Lutten

Trådstartare
Vann några burkar Hitargo, står att det är koncentrerad energi i kolhydratsform, typ. Men vad är det ens egentligen? Är det ens något man bör ge en distanshäst där man vill ge långsam energi som ska räcka en hel dag? Hästen i fråga är inte av det heta slaget, så ur den synvinkeln spelar det ingen roll.
 
Hitargo är stärkelse som ska lagras i musklerna för att fylla på glykogenlagret, ungefär som när vi människor kolhydratladdar inför en ansträngning. Jag har ingen aning om hur stor effekt det har på häst, men tillverkaren påstår att det ska ge bättre ork osv :)
 
Vann några burkar Hitargo, står att det är koncentrerad energi i kolhydratsform, typ. Men vad är det ens egentligen? Är det ens något man bör ge en distanshäst där man vill ge långsam energi som ska räcka en hel dag?

Eftersom du vann burkarna så kan du väl använda dom. Om man läser den information som ges om produkten så finner man följande:

Sammansättning: Nedbruten fraktionerad stärkelse med hög molekylvikt.

Produkten innehåller således stärkelse och du kan använda den för att fylla på glykogenförråden i musklerna och i levern. Hästen använder sedan glykogenet som energikälla under träning/tävling. Ger du produkten före träning/tävling bör du följa den rekommendation som ges, dvs. ge i så fall produkten 4 – 7 timmar före träning/tävling. Bäst är dock att ge produkten omedelbart efter träning/tävling. Då är musklerna som mest mottagliga för att fylla på glykogenlagren. Produkten har dock ingen ergogen effekt, dvs. den har ingen prestationshöjande effekt. Det är dock viktigt att glykogenförråden är fyllda före träning/tävling annars får hästen förlita sig på fett som energikälla och musklerna kan då inte arbeta anaerobt.

Socker och stärkelse är ingen ”långsam energiform” eftersom glukos tas upp snabbt i blodet och kan därför användas relativt omgående. Detta har dock egentligen ingen betydelse i ditt fall eftersom hästen lagrar den glukos den inte använder omdelbart som glykogen i muskler och i levern. Denna lagrade glykogen kan sedan användas när hästen behöver den.

Jag skulle dock själv inte köpa denna produkt. Jag föredrar att ge ett naturligt foder som innehåller lättsmält stärkelse, t.ex. havre. Havre innehåller dessutom protein som också behöver fyllas på efter träning/tävling.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 066
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp