändå inte så himla använd i Sverige och han kändes väldigt komplett.

Stoet är ju väldigt litet så jag behöver få upp storleken på avkomman, samtidigt som jag vill behålla allroundinriktningen mot hopp. Jag vill ha mer resning i fronten om det går, stoet har lite rak hals och detsamma verkar gälla hennes avkomma f. 16. Hingsten får gärna vara åt det mer långlinjerade hållet då stoet är kort i kroppen.
Temperamentet är alltid prioriterat, hennes första unge är verkligen fantastisk i skallen, förhoppningsvis kommer det från henne.

Andra hingstar som alltid ligger i bakhuvudet är Contendro I (även Contant Q) och Fetcher N. Det är den typen av hingst jag helst lägger på henne, men tar som sagt gärna emot uppslag på andra kandidater som kan vara tänkbara nästa år.
 
Hopplösa jag tar gärna lite uppslag på hingstar o kolla upp till Last Libertyn nästa år om det skulle bli aktuellt. Som jag skrev har jag funderat på Heartbeat och Casanova, jättefina hingstar bägge två men de är väldigt välanvända och tja, jag gillar nog att variera mig lite. Cristallo II som hon är betäckt med i år kändes som ett suveränt val då han är så välstammad, har några årskullar bakom sig men är ändå inte så himla använd i Sverige och han kändes väldigt komplett.

Stoet är ju väldigt litet så jag behöver få upp storleken på avkomman, samtidigt som jag vill behålla allroundinriktningen mot hopp. Jag vill ha mer resning i fronten om det går, stoet har lite rak hals och detsamma verkar gälla hennes avkomma f. 16. Hingsten får gärna vara åt det mer långlinjerade hållet då stoet är kort i kroppen.
Temperamentet är alltid prioriterat, hennes första unge är verkligen fantastisk i skallen, förhoppningsvis kommer det från henne.

Andra hingstar som alltid ligger i bakhuvudet är Contendro I (även Contant Q) och Fetcher N. Det är den typen av hingst jag helst lägger på henne, men tar som sagt gärna emot uppslag på andra kandidater som kan vara tänkbara nästa år.

Lite samma kriterier som jag har på mitt sto.
Hon har ett jättefint årsföl e. Kannan och är nu dräktig med Emerald van't Ruytershof.

Contendro I har minus mkh så honom hade jag inte lagt på ett litet sto.

Jag hade letat linjer i hingstar med tex Carhago blod - de brukar bli lite mer långlinjerade
 
Hopplösa jag tar gärna lite uppslag på hingstar o kolla upp till Last Libertyn nästa år om det skulle bli aktuellt. Som jag skrev har jag funderat på Heartbeat och Casanova, jättefina hingstar bägge två men de är väldigt välanvända och tja, jag gillar nog att variera mig lite. Cristallo II som hon är betäckt med i år kändes som ett suveränt val då han är så välstammad, har några årskullar bakom sig men är ändå inte så himla använd i Sverige och han kändes väldigt komplett.

Stoet är ju väldigt litet så jag behöver få upp storleken på avkomman, samtidigt som jag vill behålla allroundinriktningen mot hopp. Jag vill ha mer resning i fronten om det går, stoet har lite rak hals och detsamma verkar gälla hennes avkomma f. 16. Hingsten får gärna vara åt det mer långlinjerade hållet då stoet är kort i kroppen.
Temperamentet är alltid prioriterat, hennes första unge är verkligen fantastisk i skallen, förhoppningsvis kommer det från henne.

Andra hingstar som alltid ligger i bakhuvudet är Contendro I (även Contant Q) och Fetcher N. Det är den typen av hingst jag helst lägger på henne, men tar som sagt gärna emot uppslag på andra kandidater som kan vara tänkbara nästa år.
Colmander
 
Lite samma kriterier som jag har på mitt sto.
Hon har ett jättefint årsföl e. Kannan och är nu dräktig med Emerald van't Ruytershof.

Contendro I har minus mkh så honom hade jag inte lagt på ett litet sto.

Jag hade letat linjer i hingstar med tex Carhago blod - de brukar bli lite mer långlinjerade
Nä jag vet ju det med Contendro, där har jag väl isf tänkt att jag kan bita i det sura äpplet och ta en mindre avkomma då hingsten är så pass bra, men väntar gärna några år för att utvärdera storleken på de första avkommorna, Bravour-ungen ser definitivt inte ut att bli lika liten som sin mor iaf.
Ska kolla in dina tips, tack.
 
Vi ska betäcka tre nästa år men bara bestämt en hingst än :) Det stoet vi bestämt hingst till är Prizma ( Pessoa VDL- Irco Marco) och hon går ner till Frankrike vid årsskiftet och ska semineras med Diamant de Semilly. Hon blir kvar i Normandie till sommaren - 19 och förhoppningsvis kommer hon hem med föl vid sidan och dräktig igen med Diamanten ;)
De övriga stona är Otradnoe och Emiloma S men där är inget bestämt än.
 
Nu har jag ju tänkt att sätta igång mitt sto för tävling efter fölning nästa år.. MEN, om Just So Especiale skulle visas och godkännas på bruks så vet jag att jag kommer bli väldigt sugen på att betäcka om:p

Sen är jag väldigt sugen på Eldorado van Zeshoek eller någon av hans söner, men är rädd att det kan bli lite för mycket temperament tillsammans med min åsiktsmaskin till sto:grin: Någon här som testat att kombinera Maraton-blod med Clinton-blod?:D
 
Mitt Clever Hill Q-Jazz sto f.14 väntar sitt första föl och beräknas föla i början av maj 2018. Hon är nu dräktig med Springbank II, tog sig på första försöket. Tanken var att hon skulle matchas mot årgångschampionaten efter fölet, men jag är väldigt tvådelad... Ska försöka visa fram min treårshingst till våren och går han igenom så betäcker jag henne igen för de matchar varandra perfekt. Varit lite sugen på att pröva sätta en totilas son på henne med, som Tolegro eller Toto Jr. Men vi får se lite vad som tittar ut till våren. Med tanke på hur bra hennes syskon på mödernet går just nu så kanske man borde behålla henne i avelsboxen. Hennes bror Autograf Q gick nyligen unghäst VM i Ermello och kommer starta breeders i oktober, så även hennes andra bror Grappa Q.
 
Jag har börjat fundera på att betäcka mitt fjordsto... Klaffar så himla bra tidsmässigt, men jag är sjukt nojjig att hon ska bli dålig igen. :nailbiting:

Tänkbara hingstar är Finslands Ringo, Hertig Hector eller Hangvar Kry (om han går igenom på lördag), hjärtat säger förstås Ringo. :heart

Men det är lång tid kvar och mycket att fundera på. Tex måste hon gå på fribetäckning, vilket inte alla hingsthållare går med på. Dessutom måste jag ta mig en rejäl funderare om jag klarar av att inte rida henne på nästan ett år. :crazy:
 
Mitt Clever Hill Q-Jazz sto f.14 väntar sitt första föl och beräknas föla i början av maj 2018. Hon är nu dräktig med Springbank II, tog sig på första försöket. Tanken var att hon skulle matchas mot årgångschampionaten efter fölet, men jag är väldigt tvådelad... Ska försöka visa fram min treårshingst till våren och går han igenom så betäcker jag henne igen för de matchar varandra perfekt. Varit lite sugen på att pröva sätta en totilas son på henne med, som Tolegro eller Toto Jr. Men vi får se lite vad som tittar ut till våren. Med tanke på hur bra hennes syskon på mödernet går just nu så kanske man borde behålla henne i avelsboxen. Hennes bror Autograf Q gick nyligen unghäst VM i Ermello och kommer starta breeders i oktober, så även hennes andra bror Grappa Q.

*viskar* Embryotransfer
 
Har lite funderingar på om det gamla stoet (e. Bernstein - Zinsky xx) ska betäckas mer innan det är för sent... Har ev förfrågan från någon som vill göra beställningsföl men har inte hört tillbaka på ett tag nu så räknar inte med det...

Ska jag själv ta föl velar jag lite på om jag ska gå mer åt fälttävlanshållet igen. Eller rent dressyr igen, eller något mitt emellan.

Bland dressyrhingstarna har jag ju gärna velat använda Gammelgårds Zappa, Sibelius eller Springbank II. Men jag behöver troligen sälja och jag vet inte om det är lättare att sälja föl från henne som FT-häst eftersom det är där hon har egna meriter.

Blev väldigt förtjust i Atterupgaards Botticelli nu från UVM också, men tänker att det kanske passar bättre att spara på den tanken tills -19 när åringen e. Deodoro är 3. Jag hade ju tänkt på Springbank II annars till henne men insåg att det skulle bli väldigt mycket D+R blod...
 
Menar du att jag borde göra embryotransfer på henne nästa år? För att rida och få ett föl eller 2 föl? (Trött hjärna idag). :banghead:

Sport och föl samtidigt tänkte jag :) Det är ju alltid bra för ett stos avelsvärde med sportresultat, men då måste man offra 5-6 år för att få några resultat som "räknas" s.a.s. - Då är det bra för ett bra sto att ha haft ET-föl också som hunnit växa upp lite och visat vad hon ger avelsmässigt.
En dag har jag planerat att göra verkliget av det själv :up:
 
Sport och föl samtidigt tänkte jag :) Det är ju alltid bra för ett stos avelsvärde med sportresultat, men då måste man offra 5-6 år för att få några resultat som "räknas" s.a.s. - Då är det bra för ett bra sto att ha haft ET-föl också som hunnit växa upp lite och visat vad hon ger avelsmässigt.
En dag har jag planerat att göra verkliget av det själv :up:

Smart tänkt! Rädd för att det är superdyrt bara :confused::p
 
Vi har förhoppningsvis 4 som ska betäckas nästa år. 3 Holsteinerston och mitt dressyrsto SWB.

Till hoppstona står hittills dessa hingstar med i funderingarna. Lite beroende på hur deras föl blir nästa år kanske vi väljer att betäcka om med samma hingstar. Flera av hingstarna är dock på fryst, men kommer nog till 90% göra ett försök med cornet obolensky.

Sto 1: Premiesto från 474a som lämnat flera bra avkommor som sålts på elitauktioner i Tyskland. Carpaccio (Caretino)-Silvester väntar föl 2018 efter Million dollar. Hingstfunderingar hittills: Diarado,Comme il Faut,Cornet Obolensky.

Sto 2: Premiesto cormint(Calido-Carthago)-Sacramentoson (Sacramento songxx) väntar föl 2018 med casaltino (casall-Carthago)
Hingstfunderingar: Cascadello I, casall, quality time,Diarado,Million dollar

Sto 3: premiesto camiros(contender)-lagano (ladykiller blod)
Hingstfunderingar: Clarimo,Cascadello I, kingsroad,kannan, Million Dollar.

Till dressyrhästen (Briar-fullblod) som har egna meriter i Int II vill jag ha Dante Weltino Old,Furstenball eller Totilas.
 
jag vet inte hur många jag betäcker nästa år, kanske 3 (e Cortus - Ceylon, e For Pleasure - Jalisco B och e Perigueux - Contendro I) plus gör ET på mitt svårklass sto (e Corlensky G - Magritte) eller så blir det bara 2 eller så blir det fler... Har tre stycken 3-års ston nästa år (e Coventry - Cortus, e Connor - For Pleasure och e Toulon - Clinton)

Hingstfunderingar; Balou du Rouet, Catch, Kannatol, Cornet Obolensky (har ett strå i frysen), Favorit Ask, Heartbeat, Connor, Cascadello I.

Kommer säkert att lägga till en hel del hingstar på listan innan det är dags för betäckning, just nu är jag rätt så trött på hästar efter allt detta regn..
 
jag vet inte hur många jag betäcker nästa år, kanske 3 (e Cortus - Ceylon, e For Pleasure - Jalisco B och e Perigueux - Contendro I) plus gör ET på mitt svårklass sto (e Corlensky G - Magritte) eller så blir det bara 2 eller så blir det fler... Har tre stycken 3-års ston nästa år (e Coventry - Cortus, e Connor - For Pleasure och e Toulon - Clinton)

Hingstfunderingar; Balou du Rouet, Catch, Kannatol, Cornet Obolensky (har ett strå i frysen), Favorit Ask, Heartbeat, Connor, Cascadello I.

Kommer säkert att lägga till en hel del hingstar på listan innan det är dags för betäckning, just nu är jag rätt så trött på hästar efter allt detta regn..
Satsa på Cascadello I, det kommer vi göra nästa år. Hade en cor de la Bryer som tyvärr inte tog sig med honom iår pga infektion, men har sett honom lämna väldigt trevliga avkommor. Har även kikat på catch sedan innan. Ser fram emot holsteins hingstvisning i februari:love:
 
Mitt sto kommer tyvärr föla sent nästa år då hon aldrig tog sig med Cascadello I i år. Vill så gärna ha en Cascadello avkomma så får funderar på om jag vågar prova en gång till. Annars är Favorit Ask och Crunch väldigt intressanta. Även Diatendro.
 
Jag kommer också vilja använda Cascadello I någon gång, kanske köper jag in lite strån och lägger i frysen
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
269
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 118
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp