Hinkar i MJUK plast på internet?

evis

Trådstartare
Nu är jag så j-kla less!! :mad:
På att behöva skrota foderhinkar stup i ett och köpa nya, som måste skrotas igen på kort tid. Jag ger kraftfoder till mina hästar i foderhinkar, och vatten har de i vattenhinkar. Kraftfodret vill jag inte börja ge i krubba igen då jag ser massor av fördelar med att fodra "från marken" (inga krubbor här alltså). Att hälla ut kraften på golvet funkar inte heller i och med att jag har bädd.

Problemet är att de är allmänt stökiga med sina hinkar och nu har jag provat massor av olika sorters hinkar men inga verkar tåla buserierna.

Har för några år sedan klämt och känt (på en ridsportsaffär neröver landet 60 mil bort :p ) på hinkar och foderhinkar som var mycket mjuka i plasten, ni vet - så att en stökig unghingst kan böka runt med den och det bara är att trycka till bunglorna så formar den sej rätt igen. Sån där mjuk plast som aldrig går sönder. De var svindyra så därför köpte vi inga då, men nu börjar jag inse att det betalar sej nog att lägga de slantarna - såna hinkar överlever ju i alla fall mer än 2 vintrar....

Vet ni vilka jag menar?
FINNS det att hitta såna hinkar någonstans på nätet?

Jag har försökt hålla utkik på alla ställen jag kan hitta. Granngården här i stan har inte hemma såna, men de kanske kan beställa hem? :confused: Har inte sett på Biltema eller andra postorderföretag som vi får hem kataloger från.

Men NÅGONSTANS på nätet borde man väl kunna hitta såna?

Second best duger inte, Hööks hade (har kanske fortfarande) foderhinkar i vad de kallar "Mjuk plast" som jag har köpt - och de har hållt i betydligt fler år än de vanliga i hård plast, men nu är de skrotade också. De är inte tillräckligt mjuka helt enkelt.

Sv: Hinkar i MJUK plast på internet?

Jag köpte en som Willab tillverkade för några år sedan, gjord av återvunna däck eller så. Har hittat den nu, under www.willab.se, Hansbos sida. KANGURO heter den och beskrivs som "portabel krubba" och bilden finns under "stalltillbehör", "hinkar".

Det finns en ÅF-lista på sidan också, så det borde inte vara så svårt att hitta en leverantör.

Min har tålt mycket och många hårda tag :)

Menar du de där som finns i massor av färger? Jag har två stycken som har klarat ALLT. (Ett föl som gillar att sparka, bita i och ligga på dom...)

De heter ju nåt speciellt, kan kolla om en stund. Köpte mina på Börjes i Tingsryd, på deras Stallbacken. Om du frågar snällt så kan de säkert skicka..

Annars brukar de ju finnas på mässor också..

En liten undran bara, varför skulle man inte kunna fodra med en krubba på marken för?

Det har vi gjort massor utav gånger i sådana där helt i hård massiv plats, sådana där som är fyrkantiga i formen.

Annars finns det ju olika modeller på hinkar å krubbor utav gamla bildäck. Sådana "krubbor" finns på grann g*rden tillexmepel.

AH! Det där kan nog fungera också, även fast jag tror att det inte var såna jag tänkte på från början.
Är de riktigt "böjliga" och elastiska i gummit de här?

Tack :bow:

Jag har TubTrugs, dom är suveräna och finns i flera färger och storlekar!
pris ca 70-120:- och det finns tillbehör så som lock och "hängare" till dom oxå.
Än har inte min ardenner lyckats mangla sönder sin :banana:

Jag har använt alla möjliga varianter, även hårda krubbor (fast de flesta krubbor brukar ha farliga hakar, sånt vill jag inte ha i boxarna "löst") men allt som är i hård plast går sönder - i alla fall när en unghingst kastar runt dem, lägger sej på dem eller sparkar hejvilt. Just nu har jag två unghingstar tillsammans och de är proffs på att demolera hinkarna. De hårda hinkarna är det mycket större åtgång på än mjuka hinkar - mjuka hinkar tappar helt formen men det är lättare att "trycka till" dem och fortsätta använda, de hårda tappar kanske inte lika lätt formen men när de gör det så går de sönder/spricker/blir hål i.

Jaa, Tubtrugs var det nog! :idea:

De är suveräna. Känns nästan som gummi, fast ändå är de stabila. Min lille har till och med legat på sin, men det var bara att böja tillbaka.

http://www.allox.se/tub.htm

japp en sån TubTrugs har jag oxå :) har en 26 liters som jag ger kraftfoder i, eftersom min häst stökar runt har jag satt i en krok i vägen som jag hakar i handtaget i, funkar jättebra!! Visste förresten inte att företaget fanns i partille :) Går även finemang att ha vatten i tror att jag haft min i ett år och det enda som är slitet är att det är lite repor på handtagen. REkommenderar verkligen den!

Ah sökte på TubTrugs och ser att det är väldigt böjligt plast. Men var kan man hitta det? På nätet?

JO då funkar ju inte transportkrubbarna som dom heter (kom på namnet nu), men prova dom på grangården dom har mamma å hennes kompis till sina unghästar å dom jäklarna kan hästen stå å hoppa på om dom vill, bara att böja tillbaka. Hållt i många år trots mammas kompis häst vilda fodringsrutiner...

Dom är svarta, ganska låga men har en bra stor rund yta ner till å så är det handtag på dom. Håller för allt kan jag lova. Byggfirmor har liknande saker utav samma material som man kan ha vatten i, sådan stor har vi i hagen med vatten i å dom mishandlas ordentigt å håller. Fast man måste nog komma till en ganska vällsorterad å stor bygghandel som har i princip allt. Kommer inte ihåg namnet på den där jag köpte min.

evis skrev:
Ah sökte på TubTrugs och ser att det är väldigt böjligt plast. Men var kan man hitta det? På nätet?

Hm...borde väl finnas i webshoppar eller så kanske nån kan hjälpa dej ta hem? Granngården?
Har ju själv inte dom problemen då *host harkel* jag själv handlar direkt av grossister:angel:

Fast vilka från Granngården är det du menar?
Jag har några Granngården-hinkar och krubbor nu som jag inte är riktigt nöjd med. Har ett par i rejält hård plast som jag har haft inne hos di stora hästarna (som inte demolerar på samma sätt som småttingarna) men hade helst bytt ut dem då det lossnar små flisor ifall de trampar på kanten.
Det är dom som finns i vinrött, grönt och svart. Har inte sett så mycket andra hinkar eller krubbor på mitt Granngården.

Har visserligen en vattenhink från Granngården (fast den är köpt på Hööks från början tror jag) som är superbra, den är i hård plast med ena sidan platt och rymmer väl kanske 30-40 liter (??), den har hållt i 3 år nu utan minsta skråma. Men vattenhinkarna är det mycket mindre åtgång på, antagligen för att de är fulla med vatten hela tiden :idea:

Helst vill jag ju ha foderhinkar som är så där låga. De är lugnast när de äter ut såna.

Har för mej att jag såg just Tubtrugs på granngården i "vår" by...MIL från där du verkar bo dock :crazy:

Den är rund å inte så hög, svårt att beskriva mer än jag redan gjorde i föregående inläg. Men den är i liknande mjuk plast fast lite stabil i sig å vändbar, böjlig, stampbar. Blir så svårt att visa bild när dom inte lägger ut produkter på internet å vissar bild. Om du har möjlighet att åka till dom så bör du nog hitta dom ganska lätt utifrån min beskrivning, annars är det bara att fråga efter en krubba, berätta hur den ser ut å säg att det är dom som klarar av att bli överkörda utav en traktor. För det är dom. Kan ju inte ta bild heller eftersom jag inte bor i närheten. Fast vi kasnke åker förbi idag å då kan jag få ut en bild på söndag för vi ska åka bort över helgen.

evis skrev:

Dessa har jag sett bli pulvriserade redan dag 1, av en fyrhovad vandal. Ingen höjdare, han fastnade dessutom i handtaget.

Jag har Kangaroo-krubborna som bl a finns på Granngården, helt suveräna. Går att böja ihop så de är lätta att bära med en hand också. Jag vill gärna träffa den häst som kan ha sönder en dylik! :D

Hm undrar om det är dom jag menar, du kan inte lägga ut bild?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka