Hippologen 2010

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Banana Breeze
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 58
  • Visningar Visningar 8 752
B

Banana Breeze

Lite nyfiken på vad ni tycker, ni som planerar att söka!

Man blir ju i fortsättningen inte längre behörig till Hippologprogrammet genom utbildningsbakgrund, yrkespraktik på ett halvår krävs!

Bra/ dåligt? :confused:

Sv: Hippologen 2010

Du menar att man behöver praktisera i ett halvår innan man blir behörig att söka?

Bra, mycket bra.

Jag tror att det kommer att göra utbildningen bättre.

För ofta tycker jag att hästmänniskor har pinsamt dåligt med kunskap rörande det de faktiskt håller på med.

Jag vet inte om jag ska söka nästa år eller året efter. Men jag har lite funderingar på utbildningen. Finns det nån bra hemsida man kan kolla in för mer info?
Så nu behövs minst 6 månaders praktik innan man söker, går det lika bra om man jobbar med hästar eller måste det vara praktik? Annars då? Gäller det fortfarande att man ska ha matte b och vad vad det mer man skulle han nu? Engelska a, svenska b och biologi a, var det så? Fler ämnen man ska ha? Räcker det med godkänt?

Går första året på hippologen nu, och för min egen del var det jättenyttigt att jobba ett tag efter studenten. Man får lite mer koll på vad man ger sig in i och en lite annan syn på att jobba med hästar. Hur roligt som helst och skulle inte vilja jobba med något annat men det krävs ju att man verkligen är intresserad för att vilja hålla på med det jämt. Så jag tkr det är jättebra!

Vet inte hur det ser ut med antagningskraven till nästa år, men för min del så var det godkänd som gällde.. Står en hel del om utbildningen på slu:s hemsida..http://www.slu.se/?id=362&programkod=yhipp

Är iaf lite om utbildningen som den är nu..:)

(- Sammanhållen utbildning inom hästområdet omfattande minst 640 timmar/gymnasiepoäng på hästkurser.)

betyder detta att man inte kan söka in till hippog programmet om man gått samhälle språk på gym, och inte gått en enda hästkurs???
orättvist i så fall!! jag hade tänkt utbilda mig till ridlärare nu efter gymnasiet, kan jag inte göra det utan att ha gått naturbruks gym med häst inriktning?? läser nu nk B, matte C och sv B. jag har ridit och jobbat med hästar i 14år.

Senast ändrad:

Läs igenom texten noga så förstår man allt.

Saxat från SLU

Behörighet
Förutom grundläggande behörighet för högskolestudier krävs särskild behörighet i vissa ämnen samt vissa övriga krav:
- Matematik B
- Svenska B
- Biologi A/Naturkunskap B

Sedan så läser man detta;

Övriga krav: Yrkeserfarenhet genom ett av följande alternativ:

- Sex månader på heltid i egen eller annans hästverksamhet.

- Fyra månader på heltid på praktikplats godkänd av Hästnäringens yrkesnämnd.

- Sammanhållen utbildning inom hästområdet omfattande minst 640 timmar/gymnasiepoäng på hästkurser.

aha^^ jag läste fel:D yey! jag kan ändå söka:)
tack!! fick nästan panik när jag läste det, trodde att jag skulle få gå om gymnasiet.O_o
ska söka praktik till våren så jag kan söka till flyinge nästa år:D

PRECIS!! :cool:

Får lite panik över att inte veta om man är behörig eller inte nu när de ändrar!

Kan väl hjälpas åt att uppdatera tråden när vi får svar angående det ;) !

nej, har ingen. går sista året på gymnasiet, men ska söka en praktik plats som är godkänd av Hästnäringens yrkesnämnd under sommaren/våren. så att jag kan söka till Flyinge nästa höst eller året efter.

Var där på Öppet Hus idag. Tror den nya tre-åriga utbildning kommer bli jättebra. Man väljer numera mellan ridhäst, travhäst och islandshäst. De har tagit bort fystestet, intervjun och teoribiten. Så nu är det bara rid-/körprov, häst vid hand och hantering. Sen tar de in en trejddel på gymnasiebetygen, en tredjedel på högskoleprovsresultatet och en tredjedel på antagningsprovets poäng. Alla måste dock klara att få godkänt på antagningsprovet.

Var där på Öppet Hus idag. Tror den nya tre-åriga utbildning kommer bli jättebra. Man väljer numera mellan ridhäst, travhäst och islandshäst. De har tagit bort fystestet, intervjun och teoribiten. Så nu är det bara rid-/körprov, häst vid hand och hantering. Sen tar de in en trejddel på gymnasiebetygen, en tredjedel på högskoleprovsresultatet och en tredjedel på antagningsprovets poäng. Alla måste dock klara att få godkänt på antagningsprovet.

Oj vilken förändring!
Vet någon varför de har ändrat i antagningen?

Lite nyfiken på vad ni tycker, ni som planerar att söka!

Man blir ju i fortsättningen inte längre behörig till Hippologprogrammet genom utbildningsbakgrund, yrkespraktik på ett halvår krävs!

Bra/ dåligt? :confused:

Så det räcker alltså inte med att ha gått naturbruk-häst längre?

Det stämmer nu att man inte kan gå in direkt på gymnsiepoängen, nu krävs det arbetserfarenhet.
Detta har gjorts för att de ska försöka uppnå en ännu högre standar, var även dags för lite uppdateringar, då det har varit lika dant i många år nu.

640 timmar? :O
Är inte det mycket?
Jag går i 9an nu och ska söka ett hästgymn. för att sedan jobba ett år eller så efter studenten och sedan tänkt gå hippologen.
Så jag lär ju ändå få behörighet, men tyckte ändå att 640 lät ganska mycket.
Det ska jag ta och kolla upp, hur många poäng man läser häst på de olika gymnasierna alltså. :)

Är det inte lite motstridigt att öka de kraven för högre standard och samtidigt ändra i antagningsproven vilket kan leda till sämre standard?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 394
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 654
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Jag vet inte om den här hör hemma på Barn eller på Allmänt, men nu fick den hamna här. Om moderator vill flytta på den så går det...
Svar
18
· Visningar
973
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 457
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka