Hittat kattunge

Narcissa

Trådstartare
Jag hittade en kattunge i förmiddags. Den satt vid en åker och skrek. Var på andra sidan vägen från oss så otroligt att den inte blivit påkörd. Jag har sökt ägare men misstänker att den är dumpad.
Jag har såklart tagit in den och den bor inne hos oss för tillfället. Problemet är att jag bara har haft stora stallkatter innan och aldrig någon unge. Kan ni säga hur gammal den är? Väger inte mycket.
Hur sköter jag den bäst?❤️❤️ IMG_20190807_151505.jpg
 
Jag hittade en kattunge i förmiddags. Den satt vid en åker och skrek. Var på andra sidan vägen från oss så otroligt att den inte blivit påkörd. Jag har sökt ägare men misstänker att den är dumpad.
Jag har såklart tagit in den och den bor inne hos oss för tillfället. Problemet är att jag bara har haft stora stallkatter innan och aldrig någon unge. Kan ni säga hur gammal den är? Väger inte mycket.
Hur sköter jag den bäst?❤❤Visa bifogad fil 34482

Skulle säga runt 4-5 månader. Hane eller hona? Om hane kan du se om den är kastrerad? Har du kollat om den är chipmärkt?
 
Jag känner inga kulor eller annat heller! Inget tydligt alls.
Tyvärr tror jag att det är en sommarkatt. Hemskt. Imorgon åker han till ny ägare. Vi kan inte ha kattungar för våra hundar tar den om de får chansen och det får inte hända!
 
Ett tillägg ang chippad katt :
Om katten är chippad och en annan person tar den dvs någon som bara ”tagit över den” från nån utan att känna till att den är chippad/tänka på att den borde chipkollas innan osv... om chippet då sen kollas i framtiden av någon anledning , (tex vid rutinbesök hos veterinär) kan det bli jätteledsamt för den nya ”ägaren” till kissen som inte vetat att katten faktiskt tillhör någon annan - som kanske dessutom letat efter och saknat sin katt . 😞
 
Ett tillägg ang chippad katt :
Om katten är chippad och en annan person tar den dvs någon som bara ”tagit över den” från nån utan att känna till att den är chippad/tänka på att den borde chipkollas innan osv... om chippet då sen kollas i framtiden av någon anledning , (tex vid rutinbesök hos veterinär) kan det bli jätteledsamt för den nya ”ägaren” till kissen som inte vetat att katten faktiskt tillhör någon annan - som kanske dessutom letat efter och saknat sin katt . 😞

Har själv varit med om det. En som kom in med en katt den trodde var hemlös och därför tagit in den hos sig. Den hade bott där i över 6 månader. Kom in för en hälsokoll där det visade sig att den hade chip och en ägare som förtvivlat letat efter sin katt i flera månader. Den som hittat katten hade aldrig varit inne för chipkoll utan bara antog att den inte hade någon ägare.
 
Nu har kisen åkt till nya ägaren. Vi kollade chip men fanns inget. Vi är överens om att om ägare dyker upp så får katten åka tillbaka dit. Det är väl dock inte så troligt. Jag har iaf annonserat överallt känns det som.
Nu är han i säkerhet från vägar och rovdjur. Älskade lilla katt.
 
Nu har kisen åkt till nya ägaren. Vi kollade chip men fanns inget. Vi är överens om att om ägare dyker upp så får katten åka tillbaka dit. Det är väl dock inte så troligt. Jag har iaf annonserat överallt känns det som.
Nu är han i säkerhet från vägar och rovdjur. Älskade lilla katt.

Bra gjort både att hjälpa den och att annonsera. Jag räddade ju en katt en november. I en snöstorm. Katten dök upp vid mitt dåvarande jobb, var helt utmärglad och full i fästingar trots årstiden. Ingen märkning däremot kastrerad. Jag anmälde till polisen och annonserade överallt inkl papperstidningen.

Visade sig tillslut via annons i lokaltidningen att den rymt 2 km från den hittades, 6 mån tidigare. Ägarna hade antagit den blivit påkörd och dött och hade varken polisanmält eller annonserat efter den.

Det skar i hjärtat lämna igen den, men det var ju deras katt.

Men även de man känner att de kan garanterat inte ha ägare kan ha en ägare som vill ha tillbaka sin katt. Men har man kollat märkning, annonserat och anmält till polisen har man ju gjort allt man kan. Så kudos till dig/er.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp