Hjälp att tyda analys av hösilage

StallEfva

Trådstartare
Hej

Jag vet att det är många som frågar om analys men ni kanske kan hjälpa mig att tyda dessa värden som är per kg TS. Är detta ett bra foder till vårt stall som har lite blandade hästar? Förstår jag rätt att protein är högt med energi inte är så bra?!

Hoppas på enkla och lätta kommentarer, och vad ska jag leta efter för värden?

Torrsubstans (TS) 57%
Råprotein (RP) 104 gram
Smältbart Råprotein (Smb RP) 66 gram
Omsättbar Energi (OE) - Häst MJ 11,2
Smb RP / OE - Häst g/MJ 5,9
Neutral Detergent Fiber (NDF) g 575
 
Så vad är "inte så pjåkigt"? Är det halvbra men inte mer eller är det bra?
Man brukar säga att om kvoten är 6 så är det bra, du har 5,9. För lättfödda är högre kvot bra och svårfödda är lägre kvot bra för att slippa hålla på med en massa tillskott och man kan bara ge grovfoder, kanske lite mineraler i värsta fall. Selen brukar alltid fattas.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 795
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp