Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Juzzzen

Trådstartare
Blir verkligen knäpp..har suttit senaste veckan och spånat på en ras som skulle kunna vara perfekt för oss här hemma..Men det är jättesvårt, nästan omöjligt känns det som!

Vårt läge:

Vi får barn i April
*Jag är hemma from nu, heltid och har på så sätt tid med en liten valp. (arbetsberfriad pga uppsägning, arbetsbrist)

Sen är jag hemma med barnet minst ett år, sen kommer det lösa sig(vill inte avslöja mina planer här än men hunden kommer inte behöva vara ensam länge stunder )
Sambo jobbar heltid men vill gärna ha en hund att gå ut med, då han behöver ha motivation till att komma ut och röra på sig efter jobb och på helgerna.

Problemet är att vi har lite olika erfaneheter och syn på vad vi ska ha för hund!
Jag har haft hund och tränat aktivt med familjens cockerspaniel under många år,valp,lydnad, agility och skaffade sen min egna hund, en blandis som visade sig ha jättemkt problem(hund från spaniel som var mkt misshandlad) som jag tränade med, och som idag är en glad hund, men dock har han sina dåliga dagar. Han bor kvar hos min mamma då han inte klarar omställningar speciellt bra, så han fick stanna hos min mamma när jag flyttade för hans skull.

Sambo har haft en hund som han inte var så engagerad i, så han har inte samma erfarenhet som mig. Men ändå växt upp med hund

Sambo vill ha en större hund, eller iaf en mellanhund. Han går mer på utseendet, och erfarenhet från hundar han mött och vill inte "ha en liten lurv som springer här, skrämmer inte bort några tjuvar direkt" (OBS:inte så att han vill ha en stor skrämmande hund!!Ingen hävda sig grejj! Men vill ha en hund, inte liten råtta, som han uttrycker det)

Hundar han varit inne på som jag känner nej till efter att ha kollat upp:
Labrador(för aktiv, kräver i värsta fall väldigt mkt mer än jag kommer orka ge, lite för stor för mig oxå, då jag vill ha möjlighet till agiltity)
Amstaff(jättefina trevliga, men jag tror även här att aktiveringsgraden är för hög, med tanke på att jag kommer ha barn,häst vissa dagar och sen hund)
Golden(för klumpig för mig, vill ha en smidigare variant)
Schäfer(långhårig i så fall, eftersom jag tycker den är lite "tråkig" utseende mässigt den korthåriga, men oavsett för klumpig och stor för agilityn. även här en brukshund som nog kräver mer än jag kommer kunna ge iaf första åren)

Jag känner att jag vill ha en hund som:

Gillar att jobba när man är ute, men kan ta att man kanske inte rå tränar varje dag. Av/på knapp allså
Kan vara med i stallet och ut på ridturer
Inte för klumpig och kan träna agility några gånger i veckan/månaden..beror på tid och medryttare osv(färdigvuxen vovve såklart)
Mellanstor (för mig får den vara mindre, men sambo vill ha en mellanhund allra minst, så tjuvarna iaf tvekar att komma in;))
Lydnad vill jag träna, men inte på högre nivå. (Klickerträning ger mkt, men dte kan man ju göra med i stort sätt alla hundar så det tar jag inom parantes)
Promenader i skogen och ute på hundträffar.
Pälsvård spelar för mig ingen roll, jag tycker det är kul, men sambo vill inte ha en för långhårig hund.

Mest jag som kommer ha hand om hunden i början, även om vi är två som ska ha hunden. Helgerna är vi ju båda med på ett annat sätt och kommer träna tillsammans, ta promenader osv.

Jag vill ju ha valpen nu innan jag ska ha barnet, så har man första tiden med valpen gällande rumsrenhetsträning och lugn omställning, bara valpen och jag:)

(Jag är superkär i engelsk cocker, och jag tycker den är perfekt för oss.. men sambo tycker dom har får långa öron och för mkt päls)

det enda jag känner är att alla hundar man kan tänka sig, kräver rätt mkt aktivering, och jag vill inte skaffa en hund som inte får vad den behöver, det ska vara rättvist för hundens skull! Samtidigt som jag inte vill ha en hund som bara vill vara prydnad..(Vilken hund vill det, men ja ni fattar)

Sambo säjjer det att snart får vi korsa två olika så vi får vad vi vill ha, men som jag förklarade för honom, att det är svårt att veta vad man får egenskapsmässigt i blandisar(även om jag är väldigt anti sönderavlade renrashundar, han är mer innne på blandras efter ett program på Tv där dom visade hur sönderavlade många hundar är)Finns många fina blandisar, men jag känner att jag vill ha koll på vad jag får..Så en renrasig känner jag mest för..

Är mina krav för höga, kanske borde jag inte ha hund alls just nu? Ge mig era åsikter!

Så HJÄLP..jag blir galen!
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Schnauzer? Dvärg/mellan? Underbart trevliga, glada o sociala hundar. Smidiga men ändå mycket hund, kanon både i stallet o på planen. Dessutom fäller de inte ;) Är helt såld på dessa små djur o ska aldrig ha någon annan ras!
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Japansk Spets?

Kanske för liten för din sambo, men väldigt livlig glad och samarbetsvillig.

28397063.jpg


28397069.jpg
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Hur mycket tid kommer hunden få per dag ungefär?

Är det promenader så hunden kan vara lös eller blir det mest koppel på under de flesta promenaderna?

Beroende på vad du svarar här och eftersom ni kikat lite på Amstaff så kanske en Staffordshire Bullterrier vore något att kika på?

26692620.jpg


Jag brukar benämna rasen som: Aktiv sällskapshund och i hemlandet går den under namnet : Nanny Dog :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Dvärgschnuzern har jag varit inne på, men sambo gillar inte dem, vill ha en lite större hund, tror inte han gillar utseendet heller..större schnauser har jag tyvärr bara dålig erfarenhet av och det känns som de kräver mer än jag kan ge..

Spetsen är för liten tyvärr..och inget för sambon..

Hunden kommer få ca 1-2 h promenad om dagen(utöver kisserundor och stalldagarna)
Målet är att ha hunden lös, bor på landet och nära skog, så mkt sånt blir det..Och så mkt lös som möjligt. Vill gärna ha en hund som är kontaktsökande av denna anledning..men samtidigt är det ju något man får jobba upp, och förtjäna från hunden såklart, ;)vilket jag absolut kommer göra. Älskar att träna men känner att ja inte kommer ha så mkt tid som jag vill till detta, iaf så länge bebisen kräver mkt, och hästen sitt sina dagar. men hunden ska vara med både på promenaderna, ut i trädgården(har stor tomt) och i stallet varje dag!
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Ja, dom är jättefina,:love: och vi har ju varit o nosat på amstaffen..men så Staffordshire bullterrien kräver inte lika mkt? Samtidigt som jag gärna vill ha en hund som vill arbeta och köra en runda på agilitybanan(så länge det är en individ som finner glädje i det såklart!)nån gång då och då, så vill jag att vovven kan nöja sig med promenaden/stallet vissa dagar, när man kanske har mkt att stå i med bebis osv..
 
Senast ändrad:
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

sambo vill ha en mellanhund allra minst, så tjuvarna iaf tvekar att komma in;)
Men har storleken verkligen betydelse för det? Jag har en Jack Russell Terrier och människor som har respekt för hundar skrämmer hon rätt så bra. Hon är världens trevligaste enligt mig, men nog är hon skarp i de lägen där det behövs. Inget lurv som springer omkring helt klart.

Sen är ju frågan om man verkligen vill att ens sällskapshund ska få rollen att skrämma bort inbrottstjuvar. Det handlar ju om när hunden är ensam hemma i så fall och då hade jag hellre skaffat mig ett bra larm än satsat på att hunden hade gjort jobbet. Även inbrottstjuvar kan vara beväpnade och göra hunden illa eller rent av döda den.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

En Flatcoated retriver så klart:
Låt mig presentera världens bästa hund, Molly:

mollyvalp.jpg

molly.jpg

HPIM4917_Ellinor_Hallett.jpg

HPIM4919_Ellinor_Hallett.jpg

DSC_15882008-12-25_12-44-00Ellinor_Hallett.JPG


Hon är alltid glad och positivt till allt man vill göra. Jätte snäll med barn. tål verkligen allt, tycker hon det blir jätte jobbigt går hon ifrån. Har aldrig varit agresiv mot något eller någon. Jätte snäll mot alla djur. (våra katter har högra rang än henne, hehe) Älskar all form av lek och bus och vill gärna göra det så mycket som möjligt. Så form man kommer in så kopplar hon direkt av och går och sover tills det är dags att gå ut igen. Aldrig haft problem med att hon tuggat sönder saker eller sånt.

Din krav:

Gillar att jobba när man är ute, men kan ta att man kanske inte rå tränar varje dag. Av/på knapp allså
När hon är ute så är det fullt med energi, annars är hon en riktig soffpotatis
Kan vara med i stallet och ut på ridturer
Jag brukar ta med min, väldigt lätt lärda så inga problem att ta med
Inte för klumpig och kan träna agility
Min är tränad, hon tycker det är jätte kul och är väldigt bra på det också, snabb och smidig, Falttarna är mycket slankare i kroppen än en labbe eller Golden, visserligen är min tjej lite för stor och grov för rasen (liknar mer en han hund) men fortfarande jätte smidig, och som sagt älskar agility
Mellanstor
Är väl lite som en smalare golden kanske
Lydnad vill jag träna, men inte på högre nivå.
Mycket lättlärd och arbetsvillig, Min blir iaf överlycklig när vi tränar
Promenader i skogen och ute på hundträffar.
Glad mot alla nya männsikor och andra hundar, aldrig varit agresiv. Tilllåter även barn att hänga i öronen

Pälsvård spelar för mig ingen roll, jag tycker det är kul, men sambo vill inte ha en för långhårig hund. Ganska lätt, borsa bakom öronen lite nu och då annars sköter den sig istortsätt själv, fäller 2 gånger om året

Bonus bild bra för hon är så söt:
DSC_23512009-01-05_13-20-40Ellinor_Hallett.JPG
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Jag håller med Calazirya och röstar för Staffordshire Bullterrier.
Tycker det låter som om det skulle passa er och den är inte jättestor (min hane är ca 41 cm i mankhöjd och väger 17,5 kg) och inte liten heller, man kan ta dom under armen om det skulle vara så. Robust hund som funkar till nästan allt och min är iaf lös nästan jämt, noll jaktintresse, glad i människor, hänger med på allt. Tackar inte nej till lite skoj och lek men klättrar inte på väggarna om det ibland blir lite mindre aktivering.

Jag är helt nöjd med mitt rasval, det enda negativa är att min hund fryser så när det är dåligt väder så man får klä på honom lite.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Vit Herdehund kanske??
Mina är aktiva ute och när man ska arbeta med dem, men lugna inne. Dör inte heller av att "ha tråkigt" någon dag.

För mer info om rasen gå in på www.vitherdehund.com





 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Tänkte också på schnauzer men eftersom det redan var avfärdat så kan jag istället inflika att jaktgolden ju är slankare (och smidigare?) än en "vanlig" golden. Dock tror jag att de ligger ungefär som labrador i aktivitetsbehov?

Kortklippt pudel i valfri storlek kanske?

Och rent OT: Är det verkligen lättast med en valp innan du får barn? Tänker mest på att det kanske inte är det lättaste tillfället att torka kiss och bajs från golv, bära valp i ev. trappor osv när man är höggravid?

I övrigt tycker jag dina krav är vettiga, inte alls för mycket! Du ska se att ni snart hittar er ras också.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Nja men jag vet inte varför du fått för dig att Amstaffen är superkrävande heller?

Staffen är mer förarvek än Amstaffen, mer will to please.

Men det är riktiga clownar så man måste ha en stor portion humor om man ska uppskatta rasen fullt ut :)
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Helt OT men måste bara...även om dvärgschnauzern är mindre än mellanschnauzern så kräver den INTE mindre av sin ägare.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Jag trodde att flatcoated retriver generellt behöver mycket aktivering?
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Måste inflika lite och hålla med dig bara. Jag kan inte påstå att dom Amstaffarna jag träffat är superkrävande faktiskt. Som sagt, dom flesta är inte speciellt förarveka, så det kan vara en utmaning att få till viss lydnad.

Mina är så aktiva som jag väljer att dom ska vara, utöver minimikraven för vilken hund som helst - dvs dagliga promenader och tid med familjen.
Det är vad dom får varje dag. Sen har dom alla olika behov av aktiviteter. Men allihopa klarar långa perioder av bara promenader och enkel mental stimulans, precis lika bra som dom klarar perioder av stenhård fysträning, spår, uppletande och lydnad varje dag.
Enligt mig så mår dom bra av att få leka lösa, gå långa promenader och att få aktivera hjärnan några dagar i veckan med diverse olika uppgifter.

Ligger jag i influensa så nöjer dom sig med korta promenader, extremt enkla tricks/annat inomhus och att bara få vara med. Det enda jag kan märka av då är att dom blir mer busiga, gärna leker inomhus med varandra exempelvis.

Bara ett litet tillägg till tråden sådär.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Visst behöver flat ganska mycket aktivering, men intejättemycket, annars var våran flat och några andra flattar jag vet om väldigt lugna. Vi hade vanliga promenader från 20 min till 60 min 3-4 gånger per dag. Minst en gång på ca en timme. Fick vara lös ibland, lite skidåkning på vintern, leta i snön ibland, dra en pulka nån gång, simma ibland på sommaren, "vanlig aktivering". Det är ju ingen sällskapshund i den mening att den nöjer sig med ett varv runt kvarteret och sen ligger den och väntar på nästa gång, men det är heller, enligt min erfarenhet, ingen hund som måste aktiveras hela tiden.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

På dina krav, och din sambos, så tror jag också att en staffe skulle passa er. :)
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Nej, jag tror inte att dom är superkrävande, men jag har kollat runt lite och det verkade som dom krävde mer än jag/vi kunde ge,..men det verkar som jag fått det rent om baktassen då! Bebben kan ju mkt om amstaff vad jag förstår, så jag antar att jag fått fel för mig om du skriver att så är inte fallet..:)
Men vad jag kan se så kräver dom snäppet mer än Staffen..Tror nog nästan Staffen skulle passa oss bättre iaf, rent storleksmässigt för min del, vill ju gärna ha en lite mindre vovve, sen gillar jag att staffen kallas nanny dog;)
*kl*
Staffen verkar mkt intressant nu, har kollat runt lite på nätet, och pratat med sambon, så vi ska iaf ta och hälsa på hos nån kennel och se vad vi känner!

Men kom gärrna med fler förlag allihop, kul och se vad folk tycker!
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Det är inget krav så, mest att det är bra och ha en hund..Det finns många som tvekar att gå in i hust när där finns hund, oavsett ras..så egentligen handlade dte inte såå mkt om det, mer att han är mer för större hundar än små. Självklart ska man skaffa larm om man är osäker och så:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 711
Senast: Åsa A
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 207
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 152
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp