Bukefalos 28 år!

Hjälp att sätta ihop matschema

linnsan

Trådstartare
Den 9 feb kommer första leveransen av fodax. Jag har beställt den röda, plus röd om jag inte minns helt fel.

Iaf så tänkte jag ge det plus lite torrfoder för att de ska vara lite vana då det är smidigare att packa med om man åker bort.

Så kanske 30% torrfoder och 70% färskfoder.

Sen till det jag behöver hjälp med. Två-tre dagar i veckan tänkte jag ge endast kött. Det som jag lättast kan ge är fläskben och ibland även kyckling. Hur noggrann ska man vara med att ge olika när de får helfoder resten av dagarna? Jag tänkte om jag ger fläskben 2 av 3 gånger och den tredje kyckling. Ibland kanske man får tag i annat också för den delen.
Behöver jag ge hjärta? Lever? Annat?

Hur mkt fläskben kan jag ge? Finns det några risker? Förutom hård mage. Schäfern har jag gett runt 8-900 g på en gång, nerfryst så han fick gnaga en stund :) och det fick han inga problem av. Men vill ju gärna veta i det långa loppet.

Blev kanske rörigt men ngn kanske kan hjälpa?
 
Sv: Hjälp att sätta ihop matschema

Ger du fodax som bas kommer du inte märka av nån hård mage efter benen. ;)

Jag fodrar inte med så mycket ben som du, men ger kött och slaktrester (från får och tuppar) 4-8 ggr i månaden. Köttiga märgben och ben från lamm räknar jag inte som mat utan som sysselsättning:angel: Eftersom jag ändå fodrar med fodax näst intill dagligen så har jag ingen ordning på när de får olika typer av ben, jag tar det som ligger överst i frysen;)

Fodax röd är VÄLDIGT fett foder med högt energiinnehåll, så jag tror inte de mår dåligt av lite magert kött däremellan, såvida de inte är extremt högpresterande.

/Migo
 
Sv: Hjälp att sätta ihop matschema

Okej, då kanske jag för första gången kommer få hålla igen på fodret till schäfern då :angel:

Men det ska inte vara ngn fara att ge lite "det som finns" iom att de får fodax alla andra dagar?

Att ge så stor mängd köttben (runt 1 kg till 40 kg hund) är ingen fara? Det är typ brosk och allt äts upp. Får de märgben däremot så äter de ju inte upp allt :D
 
Sv: Hjälp att sätta ihop matschema

Jag är INTE duktig på foder, men jag gör så till de som är färdigvuxna. Idag fick de halv dos fodax, 500 gr fårkött, några prinskorvar och en morot var. Moroten för tändernas skull...

Valpen får självklart valpfoder som är noga avvägt för hans behov. Växande individer är en helt annan sak än vuxna hundar!
 
Sv: Hjälp att sätta ihop matschema

Ja det förstås, jag kan inte påstå att ngn av mina växer direkt. Schäfern fyller 2 i maj och lilla 5 i mars.

Men då kör jag på detta, ett tag iaf så får man ju läsa till sig mer på vägen :) men de lär ju inte ta skada av det!

Tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 593
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 115
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 625
Senast: tott
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 845
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp