Hiskelig restskatt!

Först en revisor hjälper aldrig till med löpande bokföring och årsredovisning- det gör en redovisningskonsult/ekonom. En revisor granskar företagets redovisning och ser till att den uppfyller lagkrav. Att säga att man går till sin revisor när man får hjälp med skatten och bokföringen är som att säga att man går till tandhygienisten för att gipsa benet 😜

Det kan inte vara så att redovisningskonsulten
- Missat att ta den redan inbetalade prelskatten i beräkning?

Kan någon förklara för mig hur detta går ihop. (Jag fick beskedet från min revisor - eller vad det kallas). Jag har en enskild firma på sidan om mitt A-skattade jobb. I det A-skattade jobbet fick jag tillbaka 30 000:- (men detta slås ihop av revisorn när han skriver bokslutet för 2024).

I det F-skattade företaget (enskild firma som sagt) fick jag ihop en vinst på 634 615:- Slutskatten blev 555 873:- (!!!). Jag har betalat 291 335:- i skatt (trodde inte vinsten skulle bli fullt så stor). Kvar att betala inom kort är 268 200:- :nailbiting: Då har han dessutom dragit av 207 800:- till en periodiseringsfond, som jag alltså tar upp om några år då inkomsten antagligen är lägre.

Alltså, jag är helt för att betala skatt, men det här är ju makalöst! Av 634 000:- får jag behålla ungefär 79 000:- Det kan väl inte stämma???

(Jag är dessutom pensionär så jag borde väl ha lite lindring pga det??)
Din redovisningskonsult borde förklara för dig hur det går ihop. Eftersom din enskilda näringsverksamhet skattemässigt är ihopsyltad med alla dina andra inkomster så går det inte att säga så mycket mer än att det låter väldigt högt. Så antingen saknas det nån avgörande information här, eller så är det nåt som är fel. Hur hög är din tjänsteinkomst (a-skatten) och har du några andra bilagor till deklarationen än NE?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka