HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Glömde en sak...
Du kan bara kräva hästägaren på de pengar som hon är skyldig dig till och med den dagen du lämnar ärendet till kronofogden. Om du väljer att inte vräka hästarna så lär de kosta dig en hel del innan fogen är klar med alla sina papper (ca 6 mån). Om du även vill ha ersättning för vad de kostat dig EFTER anmälan så får du lämna in ett nytt krav.
Jag vet, lagen är INTE skriven för djurhålning!
/M
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Vet att jag hört detta samt läste detta i ridsport (tror jag det var) tidigare i somras att man skall kunna få ut sina pengar genom att sälja hästarna. Men vet inte exakt hur det skall gå till mm men tror att man skall skicka rekomenderade krav på det som hästägaren är skyldig mm det stod något om två månader om jag inte minns alldeles tokigt. Skall se om jag hittar det och sänder då ett mail.
Vet också att min morbror lyckades få en hästägare som inte betalade för sig att skriva över hästen på honom istället för att han skulle skicka allt till kronofogden när han väl fick tag i killen.
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

:eek:hjälp, omvänd hästnappning, hähäh. näe allvarligt ring polisen eller nåt, skulle jag gjort! hoppas det löser sig...
:bump:
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Vorre intressant att veta vad som hänt/hönder?
//A
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt) *DELETED*

Inlägg raderat av Lobelia
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Så här stod det i ridsport:Uppstallningsvärden måste först anmana hästägaren att hämta hästen och i denna anmaning måste det även framgå att hästen kommer att säljas om inte hästägaren hämtar hästen och betalar för sig.

Från det att hästägaren fått den skriftliga anmaningen, i rekomenderat brev, tills dett att hästen säljs måste det gå minst tre månader. Det måste också framgå av anmaningen vilket belopp det gäller.

För det fall hästägaren har flyttat och uppstallningsvärden inte har kännedom om den nya adressen, anses det att uppstallningsvärden gjort vad hon kunnat då han/hon skickat ett rekomenderat brev till senast kända adressen.

När det har gått tre månader efter det att uppstallningsvärden skickat anmaningen till hästägaren får hästen således säljas. Försäljningen skall ske med omsorg. Ett så bra pris som möjligt skall tas ut för hästen. När hästen är såld, samt avdrag är gjorda för de kostnader som uppstallningsvärden haft för hästen, skall eventuellt överskott betalas till hästägaren.

Monica Lilja, Jurist

Som ni ser så kan man gå till väga lite annorlunda en via kronis, men detta tar också lite tid, 3 månader.
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Jag har inte läst hela tråden utan bara Movglis första ruta. Ville bara berätta att i ett stall jag tidigare red i kom det en tjej med sin travare. Hon stallade upp den och kom till stallet kanske en gång i veckan. Hon sket verkligen i hur den hade det. Men efter ett tag kom hon inte alls. Hon hade rest bort eller flyttat utomlands. Efter en tid fick hästen skickas till SLAKT. Så tragiskt. :cry: Tror inte den hästägaren än vet att hennes häst är död trots att det var flera år sedan.
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Hm...har varit i en liknande situation...hade ett sto på foder...när fodervärdstiden gick ut...ja då var ägaren försvunnen...

Hade också problem med en häst jag hade på foder. Ägaren hade vi kontakt med - hon gick inte upp i rök, men våra överenskommelser följdes bara halvhjärtat vad gällde betalning från henne (för en annan häst som var inackorderad hos oss), höra av sig om hämtning och att ordna ett kontrakt på foderhästen överhuvudtaget. Under det dryga halvåret jag hade hästen kom aldrig det kontrakt som hon lovat skicka med våra överenskommelser nerskrivna. När hästen skulle hem ändrade hon överenskommet datum utan att ens FRÅGA om det var ok för mig att ha hästen en månad till. Jag skulle betala henne för borttransport trots att vi aldrig snackat om det, jag skulle betala en till skoning trots att hästen blev hämtad försent (och när den kom hade fossingar som var jättefula...) osv osv.

Nu har JAG lärt mig två saker:
* när en inackordering inte betalar ska man vara STENhård från början (vi var snälla o trodde på diverse ursäkter)
* ALLTID skriva kontrakt INNAN man tar emot hästen på gården....... och göra klart ALLA detaljer om hästens skötsel, avhämtning, kostnader osv.
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Uppdatering tack!
Vad har hänt, står hästarna kvar????

Apo - nyfiken :angel:
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Polisanmäl henne det skulle jag ha gjort. och ta hand om hästarna ex du gör det ge dom mat och krkna upp exsakt vad ni har gett dom och krä ersättning av henne sedan.Spar ALLA kvitton på maten!!

Går det till domstol så får det väl göra det!!

MEN gud att det finns sådana här människor!!! :eek:
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

För det första har du möjlighen fel i ditt påstående att det inte är vanvård. För det andra har du en grymt otrevlig ton. Bara för att man inte håller med någon behöver man väl inte gå till personangrepp?
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Helt rätt att det var otrevligt svarat av mig :o, men så länge hästarna sköts av någon även om det inte är ägaren så är det inte vanvård. Däremot så är det helt sjukt att man ostraffat ska kunna dumpa hästar och andra djur och lita på att andra tar hand om dem. :mad:
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

men då ger dom fan i att ta hand om hästaran dom andra i stallet ha INGEN skylldighet att ha hand om hennes häsatr.Då är det vanvård eftersom häsatrna kommer dö av svält.MEN måsete det gå SÅ långt för det ska kallas vanvård????

Imina ögon är detta vanvård i tidigt stadie
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Går inte att driva eller anmäla ett fall för vanvård när hästarna sköts av andra som är mer omtänksamma än ägaren, tyvärr. Däremot så borde man kunna driva det ekonomiskt, men det är redan nämt tidigare i tråden och onödigt att tjata om igen. :smirk:
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Varför inte kontakta en jurist? Det gjorde en kompis som höll på att få tillbaka en försäljningshäst för dolt fel. Man kan nog få lite rådgivning gratis. Finns det inte speciella hästjurister i Ridsport?
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

nä detta jävla sveriges å dessa lagar=(((
Jaghade ringt till polisen gjrt en anmälan om att ägaren till hästarna inte ha rkommit ut på över 2 månader och att du kräver ersätting för det du kagt ut OCH för psykiskt lidande för alla sömlösa nätter man oroat sig över hästarna!!
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Hästarna är kvar.... suck....
Vi väntar på besked från länsstyrelsen om omhändertagande, det bör komma nästa vecka. hoppas vi.

Vi fick rådet av miljö & hälsa att släppa hästarna i en hage och "vända ryggen till" då skulle det gå fortare att få dem omhändertagna. Hästarna har stått i hagen sedan slutet på juli. Nu har kommunen kallat ut en hovslagare så nu är hästarna åtminstone nödverkade. Vi har även fått börja stödutfodra på kommuns bekostnad. Så nu delar de på ca 8 kilo hö /dag och travaren får 4dl havre, shettisen får 1dl.
Svenska Hästars Värn har varit och kollat på hästarna och de kan ge shettisen ett hem. Till travaren så vet vi en kvinna som är intresserad av att ta över.
Nu hoppas vi bara att de blir omhändertagna och kommer till nya, bra hem.

/movgli :cool:
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Vad skönt att det äntligen håller på att lösa sig. :) Nu kan ni snart sova gott på nätterna igen. :)
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Skriv ned de omkostnader ni har haft och skicka till ägaren, gå annars vidare till kronogogden :devil:
Tjejen ska inte komma så lindrigt undan...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 244
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 691
Senast: Lhas
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 775
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp