Hissringsbett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nyrelski
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 568
N

Nyrelski

Hur funkar detta bettet? Finns i rakt med

33115.jpg

Sv: Hissringsbett

Borde det inte fungera ungefär som ett pessoa fast men att det glider mindre efter ringen. Alltså att det tar stopp snabbare så att det inte faller igenom lika lätt?

Nate skrev:
Borde det inte fungera ungefär som ett pessoa fast men att det glider mindre efter ringen. Alltså att det tar stopp snabbare så att det inte faller igenom lika lätt?
Pessoa tror jag inte då det inte finns någon hävstångseffekt alls på det. Detta verkar nog mer uppåt i hästens mun. Men det är bara som jag tror ;)

Haha, och hur tror du ett pessoa verkar?

Nyrelski: Det är ett gagbett. Dus ätter sidostycket i övre skåran och tygeln i undre. Tar du i tygeln snurras bettet och går uppåt i hästens mun, som ett milt gag. Inget jag ridit på sjläv dock.

Nu vill jag bara rätta dig lite:angel:

Pessoa har ingen hävstångseffekt, det är ett hissbett. Pessoabettet verkar uppåt i munnen det med

Ok, tack för svaren alla :bow:
Ingen som har ridit på det eller har em bild på när det används? Jag tycker inte alls om att rida på pessoa, men det verkar ju inte riktigt bli samma "avknäppnings effekt" på detta. Eller?

Jag försöker rida så mycket som möjligt på vanligt tränsbett och hade väl inte tänkt använda det egentligen, bara nyfiken på hur det funkar...

Jag skulle gissa att det fungerar som ett pessoa men med ett stopp till skillnad från ett pessoa... Inget jag skulle prova...

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
465
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?