Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Vilken fin tjej:love:
Dock har jag fått uppfattningen att dom är väldigt aktiva överlag? Gillar annars typen, ser så där lagon studsig ut:D tusan vilken skönhet:laugh:
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

halvkl*
Jaktgolden behöver ju en del aktivering efetrsom det är en arbetande hund, har kollat upp dem lite med, för dem hade jag kunnat tänka mig oxå..Men för högt aktivetsbehov tyvärr..

Ja, har tänkt lite på det med, men det blir inte så mkt bärande i trappor, (bor i hus) torka kiss och bajs ska nog gå bra, man får vara lite påhittig;) Nämen skämt och sidor vill jag gärna ha valpen innan bebisen kommer, så man har hunnit börja lite nätt så där..sen blir det ju mkt och göra med valp och bebis ändå;) det beror ju på om vi hittar nån fin vovve tills dess, anars får det kansek vänta lite, kände mer att rent tidsmässigt och så var det superbra just nu:)

ann80: självklart! Det är ju en aktiv hund vilket som..Bara dte att dom stora märks mer i skadegörelse och i styrka om dom är understimulerade än dom små. .(vet en som var så understimulerad att den bet hål i en badrumsdörr,ett mega hål. synd om hunden såklart:()

simba_112: Dom är jättevackra!:) Men är dom inte vallhundar? Dom brukar kräva en hel del aktivering och få tänka?
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Du har inte övervägt att ta en lite äldre hund som åtminstone är rumsren? Det är ju ganska kort tid kvar till april. Då kan du fokusera mer på individ än ras och hitta lämplig jycka.

Har själv en slank och röd jaktgolden som är den ultimata familjehunden och inte kräver mycket alls (tyvärr) som jag tog som två-åring.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Helt OT men måste bara...även om dvärgschnauzern är mindre än mellanschnauzern så kräver den INTE mindre av sin ägare.

Här måste jag säga emot dig. En dvärgschnauzer kräver inte ens i närheten av vad en schnauzer gör. Schnauzern är vassare och behöver få jobba för att må bra, dvärgarna är vekare och de allra flesta nöjer sig med bara promenader. En schnauzer är mycket mera hund än en dvärg. Dock så klarar och orkar dvärgen lika mycket som en schnauzer, men de kräver det inte.

Såklart finns det schnauzrar som är som dvärgarna i sättet och tvärt om men dessa är undantag.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Jo, har tänkt lite på det, men samtidigt så vill jag ha valp denna gången..Med tanke på vad jag gått igenom med min förra omplacering som var 3 när jag tog över honom(ok, han var ett extremfall) så känner vi att vi vill ha en "oförstörd" valp..Vill gärna ha en hund från början helt enkelt!:)

Ja, det är inte så lång tid tills april, men ändå lite tid att komma in i rutin och som sagt all tid att fokusera på lilla valpen. Sen blir det så klart inte så att valpen blir bortglömd eller så, men då har man kommit en liten bit på att hitta varandra och rutiner som kan funka...
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

*KL*
Tycker också att staffen verkar passa in bra och den är ju klockren till agility. Är otroligt charmad av rasen :).

Finsk lapphund annars? Visserligen ganska långhårig men med lättskött päls. Hänger gärna med på vad du hittar på men är inte så krävande.

Du har ju även den något mindre isländska fårhunden, en ras som visserligen tycker om att jobba men som nöjer sig med att få "vara med" och få lite hjärngympa därimellan.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Kul och höra att Staffen nog skulle passa oss:)

*kl*
Om man vill "känna" lite mer på rasen, kan man ringa en kennel och få komma ut och hälsa på hundarna?Är det uppskattat? Blir ju i så fall en kennel som inte har valpar just nu, det känns ju lite risky annars, fast och andra sidan har jag bestämt att det blir ingen hund förrän vi är riktigt säkra på vad vi ska ha, så det blir bra för både hunden och oss..men huh, staffevalpar är ju nåt av det sötaste..så;)
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Jag hade tyckt att det var kul, som uppfödare, om jag kunnat hjälpa till med att "förmedla" kontakt/insyn i rasen, om någon funderade på att börja med min ras...
Jag tror att dom flesta seriösa uppfödarna tänker och känner likadant som mig!
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Ja, och jag känner ju som jag sa förut, att du verkar vara väldigt seriös:)
Man tycker ju att det borde vara så överlag, får väl kolla runt lite och höra sig för helt enkelt:) hade det varit amstaffen hade vi gärna hälsat på hos dig iaf:D
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Visst behöver flat ganska mycket aktivering, men intejättemycket, annars var våran flat och några andra flattar jag vet om väldigt lugna. Vi hade vanliga promenader från 20 min till 60 min 3-4 gånger per dag. Minst en gång på ca en timme. Fick vara lös ibland, lite skidåkning på vintern, leta i snön ibland, dra en pulka nån gång, simma ibland på sommaren, "vanlig aktivering". Det är ju ingen sällskapshund i den mening att den nöjer sig med ett varv runt kvarteret och sen ligger den och väntar på nästa gång, men det är heller, enligt min erfarenhet, ingen hund som måste aktiveras hela tiden.

Instämmer. Visst trivs dom med mycket motion, det gör väl nästan alla hundar men dom klarar sig faktiskt om man inte skulle ha tid nån dag. Behöver liksom inte vara ute och cykla med hunden 3 timmar om dagen.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Vilken fin tjej:love:
Dock har jag fått uppfattningen att dom är väldigt aktiva överlag? Gillar annars typen, ser så där lagon studsig ut:D tusan vilken skönhet:laugh:

Tackar. Jo hon är vacker hon

Det är väl sådär. hon vill ju ut och motioner men hon klarara sig liksom
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Nu får jag väl hela Buke på mej. Men tar den risken.

Skaffa inte hund när du väntar barn. Ett barn tar massor av tid o det gör även en hund. Visst är det gulligt med alla som är ute o går med barnvagn o har hund vid sidan men vardagen är inte alltid så.

Du skriver att din sambo vill ha en hund att gå ut med efter jobb o på helger. Men han hade ju haft hund som han inte var engagerad i vad säger det kommer bli ändring nu?

Vilken omställning för hunden som fortfarande är valp när barnet kommer att dela er tid med en liten knodd som bara kräver mer o mer tid.

Vad händer efter din föräldratid gått ut? Har ni tid med jobb barn hem o hund. Har ni ork?

Nu är ju valet erat o ni ville ha tips på ras.

Du skriver att golden är för klumpig. Har en golden själv o den är inte det minsta klumpig. Snäll på alla vis o helt underbar att jobba med. smidig som en gazell skulle jag inte vara klumpig själv som en elefant hade hon absolut startat i agillity med.

kanalett5.jpg


Sen en sak som man måste tänka på är att bara för att en ras har rykte om sej att kräva mycket så är det inte säkert att alla gör det. Alla hundar är individer o vill man ha en lugn hund så väljer man inte den mest aktiva i kullen. Med en seriös uppfödare så får man underlaget som man formar själv. Ingen seriös uppfödare skulle ge dej den mest aktiva i kullen om du säger att du vill ha en lugnare tex jaktgolden eller flatcoated retriever. Nu tror jag visserligen att en riktig jaktgolden kan vara svårt att få om man inte har tanken att starta på jaktprov. Sen finns det även utställningsavlade som inte är stora tjocka o slöa. Var kritisk när du köper hund.

O om det inte kom fram så tycker jag att en golden är en alldeles ypperlig familjehund som man kan använda till mycket.
Kan även berätta om min flatte som är väldigt hyper o virrig. När han är inärheten av ett barn eller en äldre människa så är han så försiktig o varken bits (håller i handen) eller hoppar. Trots att han är full av energi ute så är han lugn inne.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Nej inte får du hela buke på dig inte ;)

Jag kan till viss del hålla med dig, jag har en 8 månaders här hemma och jag är sjukt tacksam för att våran hund ändå var över 2 år när vi fick barn, grunderna sitter!

Att man som sambos delar på ansvaret är A och O, vi har faktiskt delat upp träningspassen under en vecka så att man vet vilken dag man har motionsansvaret för hunden.

Man kan ha tur att få ett "nöjt" barn som jag, hon gjorde inte mycket väsen av sig alls första 2 månaderna, jag kunde lätt träna med Zaga och dottern sov tryggt i vagnen. Men man kan få en vagnhatande bebis, en kolikbebis m.m och då blir det med ens mycket jobbigare.

TS:
Jag antar dock att du och sambon pratat igenom allt fram och tillbaka.. Om ni bestämmer er för en staff får du gärna PM:a om du vill :)
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Alltså sorry, men jag reagerar väldigt mkt på att det i princip är din sambo som styr vilken hund ni ska skaffa, fast det är du som kommer vara absolut mest engagerad i den som jag förstår? :confused: Nog för att man kan kompromissa och båda ska vara med på det, men det är väl ändå DU som måste få sista ordet?
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Nu får jag väl hela Buke på mej. Men tar den risken.

Skaffa inte hund när du väntar barn. Ett barn tar massor av tid o det gör även en hund. Visst är det gulligt med alla som är ute o går med barnvagn o har hund vid sidan men vardagen är inte alltid så.

Du skriver att din sambo vill ha en hund att gå ut med efter jobb o på helger. Men han hade ju haft hund som han inte var engagerad i vad säger det kommer bli ändring nu?

Kanske skulle skriva att det var när han växte upp, han var inte gammal när dom skaffade henne;)..och det var inte hans hund utan mer hans mamma, så det var inte det att han inte ville vara engagerad och var lat, utan för att det helt enkelt var en familjehund som var mest fäst vid hans mamma..så engagemanget handlade inte om det, utan jag ville mer skriva att han är uppvuxen med hund, men inte så engagerad som jag varit i mina hundar..

Vilken omställning för hunden som fortfarande är valp när barnet kommer att dela er tid med en liten knodd som bara kräver mer o mer tid.
Jo, fast oavsett ålder på hunden så blir det ju en omställning, tycker jag..Tycker inte det är en nackdel att det är en valp,då vänjer den sig vid läget ganska tidigt. men som jag sa hade jag ju gärna velat ha valpen snart, så man har lite tid att få in rutiner, lära känna sin valp, innan man får två valpar;)

Vad händer efter din föräldratid gått ut? Har ni tid med jobb barn hem o hund. Har ni ork?
Har tänkt på detta också, men eftersom jag alltid haft både hund, häst, smådjur och annat för mig, i mitt liv, och trivs när det är fullt upp, så kommer detta troligtvis inte bli några problem. Självklart är det annolrunda med ett barn, men vi är ju inte den första som skaffar hund och har barn..Tror vi kommer fixa det. Men självklart är det ju sådant vi snackar igenom nu. Men oxå därför jag är så noga med att hunden inte är en arbetsnarkoman som varje dag kräver enormt, för det kan bli svårt vissa dagar..Sen har jag planer som kan underlättar saker och ting i framtiden, men som sagt inget jag vill skriva ut här..

Nu är ju valet erat o ni ville ha tips på ras.

Du skriver att golden är för klumpig. Har en golden själv o den är inte det minsta klumpig. Snäll på alla vis o helt underbar att jobba med. smidig som en gazell skulle jag inte vara klumpig själv som en elefant hade hon absolut startat i agillity med.

kanalett5.jpg


Sen en sak som man måste tänka på är att bara för att en ras har rykte om sej att kräva mycket så är det inte säkert att alla gör det. Alla hundar är individer o vill man ha en lugn hund så väljer man inte den mest aktiva i kullen. Med en seriös uppfödare så får man underlaget som man formar själv. Ingen seriös uppfödare skulle ge dej den mest aktiva i kullen om du säger att du vill ha en lugnare tex jaktgolden eller flatcoated retriever. Nu tror jag visserligen att en riktig jaktgolden kan vara svårt att få om man inte har tanken att starta på jaktprov. Sen finns det även utställningsavlade som inte är stora tjocka o slöa. Var kritisk när du köper hund.
Givetvis, alla är individer och det får man ju prata med uppfödaren om, och som du sen säger, kolla hur valparna är. Speciellt föräldrarna vill man ju träffa och kolla av, plus sjukdomar osv. Kritiska ska vi absolut vara!:)

O om det inte kom fram så tycker jag att en golden är en alldeles ypperlig familjehund som man kan använda till mycket.
Kan även berätta om min flatte som är väldigt hyper o virrig. När han är inärheten av ett barn eller en äldre människa så är han så försiktig o varken bits (håller i handen) eller hoppar. Trots att han är full av energi ute så är han lugn inne.

Jättefin vovve, jaktgolden är som sagt jättefina:)

Tack för ditt inlägg och åsikter!:bow:
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Nja, kan ju verka så iofs när du säjjer det..Men samtidigt hade han fått styra så hade det inte varit nån snack om saken, då hade vi nog haft en stor schäfer, labrador, amstaff eller liknande här hemma just nu;)

Jag vill att vi båda ska vara överens, och respekterar att han kanske inte vill ha en liten sötlurv här hemma, samma som han respekterar att jag säger nej till hundar som är för aktiva för vår familj. Det vi försöker hitta är en hund vi båda vill ha, som vi båda valt..jag kommer som sagt vara den som har hand om hunden första året mest, men man måste också tänka att en hund lever minst 12 år (får man ställa in sig på iaf) och för att båda ska vara engagerade ska det ju vara ett gemensamt beslut!

jag har själv varit och nosat på amstaffen som var hans förslag, dock tyckte jag dom verkade för aktiva, och lite för stora, och han har varit med mig och tittat på cockerspanieln och tyckte dom var ljuvliga men ville gärna ha en lite mindre lurvig vovve med mindre öron. Vi diskuterar och respekterar varandras åsikter, men vi kom lixom ingenstans så därför la jag ut ett inlägg,och det var ju kanon, fått många tankeställare och tips, och som det ser ut nu lutar det mkt åt Staffen, vi ska bara iväg och känna av rasen lite.

Men tack för din reflektion, uppskattar ärliga åsikter!:bow:
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Självklart måst båda vara överens om val av ras. Jag kanske läste lite slarvigt och sen är det ju inte alltid så lätt att få fram allt i skrift heller. :)

Pappa gick faktiskt också och muttrade lite hemma, när mamma skaffade en (stor) sheltie efter att ha haft riesen, men nu är han den som gullar mest med min pyttelilla sockersöta sheltie ;). I smyg då haha.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

jag har själv varit och nosat på amstaffen som var hans förslag, dock tyckte jag dom verkade för aktiva, och lite för stora, och han har varit med mig och tittat på cockerspanieln och tyckte dom var ljuvliga men ville gärna ha en lite mindre lurvig vovve med mindre öron.

Jack Russel eller Dansk Svensk gårdshund? Kan inte jättemycket om rasen, men utseendemässigt och aktiveringsmässigt kanske den kan passa?
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Jo, men det skulle nog kunnat tolkas så, så jag förstår dej;)

hehe, jaa, det blir ju så, man älskar ju dem oavsett, men män vill ju gäärna inte visa att dom uppskattar dom små lurvtussarna;):D
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Alla människor är ju olika, och det får man väl acceptera.

Jag skaffade valp när jag var gravid, han kom när jag hade ca 5 mån kvar av graviditeten - och det gick alldeles utmärkt. Jag lade grunderna medan jag var gravid (Och nej, jag hade ingen superlätt graviditet, utan kraftiga foglossningar tidigt, sammandragningar konstant osv). Vi miljötränade, lärde in dom vanligaste kommandona, övade på inkallning, han blev rumsren.
När bebisen kom fortsatte vi med nya rutiner bara. En vagn med på promenaderna, och lydnadsträningen planerades aldrig in utan togs när bebisen sov - oavsett när.

Just den hunden och min son, som nu är 3 år, är otroligt sammansvetsade än idag. Sonen ser Benjamin som sin storebror, och är jättestolt över att just han har världens bästa storebror som tar hand om honom minsann... :D

Så TS;
Följ din magkänsla! Man brukar veta om man klarar av det eller inte, och om man själv har tänkt på backup ifall man får kolikbebis, om båda hjälper till etc etc.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 699
Senast: Åsa A
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 198
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 142
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp