Hippo grow alfa

Saile

Trådstartare
jag hittar inte hur mycket smrp det innehåller?
Jag vill ge min 34 åring ett snällt, energirikt, foder. Skulle alfan passa till det?
Just nu äter han samma foder han ätit i flera år men upplever honom som väldigt tunn och han äter redan 2 kg plus 5 dl krafft muskel samt att vi precis börjat ge lusern + betfor (även linfröolja).

Men är det mest till hästar som ska muskla sig och som rids mycket?

Vad är det för skillnad på müslin och pelletsen?
 
behöver du ett energirikt foder så kanske du ska komplettera med ett sporthästfoder av nåt slag.
Jag brukar ge Vitafor Derby + lusern när jag vill öka hullet på nån häst, av någon anledning.

Grow alfa är nog mer ett avelsfoder, än ett sporthästfoder. (förutsatt "normalvärden" på grovfodret)
 
Instämmer med ameo, i min värld är Alfa ett proteinfoder i första hand. Vill jag öka även energi brukar jag lägga till en skvätt olja vid servering.
 
@Saile ge hästen mer energi . En så gammal häst kan du inte bara fodra på med smrp - det går åt massor med energi att smälta det, och vid överskott på protein sliter det på lever och njurar på en äldre häst.
Som flera andra klokt påtalat så är hippo grow alfa främst ett avelsfoder.

Jag hade velat se över hela foderstaten för din häst inkl det kraftfoder du ger i större mängd som redovisat . Se till att veta värdena på ditt grovfoder som grund och se sen över energi och protein givan på det tillskotts kraft du ger .
Jag tror inte det är mer protein du vill ha utifrån din redovisning utan mer energi .
 
behöver du ett energirikt foder så kanske du ska komplettera med ett sporthästfoder av nåt slag.
Jag brukar ge Vitafor Derby + lusern när jag vill öka hullet på nån häst, av någon anledning.

Grow alfa är nog mer ett avelsfoder, än ett sporthästfoder. (förutsatt "normalvärden" på grovfodret)

Ok! Är det skillnad på proteinet eller något då eller?
Han är ju 34 år och går endast lite promenader ibland, sporthästfoder känns som det gör dom pigga bara?
 
Ok! Är det skillnad på proteinet eller något då eller?
Han är ju 34 år och går endast lite promenader ibland, sporthästfoder känns som det gör dom pigga bara?
Du måste ta reda på

* din hästs behov
* vad foderstaten ger

Då krävs alltså en grovfoderanalys för att veta vad du behöver komplettera.
 
Du måste ta reda på

* din hästs behov
* vad foderstaten ger

Då krävs alltså en grovfoderanalys för att veta vad du behöver komplettera.

Hur vet jag min hästs behov? Förutom att se på honom hur han ser ut?

Grovfoderanalys har jag tyvärr inte. Jag vet jag vet, man bör ha det. Vi har haft det en hösäsong på 18 år och dom har alltid varit friska och fina i hull (peppar peppar).
Har däremot tänkt ta analys till nästa säsong, skulle gjort det denna säsongen men det blev aldrig av. Just för att se över mineraler.

Men nu är det ändå snart dags för bete, hur gör man då?
Jag vet ju att man ska vara försiktig med proteinet. Linfröoljan han får ska man ge 60 ml till storhäst och 30 till ponny, han är islandshäst så han får 30 ml.
 
Ok! Är det skillnad på proteinet eller något då eller?
Han är ju 34 år och går endast lite promenader ibland, sporthästfoder känns som det gör dom pigga bara?
Sporthästfoder innehåller mer energi, fler MJ, fler kalorier, per kg. Energitillskott gör inte nödvändigtvis att hästen blir piggare - blir du själv piggare av en pizza eller en påse godis?
Det ett sporthästfoder gör är att tillföra mer energi/tuggtid och överskottet (=det som inte går åt för underhållsbehovet) kommer lägga sig på hullet.
Energiöverskott blir hull.
Proteinöverskott kan vara lite svårare för kroppen att hantera, lite beroende på vad det är för proteinkälla. Det viktigaste är att hästen får den mängd protein den behöver för att täcka underhållsbehovet med råge, sen är det främst energi som behövs för att hålla hullet bra.

Har du analys på grovfodret? Vet du att du behöver ge proteinkoncentrat? (krafft muskel) Eller gissar du bara?
 
@Saile som sagt : din häst är väldigt gammal och då krävs det ytterligare att foderstaten verkligen ges på ett konkret sätt utifrån hästens behov .

Har du ingen koll på grovfoder värdena i grunden blir alla dina frågor/ oro helt omöjliga att försöka svara på ....
Du shoppar i blindo i fråga om olika fodermedel/tillskott du nämner att du fodrar med....
Men nej - extra energi tillskott i foderstats balansen innebär inte utifrån din tråd och frågor att hästen bara blir "pigg" ....
 
@ameo @mackan

Tack för era svar! Nej, det är ju alltså inte analyserat. Anledningen till att han får muskel är för att han lagt på sig bra av det. Men jag skulle vilja ha något som är typ som näringsdryck till gamla människor ;) skämt åsido, jag vill inte behöva ge så mycket foder men det är det som han ätit som hållt honom i bra hull. Han har alltid varit väldigt känslig, lätt gått ner i vikt. Den säsongen vi analyserade så gick han ner i vikt därför har vi struntat i det efter. Däremot så vill jag ändå ha koll så att dom får i sig rätt mineraler och sådant, men som sagt innan så ska jag ta analys nästa sommar.

Just nu går jag efter hur han ser ut och handlar därefter. Han är blank och fin i pälsen men är i tunnaste laget, han går ner när han fäller och jag antar att det inte blir lättare med åren.

Men hur gör man på sommaren då? Dom går på magert bete. Hans hagkompis är en tjockis och vi vill inte släppa honom med någon annan pga skaderisken, istället tar vi alltid ut honom varje dag så han får äta ordentligt.
 
Det närmaste "näringsdryck" du kommer är energirika sporthästfoder. De är ju energirika just för att man inte ska behöva ge så stora mängder av det.

Min egen gammelgubbe, 28 år och shetlandsponny, brukar tappa hullet den här tiden på året, inte så mycket för att han fäller av tror jag, utan snarare för att han prioriterar att gnaga på de få grässtrån som sticker upp istället för att stå med nosen i höbalen och mala i sig (fri tillgång). Då brukar jag ge honom ½ kg betfor (torrvikt) som jag häller bort överskottsvattnet ifrån. Sen blandar jag det med ½ kg vitafor Derby och ½ kg lusernpellets. Fukten från den avrunna betforn gör att pelletsarna luckras upp en aning - utan att bli gröt som min gubbe ogillar - så att de blir lite lättare att tugga i sig. En sån portion om dagen får han så längee behov finns.
 
Jag kan bara hålla med om Vitafor Derbyn, har sett väldigt bra resultat när man lagt till det för hullets skull, är dessutom ett snällt foder när man tittar på innehållet!
Melasserad betfiber
Kornkli
Linfrökaka
Vete
Vetekli
Lucernmjöl
Melass
Rapsolja
Fruktos
 
Det närmaste "näringsdryck" du kommer är energirika sporthästfoder. De är ju energirika just för att man inte ska behöva ge så stora mängder av det.

Min egen gammelgubbe, 28 år och shetlandsponny, brukar tappa hullet den här tiden på året, inte så mycket för att han fäller av tror jag, utan snarare för att han prioriterar att gnaga på de få grässtrån som sticker upp istället för att stå med nosen i höbalen och mala i sig (fri tillgång). Då brukar jag ge honom ½ kg betfor (torrvikt) som jag häller bort överskottsvattnet ifrån. Sen blandar jag det med ½ kg vitafor Derby och ½ kg lusernpellets. Fukten från den avrunna betforn gör att pelletsarna luckras upp en aning - utan att bli gröt som min gubbe ogillar - så att de blir lite lättare att tugga i sig. En sån portion om dagen får han så längee behov finns.

Tusen tack! Ska genast kolla på det.
 
@ameo
Min mamma ringde till en butik som är återförsäljare för vitafor, dom hade inte det hemma men rekommenderade dynavena? Har du (eller någon annan) erfarenhet av det?

Har googlat men hittar inte så mycket mer än att det är bra för muskler, jag vill ju ha fett!
 
jag har ingen erfarenhet av dynavena, men om jag bortser från att jag personligen föredrar svenskproducerat foder, så är det inte ett fodermärke du ska fastna för utan du ska ha en specifik sort som har ett energifoder.

Det jag gillar specifikt med Vitafor Derby är dess låga stärkelseinnehåll och att det är helt fritt från havre. Och att det tillverkas i Sverige av produkter från svenska bönder.
 
jag har ingen erfarenhet av dynavena, men om jag bortser från att jag personligen föredrar svenskproducerat foder, så är det inte ett fodermärke du ska fastna för utan du ska ha en specifik sort som har ett energifoder.

Det jag gillar specifikt med Vitafor Derby är dess låga stärkelseinnehåll och att det är helt fritt från havre. Och att det tillverkas i Sverige av produkter från svenska bönder.

Dynavena låg på 13 MJ (vitafor ligger väl på 12?) men hade mycket mer protein (105 och 140) om jag förstod det hela rätt. Råfett var båda på 5%. På dynavenas hemsida så står dom fodersorterna hon i butiken rekommenderade att dom är lämpliga till digivande ston, unghästar eller hingstar som ska betäcka..
 
Dynavena låg på 13 MJ (vitafor ligger väl på 12?) men hade mycket mer protein (105 och 140) om jag förstod det hela rätt. Råfett var båda på 5%. På dynavenas hemsida så står dom fodersorterna hon i butiken rekommenderade att dom är lämpliga till digivande ston, unghästar eller hingstar som ska betäcka..
Och digivande ston och unghästar ska ha högt med protein.
Det är inte nödvändigt för din fullvuxna häst med såpass högt proteininnehåll, om du har ett bra grovfoder. För även om proteinbehovet verkar öka lite när de blir äldre, så är det inte alls i klass med divigande ston och unghästar.
Om jag vore du skulle jag undvika högproteinfoder - fortfarande förutsatt att du har ett bra grovfoder med vettigt proteininnehåll - för att inte överbelasta systemet med att processa mer protein än nödvändigt. Välj energifoder istället, med lägre proteininnehåll.
 
Har googlat men hittar inte så mycket mer än att det är bra för muskler, jag vill ju ha fett![/QUOTE]
Dynavena låg på 13 MJ (vitafor ligger väl på 12?) men hade mycket mer protein (105 och 140) om jag förstod det hela rätt. Råfett var båda på 5%. På dynavenas hemsida så står dom fodersorterna hon i butiken rekommenderade att dom är lämpliga till digivande ston, unghästar eller hingstar som ska betäcka..

Kom ihåg när du jämför energin på svenska foder och utländska att kolla om energin är angiven i samma enhet. Vi använder ME i Sverige utomlands tror jag det är DE och den siffran blir högre! Många säljare lurar sina kunder med de siffrorna!
 
Att "falla ur" tillhör det normala åldrandet. Din vän är ju faktiskt jätte gammal. Pytsa i honom så mkt mat han orkar äta (du har ju fått en del tips ovan) och är han pigg och glad skulle inte jag orora mig så mkt att han är tunn, han kanske faktiskt inte kan bli rundare pga sin ålder :heart
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 120
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 067
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 339
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp