hjääälp!!

L

lotta_k87

nu vet jag inte vad jag ska göra längre. min häst är som ett MONSTER när man borstar honom före ridning och när man kommer med sadeln är han hemsk. han hoppar framåt och försöker både bita och sparka. han har haft ont i ryggen i somras, men inte ens då gjorde han såhär. han är frisk för övrigt.. när man rider är han jätteglad och snäll och likaså efter ridningen. då står han stilla när man borstar av och är jätteglad och gosig. jag fattar bara inte vad det är med honom . nån som varit med om något liknande?
jag vet inte alls vad jag ska göra längre. ska man straffa honom på nåt sätt?! hittills har jag sagt till honom på skarpen,smällt till honom på bogen när han hoppar fram på det där viset. men det fungerar oftast inte och dessutom känner jag mig så elak efteråt :crazy: . jag har haft honom i ett år nu och jag tror inte han testar mig nu. han har haft många ägare innan han kom till oss och jag tror att han är lite osäker, men sådär får han bara inte hålla på. snart blir väl nån skadad. hjälp! vad ska jag göra??? :cry:
 
Prova att bara massera istället för borsta ett slag. Med vante eller handduk kanske.
Prova en annan sadel.
/T_B
 
hur menar du då? jag brukar massera honom då och då, men man hinner ju inte varje dag.. sadeln är utprovad så den ska passa.
tack för tipsen iaf
 
Pälsfällning är ett vanligt fenomen såhär års på griniga hästar! Prova att ge extra B vitaminer.
 
ojdet har jag inte tänkt på. ska testa. tackar och bockar :bow:
 
Kanske ska du prova med att ta ut en kiropraktor och kolla igenom hästen? Hade problem med att en av mina stampade omkring så fort sadeln skulle på, men vid ridningen visade han ingenting, tog ut kiropraktor som gick igenom hästen och fann att några kotor låg liite liite fel, han rättade till detta och hästen står nu snällt på gången vid sadling. Värt att prova.
 
vad gör hästen om du tar in den från hagen och bara ställer honom i gången och bara sätter dig på en pall brevid och gör ingenting?

Du skriver att hästen har haft många ägare så det kan ju vara någon dålig erfarenhet, han kanske har blivit misshandlad på något sätt (fysiskt/psykiskt) och satt det i samband med sadeln och så vet en häst ofta att när den blir intagen så ska den ridas och sadel och allting........

Jag tycker INTE du ska bestraffa honom eller säga till honom..
Det kan förvärra saken om han blivit misshandlad innan...

Kan du inte strunta i det.. bara stå bredvid honom och mysa och är han dum så fortsätt och smek honom på ryggen bara...

När han lugnar ner sig så släpp ut honom i hagen igen...
 
Att ta hästen direkt från hagen och ställa på gången är ingen bra idé tycker jag. Min häst är ofta kissenödig när hon kommer in från hagen och ställer man den då på gången kan den krångla för att den är kissenödig! :)det blir ingen bra ridning heller om den går och håller sig!
 
Kissnödig??
Har aldrig hört talas om en häst som är så kissnödig att den inte kan stå still....då måste nåt vara galet..om den nu går i hagen så kan den ju faktiskt kissa när den är där, men att de plötsligt blir kissnödig inför ridningen??? Hmmm den pållen måste ¨vara nervös om den nu känner att den just då måste kissa och inte kan stå stilla.

Var är festblåsan???

Sam
 
jo nån gång för länge sen har han blivit misshandlad, men det var inte i samband med sadling eftersom han gick på travet då. dom senaste dagarna har han varit lugnare när vi tagit det lugnt. klappat honom, tagit allt steg för steg och pratat lugnt och stilla med honom. hoppas det hållet i sig nu bara. men tack tack för alla era tips :bow:. skriv gärna fler.
 
Tssss, de flesta av mina hästar håller sej så benen går i kors på dom när dom är i hagen, dom skyndar sej in i boxen för att kissa. Det STÄNKER ju på BENEN om dom kissar ute på isen... :smirk:

Jenny
 
Hur är han om du först skrittar med honom 10 minuter i grimma/träns så han får röra på sig och bli varm i musklerna först?

Att han inte gillar sadeln är ju naturligt om han hade ont i ryggen i somras av sadeln. Har du hört talas om hästminne?

Har hon/han varit travare kan du ju sköta om honom i stallgången det är de ju oftast vana vid...
 
Kissnödig??
Har aldrig hört talas om en häst som är så kissnödig att den inte kan stå still....då måste nåt vara galet..om den nu går i hagen så kan den ju faktiskt kissa när den är där, men att de plötsligt blir kissnödig inför ridningen???
Men jag har sett otaliga exempel på just detta under de 40 år jag hållit på med hästar. Och den häst som är så kissnödig att den till slut måste kissa där den står uppbunden, ja den är fruktansvärt olycklig när det stänker upp på benen.

Det är ytterst få hästar som kissar under de timmar de går ute i hagen, de brukar hålla sig tills de kommer in i halmen eller spånet.

Självklart ska hästen få en chans att kissa innan man börjar göra iordning den för ridning. Har den inte kissat inom fem minuter är den inte kissnödig.

Immer
 
många hästar vill inte kissa ute, dom väntar dom långa jobbiga timmar till dom kommer in i boxen, många hästar hatar stänk på benen ;)
Fast min gammla skrota pissadde MITT i stallgången!! det fick skvätta bäst det ville, var hon nödig så var hon!!! :rofl:



Har du provat att trycka på hennes rygg med fingrarna olika hårt och sett om hon reagerat?? Jag tycker du ska ta ut en kotknackare eller något och kalla det där noga!! Hade en bekant hennes häst uppföde sig så och han hade nån sjukdom som uppstått när han var liten och rullat på en sten i hagen. Smärtan kom däremot inte fören flera år efter. OM jag va du skulle jag kolla om han har ont först och främst!

sen kan det ju sitta i skallen också! men man kan aldrig vara för säker! :rofl:
 
det är ju sant. men då kan hon ju ställa in pålle i boxen och se om han är kissnödig och sedan ta ut honom i gången och låta honom vara där.. Det är ju inte svårare än så =)

Så länge hon inte jäktar på borstningen och sadlingen så. För hästen har definitivt satt det i samband med arbete eller annat obehagligt han inte vill vara med om... :smirk:
 
nej kissnödig tror jag inte att han är. brukar göra i ordning honom i boxen nuförtiden eftersom det är i gången han krånglar som mest. men kissar gör han ändå inte. nu dom senaste dagarna har han ändå blivit lugnare vid sadlingen när vi tagit det lugnt å fint (som jag skrev här innan) .
 
Hmmm....tro mig det är ingen bra vana det!!

Men så har jag hästar på lösdrift !!

Sam
 
Jag vill verkligen se en häst med benen i kors!! :D :D :D :D
Måste se kul ut....men om du nu har 40ÅR så BORDE du ju veta....inte vet jag något sådant...ung och vacker 22 åring!!!

Sam
 
Jag har varit med om att en häst plötsligt blev helt hopplös när hovslagaren höll på att sko. Hoppade runt som en galning på tre ben... Vi förstod ingenting! Tillslut kom "hovis" på att hästen kanske var kissnödig. Han fick gå in i sin box och gissa om det skvalade?!!! Ändå hade han stått inne i boxen minst en halvtimma innan skoningen. Men man kan ju inte säga till hästen som till barnen: Kissa nu, innan vi går ut..."
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 129
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp