Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Jättefin vovve, jaktgolden är som sagt jättefina:)

Tack för ditt inlägg och åsikter!:bow:

Det är ingen jaktgolden utan en s.k DP. I grunden en blandning mellan jakt o utställningsgolden. Men på min hund är det rätt så långt ner till rena linjer åt något håll. Men en sak har du rätt i hon är jättefin:angel: Tack
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

oj, sorry:o.Inte så insatt så jag ser skillnaden, o jag missade nog det i texten:p! Blev lite snurrig där ..men som sagt, jättefin:D
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Tack för ditt inlägg, precis så jag tänker oxå, barnet och vovven blir som syskon nästan då;)..och magkänslan ska följas, absolut:bow:
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Det mesta vall jag sett i mina är att de ser efter "sin" flock, vilket enligt mig är väldigt bekvämt då de sällan springer särskilt långt bort.
Om du jämför med tex en bordercollie skulle jag definitivt inte kalla mina för vallhundar.
Beroende på varifrån du väljer din hund så kan den passa alldeles utmärkt som en "vanlig familjehund".
Min ena nöjer sig med att bara lulla runt och kräver inte särskilt mycket övht även om hon tycker det är kul att göra saker, medan den andra kan kräva lite mer då hon har lite mera go i sig.

Men jag håller nog faktiskt med de övriga att en staffe skulle nog passa er fint :)
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Här kommer några förslag:

Tollare är lite mindre/lättare än golden.
Nova scotia duck tolling retriever är hela namnet på rasen.

(Mellan)schnauzer - nackdel trimning
(Mellan)pinscher
Man har ju numera tagit bort "mellan" på dessa raser.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Här måste jag säga emot dig. En dvärgschnauzer kräver inte ens i närheten av vad en schnauzer gör. Schnauzern är vassare och behöver få jobba för att må bra, dvärgarna är vekare och de allra flesta nöjer sig med bara promenader. En schnauzer är mycket mera hund än en dvärg. Dock så klarar och orkar dvärgen lika mycket som en schnauzer, men de kräver det inte.

Såklart finns det schnauzrar som är som dvärgarna i sättet och tvärt om men dessa är undantag.

Och där är vi inte alls av samma åsikt. Men jag skulle även vilja säja att det beror på vilka linjer resp är avlade för, dvs bruks/sällskap osv.
Men som sagt det är helt OT i denna tråden :grin:
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Tibbeterrier skulle nog kunna funka fint. Min kräver lite aktivering men det går lätt att lösa med ett nos eller lydnadspass då och då, det är inte det här i närmast outslitliga behovet som tex en brukshund har. Agility och lydnad går fint på nöjjesnivå (en del är riktigt bra). Det är trevligt att kunna ha en hund att träna med när andan faller på utan att man känner att man "måste" hela tiden. En ett par av min uppfödares valpköpare tävlar i lydnad å agility men de flesta gör det inte.

Väldigt sympatisk storlek sådär till knäet. Lagom liten för att kunna få plats i bil och knä utan problem men stor nog för att inte vara en golvmopp. De gapar egentligen inte i onödan men låter man dom "vakta" genom att skälla så låter de väl avskräckande. På MHt visade min med all tydlighet att de där spökerna gjorde bäst i att stanna där de var - men så fort han fick chansen så rusade han fram för att checka av och när det visade sig vara vanliga trista okända personer så var de ointressanta.
Kapar man pälsen så försvinner "gullighetsfaktorn" ganska rejält.
ceasarbildspel3.jpg

ceasar7.jpg

p1010050.jpg

Lite pälslängdsvariation på min Ceasar
 
Senast ändrad:
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Fast om man tycker att labbar och flattar är lite för aktiva hundar så är väl inte Tollare ett bättre alternativ (även om dom är smidigare och mindre) för de flesta av dom är ju minst lika aktiva som labbar och flattar?
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Tibben är jättefin:) Kollat lite på dem med faktiskt, som sagt hade sambon nog föredrgit en nerklippt sådan i så fall..jag tycker båda varianterna är trevliga, även om lurv varianten är otroooligt charmigt:love:

Kommer inte riktig ihåg varför jag inte tittade vidare, var kanske att dom hade en tendens att vara skälliga(?) ..hmm..minns inte..

Tack för tipset och infon!:bow:
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Ja,helt rätt.. Tollaren är utseendemässigt och storleksmässigt perfekt, MEN dom kräver mkt, om inte mer än vissa labbar faktiskt..Därför finns dom inte med på listan längre. Dessutom har dom en tendens att vara lite reserverade(beror ju helt klart på linjer osv spklart) men huvudsaken till att jag inte väljer dem är deras aktiveringsbehov! Men utseendemässigt:love:
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Här kommer några förslag:

Tollare är lite mindre/lättare än golden.
Nova scotia duck tolling retriever är hela namnet på rasen.
För högt aktiveringsbehov, ängslighet och reservation är tyvärr fortfarande vanligt, även om det blivit bättre pga bättre linjer i aveln

(Mellan)schnauzer - nackdel trimning
Tyvärr är schnauzern inget för oss, skulle vara en dvärg i så fall, men det är inte aktuellt.
(Mellan)pinscher
Inte min typ av hund tyvärr, även om dom är väldigt charmiga!
Man har ju numera tagit bort "mellan" på dessa raser.


Tack för ditt inlägg iaf! Alltid uppskattat!:bow:
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

*kl*
Större, mindre lurvig och kortare öron än cockern: En welsh såklart! Den utimata hunden för en aktiv och sportig familj/person som vill ha en glad hund som hänger med på allt och tycker träning är skoj i lagom doser, det är väl som rasen ser ut idag ingen hund för den som vill lyckas på jaktprov eller klättra snabbt i klasserna, men det är en hund som verkligen är LAGOM! (förutom när det kommer till gladhet, för dom är verkligen överglada, svansen går mest jämt och alla är potentiella nya bästa kompisar!)

Min fina kille:
DSC01077.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

*KL*

Det finns ju massor med raser som man inte tänker på heller.
Har ni tex sett Landseer? Jag gillar hundrasen och jag tror att den skulle passa. Den är normalt vaktig, passar ypperligt på landet och kräver motion, men inte galet mycket aktivering.
1198058028landseer.jpg


landseer.jpg


Irländsk setter. Kommer i både röd och röd/vit.
rase_284_2.jpg


Münsterländer
http://www.vassfjarden.com/bilder/Ella_Fina.jpg

Det finns ju massor med hundraser om man bara läser på lite.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

*kl*
funderat på portugisisk vattenhund? jag har ingen större personlig erfarenhet av dem, men de är i rätt storlek, och, vad jag har hört, ofta "lagomt" krävande aktivitetsmässigt.
annars kan jag lätt hålla med om vit herdehund, mamma har en som i grund och botten är självaktiverande och otroligt lättlärd. dock tror jag att man ska vara väldigt noga när man väljer uppfödare.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Jag har ingen erfarenhet av schnauzer men pinchern är däremot en ganska krävande hund att uppfostra.

Jag röstar för att ni tar en titt på welch eller springer spaniel. Dom kan också vara lite sådär att uppfostra, men har lagom aktiveringsnivå för era behov, trevliga som familjehundar (förutsatt att man uppfostrar barnen också förstås :)) och lämplig för den typen av liv som ni har att erbjuda.

Jag hoppas att din sambo ändrar sig angående både blandras- och utseendet på hunden. Jag har samma "dilemma" då min käre andra hälft kärade ner sig i en schäfer för några veckor sen och nu är övertygad om att det hade varit ett bättre alternativ för oss. Jag själv är helt inne på golden. Skapligt stor skillnad på en golden och en schäfer;):D

Lycka till!
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Här måste jag säga emot dig. En dvärgschnauzer kräver inte ens i närheten av vad en schnauzer gör. Schnauzern är vassare och behöver få jobba för att må bra, dvärgarna är vekare och de allra flesta nöjer sig med bara promenader. En schnauzer är mycket mera hund än en dvärg. Dock så klarar och orkar dvärgen lika mycket som en schnauzer, men de kräver det inte.

Såklart finns det schnauzrar som är som dvärgarna i sättet och tvärt om men dessa är undantag.

Haller med falukorw här. Jag tycker att Schnauzern gar mer att brukshundshallet med tanke pa vad den kräver av sin ägare, medan Dvärgschnauzern verkligen passar in under sällskapshundar. Min egen hade aboslut nöjt sig med skogspromenader och mys i soffan, även i sina unga ar, men efterosm jag ville göra mer än sa sa han inte nej till det heller. Tycker att en dvärgschnauzer anpassar sig väldigt bra till sin ägare; vill man bara promenera i skogen sa gör den det, vill man däremot träna lydnand, spar, agility etc. sa gör den det med!
Väldigt behändigt tycker jag ;)


Rekommenderar jag inte. Det är ju en renoldlad jakthund, som naturligtvis mar bäst av att fa jaga. Vad jag förstar finns det hos TS inte nagra sadana ambitioner....
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

*KL*

Det finns ju massor med raser som man inte tänker på heller.
Har ni tex sett Landseer? Jag gillar hundrasen och jag tror att den skulle passa. Den är normalt vaktig, passar ypperligt på landet och kräver motion, men inte galet mycket aktivering.
1198058028landseer.jpg


Missade du att hon ville träna agillity? En lanseer skulle jag inte tro passa på en agillity bana.
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

Tycker TS flatten är för krävande ska hon absolut inte ha en Setter (oberoende av typ) eller münsterländer. Båda typerna av hund är underbara hundar - OM man är jägare eller på annat sätt mycket aktiv med sin hund. Alla settrar (gordon/engelsk setter dock mer än irländsk) och münster är renodlade jakthundar och passar definitivt inte till den "lagom" aktive.

TS, jag tror att en spaniel kan passa er perfekt!
 
Senast ändrad:
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

cavalier king charles spaniel!:love: UNDERBARA hundar!:love::love:
ALLA borde ha en lite cavvis!!!:love::love:

vill du inte ha så mycket päls kan man alltid klippa:idea:, som jag (om du inte vill ställa ut förstås...:angel:)


/ en sann cavalierälskare!
 
Sv: Hittar ingen som passar! Rashjälp tack!

*KL*
Missar jag något eller har ingen föreslagit springer spaniel? Vore inte det något för er, du som gillar cocker och din man som vill ha lite större hund?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 711
Senast: Åsa A
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 203
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 152
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp