Bukefalos 28 år!

Hjälmar i Sverige och internationellt

L

Lea

Jag skummade lite i bestämmelser kring tävlingar häromdagen och såg att man måste tävla med godkänd hjälm och med hakbandet knäppt. Jag har sett flera ryttare i världscupen som tävlar med vad jag brukar kalla dem "kepshjälmar", alltså hjälmar utan hakband. Hur kommer det sig att man får tävlar internationellt utan hakband men inte i Sverige? Vet ju att man i t. ex. Tyskland inte tar så noga på det där med hjälmar men eftersom de internationella bestämmelserna gynnar de mer osäkra hjälmarna undrar jag bara om vi är hjälmhysteriker här uppe i norr eller om det är nåt annat som gör att det är som det är. Vad tycker ni?
 
Sv: Hjälmar i Sverige och internationellt

Hur det kommer sig att man får det internationellt vet jag inte men reglerna tillåter det helt enkelt, men jag tycker det bli färre och färre ryttare på högsta nivå som rider utan godkänd, fastpänd hjälm.

Sen kan jag inte se att de internationella reglerna gynnar osärkra hjälmar, bara tillåter det, du får inga fördelar av att använda en osäker hjälm.
 
Sv: Hjälmar i Sverige och internationellt

Lite OT men ändå inte
Det måste väl ändå vara bättre att tävla med en osäker hjälm än utan någon överhuvudtaget? Eller missförstod jag någonting totalt nu?
 
Sv: Hjälmar i Sverige och internationellt

Lite OT men ändå inte
Det måste väl ändå vara bättre att tävla med en osäker hjälm än utan någon överhuvudtaget? Eller missförstod jag någonting totalt nu?

Det beror ju på. Om det är en hjälm utan hakband så sitter ju inte hjälmen fast. Och skulle du då åka av så åker hjälmen av huvudet och ... ja, du fattar va?
 
Sv: Hjälmar i Sverige och internationellt

Jag tror att åtminstone inne på tävlingsbanan internationellt måste dom ha hakbandet knäppt, ny regel som kom för några år sedan om jag inte minns helt fel. på framhoppning och framridning verkar det dock fortfarande vara valfritt. Nationellt i andra länder tex tyskland är det säkert inget krav....
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 636
Senast: As_Vegas
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 494
Senast: Görel
·
Islandshäst Har funderat en del på det under de senaste veckorna. Meistaradeildin är en tävlingsform här på Island där man tävlar i (sponsrade) lag...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: yew98fq
·
E
Fälttävlan God fortsättning på er allihopa!:) Efter att ha njutit av mina första studentmånader som en mycket tålmådig dagisfröken (och lite...
Svar
4
· Visningar
2 804
Senast: Undret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp