HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Zanuzzi

Trådstartare
Vi har två kaniner, en hona på 2,5 kg och en hane på runt 2 kg, som går på kaninlösdrift. De är alltså ute dygnet runt i en hage av kompostgaller och kan gå in när de vill i en vanlig kaninbur som består av en ytterdel med vanligt galler och en innerdel av trä. Vi tänkte mycket på eventuella rovdjur när vi anordnade detta; ingången till kaninburen är så liten att inget större än honan kan komma in.

Men nu är jag ändå orolig. Vi misstänker att en grävling har byggt ett bo under ett av uthusen, alldeles i närheten av kaninhagen. Grävlingen får gärna bo där; det är bara trevligt, men jag vill inte att den äter upp kaninerna. Kan den göra det? Äter grävlingar kaniner? Kan den ta sig in genom kompostgallret? Springer den så fort att kaninerna kanske inte hinner komma in i buren om den tar sig in till dem?

Jag tycker att utevistelse och sällskap är viktigt för kaniner och jag vill inte stänga in dem i varsin bur bara för att jag är rädd om inte den här grävlingen, som kanske inte ens finns, verkligen är farlig. Hur skulle ni har gjort? Är jag löjlig som oroar mig?
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Jag hade oroat mig. Jag är inte helt säker, men jag tror att grävlingar mycket väl skulle kunna äta kaniner.

Jag hade sett till att hägna in kaninerna rejält, med ett starkt och hållbart stängsel - inte ett kompostgaller. Jag är fortfarande inte säker, men jag tror inte att det skulle stått i vägen om grävlingen velat ha dina kaniner.

Huruvida snabba grävlingar är kan jag inte riktigt svara på, jag har aldrig sett någon som kommit upp i ett högre tempo. Men en googling säger att de kan accelerera snabbt och nå upp till 25-30 km/h. Jag tror det är för dig att räkna ut hur stor risk det är att grävlingen tar dina kaniner, det beror nog lite på storleken på inhägnaden och hur snabbt kaninerna kan ta skydd.

Om du inte kan skaffa bättre inhägnad så skulle det kanske vara en idé att kolla runt efter ett sätt att få bort grävlingen?
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Ja, grävlingen kan ta kaniner, och ett kompostgaller skulle aldrig stoppa den om den ville åt dina.

Vi gjorde en beteshage till våran kanin bestående av svetsat fyrkantsnät och regelvirke.
Den är 250x100, och man kan flytta runt den till bra bete varefter den äter av gräset.
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Grävlingar äter allt. Vi hade en som lyfte upp hönsluckan av plåt och pressade sig in och dödade 12 hönor och sen försvann samma väg. Så dom äter nog kaniner också.
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Nej du är inte löjlig som oroar dej.
Det du behöver är en ordentlig bur med tak så att kaninerna inte blir tagna av varken fåglar, rävar eller grävlingar. Kompostgaller är enkla att välta om någon vill åt dina kaniner.
Det bästa är att även ha botten av nät så att kaninerna inte kan gräva sig ut och rävar inte kan gräva sig in heller.
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Ja grävlingar tar kaniner. Och säger som dom andra kompostgaller e inget hinder för dom.
Och se till att ha galler nät som golv eller om ni gör en ordentlig hage gräv ner nätet minst 20 cm för dom gräver sig in likaså som räven och ha gärna tak oxå för dom klättrar bra...
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Det här var ett elände :(

Jag tänker inte spärra in dem i trånga burar. Hellre ett värdigt liv och en snabb död än ett ovärdigt liv och utdragen död.

Någon som har något tips på grävlingssäker kaninförvaring? Deras hage är uppskattningsvis 30 kvadratmeter, antagligen bortåt 40, så att gräva ner nät överallt känns inte aktuellt. Rävar är jag inte orolig för. Vi har haft dem såhär i nio år och har aldrig sett tillstymmelse till räv. Att de kan gräva sig ut är heller inget problem. Enda anledningen till att de är bakom galler överhuvudtaget är att vi vill skydda dem från rovdjur. Hade de inte haft några fiender hade de fått gå lösa.
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Du behöver inte spärra in dem i trånga burar. Det enda du behöver göra är att fixa ett bra nät och näta in den ytan som du har nu.
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Grävlingssäkert nät alltså. Det får vi ordna.

Tack för svar.
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Min mor har fött upp kaniner och fick dessvärre erfara att sexkantigt nät inte höll emot en grävling och en kanin fick sätta livet till. :(
Jag vågar inte ha mina ute om nätterna.
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Elnæt funkar bra!

Jag har visserligen inte kaniner, men høns. Finns tyværr grævlingar på gården dær jag bor. Ifjol våras så køpte jag ett ganska finmaskigt elnæt på Nordpost.
Elagregat før hæstar hade jag redan ett. Det stoppar både grævling och ræv.
Mot rovfåglar spænde jag långa linor øver hagen och hænde upp massvis med plastremsor och folieremsor. I børjan verkade hønsen ganska nervøsa pga dessa fladdrande remsor men dom vande sig efter ett tag.
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Varför måste du ha dom i trånga burar? Det finns stora burar, eller så bygger du en egen.

Vad är det du kallar "stor bur"? Kaniner är skapta för att röra sig i skogar och på stora åkrar. Någon här ovanför talar om sin bur på 250X100 (cm, antar jag) som om den vore stor. Jag skulle hellre ge kaninerna direkt till grävlingen än stänga in dem på en sådan yta. Kom tillbaka när det finns burar stora som skogar.
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Whatever floats your boat ;)
Men en kanin som har en bur av den storleken med tillhörande gräshage är varken 'inspärrad' eller har en trång bur.
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

:D

"Inspärrad" är för mig synonymt med "bakom galler", oavsett storlek på det som finns "bakom gallret". I det här fallet beror storleken på burens och hagens totala storlek naturligtvis på hagens storlek, och den framgår inte.

Vidare är det en fullständigt onödig diskussion. Mina kaniner ska röra sig på största möjliga ytan, helst lösa, och det ska inte ändras.
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

OT

Detta ha egentligen ingenting med dina frågor att göra, men jag bara måste säga att jag älskar ditt sätt att se på kaniner. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Jag skulle rovdjurs-säkrat gallret runt kaninburarna på direkten!!! :eek: med tak och allt. Fruktansvärt om kaninerna skulle bli dödade av grävlingen, risken är nog stor om grävlingen bor så nära? Att du inte gjort det redan förvånar mig, du verkar ju bry dig om dem i övrigt...

Tänker som du när det gäller instängning av djur överhuvudtaget, inte okej! Så fria som möjligt ska de få vara tycker jag :).
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Visst bryr jag mig om dem. Det känns inte som att det har förelegat någon rovdjursrisk tidigare, därav bristande säkerhet. Helst skulle jag vilja ha det där elstaketet som någon nämnde ovan runt om hagen, så att det är först ett elstaket som håller rovdjuren borta och innanför den vanliga hagen, som skyddar kaninerna från strömmen. Det vore något det :bump:
 
Sv: HJÄLP! Äter grävlingar kaniner?

Jag har två kaniner (BJ) i ett hägn på 32m2. Jag tycker att det är i minsta laget, men vi byggde det när vi hade dvärgkaniner.. Jag har grävt ner nät i botten och hägnat in sidorna med galvat nät och sen har jag tak som är gjort med hönsnät. Högsta höjd ca 180cm. Det tar lite tid att bygga, men jag skulle ju hellre lägga ner den tiden än att behöva oroa mig för rovdjur. Det är inte bara grävlingar som tar kaniner, vildkatter skulle inte ha några större betänkligheter att hoppa över ett kompostgaller och jaga fatt kaniner.

Varför inte gräva ner nät i botten och sätta på tak?
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 120
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 543
Senast: KesoNeso
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Blyger
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 026
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp