hjälp att komma igång med nya hästen!

J

__Jeanette

Äääntligen, nästa lördag åker jag och hämtar den nya förmågan..
Det som bör tilläggas är att hon inte är tränad sen november, gått lite lättare pass och så men inte någonting krävande.. Även jag är lite ur banorna, opererades förra veckan så även jag ska komma igång och rida igen. Har ni några tips på vad jag ska hitta på med damen för att sätta igång henne och lite roligare saker innan allvaret börjar :d
Hade tänkt skritta ut ganska mycket nu i början, så hon får komma igång och använda kroppen lite igen.. Är ju kanske inte så passande med snöpulsning men efter vägarna och dom uppridna stigarna går det ju. men vad mer ska jag hitta på med henne, utan att ta död på na? ;P

/ jeanette
 
Sv: hjälp att komma igång med nya hästen!

ingen som har någonting? :(
 
Sv: hjälp att komma igång med nya hästen!

Än så länge bara massor av skritt........skritt, skritt och åter skritt.
Ut i skog och mark, variera ridvägar osv.
Om 2 månader kan du börja fundera på att hitta på lite mer.
Ja, 2 månader låter länge, det kanske behövs mer, men man har igen så mycket om man tar det lugnt i början och bygger upp hästen sakta.
 
Sv: hjälp att komma igång med nya hästen!

joo det är väl så, meeen nått annat än att rida ut måste jag väl kunna göra?
efter att ha jobbat som ridguid ett antal år så kan jag loooova att jag är less på att rida ut, jag vill TRÄÄÄÄNA!
 
Sv: hjälp att komma igång med nya hästen!

Jag hade lösjobbat mycket i rundcorall! för att bygga upp ett samarbete och träna in signalerna och för att det är bra hjärngympa. mycket ledövningar, trail från marken och från ryggen i skritt och så ut i skogen och lyfta på benen! :)

från ryggen; ställa och böja, flytta fram och tillbaka, serpentiner, halter, få henne riktigt loss i sidorna och se till att hon jobbar i rätt form. rida över bommar där varannan är upphöjd på ena sidan (förstår du hur jag menar?)

toleransträning; ex. släpa däck, ta av regnrock och läsa tidning på ryggen och andra moment man kan stöta på i ranchtrailen.

ja det var väl det jag kunde komma på för tillfället!:D
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp att komma igång med nya hästen!

rundcorallen rev vi förra sommaren så det är uteslutet, hon behöver bara komma i kondition för träning!
 
Sv: hjälp att komma igång med nya hästen!

Tyvärr så får du nog vänta med det.
Om hästen inte varit igång sen november så behövs den ju byggas upp innan du kan börja träna någonting.

Nethrils förslag är jättebra men om du ska få hästen till att gå i form tex. så behöver den ju hitta tillbaka till balansen och dessutom få styrkan till att orka hitta/gå i form.
Sen kan man givetvis träna att kliva över bommar, träna på känslighet med vikt och neckreining, miljöträning osv. men just att "träna" tror jag du får vänta med.

Detta är vad jag tycker och har gjort så med mina hästar men alla tycker olika ;)
 
Sv: hjälp att komma igång med nya hästen!

hon är ju underhållen, dock inte träänad destomer, hon går ju i form och så, och musklerna har hon ju kvar. det är bara kondisen som behöver komma igång, hon är ju skrittad å travad och så dock inte gjort något hårdare arbete med.
men förtroende/mark träning och sådant kommer min bästa kompis ha som projektarbete i skolan med henne så att det är fixat..
 
Sv: hjälp att komma igång med nya hästen!

för min del så vill jag alltid göra förtoende/markträningen själv. är det inte dig som hästen ska ha förtroende för sedan och inte din kompis?

bara en tanke som slog mig
 
Sv: hjälp att komma igång med nya hästen!

självklart kommer jag vara med på allting, hon är min högra hand, hon som alltid ställer upp och hjälper mej på tävlingar när jag är så nervös så jag bara kräks och vill gå under jorden, tur som är så blir detta bättre för varje tävling.. Därför tycker jag att det var en bra möjlighet då hon har stort intresse av förtroendeträning/markarbete och frågade om hon fick träna min häst, jag ser ingenting negativt med att någon annan gör det, behöver ju inte betyda att hästen mister förtroendet för mej. Vi har som projektarbete att hon ska markarbeta henne, och jag ska träna henne inom ridningen, detta är det val jag har gjort!
 
Sv: hjälp att komma igång med nya hästen!

Hur gammal är hästen? Hur mycket är den tränad tidigare?

Har hästen en rejäl grundkondition så har den ju förmodligen inte tappat så mkt genom att tränas lugnare i 2 månader! :angel:

Men sen beror ju allt på vad olika människor uppskattar rejäl kondition och lugnare träning till... ?

Det är ju svårt att veta, jag skulle fråga förra ägaren om hur många pass hästen gått per vecka, hur långa passen var och vad de innefattade; (moment gångarter osv.) för att kunna utgå från det och fortsätta med träningen från den nivån och utöka...

Dessa frågor kanske du redan har svar på?... och då är det ju bara att spinna vidare på den nivån hästen är på... annars hör dig närmare för, tycker jag!

*lycka till*
 
Sv: hjälp att komma igång med nya hästen!

Rid lite på bana blandat med ut i skogen. Ta långa skritt turer i början av månaderna och blanda med att rida på banan,lungt o fint med lite böjningar mjukgörande mm
Longera eller tömmkör henne lite. Lite lätt inspänning då du longerar. Det är svårt att ge några tips då man inte ser hästen och ser vad hon behöver. Lycka till!
 
Sv: hjälp att komma igång med nya hästen!

hon är 7år, vet bara att hon som har henne nu har haft henne sen i sommras, fått barn och inte ridit själv speciellt mycket. Hon hade dock haft någon tjej som ridit henne någon gång i veckan i typ alla gångarter men inte med något högre krav på sej.
Tacktack!
 
Sv: hjälp att komma igång med nya hästen!

tack för tipsen, ungefär samma bana som jag är inne på, rida ut henne ganska mycket i början, så hon får börja använda huvudet igen och se lite annat än stallet/ridplanen och hagen. Sen tänkte jag börja med lite lättare uppmjukande övningar och så så att vi får lära känna varandra och så. sen får vi ju komma igång allt eftersom!
 
Sv: hjälp att komma igång med nya hästen!

tänkte bara säga att du är argatanten här, eller hon har nu varit hos mej i en vecka.. Korten är tagna första ridturen, dock ogillade hon bettet väldigt mycket så.. kommer bilder någon dag när jag har fotograf som kan ta lite kort när vi tränar lite mer serriöst!
18248292.jpg


18248516.jpg

bjuder även på denna bild så ni får se vilket monster hon egentligen är ;> haha

haha just det, ignorera även det otroligt fula tränset! haha ett av dom mest smickrande träningstränsen,.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 096
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 776
Senast: Manji
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp