Hingstvalsfunderingar inför 2018

Satsa på Cascadello I, det kommer vi göra nästa år. Hade en cor de la Bryer som tyvärr inte tog sig med honom iår pga infektion, men har sett honom lämna väldigt trevliga avkommor. Har även kikat på catch sedan innan. Ser fram emot holsteins hingstvisning i februari:love:

Har en fölunge e Catch - For Pleasure som jag är supernöjd med, skulle ha tagit Catch i år igen. Men han var inte tillgänglig då så det blev Casaltino i stället.

Lutar åt att vi åker till Holstein i februari, men det är inte helt säkert än.
 
Spännande, äntligen är det min tur! Ska betäcka min nu treåriga nordsvensk som just blev klass 1 på premiering och med ett riktigt bra, godkänt körprov (23 av 25 p). Hon har många jättefina egenskaper och jag vill fortsätta värna hennes bruksmentalitet. Svagheterna är att hon är något inåttåad, samt ganska kort och kommer nog bli rätt grov.

Har listat alla hingstar med höga poäng på ben och försöker sortera ut favoriter efter körprovspoäng, mentalitetsbeskrivningar från premieringar, antal föl, placeringsort och allmänt utseende. Har nog tre favoriter just nu, Smedsmo Lindar (9 på ben) som är mycket populär (10 diplomston av 86 avkommor). Zevs har också 9 på ben men är endast fem år och har lämnat 4 föl, blev etta när han godkändes. Båda verkar ha bra lynne. Sen har vi fantastiskt fina Vimmel med 8 på ben, mkt bra körprov och lämnat 9 diplomston av 39 föl.

Det finns många fler hingstar med 8 på ben, sämre än så tänker jag inte ta. Nu blir det att gå igenom även dessa mer noggrannt och hitta den bästa matchen mellan stamtavlorna också. Ju större diversitet desto bättre tycker jag, är därför inte helt emot en ganska ny hingst som inte lämnat så mycket än. Eftersom hingstarna ofta står på station nån annanstans än hos ägaren kan en som idag är otänkbar pga avståndet bli aktuell om den står på station i söder. Odin och Trygg är två sådana hingstar.
 
Har en fölunge e Catch - For Pleasure som jag är supernöjd med, skulle ha tagit Catch i år igen. Men han var inte tillgänglig då så det blev Casaltino i stället.

Lutar åt att vi åker till Holstein i februari, men det är inte helt säkert än.

Vad roligt! Har kikat på catch ett tag, men blev Cascadello 1 istället, men verkar lämna fina lätta avkommor. Vi ska nog också ner i februari på hingstvisning OM inte ena fölis bestämmer sig för att komma tidigare. Beräknad redan 16 februari!
 
Har listat alla hingstar med höga poäng på ben och försöker sortera ut favoriter efter körprovspoäng, mentalitetsbeskrivningar från premieringar, antal föl, placeringsort och allmänt utseende. Har nog tre favoriter just nu, Smedsmo Lindar (9 på ben) som är mycket populär (10 diplomston av 86 avkommor). Zevs har också 9 på ben men är endast fem år och har lämnat 4 föl, blev etta när han godkändes. Båda verkar ha bra lynne. Sen har vi fantastiskt fina Vimmel med 8 på ben, mkt bra körprov och lämnat 9 diplomston av 39 föl.
Zevs kommer ur en förärvningssäkert möderne så även om han inte har så många avkommor kan du gå på det. Smedsmo Lindar och Vimmel har också förärvningssäkert möderne och det visar sig i deras förärvning. Fina hingstar alla tre, tycker jag!
 
Zevs kommer ur en förärvningssäkert möderne så även om han inte har så många avkommor kan du gå på det. Smedsmo Lindar och Vimmel har också förärvningssäkert möderne och det visar sig i deras förärvning. Fina hingstar alla tre, tycker jag!
Kul med lite kommentarer! Jag har inte träffat några hingstar ännu så dte är lite som att famla i mörkret tycker jag. :) På halvsblodssidan träffar man väl sällan hingsten men å anda sidan kanske det finns fler videor och utsagor om hingstens beteende, utöver tävlingsresultat och avkommor. Jag vill helst se hur hingsten är innan jag helt bestämmer mig men vi får se om det är möjligt. Ska absolut kika mer på mödernet.

Behöver ett sto till så jag kan få mer utlopp för avelsintresset. :angel:
 
Kul med lite kommentarer! Jag har inte träffat några hingstar ännu så dte är lite som att famla i mörkret tycker jag. :) På halvsblodssidan träffar man väl sällan hingsten men å anda sidan kanske det finns fler videor och utsagor om hingstens beteende, utöver tävlingsresultat och avkommor. Jag vill helst se hur hingsten är innan jag helt bestämmer mig men vi får se om det är möjligt. Ska absolut kika mer på mödernet.

Behöver ett sto till så jag kan få mer utlopp för avelsintresset. :angel:

Näe, det kanske finns videos men jag tycker det är jättesvårt att hitta tillräckligt info för att känna sig trygg på väldigt många halvblodshingstar med... Min förra uppfödning som är två år nu valde jag ju ett rätt säkert kort med Crelido som pappa, då jag själv ägt en avkomma samt kände till flera avkommor så var jag relativt säker på vad han lämnade och att han skulle passa bra ihop med mitt sto. Men de hingstar jag tittar på nu har jag inte träffat några avkommor på så det känns mycket mera som en chansning gällande temperament etc.

Tycker absolut du ska åka och hälsa på hingstarna om du har möjlighet, och även försöka se några av deras avkommor. :)
 
Näe, det kanske finns videos men jag tycker det är jättesvårt att hitta tillräckligt info för att känna sig trygg på väldigt många halvblodshingstar med... Min förra uppfödning som är två år nu valde jag ju ett rätt säkert kort med Crelido som pappa, då jag själv ägt en avkomma samt kände till flera avkommor så var jag relativt säker på vad han lämnade och att han skulle passa bra ihop med mitt sto. Men de hingstar jag tittar på nu har jag inte träffat några avkommor på så det känns mycket mera som en chansning gällande temperament etc.

Tycker absolut du ska åka och hälsa på hingstarna om du har möjlighet, och även försöka se några av deras avkommor. :)
Intressant. :)På halvblodssidan är det kanske också rätt svårt att få träffa hingsten innan?

Jag försöker fråga kunnigt folk som kan, men oftast har de en favorithingst eller favorittyp, eller favorituppfödare... så har hittills inte fått samma hingsttips av någon till mitt sto. :laugh: Men det är kul att planera. Ska bli riktigt kul det här, ser fram emot ett föl jättemycket. Och förhoppningsvis är hon en god mamma och bra avelssto så det finns chans att testa många olika hingstar. :)
 
På halvblodssidan är det kanske också rätt svårt att få träffa hingsten innan?
Ja de utländska hingstar är ju inte så lätta att träffa - de svenska däremot är i regel inte svåra att se IRL, många tävlar ju själva och då kan man åka till en läplig tävlinsplats och kolla på dom. Bruksprovet är en annan tillställning som är öppen för allmänhet och man också kan se hingstarna plus att de då har särskilda hingsttävlingr som tyvärr är väldigt dålig uppslutning på - det är annars en ypperlig chans att visa upp sin hingst när läktaren är full med avelsintresserat folk
 
Ja de utländska hingstar är ju inte så lätta att träffa - de svenska däremot är i regel inte svåra att se IRL, många tävlar ju själva och då kan man åka till en läplig tävlinsplats och kolla på dom. Bruksprovet är en annan tillställning som är öppen för allmänhet och man också kan se hingstarna plus att de då har särskilda hingsttävlingr som tyvärr är väldigt dålig uppslutning på - det är annars en ypperlig chans att visa upp sin hingst när läktaren är full med avelsintresserat folk
Det är ju ungefär som på nordsvensksidan då. :) Hingstar ska ju visas regelbundet för sundhetskontroll men där emellan kan man också visa sin hingst på premiering (och göra körprov?) i marknadsföringssyfte.
 
Vi kommer kanske möjlighen ha ett Hertug-sto att betäcka nästa år. Diplomsto, liten (~160), lämnat avkomma med plac i la/msvc ur en av de absolut bästa svenska stofamiljerna för att producera sporthästar. Mycket gummi, väldigt korrekt i benen.

Har inte ens sett stoet ännu, men spekulera kan man ju :angel: Tänker hingst med storlek, ridbarhet och bakben. TAI, skall kunna skicka till Sverige, upp till ca. 25' för bara hingsten. Tips? :D
 
Aha @DressageNerd en "halvtrakehnare" :) vill du ha mer förädlingsblod på stoet ?

Jag vill gärna ha upp benen med lite mer längd och mer luft under magen. Lite mer förädlingsblod sitter aldrig fel på dessa lite äldre ston, men samtidigt vill jag inte förlora bakbenen och talangen för högre samling. Har ägnat något tanke åt Marc Cain e. Millennium ue. Don Primero, känns som ett bra alternativ för att få en fin typ, god storlek och med DP-bakbenen :d
 
Jag tänkte ge mig på något mer energiskt 2018, är väldigt sugen på att testa ET men vem har möjlighet till det i Skåne? Flyinge?
Min hingstlista 2018 ser ut såhär:
  • Secret
  • Apache
  • Indian Rock
  • Vivaldi
  • Desperado
  • D'Egalité
 
Jag tänkte ge mig på något mer energiskt 2018, är väldigt sugen på att testa ET men vem har möjlighet till det i Skåne? Flyinge?
Min hingstlista 2018 ser ut såhär:
  • Secret
  • Apache
  • Indian Rock
  • Vivaldi
  • Desperado
  • D'Egalité

Jag rekommenderar verkligen att köra stoet till Danmark för ET. Höjgård Hestehospital skall enligt uppgift vara bra. De är både mycket kunniga och så har de mottagarston det är möjligt att hyra.
I Sverige bör Bollerup vara ledande inom ET.

En liten fundering, har du sett Secret live? Jag hade honom på ena stoets lista men är efter Bundeschampionatet väldigt inne på att ta bort honom helt.
 
Jag rekommenderar verkligen att köra stoet till Danmark för ET. Höjgård Hestehospital skall enligt uppgift vara bra. De är både mycket kunniga och så har de mottagarston det är möjligt att hyra.
I Sverige bör Bollerup vara ledande inom ET.

En liten fundering, har du sett Secret live? Jag hade honom på ena stoets lista men är efter Bundeschampionatet väldigt inne på att ta bort honom helt.
Tack! Då vet jag vart man kan vända sig gällande ET.
Har inte sett Secret live, dock är han bara en av kandidaterna. Det som är negativt med honom är hans storlek och hans kombination med Zack-Sandro Hit. Dock lär avkomman få det längre bak i stammen. Vad vart det som gjorde att du valde att ta bort honom från din lista?
 
Tack! Då vet jag vart man kan vända sig gällande ET.
Har inte sett Secret live, dock är han bara en av kandidaterna. Det som är negativt med honom är hans storlek och hans kombination med Zack-Sandro Hit. Dock lär avkomman få det längre bak i stammen. Vad vart det som gjorde att du valde att ta bort honom från din lista?

Jag skulle helt ärligt vilja se honom och hans ben live. Över lag vill jag inte få långa skanker på våra avkommor. Men det på bundeschampionat som gjorde mig besviken var hans stela rygg, stampiga bakben och brist på mjukhet i kroppen. Skall jag vara petig tycker jag faktiskt inte Secret har mycket möderne att skryta med heller, men jag var villig att förbise det. Han står kvar på listan, men fortsätter han att de sådär stel ut i ryggen så tar jag bort honom.
 
Jag skulle helt ärligt vilja se honom och hans ben live. Över lag vill jag inte få långa skanker på våra avkommor. Men det på bundeschampionat som gjorde mig besviken var hans stela rygg, stampiga bakben och brist på mjukhet i kroppen. Skall jag vara petig tycker jag faktiskt inte Secret har mycket möderne att skryta med heller, men jag var villig att förbise det. Han står kvar på listan, men fortsätter han att de sådär stel ut i ryggen så tar jag bort honom.
Kan hålla med dig om det. Min tanke gällande det, är att han bara är tre år och nog ganska hårt tagen. Mitt sto fölar inte förrän i slutet av maj, så jag lär hinna se honom som 4 åring innan jag måste bestämma mig.
 
Kan hålla med dig om det. Min tanke gällande det, är att han bara är tre år och nog ganska hårt tagen. Mitt sto fölar inte förrän i slutet av maj, så jag lär hinna se honom som 4 åring innan jag måste bestämma mig.

Absolut hårt tagen, många hundra ston i år och tungt för en ung hingst. Ytterligare en sak som bekymrar mig lite är att han är 3 och ser ut som han är 8. Jag undrar vart det antingen slutar när han är färdigväxt, eller på hur sunt det är med individen som är så... brådmogna? Hittar inte rätt ord riktigt.
Indian Rock gjorde tvärt om och växte lite för mig när han visade upp sig i KWPN i våras och visade på en fin avspänning, mycket god balans och en riktigt härlig galopp. Lätt i kroppen men rätt maffig framtill. Det enda jag saknar är lite mer push bak. Det tyckte jag Ironman (e. Ferro) hade men han verkar inte ha betäckt i år :confused:
 
Absolut hårt tagen, många hundra ston i år och tungt för en ung hingst. Ytterligare en sak som bekymrar mig lite är att han är 3 och ser ut som han är 8. Jag undrar vart det antingen slutar när han är färdigväxt, eller på hur sunt det är med individen som är så... brådmogna? Hittar inte rätt ord riktigt.
Indian Rock gjorde tvärt om och växte lite för mig när han visade upp sig i KWPN i våras och visade på en fin avspänning, mycket god balans och en riktigt härlig galopp. Lätt i kroppen men rätt maffig framtill. Det enda jag saknar är lite mer push bak. Det tyckte jag Ironman (e. Ferro) hade men han verkar inte ha betäckt i år :confused:
Är väldigt förtjust i Indian Rock, såg han live 2016. Tycker att han är ganska komplett, men han var ganska spänd under visningen som 3 åring.
Ironman (e. Ferro) har inte fallit mig i smak. Tycker att han är lite för kvick i traven samt blir lätt framtung i galoppen. Dessutom tycker jag inte om hans halsansättning, vilket är viktigt för mig då mitt sto har ngt kort hals.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
269
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 120
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 802
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp