Hjälp att starta gammalt spel.

Twihard

Trådstartare
Någon datorkunnig här?

Jag har köpt det underbara gamla Arvet från rosemond hill. Det är från 1998, min dator från 2010 men installerade nyss windows 10. Med stor sannorlikhet funkar inte spelet (fast har andra gamla spel som går), men jag har kunnat installera.

Däremot kan jag inte starta det utan det kommer ett meddelande om att det krävs att jag kör som administratör. Försöker då detta och en ny skylt kommer upp typ "godkänner du att detta okända program ändrar din dator?" Jag trycker ja och inget händer.

Har kollat kompstiblitet och ändrat och anpassat för att det ska gå, men funkar inte. Har någon tips på vad jag kan göra? :)
 
Jag vet inte alls hur det funkar med gamla spel på ny dator, men just det spelet fick jag aldrig att funka ens när det var nytt. Pappa hade en nyare bärbar dator via jobbet då, som jag fick spela det på. Min bästa kompis kunde utan problem spela det hemma hos sig, deras dator var inte äldre än vår egentligen. Nu är det ju tusen år sen, men det låter på din beskrivning som att det var precis det som hände när jag försökte installera det.
 
Det är något med att gamla spel inte är kompatibla med nya operativsystem, tror det har lite med upplösning och annat att göra. Jag har haft problem att spela gamla spel på mitt win 7.
Det är väldigt frustrerande att inte få det att funka. Du får skriva här om du hittar en lösning själv, jag har inget bra svar själv, men blev sugen på att spela det spelet själv nu. :p
 
Jag brukar kunna spela gamla spel. Men detta vill inte. Kanske för windows tio. Jag ändrade i kompatibla operativsystem men det hjälpte inte. Jag spelade detta spel hela dagara förr tills min skiva blev sliten (på en annan dator) Så hade varit så roligt :(
 
Kan inte hjälpa dig men @Twihard var i hela friden fick du tag i det spelet?!? Jag vill också ha!!!
 
Kan inte hjälpa dig men @Twihard var i hela friden fick du tag i det spelet?!? Jag vill också ha!!!

Jag letade på tradera och missade en auktion :( Sökte på på grupper på fb med begagnade spel och där var det bara på första sidan! Helt sjukt! Jag köpte det direkt. Nu letar jag en gammal dator istället.
 
@Twihard guuuud jag blir så avundsjuk! vi har till och med en gammal dator just för gamla spel så jag måste sätta fart och leta rätt på spelet.
 
Har för mig att det går att använda en dator i ett annat läge, vet att min bror kunde använda sin mac i windowsläge samtidigt som det fanns appleläge... Inte så stor koll men det kanske går att googla fram något. Tänker att det borde ju gå att använda en win 7 eller 10 i windows 98-läge eller nått O_o
 
Har för mig att det går att använda en dator i ett annat läge, vet att min bror kunde använda sin mac i windowsläge samtidigt som det fanns appleläge... Inte så stor koll men det kanske går att googla fram något. Tänker att det borde ju gå att använda en win 7 eller 10 i windows 98-läge eller nått O_o

Ja det tror jag med men hittar inget vettigt, eller som jag själv begriper ;) :(
 
Ja det tror jag med men hittar inget vettigt, eller som jag själv begriper ;) :(
Allt som oftast är det grafikkorts drivrutinerna som ställer till det (samt att spelet är gjord för 32 bitars processor). De "gamla" grafikkorts rutinerna stöds inte av nyare 32- och 64 bitars grafikkort. Enklast är att skaffa en "gammal" 32 bitars burk (högst 166 Mhz processor) med Windows 95, 98 eller XP installerad.
 
Allt som oftast är det grafikkorts drivrutinerna som ställer till det (samt att spelet är gjord för 32 bitars processor). De "gamla" grafikkorts rutinerna stöds inte av nyare 32- och 64 bitars grafikkort. Enklast är att skaffa en "gammal" 32 bitars burk (högst 166 Mhz processor) med Windows 95, 98 eller XP installerad.

Jag letar efter det :)
 
Det går troligen inte med windows 10. Är rätt få spel som går att spela på 10an. Tyvärr.
Så det är bara att vänta och se om det blir någon uppdatering senare som gör att det går att spela äldre spel.

@niphredil Jag har det spelat hemma ;) det kan byta hem
 
Det går troligen inte med windows 10. Är rätt få spel som går att spela på 10an. Tyvärr.
Så det är bara att vänta och se om det blir någon uppdatering senare som gör att det går att spela äldre spel.

@niphredil Jag har det spelat hemma ;) det kan byta hem

Båda Rosemond spelen brukar finnas i spellådan/hyllorna på secondhand butikerna för en tia eller tjugo lapp ...
 
Hatar dig :( :( :(

Som Pegasus säger finns de ofta på second hand. Har inte vågar installera 10:an för att jag är rädd att de få spel som jag kan spela nu inte kommer att fungera... Saknar Rayman och Ronja Rövardotter så jämarns mycket. För mig fungerar spel från Win 20/NTI ibland. Oh.... nyss rensat datorn så kan prova lite nyare loppisfynd. Yes!
 
Jag har Heroes 3 från windows 99 tror jag och det funkar, slutar fungera några gånger under spelets gång men man får spara ofta
 
Prova med samtliga: windows 95, 98, xp, vista osv. så kanske något funkar. Jag behövde använda ett beräkningsprogram från xp-tiden men det fungerade inte i windows 10 i "compatibility mode xp" däremot i vista :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 661
Senast: Araminta
·
F
IT & mobiler Förra veckan fick jag hjälp att omformatera hårddisken, eftersom datorn var sprängfylld med skit och därmed helknäpp. Fick tillbaka en...
Svar
5
· Visningar
993
Senast: suisyola
·
IT & mobiler Jag har en ganska ny dator, rätt inkopplad och installerat allting. Har funkat att spela WOW (world of warcraft-internet online spel)...
Svar
11
· Visningar
4 571
IT & mobiler Rottade fram en ldag med gamla barn spel idag ;) Och hittade min barndoms älsklings data spel från 1993 :angel: BUSYTOWN :love: ...
Svar
3
· Visningar
1 046
Senast: Elftor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp